Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyncs .... ALL INN ... kanskje det, eller kommer OMIKRON og raserer børsen igjen??? Ingen som vet.

 

Noen som solgte alle aksje(fond) med stor gevinst for å spare skatt iår?

Fra neste år må det betales 35,2% skatt på gevinst, iår er det kun 31.68%.   Så man sparer 3500kr per 100.000 gevinst :)

Jeg har nesten 600.000 i gevinst på min ASK så jeg burde gjøre det .... om orker jeg? Nei ..... (dumme meg)

Ja, 600.000 er groom - kjøpte meg opp i fond i coronakrisen ETTER Å HA TAP 200.000kr på HighYield fond.

 

Og her er den en ASK-tanke! Kommer folk til å bli gjeldssklaver med ASK? Forhåpenligvis kommer man til å få mye gevinst iløp av mange år. Så jeg tenker på den dagen du har tatt ut all innskudd. sier vi at vi har 500.000kr igjen ... det rekker jo fint til en bil! OHNEI, skatt .... da var det bare 324.000 som er DINE. Viktig å tenke på!

 

Lenke til kommentar
ca119 skrev (På 23.12.2021 den 0.36):

Lyncs .... ALL INN ... kanskje det, eller kommer OMIKRON og raserer børsen igjen??? Ingen som vet.

 

Noen som solgte alle aksje(fond) med stor gevinst for å spare skatt iår?

Fra neste år må det betales 35,2% skatt på gevinst, iår er det kun 31.68%.   Så man sparer 3500kr per 100.000 gevinst :)

Jeg har nesten 600.000 i gevinst på min ASK så jeg burde gjøre det .... om orker jeg? Nei ..... (dumme meg)

Ja, 600.000 er groom - kjøpte meg opp i fond i coronakrisen ETTER Å HA TAP 200.000kr på HighYield fond.

 

Og her er den en ASK-tanke! Kommer folk til å bli gjeldssklaver med ASK? Forhåpenligvis kommer man til å få mye gevinst iløp av mange år. Så jeg tenker på den dagen du har tatt ut all innskudd. sier vi at vi har 500.000kr igjen ... det rekker jo fint til en bil! OHNEI, skatt .... da var det bare 324.000 som er DINE. Viktig å tenke på!

Ja det er et sjansespill, men som sagt så gjelder det å gå ut ca. 7-8 januar og det spørs om omikron har kommet så langt da at den har rasert børsen.

https://e24.no/naeringsliv/i/e1nMGa/kommentar-nyttaarseffekten-statistiske-resultater

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/8-av-10-tror-pa-julerally-pa-borsen

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Utsatt beskatning har en større verdi enn de få prosentene forskjell i skatt med mindre man trenger pengene neste år.

Vil det si at det er mer lønnsomt å sitte med aksjefond i årevis enn å hoppe av i de statistiske nedgangsmånedene om høsten?

Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (På 27.12.2021 den 16.29):

Bør man flytte aksjesparekontoen fra KLP til Kron? Ser de tilbyr et nytt indeksfond med totalkostnader på 0,15% kontra KLP AksjeVerden Indeks V på 0,18%. Ser de følger en litt annen indeks? 

Er KLP og KRON fondsforvaltere som er et bedre alternativ enn f.eks Nordnet? Er det indeksfond som gir best avkastning over tid? Hvilken type indeksfond er smartest å investere i?

 

Lenke til kommentar

Endelig juleferie og tid til å bli kvitt stein i skoen.

Flyttet IPS-kontoen min i dag fra lokalbanken til Kron. Kostnandene ble halvert, noe som gir mer penger til meg.

Kommer til å gjøre samme operasjon ila. jula med ASK hos samme bank, hvor Kron har under halvparten av forvaltningskostnadene. Investerer primært i DNB Global Indeks. Her har Kron 0,21% mens banken (Sør) har hårreisende 0,5% i samlede kostnader.

EDIT: Og der var maskineriet satt i gang for å overføre ASK også.

Endret av root
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har ikke veldig god greie på fond, men håper noen kan lede meg i riktig retning. 

Sparer til begge barna mine, og har nylig opprettet en aksjesparekonto til hver av de, i mitt navn/min nettbank. Begge har andeler i DnB Global Indeks A (er dette et ok utgangspunkt?). Så har jeg en mindre sum på sparekonto (ca 20 000). Bør jeg overføre mesteparten av dette til fondet nå, eller hva tenker dere? Har ikke bruk for pengene, de er kun til sparing. Vurderer å stoppe all sparing til kontoen, og kun satse på fond..

Ellers sparer jeg for min egen del 1500,- månedlig i det samme fondet.

Ønsker en "set and forget" løsning, altså minst mulig administrering :)

Lenke til kommentar

Først og fremst; ja, Global Indeks er helt topp det. Spesielt til en "set and forget".

Niram skrev (1 time siden):

Så har jeg en mindre sum på sparekonto (ca 20 000). Bør jeg overføre mesteparten av dette til fondet nå, eller hva tenker dere? Har ikke bruk for pengene, de er kun til sparing. Vurderer å stoppe all sparing til kontoen, og kun satse på fond..

20 000,- er jo greit å beholde som en bufferkonto hvis du ikke allerede har noe sånt? Eller så ville jeg kanskje byttet til aksjefond fremover ja. Langsiktig sparing har ikke så mye for seg på en bankkonto. Du kan eventuelt vurdere å sette noe av sparingen på en IPS-konto. Det blir låst frem til pensjonsalder, men til gjengjeld får du et "gratis lån" av staten som du får avkastning på (du får skattefradrag på det du sparer i dag, mot at du betaler det tilbake når du tar ut pensjonen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort spørsmål om utbyttefond. Er det normalt at disse fondene reinvesterer utbyttet som blir utbetalt? Jeg vil jo aller helst få utbyttet inn på konto. På Landkreditt Utbytte A står det f.eks. at "Styret i Landkreditt Forvaltning kan vedta å utbetale utbytte til andelseierne." Hva betyr kan?

Lenke til kommentar
Juggel skrev (3 timer siden):

Kort spørsmål om utbyttefond. Er det normalt at disse fondene reinvesterer utbyttet som blir utbetalt? Jeg vil jo aller helst få utbyttet inn på konto. På Landkreditt Utbytte A står det f.eks. at "Styret i Landkreditt Forvaltning kan vedta å utbetale utbytte til andelseierne." Hva betyr kan?

Ja det er normalt. Det er ingen grunn til å utbetale utbytte når du uansett kan selge andeler med  god likviditet og effektiv prising. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...