Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Vel, for min del var det ikke for plutselig og helt uventet. Jeg synes på ingen måte at det er tynt og si at alle faktorene som tidligere er nevnt er det som har gjort at Targaryen-galskapen nå slo ut. Det har jo vært nevnt og vært en del av deres historie siden sesong 1.

 

Det jeg sliter mer med, er Tyrions utvikling. Tidligere var han en fantastisk menneskekjenner og manipulatør, slu og intelligent. Nå tar han bare feil valg og klarer ikke lenger lese mennesker, selv de han kjenner godt. Han er blind lojal, sannsynligvis delvis av frykt, noe han aldri har vært før. 

 

Tyrion har vært min favorittkarakter gjennom alle sesonger, men nå fremstår han nesten som litt... dum? Jeg forstår ikke helt hva som har skjedd der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun gikk fra naiv ungjente til hersker for lenge siden. Da etter GRRMs karakterutvikling.

 

Hun har så plutselig gått over fra å kun henrette de som går mot henne (og få helt panikk når en av barna hennes dreper et menneskebarn), til å begå folkemord. Jeg ser ikke hvordan dette har bygget seg opp. Hun har vært "hensynsløs" hele veien - mot de som er en trussel mot henne, men også klar på at hun ikke er som faren sin og at hun skal redde de uskyldige.

 

Bare se på hvordan et helt folk hyllet henne som "mor" da hun befridde dem.

 

Det er nettopp denne siste biten de ikke hadde tid til å bygge opp på en troverdig måte.

Lenke til kommentar

Og så har vi det med at det ikke bare er Dany som plutselig klikker, men også Grey Worm, og til og med Stark-hæren som setter i gang med ren nedslakting av kvinner og barn, voldtekt, osv. Helt ut av det blå. Og de gir en lang faen i Jons ordre. Sånn helt plutselig. WTF?

 

Helt normalt (dessverre) med nedslakting, voldtekter, drap, tyveri og mer fra invaderende styrker. Både i den virkelige vedens middelalder og her i GoT. 

 

Aldri har Game of Thrones indikert at dette er den "naive fantasiverden fra blockbuster-hollywood", her vises realiteter. GRRM har vært tydelig på at dette ikke er en slik historie og det er blitt påpekt gang på gang fra første sesong og berettet om i de fleste slag fra før hendelsene i serien. 

 

Daenerys sitt signal var tydelig. "Pillage". Frykten for dette var årsaken til samtalen mellom Tyrion og Daenerys. 

 

Om du reagerer på dette så er det ikke D&D du klager på. Det er GRRM. :)

Endret av Dotten
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg sliter mer med, er Tyrions utvikling. Tidligere var han en fantastisk menneskekjenner og manipulatør, slu og intelligent. Nå tar han bare feil valg og klarer ikke lenger lese mennesker, selv de han kjenner godt. Han er blind lojal, sannsynligvis delvis av frykt, noe han aldri har vært før. 

 

Tyrion har vært min favorittkarakter gjennom alle sesonger, men nå fremstår han nesten som litt... dum? Jeg forstår ikke helt hva som har skjedd der.

Tja, jeg tror det handler mer om at man har hatt mindre tid til politiske intriger de to siste sesongene. Lojaliteten er vel mer overfladisk for å ikke få samme skjebne som Varys. Han fortalte jo hemmeligheten om Jon til Varys og han innrømmet overfor Varys at han hadde tenkt at Jon passet bedre på tronen. Han befridde også broren sin (noe han sikkert blir fengslet for i siste episode) og gjorde sitt beste for å unngå blodbad i King's Landing.

Lenke til kommentar

Weiss og Benioff snakker kritikerne midt imot.

 

https://www.thebeaverton.com/2019/05/game-of-thrones-writers-petition-fans-to-write-their-own-goddamn-show-if-theyre-so-smart/

 

“We named our petition ‘Just try and write a massive fantasy epic as well as us, you ungrateful little shits,” exclaimed Benioff, smoking a joint made from a rolled-up thousand dollar bill. “I’d love to see them do it. I’d love to see them condense 1500 individual plotlines into one season in a way that makes everyone happy, without any source material whatsoever. I’m sure they’ll do just great.”

Lenke til kommentar

Siden GoT er slik en suksess, hvorfor ha bare en sesong igjen og så få episoder?

Ja, jeg tror noen andre kunne ha gjort det bedre, over flere episoder og uten å gjøre massemord

 

Fordi produsentane meinte 73 timar var nok. HBO ville gjerne hatt det gåande i 10-12 sesongar.

 

Eit poeng er at skodespelarane (og sikkert andre) har lyst å gå over til andre prosjekt. Benioff og Weiss skal til dømes over til ein ny Star Wars-film til hausten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den guttungen var med å drepe Jon Snow ... Finnes vel knapt bedre grunner til å henge noen.

Å henge et barn? Det er jo barbarisk. Men så lever de i en barbarisk verden. Og du bruker det til å rettferdiggjøre den barbariske handlingen Jon utførte (mot en som hadde gjort noe mot ham), mens de barbariske handlinger Dany har gjort (mot de som hadde gjort noe mot henne) er visst noe helt annet.

 

Dette kalles dobbeltmoral.

Lenke til kommentar

Helt normalt (dessverre) med nedslakting, voldtekter, drap, tyveri og mer fra invaderende styrker. Både i den virkelige vedens middelalder og her i GoT. 

 

Aldri har Game of Thrones indikert at dette er den "naive fantasiverden fra blockbuster-hollywood", her vises realiteter.

Det er en "realitet" som ikke er vist hittil. Et plutselig påfunn der og da. Typisk udugelige produsenter som ikke vet hvordan de bygger opp en historie, og heller går for sjokkeffekt og hjernedød underholdning.

 

Daenerys sitt signal var tydelig. "Pillage".

Kilde?

Lenke til kommentar

Det er en "realitet" som ikke er vist hittil. Et plutselig påfunn der og da. Typisk udugelige produsenter som ikke vet hvordan de bygger opp en historie, og heller går for sjokkeffekt og hjernedød underholdning.

 

 

Kilde?

 

Da har du nok ikke fulgt helt med. Det er vist gang på gang, og fortalt om en rekke ganger, og det er bare et par tiår siden sist dette skjedde i bl.a. King's Landing.....

 

"I was in King's Landing after the sack, khaleesi. Do you know what I saw? Butchery. Babies, children, old men. More women raped than you can count." - Jorah Mormont til Daenerys Targaryen (om Lannister-hæren som plyndret og voldtok da Baratheon-opprøret ble avsluttet med at det meste av Targaryen-slekten ble henrettet - store som små). 

 

Også det samme Khal Drogo og hans Dothraki bedrev, krigerkulturen var en brutal en (som Daenerys dempet inntil nå). Helt vanlig dette for seierherre. 

 

Og i vår egen virkelige verden behøver man vel ikke gå lenger enn å lese litt i bibelen (!) om hva en seierherre kan få lov til å gjøre, eller lese beretninger fra middelalderen i historiebøker. 

Endret av Dotten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å henge et barn? Det er jo barbarisk. Men så lever de i en barbarisk verden. Og du bruker det til å rettferdiggjøre den barbariske handlingen Jon utførte (mot en som hadde gjort noe mot ham), mens de barbariske handlinger Dany har gjort (mot de som hadde gjort noe mot henne) er visst noe helt annet.

 

Dette kalles dobbeltmoral.

 

Nå tror jeg du snakker med feil person, for jeg kjenner meg ikke igjen i hva du snakker om i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...