Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir stadig påstått rundt omkring at børsen går ned 40-50% kvart 5-7. år pga. ein “korreksjon”, men alle som er i stand til å lese ein graf og kan søke opp hovedindeksen ser fort at det ikkje er tilfelle.

Det som har ført til størst fall dei siste 20 åra er finanskrisa og Covid-19.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
m4rv skrev (16 minutter siden):

Hadde du investert f.eks 5 mill inn i fond eller nedbetalt bolig og vært gjeldsfri i disse tider?

Det kjem an på andre faktorar som inntekt, langsiktig plan, kvar ein bur, om du søv godt med lån og store midlar i fond osv.

Du må ikkje gå all-in, men betale litt ned og investere litt.

”I disse tider” blir litt feil, for å investere i fond bør du ha ein langsiktig plan på 5-10+ år.

Lenke til kommentar

Ja, foreløpig er det ikkje så stor nedgang. Ikkje noko å selge hytta for. Indeksfondet eg kjøpte i slutten av januar er framleis i pluss. Dei fleste krakk blir kun med tanken, eller avisoverskriftene.

Skal du prøve å time fondskjøp (som generelt ikkje er å anbefale), så må ein òg tenke på at det ikkje skjer på sekundet som aksjehandel. Riktig fond i riktig tilbydar kan du få kjøpt til morgondagens pris, men er det feil kombinasjon så kan det gå fleire dagar før du veit kva kurs du får.

Lenke til kommentar

Tviler på den blir noen bankkrise, men økonomien blir strammere fremover, mye eller hard landing, det er spørsmålet. 

Min hoved bekymring er hva som skjer når rentene strammes heves rekord raskt pga. inflasjon i et verdens marked som ikke er skapt av overforbruk.  I praksis har jo renteøkningene ingen effekt, i hvert fall en god stund. Enda verre er det i land som feks USA og Danmark, hvor svært mange har fast rente på lånene sine, da tar det enda lengre før renten biter. 

Heldigvis har gassprisen kommet noe ned. 

Folk i verden må jo har mat, strøm og drivstoff. 

Kjører de renten for høyt blir det en skinnsyke krasj landing.

Lenke til kommentar
guttorm skrev (2 timer siden):

Min hoved bekymring er hva som skjer når rentene strammes heves rekord raskt pga. inflasjon i et verdens marked som ikke er skapt av overforbruk.  I praksis har jo renteøkningene ingen effekt, i hvert fall en god stund. Enda verre er det i land som feks USA og Danmark, hvor svært mange har fast rente på lånene sine, da tar det enda lengre før renten biter. 

 

Hva mener du med "ikke er skapt av overforbruk"? Renteøkningene har definitivt effekter. En ting er hvordan forbrukerne reagerer, men bedrifter har jo definitivt begynt å stramme noe inn pga dyrere finansiering. Effektene er allerede her. Boligprisene i Norge har sett effekter allerede her hvor vi stort sett har flytende rente. Jeg er hvertfall helt uenig i at renteøkningen ikke har noen effekt. Det er vel faktisk beviselig feil.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke økonom, men i mitt hode er det forskjell på prisøkning som følge av forsyningsmangel, og prisøkning som følge av at folk svømmer i penger og bruker dem over en lav sko. Og nå om dagen er det vel definitivt førstnevnte som er situasjonen. 

Skjønner ikke hvordan man kan mene at renteøkning er rett medisin her, men igjen er jeg ikke økonom da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...