Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Heiti skrev (7 minutter siden):

En får kvittering på mail på Elektroimportøren og Power nå. Men er enig, burde kunne programmeres inn i chippen på visa/mastercard? Evt googlepa/applepay osv

Er du Trumf-medlem og handler i Norgesgruppen så har de jo full kontroll over alle innkjøpene dine. Fikk e-post om at jeg hadde kjøpt julebrus som var trukket tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Digipost kunne man registrere bankkort/kredittkort og få digitale kvitteringer automatisk lagret i Digipost kontoen din. Det var vel i 2017? Men de fjernet funksjonen etter en liten stund. Det har stått lenge at det jobber med å lansere det på nytt. Men jeg har ikke logget inn på Digipost på lenge, så det kan godt hende at de har innført det igjen.

Lenke til kommentar

Kva er egentlig forholdet mellom temperatur og luftfuktighet.

Begynnte å lure på det mens eg var ute og gikk tur i dag og bakken var fuktig sjølv om det var flere timer siden forrige regnbyge. Om sommeren tørker jo asfalten opp nesten øyeblikkelig. Eg skjønner jo at det har med temperatur og luftfuktighet å gjøre kor fort det tørker.

Dersom du har 100% luftfuktighet ved 10 grader, kva blir luftfuktigheten ved 20 grader dersom ingenting annet enn temperatur forandres?

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (22 minutter siden):

Kva er egentlig forholdet mellom temperatur og luftfuktighet.

Begynnte å lure på det mens eg var ute og gikk tur i dag og bakken var fuktig sjølv om det var flere timer siden forrige regnbyge. Om sommeren tørker jo asfalten opp nesten øyeblikkelig. Eg skjønner jo at det har med temperatur og luftfuktighet å gjøre kor fort det tørker.

Dersom du har 100% luftfuktighet ved 10 grader, kva blir luftfuktigheten ved 20 grader dersom ingenting annet enn temperatur forandres?

I henhold til denne nettsiden vil 100% luftfuktighet ved 10 grader gi 7.84 g vann pr kg luft. Ved 20 grader får man tilsvarende mengde ved 54% luftfuktighet. 

https://www.lenntech.com/calculators/humidity/relative-humidity.htm

Ser av værvarselet for Oslo fremover at relativ luftfuktighet skal ligge mellom 95 og 100% de neste ukene. Da blir det ikke mye fordamping fra bakken. Det er tørrere og kaldere på Hjerkinn, der ligger relativ luftfuktighet nå mellom 85 og 95%

Se forøvrig tabell over 100% og 50% luftfuktighet fra Wikipedia her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Humidity#/media/File:Relative_Humidity.png 

Endret av Zlatzman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

Vekteren er hyret av kjøpesenterets/firmaets eiere for å gjøre det eieren selv ville ha gjort.

Eieren har flere rettigheter enn en tilfeldig kunde som "deg og meg".

Securitasser kan selvsagt ikke troppe opp hvor de vil og oppføre seg som lovens håndhevere. De er hyret av stedets eiere.

Joda, en ting er lukkede steder der allmennheten ikke har adgang, men å fjerne noen der vil være å fjerne noen som har tatt seg inn ulovlig.

Et kjøpesenter eller togstasjon er regnet som et offentlig sted fordi allmennheten har tilgang der, selv om det er privateid. Og det er bare politiet som har lov til å bruke fysisk makt på offentlig sted med mindre det er snakk om nødverge eller nødrett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
RaptorStrike skrev (23 timer siden):

Apropos skilt; jeg blir litt forbannet hver gang jeg ser disse kjønnsnøytrale EU-skiltene som har erstattet de vakre skiltene av mannen med hatt som går over fotgjengerfelt, jenta med den lille gutten osv.

Må innrømme at jeg ikke har tenkt over det før nå. Synes EU-skiltene er fine og funksjonelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

750px-Phase_diagram_ethanol_water_s_l_en

En fryser har ca -18°C. Hvis vi ignorerer alt annet enn vannet og etanolen så vil de første iskrystallene ha 0% alkohol og deretter øke gradvis i alkoholprosent etter hvert som de fryser på seg lag etter lag. Men prosessen stopper opp før alt er frosset. Hvis du klemmer ut det flytende fra slushen så vil de ha ca 30% i følge diagrammet. Riktignok vektprosent og ikke volumprosent som man normalt regner alkohol med, men det er vel ikke store forskjellen. Husker ikke i hvilken retning.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 29.12.2020 den 21.59):

Hadde man en bestemt bil i tankende da man først designet slike skilt?
Hvilken bilmodell har i så fall inspirert skiltene?

Utforming av skilt, piktogram og symboler er en nisje innen grafisk design. Symbolene bør være almengyldige og lette å oppfatte med et raskt blikk. Hvis man må tenke seg om hva det betyr er symbolet ikke tydelig nok. Den "pedofile" mannen med hatt som leier ei lita skolejente har blitt erstattet av et symbol de fleste lett klarer å oppfatte som en fotgjenger. Bilen er nok inspirerert av en tidligere biltype, men den er klar nok til at alle oppfatter den som en personbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...