Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som egentlig menes med overskriften på denne tråden: "Snedige ting du lurer på".

 

Ifølge ordbøker som Tanums og Bokmålsordboken betyr "snedig" lur, slu, behendig, sinnrik.

 

Synonymordboken er riktig så utfyllende: beregnende, durkdreven, fiffig, finurlig, forslagen, ful, intrigant, listig, lumsk, og mange andre benevnelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ett program hvor det var ett innslag om ett vannrenseverk (for kloakk tror jeg det var) i california. Da ble personen spurt om det ferdig rensede vannet kunne drikkes, og det svaret var ja. Men vannet ble pumpet opp i fjellene først før det gikk tilbake til vann nettet, slik at det fikk i seg de riktig mineralene (tror jeg det var) slik at den fikk den smaken vi er vant med.

 

Vann smaker jo ingenting.

Det du smaker er jo ulike mineraler og tilsetninger som f.eks klor eller kalk.

Da blir det ett definisjons spørsmål om hva "vann" er. Er vannet i springen hjemme "vann", eller er det ett "blandings produkt" siden det inneholder mineraler og slikt? Da blir det vel slik at sterilt vann er smakløst, mens vann i springen og ute i naturen har smak pga ting det har tatt opp i seg. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Så ett program hvor det var ett innslag om ett vannrenseverk (for kloakk tror jeg det var) i california. Da ble personen spurt om det ferdig rensede vannet kunne drikkes, og det svaret var ja. Men vannet ble pumpet opp i fjellene først før det gikk tilbake til vann nettet, slik at det fikk i seg de riktig mineralene (tror jeg det var) slik at den fikk den smaken vi er vant med.

 

Vann smaker jo ingenting.

Det du smaker er jo ulike mineraler og tilsetninger som f.eks klor eller kalk.

Da blir det ett definisjons spørsmål om hva "vann" er. Er vannet i springen hjemme "vann", eller er det ett "blandings produkt" siden det inneholder mineraler og slikt? Da blir det vel slik at sterilt vann er smakløst, mens vann i springen og ute i naturen har smak pga ting det har tatt opp i seg.

 

 

Vann er H2O i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Kommer vel ann på om det er snakk om en galvanisk celle eller elektrolyse. De er motsatte av hverandre :)

Jeg tenkte på et vanlig DC-batteri.

 

 

En sier at strømretningen går fra + til -. Men elektronstrømretningen går fra - til +

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som egentlig menes med overskriften på denne tråden: "Snedige ting du lurer på".

 

Ifølge ordbøker som Tanums og Bokmålsordboken betyr "snedig" lur, slu, behendig, sinnrik.

 

Synonymordboken er riktig så utfyllende: beregnende, durkdreven, fiffig, finurlig, forslagen, ful, intrigant, listig, lumsk, og mange andre benevnelser.

Det er vel fiffig og finurlig som først og fremst peker seg ut.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor sier man at strømretningen går motsatt av elektronretningen?

Fordi man sa hele tiden at strømmen gikk fra + til -, før en plutselig fant ut at det er elektroner som beveger seg i en elektrisk krets. Elektronene er negative og går følgelig fra - til +

Lenke til kommentar

Hvorfor smaker ikke vann noe?

 

Jeg er ofte ute i naturen og drikker vann , og det er ganske stor forskjell på smaken.

Har drukket vann som er helt klart og rent, og som etter noen minutter gir en ganske dårlig ettersmak.

 

Drakk forresten for noen dager siden brunt myrvann som var ok , men heller ikke mere ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...