Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Ikke tull nå da, oldemor lagde de første transistorene sine på verandaen da hun podet sine P-geranium med naboens N-geranium og fant ut at N-geranium-kvisten fungerte som antenne og podestedet forsterket langbølgeradioen sånn at bladene ressonerte fram lyden, svakt, men nok til at hun hørte det. Naboens N-geranium med P-geranium-kvist fungerte motsatt og sendte ut lydsignalet på langbølgen. Siden har de gamle slarvekjerringene alltid pratet med plantene sine og byttet P og N-poder, (nei, ikke i-poder). :p

 

Ups, røpte jeg en godt bevart hemmelighet nå.. :ph34r:

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke radar, men lidar som tenkes brukt av de første selvkjørende bilene. Lidar er basert på laser og neppe modulert, men det er likevel ikke så vanskelig å unngå crosstalk da hver lidar roterer og bare fanger opp lys fra en retning av gangen. De kan også maskere ut punkter som åpenbart er feil både ved å se på frames før og etter, samt posisjon i rommet.

 

Lidar er bare en av flere teknikker som brukes for å gi bilen "syn". Blant annet stereokamera, ToF-kamera og ultralydsensorer supplerer med sitt syn på verden. Stereokamera virker uten å ha noen intern signalkilde så det er ikke crosstalk noe problem.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man lage kurvede innervegger på stendere?

Enkeltkrummede vegger kan man for eksempel lage med loddrette stendere satt relativt tett, for eksempel langs en oppmålt halvsirkel. For å gi en jevn bue kan man bruke et fleksibelt materiale som for eksempel en finerplate som er bred nok til å dekke hele buen.

 

Dobbeltkrumme vegger er mye verre å bygge. Det finnes sikkert mange metoder, men jeg tror alle er ganske mye jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om bilprodusentene velger å gå for lidar eller ikke vil vel vise seg etter hvert, men de får nok helt sikkert radarer. Lidarene er fortsatt for dyre, men radarer har bilbransjen lang erfaring med allerede. Bare se på Tesla feks, de har hardware klar for autonom kjøring allerede, og de baserer seg på radarer og ingen lidar.

 

Andre produsenter som feks BMW bruker lidarer til testing og utvikling men kommer ikke til å selge biler med dette, men vil i stedet bruke andre sensorer

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Hvordan får Svea og slike selskap sine selgere til å stå rundtom i Norge? Har aldri kunne husket å ha sett slike annonser på hverken nav eller finn.no ?

Fyrverkeri selges ofte i samarbeid med en etablert bedrift i nærheten.

 

Jeg har solgt for Svea både da jeg jobbet hos Shell og da jeg jobbet hos Meny for et drøyt tiår siden.

 

Denne jobben varer jo bare i en ukes tid (inkl klargjøring av lager, rydding og oppgjør), og er kanskje litt for sesongpreget til å være et godt tilbud til arbeidsløse.

Lenke til kommentar

Dette har med tillatelse for å selge fyrverkeri å gjere. I utgangspunktet skal det være kvar enkelt butikk som står for salget, då vanligvis ved å inngå ein avtale med ein av fyrverkeriforhandlarane slik at dei får gunstig innkjøpspris.

 

Grunnen til at det blir brukt mykje samgsboder og containere til salget er for å opprettholde kravet om sikkerheitsavstander, som ofte er vanskelig å få til inne i eit bygg som også har vanlig handelsaktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...