Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjennomsnitssmålinger, hva ville skjedd dersom man gjorde følgende: 
tar 2 like biler, og fester skiltene fra den ene, foran på begge, og så kler man opp personene som kjører med finlandshette eller lignende slik at man ikke kan skille bilene fra hverandre på noen ting på kamera. Deretter får man den ene bilen til å starte foran den første boksen og den andre til å starte foran den andre, la oss si den ene starter 4 sekunder før den andre. 

Ville da gjennomsnittsfarten blitt flere 100km i timen? Og hva ville vedkommende som sjekket dette trodd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (16 timer siden):

Gjennomsnitssmålinger, hva ville skjedd dersom man gjorde følgende: 
tar 2 like biler, og fester skiltene fra den ene, foran på begge, og så kler man opp personene som kjører med finlandshette eller lignende slik at man ikke kan skille bilene fra hverandre på noen ting på kamera. Deretter får man den ene bilen til å starte foran den første boksen og den andre til å starte foran den andre, la oss si den ene starter 4 sekunder før den andre. 

Ville da gjennomsnittsfarten blitt flere 100km i timen? Og hva ville vedkommende som sjekket dette trodd? 

Spørs hvor ekstremt resultatet blir. Den målestrekningen jeg passerer oftest er 8km lang, 4 sekunder villle gitt småpene 2000m/s (7200km/t). Til sammenlikning er utgangshastigheten på skuddene fra maskinkanonen på et F-35 kamply omtrent halvparten(1000m/s), selve flyet har en topphastighet på Mach 1,6, eller 540m/s (ish), noe som regnes som litt lavt for et kampfly.

Jeg tror nok de har filtreringsmekanismer som enten umiddelbart forkaster usannsynlige måleverdier, eller i det minste legger de i en egen liste for å sjekkes manuelt.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (På 6.10.2020 den 13.22):

Er dette vitenskap eller tullprat?

Andre som føler seg kompetent er naturligvis også velkomne til å svare 😁

Det er nok vitenskap. Jeg synes han bruker veldig mye tid på å prate om koordinater og kart, noe som jeg finner veldig forvirrende.
Matematikken og fysikken rundt ormhull holder vann, men spørsmålet er om bare fordi noe er tillatt av ligningene betyr at slike ting finnes. Hvorvidt Einsteins teorier brytersammen inne i svartehull og hva som er i sentrum av svartehull er fremdeles åpene spørsmål. Kanskje det ikke er en singularitet der inne.

PS: Jeg er ikke sikker på om jeg føler meg kompetent nok til å svare på disse tingene, det er ganske komplisert og det er en del ting som fremdeles er ukjent.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 14.10.2020 den 19.49):

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor bruker kongen aldri krone på hodet? Er det noen ganger det kan skje at en konge i dag kan eller bør gjøre det?

Dagens konge (og den forrige) ble ikke kronet, kun velsignet. Jeg tipper en kronet regent anses som upassende for et demokrati, grunnloven ble i hvert fall endret i 1908 slik at fremtidige regenter i Norge ikke lengre blir kronet ved innsettelsen.
https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=81490

Lenke til kommentar

Den helt ferske appelsinjuicen jeg kjøpte på butikken (fra en sånn maskin som presser appelsinene på noen få sekunder) skilte seg etter en stund i kjøleskapet. Det gule lå nederst i den gjennomsiktige flasken, med nesten gjennomsiktig vann på toppen.

Dette er sikkert helt naturlig. Jeg er ikke redd. Jeg ristet det så det blandet seg, og drakk den gode juicen.

 

Men dette har jeg ikke sett før i sånne sterile, fabrikkproduserte merker. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Den helt ferske appelsinjuicen jeg kjøpte på butikken (fra en sånn maskin som presser appelsinene på noen få sekunder) skilte seg etter en stund i kjøleskapet. Det gule lå nederst i den gjennomsiktige flasken, med nesten gjennomsiktig vann på toppen.

Dette er sikkert helt naturlig. Jeg er ikke redd. Jeg ristet det så det blandet seg, og drakk den gode juicen.

 

Men dette har jeg ikke sett før i sånne sterile, fabrikkproduserte merker. Hva er forskjellen?

Du ser det på gjennomsiktige flasker med f.eks. appelsinjus og eplejus. Kanskje de som jobber i butikkene du frekventerer rister på dem? 

Lenke til kommentar

Det er snart halloween og da skal vi tradisjonen tro la klønete barn utføre hjerne- og hjertekirurgi på uskyldige gresskar med sløv redskap.. 

Også topper vi galskapen med å plassere et telys i midten..

Hvor mange LED må jeg bruke for å erstatte et telys? Jeg har pulten full av gamle lapptopbatterier og LEDs fra nøkkelringer..

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvor kraftige LED du har.. ;)

Jeg har en lommelykt med ok lysstyrke som passer til formålet og tenker å pakke den inn i et eller to lag med matpapir før jeg stapper den nedi gresskaret. Har et 18650-batteri ferdig ladet til det, og ett i reserve.

Skal også lage barnestørrelse spøkelse med en lommelykt inni diffust papir. Lager det av "osteklut" (cheesecloth) dyppet i trelim og henger dette over et dukkehode (pakket i plast) til det stivner. Spøkelset blir lett så det kommer til å vaie fint i vinden ved ytterdøra.

Lenke til kommentar

Etter litt tankevirksomhet klarte jeg å formulere meg så google kom opp med noe forståelig..

Et 'lys' er 12,57 lumens mens den siste LED-pæra jeg kjøpte var 806lm/7W. Altså tilsvarer et 'lys' en LED på 0,11W. Et telys er svakere enn et 'lys' mens de gamle nøkkelring-LEDene mine er kanskje ikke top-notch lenger så mine 3 paralellkoblede LED med totaleffekt på 0,2W bør lyse like bra som et telys.. :)

Lenke til kommentar

Siden LED ikke utvikler noe særlig varme så kan du fint bruke matpapir for å redusere lysstyrken til ønsket nivå.

Ellers så vil jeg bare nevne at det går an å kjøpe LED "telys". Jeg tror jeg betalte 49 kr for en 18-pakk på Rusta i fjor. Finner ikke link til de nå så det kan hende de har gått ut av sortimentet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Siden LED ikke utvikler noe særlig varme

Alt er relativt. Jeg har en Emisar D4, og den brant hull i lommen på en boblejakke i fjor vinter. Jeg var ute og herjet i snøen, og antagelig kommet borti knappen. Plutselig luktet det veldig svidd, gitt.......

For alle som synes veldig kraftig lys i bitteliten innpakning er gøy, kan jeg ikke anbefale en slik nok. Lommelykter får plutselig en ny dimensjon.

flashlights.png

Endret av Kaplan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge SSB ble det solgt 7 072 000 liter alkohol i Norge 2. kvartal 2019. I 2. kvartal 2020 ble det solgt 8 557 000 liter, en økning på 21% i coronatida. Tallene inkluderer ikke privat innførsel og taxfri så økningen har sannsynligvis en sammenheng med mindre harryhandel og taxfri.

Men det er ikke snedig og ikke det jeg skal spørre om. Det bare slo meg at jeg har kjøpt/drukket utrolig lite alkohol i koronatida, men brukt adskillige større mengder håndsprit (på korrekt måte selvsagt :p ) Derfor har jeg følgende snedige spørsmål: Hvor mye håndsprit omsettes (privat og til bedrifter) nå i coronatida, sammenlignet med alkohol ment for å drikke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et prøvebilde er et TV-signal som sendes utenom ordinære TV-sendinger når senderen er aktiv. Prøvebildet kan brukes for å kontrollere kvaliteten på TV-signalene. I bakgrunnen til et prøvebilde sendes det musikk eller en kontinuerlig pipetone.

https://no.wikipedia.org/wiki/Prøvebilde

https://en.wikipedia.org/wiki/Test_card

 

Disse trengs ikke lengre fordi våre moderne apparater ikke trenger justering til stadighet for å vise perfekte farger.
Og fordi TV-kanalene ofte sender repriser hele døgnet, i stedet for å bare kringkaste ettermiddagsnyhetene og andre ferske show.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...