Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Arya gav jo ikke mening i denne episoden i det hele tatt. Bestemmer seg plutselig for å legge hevnlysten bak seg, også får hun en masse screen time hvor vi ser henne vandre meningsløst rundt i kaotiske gater. Dette er jo med å på understreke kaoset og hvor fælt krig faktisk er, men det er allerede understreket flere ganger av serien og vi fikk lignende seanser med Jon tidligere i samme episode.

 

Så blir vi servert X-antall scener hvor Arya tilsynelatende blir pulverisert av fallende mur for å akkurat overleve. Og til slutt så får vi servert en scene hvor vi helt tydelig ser drageild som skal ha slukt henne bare for å se henne våkne i all asken senere med absolutt alt rundt henne fullstendig nedbrent men hun overlever? Hvorpå det dukker opp en hest ut av ingen steder og hun rir bort? Hæææ??

Hun opplever hva cersei gjør på nært hold. Kommer nok til å påvirke et eller annet i neste episode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så akkurat siste episode. For noe møkk. Det virker som de jobber hard for å ødelegge flest mulig character arcs på kortest mulig tid nå.

De skulle hatt minst en sesong til.

Visarys har nesten ikke blitt sett i sesongen, han hadde en 2 minutter samtale forige episode, og så ble han brent nå.

 

Ikke ble han brukt mye forige sesong heller.

Lenke til kommentar

Så akkurat episode 5, og dæven dette var god underholdning selvom storyen kanskje ikke vil passe til alle :D

Jeg har i utgangspunktet et positivt inntrykk av episoden like etter å ha sett den, men karakterutviklingen til Dany der hun liksom "klikker" er lite troverdig. Dumb&Dumber prøver å forklare det i "inside the episode", men man ser at de ikke har peiling på hva de driver med.

 

De bare slenger på med mer enkel action fremfor substans.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Yes, akkurat hva jeg håpet på! Syntes det var fantastisk at Dany tippet over og ble the Mad Queen. Som jeg skrev om i går så synes jeg ikke utviklingen har vært plutselig i det hele tatt, jeg for min del synes det har ligget i kortene lenge. 

 

Jeg for min del forstår ikke helt motivasjonen til Jon og Tyrion. Jon har aldri brydd seg om kings and queens, og Tyrion har alltid vært slu og intelligent. Hvorfor blir de begge nå blind lojale mot Dany? Men vil tro de har åpnet øynene nå, er vel lagt opp til at Dany nå er det the villain og det blir alle mot henne.

Lenke til kommentar

Arya gav jo ikke mening i denne episoden i det hele tatt. Bestemmer seg plutselig for å legge hevnlysten bak seg, også får hun en masse screen time hvor vi ser henne vandre meningsløst rundt i kaotiske gater. Dette er jo med å på understreke kaoset og hvor fælt krig faktisk er, men det er allerede understreket flere ganger av serien og vi fikk lignende seanser med Jon tidligere i samme episode.

I "inside the episode" innrømmet D&D at de kun fulgte med Arya fordi de trengte noen vi bryr oss om som vi kunne følge og få denne personens perspektiv på ødeleggelsene.

Lenke til kommentar

For min del er det nettopp det som forsterket episoden drastisk. Det viser at 'galskapen' tok over, og at det ikke var en kalkulert og rasjonelt drevet handling. Det gjør hele nedbrenningen så sabla unødvendig.

Hadde det bare blitt gjort på en troverdig måte av kompetente forfattere...

Lenke til kommentar

Og det er greit at Daenerys blir mad queen. Men de kunne gjort hennes endelige brist mer naturlig.

Hadde hun brent byen rett etter siste episode sluttet ville det hvert naturlig.

Men hun klikket etter alt gikk etter planen, rett og slett feil sted og tid.

Helt enig. Ser også at det overhodet ikke var noe behov for å drepe dragen i forrige episode for å gjøre det jevnere heller.

De skulle hatt det slik at den dragen ble drept av ballistaene og at det dyttet henne over kanten.

Lenke til kommentar

Hadde det bare blitt gjort på en troverdig måte av kompetente forfattere...

D & D er ikke kompetente? Synes nå de har laget en god serie jeg. Husker folk som deg da Sopranos gikk også, som hadde sine "feil". Fortsatt en av mine favoritter, samme som GOT. Å påstå at skaperne av en av verdens mest kritikerroste og sette TV-serie er idioter er, idiotisk.

 

Likte den siste episoden, det lå jo litt i kortene at det gikk den veien med Dany.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er dette med at folk mener Arya skulle drept Cersei mtp grønne øyner? Arya har da drept en drøss av folk, hvorav noen har hatt grønne øyne, så ser ikke hvorfor folk ble sjokkert over måten Cersei døde på?

Fordi profetien sa at hun skulle drepe personer med brune, grønne og blå øyne, men ved et visst trykk på "blue eyes". Melisandre brukte blå øyne som et tegn på at hun skulle drepe NK, selv om hun sikkert også har drept flere med blå øyne før. Cersei har grønne øyne. 

Lenke til kommentar

Dette var dramatisk.

 

Delvis underholdende, selv om det er mye som ikke henger på greip. Har vi tidligere sett drageild blåse bort massiv murstein som det var sandkorn? 

S07e07 så blåser (is)dragen ned muren i nord

S08e03 klarer ikke den samme dragen å blåse gjennom en liten stein som Jon Snow gjemmer seg bak

S08e05 blåser en annen drage ned en mur igjen

 

Var plutselig massevis av dothrakier igjen her nå, i denne episoden. Ble ikke alle disse drept av zombiene i episode 3? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dette er en svært utbredt teori. Må da vel ikke være nevnt her for å kunne diskuteres?

Nei, men du retter jo spørsmålet som om noen i denne tråden hadde denne teorien.

 

Det blir vanskelig å svare for teorier som ikke er dine egne. 

Lenke til kommentar
All ære til de som har evnen til å bare sitte å nyte det spektakulære og det visuelle, uten å ta inn over seg eller kreve noen form for substans. Jeg klarer også å nyte filmer Die Hard, Mission Impossible osv hvor realismen pushet temmelig hardt og ikke alt nødvendigvis har et så alt for logisk handlingsforløp og det er null substans.

 

Endel ting blir jo definert som "hjernedød" og det er jo av en grunn og det er mange som kan nyte det, meg selv inkludert.

 

Problemet for min del med Game of Thrones er at sesong 1-6 er levert som alt annet enn hjernedød action. Det er så mye substans og serien tar seg så god tid på å utvikle karakter, verden, realismen osv.. Ting falt i kvalitet etter sesong 4 når de gikk tom for bøker så sesong 5-6 ble noe merkelig for de forsøker å opprette holde samme tempo, mengden av substans osv som sesong 1-4 uten å helt klare å skrive med samme kvaliteten bak episodene.

 

Men sesong 7 begynte å øke tempoet, gjøre alle konflikter og karakterer mer endimensjonale og de begynte sakte men sikkert å ofre substans og integritet for å få mer actionfylte episoder og mer hjernedøde episoder.

 

Også har jo nå sesong 8 da dessverre kommet og virkelig flippet formelen bak serien og episodene fullstendig. Nå handler mer eller mindre alt om å hoppe fra action til action, og substans og integritet ofres med glede for å skape mer sjokkerende scener og mer action.

 

Det er vel ingen som påstår at produksjonskvaliteten er dårlig. Episodene ser helt fantastisk ut og overgår jo det meste av film også. Alle som er involverte er for å levere den mest overbevisende og beste visuelle opplevelsen leverer episode ut og epsiode inn og de benytter vanvittig gode regissører og musikken er helt fantastisk.

 

Men substansen og ja egentlig hele respekten for universet som G.R.R. Martin har bygget og alt som ligger til grunn blir fryktelig dårlig ivaretatt mot slutten her og det blir jo ekstra merkbart i en serie hvor fokuset på å ivareta denne var så til de grader tilstedeværende de første sesongene.

 

I sesong 8 så sliter de noe voldsomt med å holde integritet og logikk fra episode til episode innad i samme sesong. Og det samtidig som de allerede har dummet ned de aller flest av hovedkarakterene og historieutviklingen allerede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

S07e07 så blåser (is)dragen ned muren i nord

S08e03 klarer ikke den samme dragen å blåse gjennom en liten stein som Jon Snow gjemmer seg bak

S08e05 blåser en annen drage ned en mur igjen

 

Isdragen som ikke klarte å ødelegge steinen til Jon var svært skadet og flammer tyter ut av nakken etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...