Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Skavold skrev (På 19.5.2021 den 9.37):

Hva er som definerer farge og tekstur på kjøttet til forskjellige dyr? Hvorfor er andekjøtt vesentlig annerledes enn kyllling- og kalkun-kjøtt, for eksempel?

Hvordan og hvor mye muskelen er brukt og hvor mye oksygen muskelen kan bære, noe som gjerne henger sammen, så vidt jeg vet. Og kosthold. 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Frø!

Etter at jeg plantet et bittelite mikroskopisk tomatfrø som kanskje veier like mye som et sandkorn - er jeg dypt fasinert over at dette frøet har blitt til en meterlang plante fult av blader på bare noen uker. Ikke minst hvordan bladene nærmest lager en parabol mot sola for å suge til seg mest mulig sollys. Avansert mekanisme som reagerer på lys, varme, fuktighet og andre faktorer. At et så avansert "produkt" kan kommer over noe så mikroskopisk lite som et bittelite frø.

Dette gjelder for så vidt også mennesket. En sædcelle som går inn i et egg. Men hvor ligger all informasjonen? Genetisk. At så ufattelig mye og ikke minst avansert informasjon kan lagers over overføres. Jeg klarer ikke helt forestille meg dette.

Når jeg tar disse tankene over til den teknologiske verden. Dersom man skreddersy genetiske produkter ved å "klippe og lime" data slik man selv ønsker det. Så klarer jeg ikke engang forestille meg hva menneskeheten kan klare å få til. 

Så tenker jeg; frø blir til organisk materiale. Men hva med håndfaste ting som type metall, mineraler og tilsvarende. Kan vi for eksempel i fremtiden genetisk forske frem trær som har samme motstandskraft og egenskaper som metall? Ville tanker kanskje.

Snedige ting jeg lurer på.... 
Hvordan kan et bittelite frø på størrelse med et sukkerkorn inneholde så mye informasjon. Jeg vet jo egentlig svaret.... men det er uansett vanskelig å forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 24.5.2021 den 21.07):

Dette gjelder for så vidt også mennesket. En sædcelle som går inn i et egg. Men hvor ligger all informasjonen? Genetisk. At så ufattelig mye og ikke minst avansert informasjon kan lagers over overføres. Jeg klarer ikke helt forestille meg dette.

Hvordan kan et bittelite frø på størrelse med et sukkerkorn inneholde så mye informasjon. Jeg vet jo egentlig svaret.... men det er uansett vanskelig å forstå. 

Det kommer av hvor ufattelig liten DNA-strukturen er. DNA er jo et molekyl, som er bygd opp av enkeltatomer. Og enkelatomer er ufattelig små. I ett sandkorn er det plass til flere atomer enn det er sandkorn på alle verdens strender.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 minutter siden):

Ser ut som du har rett der. https://www.newbecca.com/product/532770006963

Hvordan den har havnet her forstår jeg lite av, men er det noe å ha på?

Du fikk den sikkert sammen med en radio til stereoannlegget ditt for 30 år siden. Eller foreldrene dine gjorde 😁

Har du i det hele tatt en radiomottaker som kan ta in AM-båndet lenger? Du kan sikkert bare kaste.

Lenke til kommentar

Over kjøkkenbenken har eg ett lysrør, og over der igjen vindu.

Når lysrøret står på og eg har vinduet åpent kommer det ofte innsekter inn, spesielt veps og humler av en eller annen grunn. De surrer rundt lysrøret, og med en gang eg slår det av så flyr de som regel ut vinduet. Så eg regner jo med at det er lyset fra lysrøret som gjør de forvirret.

Finnes det lysrør som ikkje trekker til seg innsekter slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...