Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

sdf123 skrev (23 minutter siden):

Hva gjør dere nå?

Handler mer, eller selger?

Jeg prøvde å selge når corona kom, men tror ikke jeg tjente så mange lappene på det. Vurdere nå å handle mer æ, da jeg har en del cash stående.

Alltid kjøp. Aldri selg før etter 10 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsetter som vanlig med månedlig spareavtale.

Har brukt Eika sin smartspar app til å kjøpe KLPfond de siste årene, ut i fra hva jeg finner på sidene deres koster ikke fondene noe utover forvaltningskostnadene. Så det vil ikke bli rimeligere å kjøpe direkte fra KLP?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (48 minutter siden):

Frigjorde 150.000 som jeg skal putte i fond.

Er det bedre å "blø inn" dette over tid, eller like godt å kjøpe for alt på én gang?

Det har nettopp duppa litt (DNB Global indeks og Teknologi), så kanskje ikke verste tidspunktet å kjøpe for et litt større beløp?

Hadde kjøpt for alt med en gang :) 

Lenke til kommentar

Lite spørsmål fra en som primært har kjøpt aksjer og ikke fond tidligere. La inn en kjøpsordre på et indeksfond i går, og ser at ordren er under behandling. Dette kan sikkert ta noen dager, men hvilken "innkjøpspris" eller NAV vil jeg få på fondet? Kursen den dagen ordren ble lagt inn, eller kursen den dagen ordren ble ferdigbehandlet?

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (1 time siden):

Lite spørsmål fra en som primært har kjøpt aksjer og ikke fond tidligere. La inn en kjøpsordre på et indeksfond i går, og ser at ordren er under behandling. Dette kan sikkert ta noen dager, men hvilken "innkjøpspris" eller NAV vil jeg få på fondet? Kursen den dagen ordren ble lagt inn, eller kursen den dagen ordren ble ferdigbehandlet?

It depends. De fleste globale fond gir neste dags NAV, men noen globale indeksfond gir deg NAV samme dag hvis ordren kommer inn tidlig på dagen. Det er mer sjeldent i globale aktive fond. Videre kan det gå lengre tid mellom ordre og prising hvis du handler hos en ekstern distributør som ikke har et tett samarbeid med forvalteren. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Rutgerus skrev (På 4.2.2022 den 20.36):

Takker for svar begge to. KLP Global indeks ble kjøpt litt senere på dagen i går, så da tror jeg at jeg fikk med meg duppen😊

Er KLP Global Indeks det optimale nå for tiden? Hvor kjøper man det til lavest mulig forvaltningskostnader og minst inn/utgangskostnader?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har bestemt meg for å ikke reagere på dramatiske hendelser med forsøk på taiming. Jeg gjorde det da kårånaen traff, og gikk litt i pluss da, men det var ikke mye forskjell sammenlignet med å bare bli sittende. Så denne gangen har jeg ikke gjort noe som helst. Selv ved en forhåndsvarslet krig. Både angrer litt og er fornøyd med å klare å la være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne gang gikk jeg faktisk ut, kun et fond for min datters kommende studier/bolig står igjen, siden det fortsatt har mange år til realisering. Men er slett ikke sikker på avgjørelsen, det får bli som det blir. Med litt flaks unngår jeg 10% nedgang nå, som jeg på et tidspunkt vurderer som vendepunkt og kjøper inn alt igjen. Om det er om en uke, om en måned eller 6 måneder er vel noe jeg knapt vil kunne vurdere på annet enn dag til dag basis, og dag til dag vurderinger er strengt tatt det motsatt av fondssparing. Helt feil med slik forsøk på timing av markedet i utgangspunktet, men nå så jeg på hendelsen som av såpass stor betydning for markedet. Gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Pop skrev (8 minutter siden):

Helt feil med slik forsøk på timing av markedet i utgangspunktet, men nå så jeg på hendelsen som av såpass stor betydning for markedet.

En ting er at ingen treffer med timingen over, men det største faresignalet er egentlig at man ikke burde være i aksjemarkedet i det hele tatt hvis man ikke tåler sånne svingninger. Dagens "ferskinger" er veldig bortskjemte, har knapt vært noen nedgang på lang, lang tid.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...