Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

1 hour ago, bshagen said:

Hva tenker dere om å trekke ut fondet og la det stå på aksjekontoen til at markedet roer seg litt? Er "bittelitt" uro i markedet akkurat nå, heh 😅

Jeg tenker at du er litt for seint ute. Om det var planen burde du nok gjort det i forrige uke. Å trekke seg ut etter at markedet har begynt å falle for så å kjøpe seg inn igjen etter at markedet har begynt å stige åpner for større risiko for tap enn å bare ri det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ism_InnleggNO skrev (40 minutter siden):

Jeg tenker at du er litt for seint ute. Om det var planen burde du nok gjort det i forrige uke. Å trekke seg ut etter at markedet har begynt å falle for så å kjøpe seg inn igjen etter at markedet har begynt å stige åpner for større risiko for tap enn å bare ri det ut.

Du har nok rett. Blir spennende å se på onsdag, hvordan markedet reager på rentehevingen. Og Ukraina. Mye greier nå 😅

Lenke til kommentar

Jeg tenker nå som jeg tenker ellers: Markedstiming er vanskelig, og risikoen for å gjøre noe dumt når du tar aktive valg mer enn veier opp for den mulige oppsiden her. Jeg er naturlig short aksjemarkedet (skal kjøpe til pensjon i mange år), og ser ingen grunn til verken å stresse over markedsfallet eller å ta ut penger. 

Lenke til kommentar
koots skrev (6 minutter siden):

Kjøp og salg av fond tar vel også fort et par dager å prosessere, så enda vanskeligere å time markedet.

Jeg fortsetter med månedlig automatisk sparing i fond og tenker ikke så mye på det

Ja. Det varierer veldig hvor lang tid det tar fra ordre til prising av ordren i fond. DNB er så vidt jeg vet best i klassen, og priser indeksfondene kort tid etter cut-off kl. 12, så om du handler DNB global indeks i DNB tar du relativt lite risiko. Handler du andre fond andre steder kan det være både en og to virkedager fra du legger inn ordre til ordren blir priset. (og i mellomtiden tar du risiko for prisendring). 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 timer siden):

Hva tenker dere om å trekke ut fondet og la det stå på aksjekontoen til at markedet roer seg litt? Er "bittelitt" uro i markedet akkurat nå, heh 😅

Jeg har prøvd det noen ganger uten  å komme bedre ut. Nå lar jeg alt stå. Men hvem vet.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 minutter siden):

DNB er så vidt jeg vet best i klassen, og priser indeksfondene kort tid etter cut-off kl. 12

Skagen med sine aktive fond har cut-off kl 15 og priser de kl 17 etter USA har åpnet. Men det krever vel at man er direkte hos dem, underleverandørene må fort legge på en time eller to for å rekke det.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Skagen med sine aktive fond har cut-off kl 15 og priser de kl 17 etter USA har åpnet. Men det krever vel at man er direkte hos dem, underleverandørene må fort legge på en time eller to for å rekke det.

Ja, sorry, "i klassen" var ment å dekke globale fond, men det var jo på ingen måte åpenbart. Mange aktive fondsleverandører har et prisingsrom på kun et par timer, dersom de dekker ett geografisk marked. Men dekker du verden er det svært vanskelig å prise riktig (og lovlig) med kort cut-off hvis du skal ha priser det er mulig for deg å handle på både i USA og i Japan. For indeksfond er det mulig fordi du kan prise basert på indeks-futures. For aktive globale fond (f. eks. DNB Teknologi eller Skagen Kon Tiki) tror jeg tiden mellom cut-off og prising må være lengre, uten at jeg vet det med sikkerhet. 

Lenke til kommentar

Jeg flyttet litt gammelt jeg hadde i DNB Global indeks over til KLP. Salgsordren gikk igjennom 17. januar tror jeg, tok noen dager før pengene var på konto og jeg så kjøpte på nytt i KLP. Kjøpsordren gikk igjennom den 24. Så hadde flaks der, fikk en ~4% gratis.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Jeg flyttet litt gammelt jeg hadde i DNB Global indeks over til KLP. Salgsordren gikk igjennom 17. januar tror jeg, tok noen dager før pengene var på konto og jeg så kjøpte på nytt i KLP. Kjøpsordren gikk igjennom den 24. Så hadde flaks der, fikk en ~4% gratis.

God timing er stort sett alltid flaks :)

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 24.1.2022 den 15.13):

Smartepenger har mange fine kalkulatorar, f.eks: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2999-aksjesparekonto-lonnsomhet

Den var forsåvidt kjekk.

Tenker jeg riktig hvis jeg utfører et fiktivt regnestykke med disse kalkulatorene?

Feks, kjøpe en bil til 200k eller nedbetale på lån over si 5 år.

I følge denne: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/866-annuitetslanskalkulator gir et lån på 200k, 2% rente en sum rente på 10333kr, som da blir kostnaden for å ha dette lånet. -28% eller noe i lånefradrag, blir det vel grovt regnet 7440

Pengene som står på fond i stedet for å brukes til kontaktutkjøp av bil, 200k, 5 år, 4% snitt avkastning.

Dog litt usikker på regnestykket her, for er ett punkt som sier 228078 etter skatt, så det blir jo da 20078kr

Så et annet punkt: I dagens kroneverdi tilsvarer beløpet etter skatt  206 577, gir 6577kr.

Den siste regner da men 2% årlig inflasjon og jeg ville da tapt 863 kr.. Er jeg helt på bærtur med utregningene her eller er jeg inne på noe?
 

Lenke til kommentar
discostu skrev (5 minutter siden):

-28% eller noe i lånefradrag, blir det vel grovt regnet 7440

22% rentefradrag, ikke lånefradrag, det blir lavere enn som så. Men generelt kan du si at staten betaler 22% av rentene dine.

discostu skrev (11 minutter siden):

Dog litt usikker på regnestykket her, for er ett punkt som sier 228078 etter skatt, så det blir jo da 20078kr

Hvor får du 20 078 fra? Ta bilde av kalkulatoren så vi kan se.

discostu skrev (12 minutter siden):

Så et annet punkt: I dagens kroneverdi tilsvarer beløpet etter skatt  206 577, gir 6577kr.

Den siste regner da men 2% årlig inflasjon og jeg ville da tapt 863 kr.. Er jeg helt på bærtur med utregningene her eller er jeg inne på noe?

Ref over, jeg finner ikke igjen tallene du snakker om i kalkulatoren du legger inn.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

22% rentefradrag, ikke lånefradrag, det blir lavere enn som så. Men generelt kan du si at staten betaler 22% av rentene dine.

Hvor får du 20 078 fra? Ta bilde av kalkulatoren så vi kan se.

Ref over, jeg finner ikke igjen tallene du snakker om i kalkulatoren du legger inn.

Mente selvsagt rentefradrag og orka ikke google så bare antok kjapt 28%.

Her er aksjefondkalkulatoren jeg benyttet

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2999-aksjesparekonto-lonnsomhet

der har man en egen hvor man kan ta inflasjon i betraktning

Lenke til kommentar

200k på fond blir 26 000 i dagens kroneverdi etter fem år med 4% avkastning etter resultat.

200k i lån kostar 15 000 i renter og gebyr. Om det blir henta frå bustadlån kan ein ev. fjerne gebyrene og betale ca. 10 000 i renter. Antar 22% frådrag, så netto blir 7800.

Då står du igjen med bilen, nedbetalt lån og eit nettoresultat på ca. 18 200. Det er i dagens kroneverdi. I kroner og ører har du meir, men alt anna kostar meir pga. inflasjon, så eg synest det er enklare å tenke på den måten. No kan ein vel tenke at renteutgiftene òg blir redusert kvart år pga. inflasjon, men eg veit ikkje korleis ein reknar ut det. Resultatet blir i så fall litt høgare.

Om ein antar avkastning høgare enn renteutgifter vil det alltid svare seg å ha lån og investere i staden for, men du kan jo få eit krakk etter investeringa og ende opp med negativt resultat etter fem år.

869A168A-10B7-4761-8722-A642DB7385C0.jpeg

53B8EA89-A72C-4291-9533-F472E1CD7F54.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg solgte alt jeg kunne da koronaen ble en greie første gangen. Og unngikk en god del av nedturen. Men så var jeg sein med å kjøpe inn igjen, så gikk glipp av deler av innhentingen. Totalt så kom jeg litt bedre ut av det enn om jeg bare hadde latt det stå. Ikke gjort noe nå, og har ikke planer om det heller. Mest fordi jeg følte det var en solid stressfaktor å måtte styre med den taimingen. 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (11 timer siden):

Jeg solgte alt jeg kunne da koronaen ble en greie første gangen. Og unngikk en god del av nedturen. Men så var jeg sein med å kjøpe inn igjen, så gikk glipp av deler av innhentingen. Totalt så kom jeg litt bedre ut av det enn om jeg bare hadde latt det stå. Ikke gjort noe nå, og har ikke planer om det heller. Mest fordi jeg følte det var en solid stressfaktor å måtte styre med den taimingen. 

Jeg gjorde motsatt, tenkte at nå smeller det, burde selge ut, men var så jævla tiltak å logge seg inn på nordnet så utsatte og utsatte det til det smalt.

Så da stressa jeg i et par uker før jeg bestemte meg for å bare la det være, vipps opp igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...