Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(...) Det vi får servert her er det mest klisjefylte tullet jeg har sett/lest på lenge. I mine øyne er "Mad Queen Dany" så hinsides tropey og teit at jeg faktisk slet med å få sove etter at jeg så episoden. (...)

Det vi så i går var det beste som kunne skje med karakteren Daenerys.

 

Litt "tropey" er jeg enig i at det er. Men det er i det minste mindre tropey enn dersom hun hadde tatt tronen som en fredelig dronning som hevner seg på sine tidligere fiender ved å vise seg som bedre enn dem. Jeg har vært dritredd for den slutten en god stund nå. Sjeleglad for at det ikke vil skje. Det eneste som hadde vært verre, er om Jon tar tronen som en snill konge alle elsker og respekterer. Da spyr jeg. Har håpet på den karakterens død i mange sesonger nå. Gørrkjedelig fyr.

 

 

Men uansett hva som skjer neste uke, så mistenker jeg at jeg kommer til å bli skuffet. Det er omtrent umulig å avslutte så lange og engasjerende historier uten at det virker forhastet og påtvunget. Blir overrasket om jeg finner slutten tilfredstillende.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Dette gjør karakteren utrolig mye mer interessant, og det har ligget i kortene veldig lenge at noe slikt som dette skulle skje.

Helt enig med deg. Jeg håpet dette var hva som ville skje, kunne ikke vært bedre utvikling for henne, synes jeg.

 

At ting nå går litt fort er fordi flere av skuespillerne nå ønsker å gå videre med andre prosjekter. Så manusforfatterne har ikke så mye annet valg enn å avslutte på tilmålt tid.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Dette gjør karakteren utrolig mye mer interessant, og det har ligget i kortene veldig lenge at noe slikt som dette skulle skje.

Jeg er enig i at det er bedre at det endte med at hun klikket.

 

Men er du ikke enig i at overgangen ble gjort på en dårlig måte? Ja det har ligget i kortene, men skulle de latt det bli en naturlig overgang så måtte de ha lagt mer innsats i det. Det ble utført dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er temmelig mange måter de kunne utført dette bedre på, samme var det jo med Rhaegal scenen i forrige episode. Men etterhvert som vi får flere slike plot twists og karakterutviklinger som mer eller mindre i det skjulte så er det jo åpenbart at de legger det opp på denne måten fordi sjokkfaktor trumfer integritet og substans.

 

Er det mer sjokkerende at Daenerys lander på muren, sitter avventene, ser at soldatene kaster fra seg sverdene og hører klokkene ringer men likevel velger å angripe og istedenfor å dra rett mot The Red Keep som ville gitt mest mening så går hun rett på å systematisk brenne og slakte uskyldige og barn istedenfor. Naturligvis er dette mer sjokkerende fordi det passer overhodet ikke med henne som karakter.

 

Men det blir sjokkerende på helt feil og idiotisk grunnlag.

 

 

Akkurat som i forrige episode. Er det mer sjokkerende å se Rhaegal plutselig bli truffet av bolter ut ifra ingensteder og deise i ned i vannet før vi plutselig ser Euron og det Iron Fleet dukke opp fra bak noen steiner? Naturligvis. Gir det noe som helst mening, ikke i det hele tatt men igjen så ofres integritet og substans for sjokkfaktor.

 

Det var jo akkurat det samme med Arya vs The Night King. Gir det noe mening at Arya kommer flyene ut ifra ingen steder, ikke egentlig. Er det langt mer overraskende og sjokkerende enn å ha en duell med Jon, eventuelt ha en eller annen form for oppbygging som faktisk forsøker å legge til rett så det virker logisk at Arya havner der hun havner og kan nå det The Night King? Uten tvil. Men igjen, sjokkfaktor trumfer tilsynelatende alt annet.

 

 

Noen som i denne episoden ville styrket og gitt Cersei mer mening som karakter, og gjort forvandlingen til Daenerys langt mer spiselig ville jo vært å faktisk gi Cersei en form for "worst-case-scenario" plan som hun jo trossalt alltid bruker å ha. Dette trenger jo ikke engang å være noen realistisk plan for å vinne, men hun har jo gjerne en plan for å dra med seg så mange som mulig da hun ikke er typen å gå ned uten kamp.

 

Noe så enkelt som å ha Daenerys på veggen, Lannister soldatene kaster sverdet, bjellene ringer hvorpå Cersei kontrer med å blåse noe Wild Fire i lufta eller noe annet som da umiddelbart får Daenerys til å reagere og som undergraver det at soldatene kaster våpene og at bjellene ringer ville gitt episoden og handlingen langt bedre integritet og mening. Det er sikkert mange andre måter å løse det på.

 

 

Det samme var det med forrige episode. The Iron Fleet kunne ha dekt til scorpions, så en langt mer realistik scenario ville vært at Daenerys ser The Iron Fleet, føler hun har et massivt overtak og kan gå til angrep og i det hun stuper head-first som jo hun alltid gjør så drar The Iron Fleet frem scorpions og peprer løst så vil de jo naturligvis bomme på Drogon og Daenerys men treffer og dreper Rhaegal. Helt enkle grep som gjør scenen om fra helt latterlig pompøs og idiotisk, til å faktisk fremstå langt mer troverdig.

 

 

Akkurat the samme med The Long Night. Om de lar være å bare sende Dothraki's til en sikker død uten mål og mening, faktisk benytter dragene på en halvveis fornuftig måte, ikke overdøver hele episoden med alt for mange "oioi, karakter X er dødsdømt" for så å hoppe til en annen scene for deretter å hoppe tilbake og har du sett karakter X døde ikke likevel. Og ikke smører ekstra på en Arya flyvende ut av ingen steder som bare helt plutselig fikser alt nøyaktig samtidig som samtlige main characters får dødsstøtet innen de neste 10 sekundene.

 

 

 

Er vel ytterst få som har så alt for store problemer med historien sånn generelt, det er bedre oppbyggingen og hendelsesforløpet som tar oss dit som er så hinsides dårlig. Og for en serie hvor akkurat disse elementene har vært kjent for å være såpass sterke og gjennomførte så ser jo dette ekstra dumt ut.

 

Er vel ingen her som satt og håpet at Daenerys skulle ta over King's Landing, sette seg på tronen og leve lykkelig sammen med Jon i alle sine dager. Det er noen nyanser mellom å ønske noe sånt og det å applaudere den pompøse og temmelig karakterdrepende måten de valgte å fremstille Daenerys i forrige episode.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er temmelig mange måter de kunne utført dette bedre på, samme var det jo med Rhaegal scenen i forrige episode. Men etterhvert som vi får flere slike plot twists og karakterutviklinger som mer eller mindre i det skjulte så er det jo åpenbart at de legger det opp på denne måten fordi sjokkfaktor trumfer integritet og substans.

 

Er det mer sjokkerende at Daenerys lander på muren, sitter avventene, ser at soldatene kaster fra seg sverdene og hører klokkene ringer men likevel velger å angripe og istedenfor å dra rett mot The Red Keep som ville gitt mest mening så går hun rett på å systematisk brenne og slakte uskyldige og barn istedenfor. Naturligvis er dette mer sjokkerende fordi det passer overhodet ikke med henne som karakter.

 

Men det blir sjokkerende på helt feil og idiotisk grunnlag.

 

Akkurat som i forrige episode. Er det mer sjokkerende å se Rhaegal plutselig bli truffet av bolter ut ifra ingensteder og deise i ned i vannet før vi plutselig ser Euron og det Iron Fleet dukke opp fra bak noen steiner? Naturligvis. Gir det noe som helst mening, ikke i det hele tatt men igjen så ofres integritet og substans for sjokkfaktor.

 

Det var jo akkurat det samme med Arya vs The Night King. Gir det noe mening at Arya kommer flyene ut ifra ingen steder, ikke egentlig. Er det langt mer overraskende og sjokkerende enn å ha en duell med Jon, eventuelt ha en eller annen form for oppbygging som faktisk forsøker å legge til rett så det virker logisk at Arya havner der hun havner og kan nå det The Night King? Uten tvil. Men igjen, sjokkfaktor trumfer tilsynelatende alt annet.

Enig i de to siste, Rhaegal og Night King. Der ble jeg også skuffet. Men at Daenerys gjør som hun gjør er overhodet ikke sjokkerende. Har ventet på det i flere sesonger. Hun har også vært emo hele sesong 8, og det har bygd opp til dette gradvis i hver eneste episode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Varys hamna litt i skuggen dei siste sesongane, det er sikkert. Nok eit resultat av at ting skal gå fort og mangel på bøker å basere seg på. Han er ein karakter som har mykje dialog og lite direkte handling, så han vart vel ikkje prioritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye jeg kunne ha sagt om den siste sesongen, men jeg har gitt opp. Ingen gjør noe som gir mening lenger, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Det eneste jeg vet er at ingen karakterer eller plot har fått en tilfredsstillende avslutning. Så jeg ser på det som en Michael Bay-film. Fine eksplosjoner, spol forbi all dialog.

Lenke til kommentar

D & D er ikke kompetente? Synes nå de har laget en god serie jeg. Husker folk som deg da Sopranos gikk også, som hadde sine "feil". Fortsatt en av mine favoritter, samme som GOT. Å påstå at skaperne av en av verdens mest kritikerroste og sette TV-serie er idioter er, idiotisk.

 

Likte den siste episoden, det lå jo litt i kortene at det gikk den veien med Dany.

Kritikerrost? Tja:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_Thrones_(season_8)#Reception

 

Nei, D&D er ikke kompetente. Ellers, alternativt, så gir de rett og slett faen og gidder ikke å bry seg.

 

Ingen serier er perfekte, men man skal lete lenge etter en serie som var så bra, og som har blitt så dårlig i forhold til det den engang var.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at det er hjernedødt. Jeg synes utviklingen til Dany har vært helt fantastisk. Fra undertrykket og spak til sterk og selvstendig til maktsyk og gal. Med glidende overganger, ingenting har kommet plutselig eller uventet.

Jo, den siste forvandlingen der hun begynte med rent folkemord kom plutselig og uten noen utvikling av karakteren. Elendige forfattere.

 

Edit: Produsentene innrømmer det selv - det var et plutselig innfall og ikke noe som utviklet seg over tid:

 

https://www.theverge.com/2019/5/13/18617844/game-of-thrones-got-season-8-hbo-final-the-bells-daenerys-targaryen-kings-landing-massacre-recap

 

Og når de sier at hun ville "make it personal"... Haha WTF? Personlig for hvem? Cersei driter da i om uskyldige blir drept.

 

- Hun kaldt så på at hennes bror ble drept på grusomt vis 

- Hun korsfestet slaveeierne og viste ingen nåde ovenfor dem

- "I will burn cities to the ground"

- "They can live in my new world or die in their old"

- Hun drepte en haug med Khals med ild

- Hun henrettet Tarlys med Drogon

- Hun nektet lenge å hjelpe Jon fordi hun var obsessed med at han skulle "bend the knee"

- Hun var paranoid mot Tyrion og mente han hadde "tenkt lenge på hennes død" når han tok opp temaet om hvem som skulle overta tronen etter henne

- Hun forsøkte å gjøre seg til venns med Sansa, men trakk seg og ble kald med en gang det ble stilt spørsmål omkring the North som selvstendig område

- Hun ble irrasjonell og sint når Sansa tok opp det fornuftige at deres menn var skadet og sliten etter Battle of Winterfell og trengte hvile. I stedet for å se logikken tok hun det som et personlig angrep.

- Hun ble kald og ga Jon et ultimatum for hvordan hun og han med hans familie skulle kunne leve sammen.

- Hun ba Jon lyve/sverge å ikke si om sin herkomst, dermed få ham til å leve som en bastard hele sitt liv, fordi hun ville ha tronen

- Hun mislikte sterkt at Jon var så godt likt og hun ikke, når det er veldig forståelig siden Jon faktisk er født og oppvokst som en Northener og hun kommer utenfra og skremmer folk med drager.

- Hun mente Jon forrådte henne fordi han fortalte sine søstre sannheten, selv når han hadde vært ærlig om det hele tiden til henne at han kom til å gjøre det.

- Når hun da på kort tid opplevede å miste Rhaegal, Mellisandre, Jorah og følte seg forrådt og forlatt av alle, så ble det for mye og hun bikka over.

Legg merke til at i det du nevner her så går det ut over noen som har gjort noe mot henne, eller mot andre. Hun har aldri begått folkemord. Hun har aldri slaktet ned kvinner og barn.

 

F.eks. å henrette noen som har forrådt henne er noe som er helt vanlig. Supergode Ned Stark henrettet også folk.

 

Det var vel egentlig slik jeg tolket det - da Missandre ble halshugget, så var det siste strået for henne. Og det var der hun bikket over.

Hvis det var da hun bikket over, hvorfor brant hun ikke opp alt sammen der og da? Det tok jo lang tid fra Missandei ble drept til Dany begynte med folkemord.

 

Det er nettopp dette som gjør det hele så bra, synes jeg. Hun er ikke en Joffrey eller en Ramsey, hun er ikke endimensjonal. Hun har i perioder vært en skikkelig god person. Men det brutale og "my way or the highway" har alltid vært der også, og har nå gradvis tatt mer og mer over.

Men det har de ikke klart å vise.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sterkt uenig i at "karakterutviklingen til Dany der hun liksom "klikker" er lite troverdig".

Det har ligget i kortene ganske lenge, hu er iskald og kanskje en smule gal.

Hu har vært undertrykt og akkurat som D&D sier så når du ikke lenger har advisors du kan stole på,

men stor power og en sjanse til å ta hevn, så var det akkurat det hun gjorde i episoden og vi fikk se fulle kraften.

 

245kn4h.jpg

Problemet er at ingenting av det du lister her handler om folkemord på uskyldige mennesker. Men hvis du påstår at hun har mistet forstanden og er fullstendig gal når hun ser broren (som solgte henne som sexslave) dø, så motsier du jo deg selv. Da var hun gal fra starten, og det har ikke vært noen utvikling.

 

Edit: Og her glemmer man visst da hun låste inn sine egne barn (dragene) fordi en av dem kanskje hadde drept et barn! Dette var altså i forbindelse med at hun henrettet slaveeiere.

 

Og hvis det var dragens og venninnens død som gjorde at hun klikket, hvorfor klikket hun ikke før?

 

Nei, D&D er virkelig DUMB & DUMBER.

Endret av hekomo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

så ble det for mye og hun bikka over.

 

Etter at hun vant. Det var over. Hadde hun mistet Rhaegal etter at klokkene ringte så hadde det vært mer mulig å forstå det. Man kan si at "Hun er gal, det er ikke rasjonelt" osv, men det må være en grunn til stede som gjør at hun klikker der og da. Ellers hadde man ikke trengt oppbygning i det hele tatt og det kunne skjedd når som helst. 

 

Ja det lå i kortene at hun kom til å gjøre noe dumt en dag, men ikke på den måten det ble vist i serien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe av problemet her er at man argumenterer for at Dany aldri var noen engel, men det blir en stråmann. Alt hun gjorde tidligere var i tråd med hennes mål og verdier, men så fikk altså tapet av to drager, Missandeis henrettelse og hennes sjalusi på Jon det til å tippe over til den grad at hun begynner å grille tilfeldige kvinner og barn - noe hun prioriterer høyere enn å angripe Red Keep!

 

Det er en spennende karakterutvikling men jeg synes ikke det vi har sett forklarer hvor langt det går. Igjen så har nok dette med tidspresset å gjøre, da man ikke har tid til å vise at hun blir gradvis galere. Å forklare at noen blir så gal som hun fremstår i forrige episode krever faktisk en del utvikling for å bli troverdig. Noen vil si det er troverdig fordi hun har vært amper gjennom hele sesongen, men det blir i drøyeste laget å utlede fra denne relativt normale adferden at hun skal gjøre Ted Bundy til skamme. Cersei har vært hensynsløs og mentalt ustabil gjennom hele serien uten at det har tippet til den grad det tippet for Dany.

 

Hadde de i stedet skrevet episoden slik at hun brente ned kun Red Keep så ville det vært mer i tråd med hennes karakter. Det ville vært nådeløst, men troverdig. Det eneste problemet med å skrive episoden på denne måten er at man ville hatt et svært svakt grunnlag for en konflikt mellom Jon og Dany i siste episode. Og når man tenker over akkurat det så forstår man kanskje også hvorfor Dany måtte klikke så totalt og så fort. Men troverdig blir det allikevel ikke. 

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var et strategisk valg fra Daenerys. Galskap. Tja og ja. For henne siste utvei.

 

Hemmeligheten var ute, en utfordrer til tronen og et eksempel måtte statueres. Hun sa det rett ut etter avvisningen fra Jon. "Fear then". Hun følger her logikken til Dothraki og sin første ektemann.

I følge produsentene som du tillegger så gode evner så var det ikke noe planlagt, men noe som skjedde der og da. Det handlet ikke om å bevisst bruke frykt, men bare at hun tilfeldigvis klikket etter at alt egentlig var over.

 

Du skulle ha sett "inside the episode" før du skrev dette :)

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke vært mer uenig. Dette gjør karakteren utrolig mye mer interessant, og det har ligget i kortene veldig lenge at noe slikt som dette skulle skje.

Kanskje det har ligget i kortene lenge, og idéen rundt en gal dronning kjøper jeg glatt, og fra A til B så gir det jo mening og helhet i Danerys' historie.

 

Men du har gale dronninger, og så har du dem som bare på kødd dreper en liten sivilasjon på en times tid helt fullstendig uten mål og mening, fordi drageild er innbringende i HBO-kassa (vi diskuterer jo dette nå så da har vel Weiss og Benioff oppnådd det de ville...). Dette er jo ikke Hitler-stil engang, han hadde i det minste en ideologi å lene seg til, og resten av de stakkars folkene plasserte han i konsentrasjonsleire så Mengele kunne skjære litt i dem til medisinske formål.

 

GoT var alltid en subtil serie, der man kunne reflektere over årsak-virkning. Ser noen lengre bak i tråden påpeker at hun har flambert folk før, men de har åpenbart ikke fulgt med på serien da disse folkene på ordentlig gikk imot alt hun sto for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten skjønner ikke hvorfor noen mener Daenarys karakterutvikling ikke er troverdig, hun har jo blitt skrevet veldig tredimensjonalt siden starten. Vi har sett gode sider, men har også fremstått som nådeløs og empatiløs lenge, egentlig helt siden hun smeltet broren sin har man tenkt at hun vil gjøre alt for å nå målene sine. At det er delte meninger vil jeg si at gjør karakteren hennes veldig vellykket, da det er hele poenget.

Med tanke på hvordan broren behandlet henne synes jeg ikke det er det minste rart at hun ikke var lei seg når han døde. Prøvde å finne quoten men fant bare dette: «Viserys adds that he would let his sister be raped by all forty thousand of Drogo's men and their horses too if it meant getting his throne back.»

Samme med å korsfeste slavemesterne - helt innafor og ikke et tegn på galskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...