Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kazuo skrev (45 minutter siden):

Finnes det noe som har en garanti over en hvis tidsperiode ? Kan smelle i Taiwan vs Kina neste uke.

Nei, det ligger litt i ordet investering. Men indeksfond har nok den beste risk/reward når det kommer til å investeringer. Er ikke uten grunn til at det alltid anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøker å forstå dette med fond, så jeg ville spørre om et fiktivt eksempel.


BND Superfond har aksjer for 1 milliard. Så kjøper Rell Inge Kjøkke fondsandeler for 1 milliard. Nå har BND superfond aksjer for 1 milliard og 1 millard i cash. Da kjøper de de samme aksjene de har for 1 milliard, så de får dobbelt så mange av de.

Neste dag har ikke kursene beveget seg, men Rell Inge Kjøkke ombestemmer seg og selger alle sine fondsandeler. Nå må fondet selge aksjer for 1 milliard, for å dekke inn dette.

Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

Jeg forsøker å forstå dette med fond, så jeg ville spørre om et fiktivt eksempel.


BND Superfond har aksjer for 1 milliard. Så kjøper Rell Inge Kjøkke fondsandeler for 1 milliard. Nå har BND superfond aksjer for 1 milliard og 1 millard i cash. Da kjøper de de samme aksjene de har for 1 milliard, så de får dobbelt så mange av de.

Neste dag har ikke kursene beveget seg, men Rell Inge Kjøkke ombestemmer seg og selger alle sine fondsandeler. Nå må fondet selge aksjer for 1 milliard, for å dekke inn dette.

Har jeg rett?

Ja, du har det. Men det skjer jo aldri at noen kjøper så mye at du dobler saldoen din. De fleste fond har en liten del cash på bok så de kan dekke inn små svingninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Akkurat kommet i gang med fond, og har noen spørsmål.

Formålet mitt med å komme i gang med fond er å få litt mer igjen for pengene enn på sparekonto, så stopper interessen litt der.

Pr nå sparer jeg 1500,- i mnd på DNB TEKNOLOGI A.

Hvis jeg ønsker å ta ut pengene om 5-10 år, betaler jeg da skatt av overskuddet? Må dette føres i selvangivelsen, deler går det av seg selv?

Vurderer på sikt å spare til barna i fond og. De har pr nå en sparekonto hver. Da må jeg isåfall spare I mitt navn? Kan vel ikke spare I barna sitt navn på fond?

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Vi sparer alt av barnetrygd i KLP aksjeglobal index V. De står i AKS'en til samboeren. Skatten må betales uansett hvem den står på.

Jeg sparer 4000kr/mnd. + 1000kr/mnd IPS + det jeg får fra arbeidsgiver i samme fond. 

Vi betaler 0.18% i forvaltning. Hva betaler du? 1% mer enn oss kanskje.

Siste 12mnd. har index fondet gjort det bedre enn teknologi fondet.

 

Ved å aktivt styre det jeg har fått fra arbeidsgivere det  siste året har jeg mest sannsynlig økt avkastningen med 300% iforhold hva jeg ville hatt. 

Det virker som at svært få gjør dette itillegg har pensjon fra arbeidsgiver lav aksjeandel. 

Jeg startet å spare for 3 år siden og da opprettet jeg AKS. Da var PKB og pensjon fra arbeidsgiver på rundt 100k tilsammen. Totalt ligger jeg på 520k nå. Jeg er sinnsykt fornøyd med innsatsen min.

Har all pensjon i Kron, kun KLP aksjeglobal index V, 0.22% i forvaltning.

Alt annet har vi i Sbanken (så lenge de ikke blir kjøpt opp).

 

Lenke til kommentar
Niram skrev (51 minutter siden):

Hvis jeg ønsker å ta ut pengene om 5-10 år, betaler jeg da skatt av overskuddet? Må dette føres i selvangivelsen, deler går det av seg selv?

Ja, du betaler skatt av overskuddet, minus noe skjermingsfradrag. Det innrapporteres til staten av seg selv, men ikke før 31.12. så du må selv sørge for å oppdatere skattekortet for å betale nok skatt til å dekke det. Hvis du ikke har ført det opp som en inntekt hos skatteetaten risikerer baksmell.

Niram skrev (51 minutter siden):

Vurderer på sikt å spare til barna i fond og. De har pr nå en sparekonto hver. Da må jeg isåfall spare I mitt navn? Kan vel ikke spare I barna sitt navn på fond?

Jo, du kan spare i barna sine navn om fondstilbyderen tilbyr det. Ulempen der er fratrekk i studiestipend når eventuelt den tid kommer hvis du passerer formuesgrensen der. Fordelen er jo at du slipper eventuell formuesskatt + eventuelle problemer ved skilsmisse eller om en av dere som foreldre skulle dø. Når de står i foreldre 3sitt navn så er det ingen andre enn dere to som eventuelt vet at dette egentlig er tenkt til barna.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Står det i bornets namn får det alle verdiane dagen det fyller 18 og kan blåse det vekk på ein bil. Har du først putta pengane inn i bornets namn får du ikkje gjort noko med det.

Me har sparing i vårt namn for å ha kontroll på pengane. Det kan fort bli nokre hundretusen. Risikoen med at den andre part rotar dei vekk er sjølvsagt der, men den sjansen tar eg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (14 timer siden):

Jeg forsøker å forstå dette med fond, så jeg ville spørre om et fiktivt eksempel.


BND Superfond har aksjer for 1 milliard. Så kjøper Rell Inge Kjøkke fondsandeler for 1 milliard. Nå har BND superfond aksjer for 1 milliard og 1 millard i cash. Da kjøper de de samme aksjene de har for 1 milliard, så de får dobbelt så mange av de.

Neste dag har ikke kursene beveget seg, men Rell Inge Kjøkke ombestemmer seg og selger alle sine fondsandeler. Nå må fondet selge aksjer for 1 milliard, for å dekke inn dette.

Har jeg rett?

Mekanikken er riktig. Men avhengig av investeringsstrategien kan 1 milliard ekstra inn i fondet lede til betydelige kursbevegelser i aksjene fondet kjøper. Det gjør at Kjøkke kan få mindre enn halvparten av fondet når handelen gjøres opp, men bare 45 %. Når han så selger sine andeler tilsvarende 45 %, så går markedet motsatt vei fordi fondet må selge, og han får under en milliard for andelene sine. 

Denne effekten er helt ikke-eksisterende når du kjøper for 1000, 10 000 eller for den saks skyld 1 000 000 så det er ikke noe du trenger å tenke så mye på. 

I tillegg kan det være gebyrer for å kjøpe og selge. Det bør du, i motsetning til kursbevegelser som følge av din handel, være bevisst på.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...