Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Alle fond hos Nordnet har plattformavgift, men Nordnet sine eigne har ikkje forvaltningskostnader i tillegg. Difor er KLP sine fond dyrare hos Nordnet enn hos KLP.

Nordnet Indeksfond USA ESG

04F7B832-71E7-4E84-AD0A-28DB9C92029F.jpeg.811558abd0148fdb00aa65e8b417671c.jpeg

KLP AksjeGlobal Indeks P

BE1C6F52-7324-484E-BACA-CD1444D82BF2.jpeg.71caf76820ba82804da94d9a4a540499.jpeg

Eg har ikkje Nordnet, så deira fond har aldri vore aktuelle, men har dei fond som tilsvarar KLP, DNB, Storebrand osv. sine globale indeksfond?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for oppklaringen.
Så hvis du feks har kr 1000 000 på KLP AksjeGlobal Indeks P så blir altså da årlig pris kr 2800, som blir kr 1000 mer enn på KLP?

Kan jo vurdere å flytte det. Men det blir litt tungvint å ha forskjellig spredd rundt på flere steder.

Zeph: Kan jeg spørre hvor du så de oversiktene som bildene er fra? 🙂
 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Javel, du har antagelig rett. Men da går det ikke så godt fram i prisoversikten. Ser ut som det gjelder alle indeksfond slik det står der?
Det står slik da:
 

  Skjul innhold

fonde.thumb.jpg.b06e4b5d97c771777f5b128f18c27be0.jpg

 

 

 

Du betaler plattformavgift + hva enn fondet koster (netto eventuelle distribusjonshonorarer som tilbakebetales). Hos KLP betaler du bare det fondet koster (inklusive det som distributørene får som honorar). Summen hos KLP er 0,18 % mens summen hos Nordnet er rundt 0,30 % for det fondet. Nordnets eget fond er imidlertid "gratis", i betydningen at andelsklassen du kan kjøpe på deres plattform ikke tar forvaltningshonorar, så du betaler kun plattformavgiften. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (19 minutter siden):

Takk for oppklaringen.
Så hvis du feks har kr 1000 000 på KLP AksjeGlobal Indeks P så blir altså da årlig pris kr 2800, som blir kr 1000 mer enn på KLP?

Ja, har du 1 million stående i KLP AksjeGlobal Indeks P så blir årlig pris 2 800 hos Nordnet, og 1 800 hos KLP. (Litt forenklet, fondet kommer aldri til å være verdt nøyaktig 1 million gjennom hele året og du betaler basert på den faktiske verdien av din beholdning (forvaltningshonorar beregnes daglig, plattformavgift varierer litt hvordan det beregnes)

Det er i utgangspunktet ikke noe poeng i å eie samme fond til en dyrere pris, men det forutsetter at man har en svært enkel portefølje hvor man sjeldent selger, rebalanserer eller bytte fond. Om man har en marginalt mer kompleks portefølje enn 1-2 fond som man har månedlig spareavtale i så kan det helt fint være verdt det å betale for en tjeneste som tilbyr bedre fondsutvalg, enklere betjeningsløsninger og bedre rapportering. KLP er etter mitt skjønn skikkelig dårlig på disse tingene, men de er til gjengjeld stort sett billigst og god nok for de fleste porteføljer

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hos sbanken står det "Total løpende kostnad 0,18%" på nevnte fond. 

Sitat

Løpende kostnader

Total løpende kostnad i året (Viser summen av kostnadselementene under.) 0,18 %
Løpende kostnader (Løpende kostnader inkluderer forvaltningskostnad, administrasjonsgebyr og eventuelle administrasjonskostnader til forvalter.) 0,18 %
--- Hvorav forvaltningshonorar (Forvaltningshonoraret er betalingen til selskapet som forvalter og administrerer pengene i fondet. Honoraret oppgis i en årlig prosent, men belastes fondet daglig.) 0,18 %
Årlig pris til Sbanken (Beløpet du betaler til oss for at vi distribuerer fond. Den årlige prisen belastes én gang i kvartalet, samtidig som du får tilbakebetalt returprovisjonen.) 0,06 %
Returprovisjon (En andel av forvaltningshonorarer blir i flere tilfeller betalt tilbake til oss siden vi selger fondet på vegne av forvalter. Dette kalles returprovisjon og blir tilbakebetalt til deg som kunde.) -0,06 %

Regner med det er hele sannheten (siden jeg har dette fondet hos sbanken).

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

Hos sbanken står det "Total løpende kostnad 0,18%" på nevnte fond. 

Regner med det er hele sannheten (siden jeg har dette fondet hos sbanken).

Det stemmer. Plattformhonoraret til Sbanken er veldig lavt på indeksfond, og (ikke tilfeldig) likt distribusjonshonoraret KLP betaler på sine viktigste indeksfond. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

1000kr som ikke blir trukket fra fondet, blir ganske mye penger når det ligger i et fond med 10% avkastning over 10-20 år.

Det er ikke avgiftene i dette sjiktet som utgjør forskjellen. Om det er 0,18% eller 0,25% er relativt ubetydelig. Sparer man en femtilapp ekstra så er de fleste i null.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (49 minutter siden):

Man skal jo ikke trade indeksfond, så ser ingen grunn til å ikke ha det på klp med lavest avgift. Man må huske på renters rente effekt også. 1000kr som ikke blir trukket fra fondet, blir ganske mye penger når det ligger i et fond med 10% avkastning over 10-20 år.

Vet ikke om jeg ville regnet med 10%. Men la oss si 5% fratrukket inflasjon for å se på nåverdi. Da vil 1000kr spart i 10 år blir 1600 kr. Altså utgjør det 600kr ekstra etter 10 år. Og 1000 kr spart forutsetter jo at man har 1 MNOK i fondene. På én mill tenker jeg noen hundrelapper blir for lite til at det er verdt alt for mye tid å styre med å flytte hver gang noen er billigere enn andre.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (13 minutter siden):

Vet ikke om jeg ville regnet med 10%. Men la oss si 5% fratrukket inflasjon for å se på nåverdi. Da vil 1000kr spart i 10 år blir 1600 kr. Altså utgjør det 600kr ekstra etter 10 år. Og 1000 kr spart forutsetter jo at man har 1 MNOK i fondene. På én mill tenker jeg noen hundrelapper blir for lite til at det er verdt alt for mye tid å styre med å flytte hver gang noen er billigere enn andre.

Nettopp det jeg også prøvde å si. Det er utrolig lite. Det betyr kanskje en 20-kroning ekstra i måneden, som knapt noen ville merket.

Lenke til kommentar

Dollarkursen er høy nå - i overkant av 10 Nok/$, nesten 11 i september. Det er mer enn den har vært siden 1980. Men lignende topper i 1985 og 2001. Er det bare "sånn det er", eller er det noen grunn (psykologisk? sentralbankers måltall? fysiske fenomener?) som tilsier at den skal ligge i området [5,10], og at når den er i ytterkantene av det området så vil den trekkes mot sentrum?

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=currency&id=USD

-k

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Vet ikke om jeg ville regnet med 10%. Men la oss si 5% fratrukket inflasjon for å se på nåverdi. Da vil 1000kr spart i 10 år blir 1600 kr. Altså utgjør det 600kr ekstra etter 10 år. Og 1000 kr spart forutsetter jo at man har 1 MNOK i fondene. På én mill tenker jeg noen hundrelapper blir for lite til at det er verdt alt for mye tid å styre med å flytte hver gang noen er billigere enn andre.

Nuvel, det er strengt tatt 1000 kroner i året, hvor hvert år også oppnår avkastning. 

Når det er sagt er jeg enig i at det kan være verdt å betale noe mer for det samme fondet for å administrere investeringen gjennom en tjeneste du foretrekker. 

Lenke til kommentar

Apropos priser og plattformer.

DNB fjerner returprovisjonen på alle fondene sine fra og med nyttår

Sitat

Enkelte fondsdistributører, som for eksempel Nordnet og Sbanken, har valgt å betale tilbake returprovisjonen til kundene. Det har gjort at i enkelte tilfeller har vært billigere å kjøpe et DNB-fond gjennom dem, fremfor DNB.

Fra og med nyttår vil ikke DNB betale noen returprovisjoner.

De spår at andre følger etter. Da blir det i så fall kanskje enda mer aktuelt å flytte KLP sine fond til ASK hos KLP. Hvis man teller så nøye på kronene :D

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Får nesten inntrykk av at jeg er gjerrig fordi jeg har flyttet fondet mitt til KLP, hehe :p 
Men jeg syns ikke jeg skal betale flere tusen for at en annen bank skal holde en ASK og et fond for meg, når de i realiteten ikke gjør noe aktivt med fondet. Bankene klarer seg fint uten at vi skal være støttemedlemmer i tillegg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (27 minutter siden):

Får nesten inntrykk av at jeg er gjerrig fordi jeg har flyttet fondet mitt til KLP, hehe :p 
Men jeg syns ikke jeg skal betale flere tusen for at en annen bank skal holde en ASK og et fond for meg, når de i realiteten ikke gjør noe aktivt med fondet. Bankene klarer seg fint uten at vi skal være støttemedlemmer i tillegg

Ja enig. Og i eksempelet med 1 million er det jo ikke bare 1000kr en gang. Det er 1000kr første året, og dette tallet stiger og gjelder for hvert år. I tillegg kommer avkastningen på nye investeringer og besparelser her. Jeg planlegger å ha aksjene mine i fond ihvertfall 30 år. 

Blir et litt avansert regnestykke fordi man må ta med renters rente effekten.

Blir fort mange 10-tusener spart da over denne perioden med 30 års avkastning på 5% etter inflasjon. 

Har man enda mer penger blir det fort over 100k innspart. Synes ikke det er så dumt jeg :)

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Tenker litt sånn jeg: At når du er kunde hos Nordnet med det meste, så kan de bli litt sure og negative mot deg, hvis du begynner å flytte KLP fond ut derfra og til KLP.

Og syns det ser ut som et poeng det som skrives her også:

Herr Brun skrev (7 timer siden):

Om man har en marginalt mer kompleks portefølje enn 1-2 fond som man har månedlig spareavtale i så kan det helt fint være verdt det å betale for en tjeneste som tilbyr bedre fondsutvalg, enklere betjeningsløsninger og bedre rapportering. KLP er etter mitt skjønn skikkelig dårlig på disse tingene

Skal iallefall se på det. Det er jo dumt å tape de pengene også da. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (5 minutter siden):

Tenker litt sånn jeg: At når du er kunde hos Nordnet med det meste, så kan de bli litt sure og negative mot deg, hvis du begynner å flytte KLP fond ut derfra og til KLP.

Og syns det ser ut som et poeng det som skrives her også:

Skal iallefall se på det. Det er jo dumt å tape de pengene også da. 

Nordnet har ikke akkurat tid til å bry seg sånn om enkeltkunder hehe. Flytta selv fra nordnet uten problem.

Jeg gjør det ganske enkelt, har aksjeglobal fond på klp som jeg planlegger å ha i 30 år med fast spareavtale. Så trenger igrunn ikke logge inn der før etter 30 år når jeg skal ta ut pengene.

Så kjøper jeg aksjer og eventuelt mer spesialiserte fond på nordnet jeg ikke finner andre steder, som består av en mye mindre andel av investeringene mine.

Får sånn sett det beste av begge plattformene. Men folk får gjøre det de synes er best for dem.

Endret av PgUp
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I mitt eksempel så kostet KLP Aksjeglobal Indeks P altså 0.50% mot 0.18% når jeg begynte å investere i det igjennom Sparebank1. Når prisforskjellen er så stor så syns jeg det er verdt å flytte det og da flytter jeg likegjerne til KLP direkte istedet for å selge ut fondet og kjøpe det inn igjen på en annen plattform, som i tillegg tar litt ekstra for å ha det. Så er kanskje KLP sin side litt enkel i forhold til Nordnet f.eks, men alt jeg trenger er en kjøp/selg knapp og en faktisk verdi av det som står der. Jeg skjønner ikke nok av slikt til at jeg trenger å forstå noe særlig mer :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

I mitt eksempel så kostet KLP Aksjeglobal Indeks P altså 0.50% mot 0.18% når jeg begynte å investere i det igjennom Sparebank1. Når prisforskjellen er så stor så syns jeg det er verdt å flytte det og da flytter jeg likegjerne til KLP direkte istedet for å selge ut fondet og kjøpe det inn igjen på en annen plattform, som i tillegg tar litt ekstra for å ha det. Så er kanskje KLP sin side litt enkel i forhold til Nordnet f.eks, men alt jeg trenger er en kjøp/selg knapp og en faktisk verdi av det som står der. Jeg skjønner ikke nok av slikt til at jeg trenger å forstå noe særlig mer :) 

0.5%:er ran på høylys dag. Sliter med å forstå at det er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...