Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Helt uenig. Jeg synes det var fantastisk. Faktisk er hennes karakterutvikling ganske så link Walter White, når jeg tenker meg om.

Hva snakker du om? Enten så har du mistet s01e02 t.o.m S04 av Breaking Bad eller så har du sovet gjennom syv sesonger av GoT. WW var alltid i en presset situasjon, og selv mot slutten av serien klarte han å innse feilene sine og den situasjonen som ble skapt av dem. Det Danerys gjorde i denne episoden derimot, ble gjort helt grunnløst, i en kamp hun hadde vunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eg sit igjen med etter 72/73 episodar er at eg håpar han blir ferdig med bøkene, sjølv om eg er skeptisk. Eg har ikkje lese noko som helst, og veit ikkje om eg kjem til å gjere det dersom dei siste ikkje blir skrivne. Sjølvsagt mykje bra i bøkene han er ferdig med, men det hadde vore trasig å ende opp med å miste siste 30% av historien. Trur uansett eg ventar så lenge han er i live og ser det an. Kanskje eg les dei uansett fleire år fram i tid. Då har eg kanskje gløymd nok at TV-serien til å bli litt overraska igjen.

 

TV-serien har vore veldig bra, men diverre alt for kort og avstumpa etter at dei gjekk tom for kjeldemateriale, og det merkast veldig godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

- Hun kaldt så på at hennes bror ble drept på grusomt vis 

- Hun korsfestet slaveeierne og viste ingen nåde ovenfor dem

- "I will burn cities to the ground"

- "They can live in my new world or die in their old"

- Hun drepte en haug med Khals med ild

- Hun henrettet Tarlys med Drogon

- Hun nektet lenge å hjelpe Jon fordi hun var obsessed med at han skulle "bend the knee"

- Hun var paranoid mot Tyrion og mente han hadde "tenkt lenge på hennes død" når han tok opp temaet om hvem som skulle overta tronen etter henne

- Hun forsøkte å gjøre seg til venns med Sansa, men trakk seg og ble kald med en gang det ble stilt spørsmål omkring the North som selvstendig område

- Hun ble irrasjonell og sint når Sansa tok opp det fornuftige at deres menn var skadet og sliten etter Battle of Winterfell og trengte hvile. I stedet for å se logikken tok hun det som et personlig angrep.

- Hun ble kald og ga Jon et ultimatum for hvordan hun og han med hans familie skulle kunne leve sammen.

- Hun ba Jon lyve/sverge å ikke si om sin herkomst, dermed få ham til å leve som en bastard hele sitt liv, fordi hun ville ha tronen

- Hun mislikte sterkt at Jon var så godt likt og hun ikke, når det er veldig forståelig siden Jon faktisk er født og oppvokst som en Northener og hun kommer utenfra og skremmer folk med drager.

- Hun mente Jon forrådte henne fordi han fortalte sine søstre sannheten, selv når han hadde vært ærlig om det hele tiden til henne at han kom til å gjøre det.

- Når hun da på kort tid opplevede å miste Rhaegal, Mellisandre, Jorah og følte seg forrådt og forlatt av alle, så ble det for mye og hun bikka over.

 

Fryktelig lite her som peker til at hun skal drepe en halv million uskyldige barn og kvinner.

Lenke til kommentar

Fryktelig lite her som peker til at hun skal drepe en halv million uskyldige barn og kvinner.

Galskap ligger i blodet hos Targaryens, grunnet generasjoner med incest. Vi har sett henne bli gradvis mer og mer maktsyk, mer og mer irrasjonel og paranoid. For meg var det en helt naturlig utvikling. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"A targaryen alone in the world is a terrible thing"

 

Det var et strategisk valg fra Daenerys. Galskap. Tja og ja. For henne siste utvei.

 

Hemmeligheten var ute, en utfordrer til tronen og et eksempel måtte statueres. Hun sa det rett ut etter avvisningen fra Jon. "Fear then". Hun følger her logikken til Dothraki og sin første ektemann. 

 

Hennes resonnement er at det ikke ville holde å vinne på dette vis. For en annen vil ha støtten til Westeros med mindre de er livredd henne. Paranoid, isolert, i sorg og med en god dose depresjon/PTSD. 

 

Det var fantastisk karakterutvikling og også ganske vanskelig å bivåne. 

 

Cersei-scenen var også nydelig, et bevisst rollebytte med Daenerys. Hun forlot verden slik hun ankom den. Sammen med broren. GRRM er et geni. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Intens episode. Jeg tror ikke så mange karakterer har dødd i en enkelt episode så langt i serien.

 

Jeg forstår at noen reagerer på at ballistaene nå plutselig er så ineffektive, men ballistaene er nå omtrent så ineffektive som vi forventet at de skulle være i episode 4.

 

Som jeg forventet så klikket det for Dany. Jeg tror ikke man kan si at dette kom ut av det blå (se Tabris sin liste over), men jeg stusset litt over til hvilken grad. Hun gikk ikke engang direkte for Red Keep slik jeg trodde hun ville, men tok seg god tid med å utslette vanlige sivile etter at byen var vunnet. Den eneste forklaringen er at hun gjorde dette av ren mordlyst. Jeg synes dette er en interessant utvikling og forventer at de spiller videre på dette i siste episode, og ikke prøver å bortforklare det.

 

Den lange sekvensen med Arya som løper rundt virker som å være laget for å forklare hvorfor hun ender opp med å hate Daenerys og drepe henne. Jeg mistenker at dette er hvordan det blir, men hvis det stemmer så er det litt for åpenbart hvordan plottet bygges opp.

 

Dothrakiene er tilbake. Det første jeg tenkte var at alle disse døde i selvmordsangrepet mot White Walkers, men det var kanskje noen stasjonert andre steder? Ingen fra de som angrep White Walkers overlevde i det minste, det var helt tydelig.

 

Golden Company var helt irrelevante. Jeg hadde i det minste håpet å se noe av hva dette fryktede leiesoldatkompaniet dugde til. Nå var det uansett veldig merkelig å stille dem opp utenfor muren, da det fjerner litt hensikten med å ha en mur i utgangspunktet. Ikke at det spilte noen rolle ti syvende og sist.

 

Er Jamie og Cersei egentlig døde? Det var jo en nokså romantisk dødsscene, men jeg stoler ikke helt på at noen er døde i denne serien før jeg virkelig ser de dør hinsides all tvil.

 

Det svakeste leddet i episoden for min del var duellen med Euron og Jamie. Det var veldig tilfeldig at sjøen kastet Euron opp på akkurat den stranda Jamie var, og hensikten med duellen var tilsynelatende bare å få Euron skrevet ut. Hvis Jamie uansett døde da taket kollapset hadde ikke stikksåret fra Euron noen som helst betydning. Hele Euron har egentlig vært veldig meh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Galskap ligger i blodet hos Targaryens, grunnet generasjoner med incest. Vi har sett henne bli gradvis mer og mer maktsyk, mer og mer irrasjonel og paranoid. For meg var det en helt naturlig utvikling. 

Misforstå meg rett, men jeg har ikke noe problem med at det endte opp at Dany ble "the mad queen", det var nok alltid intensjonen.

Det er måten hvordan det blir visst over de siste sesongene, og spesielt i denne sesongen.

Det er min mening delvis ned til mangel på tid, og resten må de som har skrevet serien ta på sin kappe.

 

Dany har jo vært veldig klar over historien til familien sin igjennom hele showet, og vi har strengt talt sitt mer av at hun har vært opptatt av å gjøre ting rett, ref. "I don't want to be the queen of ashes".

Og ikke massemorder av uskyldige av ukjente dimensjoner. 

 

Det blir feil å påpeke alt det du mener som bevis på at hun har vært på tur mot galskap fra sesong 1, og så komplett ignorere alt det andre Dany har gjort som ikke har tydet på dette i det hele tatt at hun skulle bli gal.

Lenke til kommentar

Det er nettopp dette som gjør det hele så bra, synes jeg. Hun er ikke en Joffrey eller en Ramsey, hun er ikke endimensjonal. Hun har i perioder vært en skikkelig god person. Men det brutale og "my way or the highway" har alltid vært der også, og har nå gradvis tatt mer og mer over.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dany har strengt tatt hintet flere ganger, til at de som ikke følger henne, bare har å ta konsekvensene på strake armer. Jeg syns det er litt rart at enkelte tilsynelatende er overrasket over at hun plutselig klikket. Jeg har sett dette komme lenge.

Selvfølgelig har du det, veldig smart du.

 

Tilsynelatende ingen som har giddet å ta det opp før sist uke når resten av oss så hvor det bar enn.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo si det er et stort skille på de "onde" hun har drept tidligere og slakte en by med sivile. De brutale valgene todligere har ikke hatt noe med galskap å gjøre imo, men jeg kan gå med på at hun har blitt mer maktsyk med sesongene.

 

Men syns Dotten sin kommentar lenger opp treffer. Valget var vel tatt alt ved "fear then" og av grunnene han nevner.

 

Så får jo om man liker eller ikke liker være opp til hver enkelt.

Endret av barezell
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sterkt uenig i at "karakterutviklingen til Dany der hun liksom "klikker" er lite troverdig".

Det har ligget i kortene ganske lenge, hu er iskald og kanskje en smule gal.

Hu har vært undertrykt og akkurat som D&D sier så når du ikke lenger har advisors du kan stole på,

men stor power og en sjanse til å ta hevn, så var det akkurat det hun gjorde i episoden og vi fikk se fulle kraften.

 

245kn4h.jpg

 

+1

Lenke til kommentar

Må ærlig si at jeg ikke har sett Lost, bare hørt at folk ble irritert av slutten.. 

Folk ble vel irritert nettopp fordi de misforstod den. Siste sesongen jevnt over var skuffende, men jeg synes den hadde en tilfredsstillende slutt.

 

Tilbake til GoT så synes jeg episoden var god, men jeg skjønner ikke helt hvorfor Dany gikk så bananas. Jeg hadde jo sett for meg at hun ville grille Golden Company og Red Keep selv etter at de hadde overgitt seg, men ikke at hun skulle gå etter sivile og legge halve byen i ruiner. Spent på hvordan konfrontasjonen med henne vil bli i finalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...