Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Det å forvalte et indeksfond koster en slikk og ingenting. Det å drifte løsninger for betjening av småkunder, og følge opp nevnte småkunder, koster masse

På tide med en leverandør som tar fastpris og ikke prosenter? Eller for lite penger i det?

Jeg tenker jo at jeg "koster" like mye arbeid for leverandøren nå, som om jeg hadde hatt dobbelt så mye penger i fondet. Så gir ikke mening at jeg da skal betale dobbelt så mye. Eller må man bare opp på private banking nivå og så blir man ikke like flådd lengre?

--

En ting jeg forøvrig har lurt på, er om forvalterne kan spare utgifter ved å være market maker for egne fond? Feks om jeg i Nordnet skulle solgt aksje A, og Nordnet trenger å kjøpe mere av A til sitt fond B. Kan de da unngå oppgjør, tjene inn floaten osv? Evt mellom egne fond? Bare generelt nysgjerrig på hvordan dette foregår i praksis hos en forvalter, og hvilke snarveier de evt kan ta som gjør det er billigere for dem enn om man selv skulle satt samme  samme portefølje, om noen vet.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen er villige til å gjøre jobben på fastpris. Også i private banking-segmentet og oppover er det andel av portefølje som gjelder. Men andelen er gjerne synkende med aum.

Internoppgjør mellom fond er så vidt jeg vet ikke lov (det var lov før), men ringer du megleren din og sier at du har en transaksjon slik du beskriver får du antageligvis svært lav  kurtasje og tightere spread enn på børs, rundt sluttkurs eller vwap. Og megleren kan sitte i samme konsern som forvaltningsselskapet, så penga går dit. (Men en forvalter har plikt til å sørge for best mulig execution, så du kan ikke bare handle hos konsernselskapet)

Når det gjelder at du skal kjøpe en aksje som fondet skal selge, så kan ikke forvaltningsselskapet selge direkte, de må gå gjennom megler, og det samme må jo du. Så der er det lite å hente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Internoppgjør mellom fond er så vidt jeg vet ikke lov (det var lov før)

Takk for utfyllende svar. Det er nok det her jeg har tenkt på. Jobbet for en del år siden noen måneder med tech-siden av et fondsprodukt, og da snakket forvalteren en del om hvordan de kunne tjene penger selv om de måtte kjøpe/selge hele tiden, og noe av det var fordi de var et stort konsern med andre fond de kunde overføre fra eller lignende. Men kunne ikke nok finans den gangen til å "skjønne" alt, så hva jeg husker er nok en del forvridd.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (12 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. Det er nok det her jeg har tenkt på. Jobbet for en del år siden noen måneder med tech-siden av et fondsprodukt, og da snakket forvalteren en del om hvordan de kunne tjene penger selv om de måtte kjøpe/selge hele tiden, og noe av det var fordi de var et stort konsern med andre fond de kunde overføre fra eller lignende. Men kunne ikke nok finans den gangen til å "skjønne" alt, så hva jeg husker er nok en del forvridd.

Hvis du har f. eks. 0,4 % tegningshonorar, og transaksjoner i snitt bare koster deg 0,2 %, så tjener du differansen, så det finnes muligheter til å tjene penger her ja. Men bransjen er generelt sett på vei bort fra å tjene penger på transaksjoner, selv om dette var en god inntektsstrøm tidligere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om å betale ned ekstra på lån vs langsiktig fondssparing om dagen, mtp økte renter? Er det noen tommelfingerregler på det? Hittil så har jeg bare spart, men funderer på om det kanskje er på tide å betale litt ned, da det ikke er sikkert fondet slår rentene fremover. Litt usikker på om dette er riktig logikk? :) 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (38 minutter siden):

Hva tenker dere om å betale ned ekstra på lån vs langsiktig fondssparing om dagen, mtp økte renter? Er det noen tommelfingerregler på det? Hittil så har jeg bare spart, men funderer på om det kanskje er på tide å betale litt ned, da det ikke er sikkert fondet slår rentene fremover. Litt usikker på om dette er riktig logikk? :) 

Så lenge man har et langtidsperspektiv som man bør ha, så tenker jeg det er best å putte pengene i fond. Rett og slett fordi at staten har som mål å få ned inflasjon til 2%. Og de er villige til å heve renta for det for å presse den ned. Det ser ut til at det går rette veien. 

Samtidig har alsjemarkedet gjort et saftig byks siste måneden. 

Så rentene vil nok ikke gå mye opp og snart bevege seg nedover mens aksjemarkedet går oppover. Historisk sett så er det sjelden perioder med veldig høye renter varer lenge. 

Så jeg tar det helt med ro og beholder lånet. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (46 minutter siden):

Hva tenker dere om å betale ned ekstra på lån vs langsiktig fondssparing om dagen, mtp økte renter? Er det noen tommelfingerregler på det? Hittil så har jeg bare spart, men funderer på om det kanskje er på tide å betale litt ned, da det ikke er sikkert fondet slår rentene fremover. Litt usikker på om dette er riktig logikk? :) 

Det er litt en smakssak hva man føler på selv eller ikke. Jeg betaler heller ned på billån enn å spare i fond. Forventet avkastning vil være høyere i fond enn ekstra nedbetaling på billån, men billånet er tilnærmet risikofritt. Så dersom man skal regne på det så vil nok som oftest et billån "vinne" fordi du så og si har garantert x antall prosent avkastning. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
bshagen skrev (På 24.11.2022 den 18.56):

I mitt eksempel så kostet KLP Aksjeglobal Indeks P altså 0.50% mot 0.18% når jeg begynte å investere i det igjennom Sparebank1. Når prisforskjellen er så stor så syns jeg det er verdt å flytte det og da flytter jeg likegjerne til KLP direkte istedet for å selge ut fondet og kjøpe det inn igjen på en annen plattform, som i tillegg tar litt ekstra for å ha det. Så er kanskje KLP sin side litt enkel i forhold til Nordnet f.eks, men alt jeg trenger er en kjøp/selg knapp og en faktisk verdi av det som står der. Jeg skjønner ikke nok av slikt til at jeg trenger å forstå noe særlig mer :) 

Vil ein sleppe unna med 0,18% dersom ein har fondet ståande hos KLP?

Er det mogeleg å flytte fond frå aksjesparekonto i Sbanken til f.eks. KLP?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Det ser ut til at Sbanken har 0,06% på indeksfond og 0,3% på aktivt forvalta fond.

https://sbanken.no/spare/priser/

Forresten lurer eg også på kva som rettferdiggjer at bankane tek meir i plattformavgift for aktive fond enn indeksfond. Kostnaden for å drifte "plattforma" skulle vel vere den same, uavhengig av kva fondet heiter?

1: betalingsvilje. Det er ikke krav om kostpris-basert prising. 
2: Vesentlig større utvalg av aktive fond som muliggjør andre investeringsstrategier for kundene. Kundene får tilgang til et større investeringsunivers, det har verdi for kunden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...