Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk på videregående elektro(nikk) inneholdt skoleboka flere foto av prøvebildet med ulike avvik, og beskrivelse av hvilke feil som fører til denne feilen.

En TV-reparatør kunne lettere gjøre jobben sin utenom NRKs vanlige sending, så kan han justere masse knotter inni kassa for at sort skal bli sort, hvitt skal bli hvitt, streker skal være rette, sirkler skal være runde, fargene skal være riktige osv..

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 22.11.2020 den 13.53):

Jeg leste en artikkel om plassering av mat i kjøleskapet. De begrunner plasseringen med ulike temperaturer ulike steder i kjøleskapet. Hvor reelt er egentlig det? Jeg tenker meg at moderne A+ (++) kjøleskap er så godt isolerte at de har praktisk talt samme temperatur i hele kjøleskapet.

Det er større forskjell på innerst og ytterst enn på høyt og lavt i et kjøleskap, ikke pga isolering, men pga at døra åpnes og lukkes. Det viktige er da å ikke overfylle det, slik at temperaturen fort synker etter at det er lukket.

Endret av RRhoads
Stavefeil
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg ikke, for jo fullere kjøleskapet er, desto mer termisk masse er det som holder på kulda når man åpner og lukker kjøleskapet. Ingenting rekker jo å varmes noe særlig opp i løpet av f.eks 10 ganger åpning og lukking (f.eks når man skal ha inn og ut pålegg)

Eller sagt på en annen måte: Har du én liten ting i fryseboksen når strømmen går, så blir den mye raskere tint opp og ødelagt enn hvis fryseren var stappfull.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker ikke om strømbrudd. Der er det ikke noe varme som blir fjernet fra varene. Alle matvarer gir fra seg modningsvarme, og et fullt kjøleskap gir fra seg mye, og hvis modningsvarmen må gå gjennom andre matvarer på vei til fordamperen, der varmen blir plukket opp, er det ikke like effektivt. En annen ting, er kjøleskapet stappfullt vil det bli store forskjeller i temperaturen, da lufta ikke blir godt sirkulert, og da er det fort gjort å ende opp med temperaturer under frysepunktet, som ikke er spesielt heldig. 

Hva tror du er best for varene? Å bruke kald luft til å lede varmen bort fra varene eller eller lede varmen gjennom varene til fordamperen.

Frys blir andeledes. Mye mindre modningsvarme på en fryst vare enn en tint vare. 

Som en liten disclaimer. Jeg snakker om et stappfullt kjøleskap, ikke et der er litt luft mellom varene. Ei vifte som sirkulerer luft i kjøleskapet er veldig fordelaktig.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tok det å utvikle vaksinene som nå står klar for godkjenning?  Da tenker jeg på, om det ikke var behov for omfattende tester, når var sluttproduktet utviklet?  Var det gjort på 1 uke? 1 måned?  Er det "relativt enkelt" å utvikle en vaksine om man slipper å sjekke om den 99,99% trygg?

Lenke til kommentar
KoKo_ skrev (På 24.11.2020 den 8.28):

Hvor lang tid tok det å utvikle vaksinene som nå står klar for godkjenning?  Da tenker jeg på, om det ikke var behov for omfattende tester, når var sluttproduktet utviklet?  Var det gjort på 1 uke? 1 måned?  Er det "relativt enkelt" å utvikle en vaksine om man slipper å sjekke om den 99,99% trygg?

Én av vaksinene som nå er godkjent var egentlig ferdigutviklet i februar. Resten av året har blitt brukt til testing.

Lenke til kommentar
Reeve skrev (18 timer siden):

Jeg fikk en gammel skiftenøkkel av min far, av merket Kongsberg. Han mener han fikk den til konfirmasjonen for snart 60 år siden. Når sluttet Kongsberg å produsere verktøy/skiftenøkler?

 

Edit: Det er en Kongsberg No 69 1/4"x4"

Etter et veldig kjapt Google-søk fant jeg ut at Kongsberg verktøy fortsatt selges men at merkevaren ble solgt, og produksjonen flyttet, til India på 90-tallet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Delvis skrev (4 timer siden):

Hørte noen sa det engang, men nå har jeg sett det selv: At trykket på kvitteringer falmer og forsvinner etter et år +/-
Helt av seg selv ser det ut til. Hvordan skjer det, er det et triks?

https://www.tu.no/artikler/plastindustrien-tapte-eu-domstol-kaller-bisfenol-a-et-svaert-urovekkende-stoff/469863

Kvitteringer er problematisk på flere måter. Kanskje det falmer tidlig for at det skal bli vanskelig for folk å utnytte reklamasjon o.l.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planetene i vårt solsystem blir ofte fremstilt som at de ligger som perler på en snor, på et plan. Men verdensrommet er i tre dimensjoner, så hvordan er de egentlig plassert? Det er jo veldig mange roterende legemer med ulik tiltrekningskraft, så det blir fort rotete etter noen milliarder år.

 

Lurer også på om det finnes populasjonskart for Norge med høyere oppløsning en SSB sitt? 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (7 timer siden):

Planetene i vårt solsystem blir ofte fremstilt som at de ligger som perler på en snor, på et plan. Men verdensrommet er i tre dimensjoner, så hvordan er de egentlig plassert? Det er jo veldig mange roterende legemer med ulik tiltrekningskraft, så det blir fort rotete etter noen milliarder år.

Planetene går alle i baner rundt solen i (mer eller mindre) elliptiske baner. Det tegnes oftest opp at alle ligger på samme plan, og det stemmer ganske bra med virkeligheten. De fleste ligger innenfor noen få grader fra hverandre. Se mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_inclination

Der ser du også at noen av dvergplanetene har plan som ligger utenfor hovedplanet, og det samme gjelder mange andre små objekter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (7 timer siden):

https://www.tu.no/artikler/plastindustrien-tapte-eu-domstol-kaller-bisfenol-a-et-svaert-urovekkende-stoff/469863

Kvitteringer er problematisk på flere måter. Kanskje det falmer tidlig for at det skal bli vanskelig for folk å utnytte reklamasjon o.l.?

Kvitteringer skrives ofte på termisk papir som ikke tåler UV-lys eller varme. Jeg har ikke tenkt på at det kan være bevisst sakte sletting av kvitteringene, men det kan godt hende det er bevisst. Uansett mener jeg at det er ca 20 år på overtid å innføre digitale kvitteringer, på alt fra dagligvarer til alt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Kvitteringer skrives ofte på termisk papir som ikke tåler UV-lys eller varme. Jeg har ikke tenkt på at det kan være bevisst sakte sletting av kvitteringene, men det kan godt hende det er bevisst. Uansett mener jeg at det er ca 20 år på overtid å innføre digitale kvitteringer, på alt fra dagligvarer til alt annet.

Så vidt jeg husker er også termisk printing den rimeligste måten å skrive kvitteringer på. Ved termisk printing kjøper man kun inn papiret, og så sørger printeren for resten. Alternativt må man ha både papir og fargebånd. Høyere kostnader og tar lenger tid å skifte to ting i stedet for bare én.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Kvitteringer skrives ofte på termisk papir som ikke tåler UV-lys eller varme. Jeg har ikke tenkt på at det kan være bevisst sakte sletting av kvitteringene, men det kan godt hende det er bevisst. Uansett mener jeg at det er ca 20 år på overtid å innføre digitale kvitteringer, på alt fra dagligvarer til alt annet.

En får kvittering på mail på Elektroimportøren og Power nå. Men er enig, burde kunne programmeres inn i chippen på visa/mastercard? Evt googlepa/applepay osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...