Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

9 hours ago, root said:

Ja, det mente jeg også, helt til @Sverre1969 poengterte at det hadde vært større bevegelser i USD-NOK enn det jeg var klar over. Når jeg ser på bevegelsene på fondet mitt i NOK, så stemmer nok dette. Sterkere krone gir lavere kroneverdi av fondets verdi.

Nyeste oppdaterte kurs på fond er jo også egentlig gårsdagens sluttkurs. På dagens utvikling på etf'er er det vel utviklingen ift. Gårsdagens sluttkurs. Vil tro at det på dagens utvikling på indeks vises utvikling siden gårsdagens kurs om Morningstar ol. Grafer ikke også viser siste oppdaterte sluttdato. DNB global indeks inneholder vel en stor del av utviklete markeder og en mindre andel fremvoksende markeder evt. Emerging/uland. Ellers har også indeksfond forvaltningsgebyr  som gjerne gjør at fondet stort sett vil ligge noe under indeks. Men ellers gjerne følge den ganske bra. Hos Nordnet og aktører med plattformavgift som gjør indeksfond mye dyrere enn de var vil jo heller ikke diagrammet tydelig mindreavkastningen etter at plattformgift er belastet. Kun nettoklastning etter at gebyrene som belastet direkte fra fondet. Ved kjøp og salg kan det være svingprising men det vil nok reflekteres i NAV. Usikker på om alltid dagens utvikling reflekterer 1/365 av forvaltningshonoraret fratrukket også. Ulike fond for ulike markerer oppdater også gjerne kurs til ulike tider. 12 vs. 24 feks. Eller 15 på Skagen sine fond. Og har også sett at fond fra Odin ikke har fått oppdatert kurs på mandag. Altså hengt etter. Kursene oppdateres også gjerne til faste tider hos Nordnet gjerne noe etter at oppdatert kurs et tilgjengelig direkte hos forvalter. På morningstar.com kan en bruke grafen ved å søke opp en amerikansk aksje og deretter søke opp norske fond og indekser. Grafen på .com er litt mer moderne. Og må vises i USD i motsetning til morningstar.no osv. Men gir muligens et bedre godt sammenligningsbilde av hvordan valutasvingninger påvirker utviklingen. Utover forvaltningshonorar så kan også dividend tax leakage gjøre utslag ift. Norske fond eller ETF som det er større dividend tax leakage på. På amerikanske ETF har det også generelt vært lavere forvaltningshonorar på ift. Europeiske. En irsk ETF med kun amerikanske aksjer vil typisk bli beskattet 15% på utbytte fondet mottar. Men ikke på utbytte som distribueres til de som mottar utbytte på fondet. På amerikansk registrerte ETF med kun amerikanske aksjer om en har levert 8W-BEN skjema eller megler har formidlet det på dine vegne vil ikke bli belastet kildeskatt på utbytte fondet mottar og utbytte som videredistribueres til den som eier ETF'en (amerikanske ETF må vel videredistribuere utbytte fremfor å reinvestere det i fondet) skal bli trukket 15% fremfor 30% om en har levert skjema som en kan få kreditfradrag på mot den norske skatten om en leverer inn skjema. (Vet ikke hvordan det er med norske fond om de er flinke til eller like lett kan få refundert tilsvarende trukket kildeskatt. For norske fond er det fritaksmodellen som gjelder hvor det ikke er skatt på inntekt eller fradrag på tap. Men det gjelder kun på avkastning/tap fra verdipapirer hjemmehørende i EU. Så på ETF med kun amerikanske aksjer kan en få lave forvaltninghonorar og etter at kreditfradrag er mottatt unngå skattelekkasje. Ift. ETF som har endel ikke amerikanske aksjer kan irsk-registrestrerte og evt. Luxembourgregistrerte være gunstigere. Mulig noen har oppført som skatteeffektive om forvalter er flinke til å få refusjon og det er registrert i land med gunstig avtale. Men om det har flertall av amerikanske aksjer kan det være amerikanske ETF uansett vil være mest skatteeffektive for personer som beskattes i Norge. Ulike indeksfond som følger samme eller tilnærmet ETF kan også ha ulik fordeling av aksjer. Ulik sammensetning og ulik kjøpe og salgskurs og tidspunkt på aksjene i porteføljen da forvalter foretar rebalansering. Valuta svinger og kan vise variasjoner på ulike kursvisningssteder da det ikke er en sentral børs og begrensete åpningstider. Og variasjoner i åpning, ask, bid og close kurser. Det er det forsåvidt på ETF og aksjer også. Mener at indeksfond automatisk kjøper aksjer til stengningskurs. Usikker om det er vanlig og lov å gjøre unntak for dette også.Her er det nok hovedsakelig en større kursendring ift. USD/NOK om ikke korreksjon som hovedsaklig har gjort stort utslag. Spotify er jo notert på NYSE i USD og på tysk børs som xtra euro. Det er vel en dual-listing. Sammenligner en de to på Nordnet vil en få ulik avkastningenshistorikk da det vel er ulik vakutautvikling ift. EURNOK og USDNOK. For utviklingen på selve aksjen utover dette bør vel ha samme utvikling da både de amerikansknorteterte og tysknoterte balanseres ut ift. Antall utstedte aksjer.

 

Ellers mener jeg at morningstar ikke pleier å benytte samme indeks som fondet benytter i sine oversikter men sine egne versjoner eller andre indekser som skal være tilnærmet de samme. Men som er ugunstig ift. Sammenligning mot indeksen fondet en vil sammenligne faktisk benytter.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Det blir sagt at når tidene er dårlege så skal du kjøpe, men det betyr at du har pengar liggande klar for investering til ei kvar tid eller tar opp lån for å finansiere det. Har du midlar liggande klar så burde dei vel allereie vore i marknaden, og å ta opp lån for å investere er ein risiko det òg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøp kjøp kjøp er feil råd.

Fortsett å spar jevnlig slik som du har gjort før. Aksjemarkedet har så vidt gått ned og for å være ærlig blir jeg litt lettet over at tyngdelovene fortsatt fungerer i aksjemarkedet og at det ikke alltid går opp.

Kjøp kjøp kjøp,  "alt er på tilbud" og belåning kan vi snakke om når vi er 15-20% fra All Time High i NOK.. og vi er laaaangt derfra nå. Håper vi kommer der snart for jeg digger tilbud og det er lenge til jeg skal røre pengene.

Klp aksjeglobal er vel 6-7% fra all time high.. det er piss og ingenting.

 

 

Disclaimer: jeg er dum, har ingen peiling og gir ingen råd om hva du bør bare gjøre. Jeg sier bare hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg driver med jeg heller..

Har kjøpt i ujevne mellomrom en tid, har virkelig ikke hatt oversikt før men har å startet å få litt orden på egen økonomi(edit: orden som i oversikt og mer kontroll, ikke orden som i at jeg tidligere hadde problemer økonomisk).

Så da gikk en del inn i fond, så satte inn ca samme beløp jeg hadde for ca en måned siden, kan sette inn en dobling igjen men er for usikker på alt fremover :(

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Og så har nattesøvn en verdi også. Hvis din mentale trivsel skal være knyttet til markedssvingningene så er kanskje ikke fond tingen? 😅

Bare vit at når du setter pengene på kontoen i banken, så setter banken dem i fond og så tar de den avkastningen du kunne fått på dem. Pengene dine havner i fond uansett, det er bare et spørsmål om hvem som får avkastningen. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (15 timer siden):

Jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg driver med jeg heller..

Har kjøpt i ujevne mellomrom en tid, har virkelig ikke hatt oversikt før men har å startet å få litt orden på egen økonomi(edit: orden som i oversikt og mer kontroll, ikke orden som i at jeg tidligere hadde problemer økonomisk).

Så da gikk en del inn i fond, så satte inn ca samme beløp jeg hadde for ca en måned siden, kan sette inn en dobling igjen men er for usikker på alt fremover :(

Du treng for så vidt ikkje ha peiling på aksjar, men ein bør ha peiling på kvifor ein kjøper eit fond og konsekvensane.

Er du bekymra fordi du vil få bruk for pengane på kort sikt eller at verdien skal rase og bli liggande der i fleire tiår? Det er ganske naturleg å bli betenkt av nedgangstider, så det er lurt å koma fram til kva som ligg bak for å forstå bekymringane og kunne takle dei betre.

Lenke til kommentar

Greien er at s&p korrigerer seg marginalt.. var vel snakk om pga rentefrykt, evergrande konkursfrykt, governmentshutdown frykt og ja.. generelt frykt. Frykt fra folk som har tatt masse lån og kjørt det inn i aksjemarkedet.

Men sektorvinneren er energi... Fordi prisene er høye når verden går tilbake til normalen. Og siden Norge er energilandet pøser utenlandske penger inn her for å investere i olje og gass nå. Derfor brytes den normale tyngdeloven om at dollaren styrker seg mot NOK når aksjemarkedet går dårlig. Og derfor går internasjonale indeksfond som nordmenn kjøper dårlig akkurat nå.

Jeg har en plan om å ta masse huslån og kjøre det inn i s&p500, men jeg tar ikke på meg den økte risikoen bare på grunn av -7% fra ATH som skyldes frykt og ikke noe substantielt. Kom igjen! Jeg vil se -20% nå

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Er du bekymra fordi du vil få bruk for pengane på kort sikt eller at verdien skal rase og bli liggande der i fleire tiår? Det er ganske naturleg å bli betenkt av nedgangstider, så det er lurt å koma fram til kva som ligg bak for å forstå bekymringane og kunne takle dei betre.

Egentlig mest redd for at bare verdien skal tape seg. Dette er penger jeg egentlig ikke trenger eller har noen plan for så lenge jeg har jobb i det minste, og selv uten har jeg nok til å holde det gående ganske lenge.

Så egentlig så har jeg ikke så mye å være bekymret for, annet enn at jeg ser at verdien stuper. Når ting går ned f.eks 40 000 på en uke syntes jeg det føles brutalt

Lenke til kommentar
aklla skrev (46 minutter siden):

Egentlig mest redd for at bare verdien skal tape seg. Dette er penger jeg egentlig ikke trenger eller har noen plan for så lenge jeg har jobb i det minste, og selv uten har jeg nok til å holde det gående ganske lenge.

Så egentlig så har jeg ikke så mye å være bekymret for, annet enn at jeg ser at verdien stuper. Når ting går ned f.eks 40 000 på en uke syntes jeg det føles brutalt

Tape seg på lang sikt? Det er det veldig lite risiko for, men ein veit sjølvsagt aldri om det skulle dukke opp ein kombinasjon som dotcom og finanskrisa eller noko anna som fører til eit fall som tar lang tid å hente seg inn igjen.

Om 40 000 er mykje avheng av kva summen var i utgangspunktet. Var den 1m så er det ein liten dipp på 4%. Var den 80 000 så er det eit krakk på 50%. Begge delar går greit så lenge ein ikkje har det travelt. Globale indeksfond var vel ned 40% då Covid-19 tok av.

Poenget er å tenke langsiktig, ikkje kva som skjer frå dag til dag. Jo lengre investeringa blir ståande, jo mindre er sjansen for at du tapar pengar på det.

Det går opp og det går ned, men ser du over lang tid så går det opp. Få på langlysene, ikkje kjør med parkeringslys og sjå på grøftekanten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...