Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Låner denne tråden for å høre om det er noen som vet om steder (i Oslo) hvor man får kjøpt kaffe i mindre kvantum enn 250 gram. Jeg er primært en tedrikker, men unner meg litt kaffe en gang i blant (to-tre kopper i helgen). Har ikke egen kvern (og kommer heller ikke til å kjøpe det med det første), så når jeg kjøper en ferdigkvernet pose på 250 gram har kaffeen gjerne mistet piffen lenge før jeg er halvveis gjennom.

 

Forhørte meg med Tim Wendelboe, men heller ikke de tilbyr salg av mindre kvantum. Ut fra hjemmesidene til f.eks. Stockfleths, Black Cat og Kaffebrenneriet ser det ut til at 250 gram er minste mengde over hele fjøla.

 

Kunne alltids ha gått til en matvarebutikk hvor man selv kan kverne ønsket mengde bønner, men der har løsvektbønnen ofte ligget lenge.

 

Noen som har tips om steder? Evt. om det selges mindre bokser med ferdigkvernet kaffe noe sted? Prisen er ikke så viktig, så lite som jeg drikker kan jeg unne meg noe som holder høy kvalitet.

 

(Jeg bruker mokakanne, så det er espressomalt kaffe jeg er interessert i.)

Kjøp ein 250gr pose og ta deg 2-3 turer til brenneriet (eller der du kjøper kaffe) og be de om å kverne. Du må ikkje kverne alt på ein gong.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må da finnes noen i Oslo som selger kaffe i løsvekt? Det var svært moderne på 90 - tidlig 2000 tall, og vi har fremdeles et par slike steder i Kristiansand ... 

 

Hum, den te og kaffe butikken i By porten/ Oslo S?

 

Prøv å kontakte noen av kaffebrenneriene som har web shop, og spør om du kan bestille 250 gram, men fordelt i 2 poser a 125 gram ...

Lenke til kommentar

Å kjøpe lausvekt er ikkje noko problem, men det er nok verre med ferskbrent. Det som ligg i dunkane på Meny er ikkje akkurat kvalitetsgreier.

 

Å kverne i fleire rundar er eit alternativ. Vil du dra det endå lengre ut kan du òg fryse halve posen i bønneform, bruke 125g, deretter ta ut andre halvdelen og få den kverna. Eg veit ikkje korleis kafèane ev. stiller seg til sånt, men kjem du med ein halvfull TW-pose til TW-sjappa så skal du ikkje sjå vekk frå at dei kverner for deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tips til vekt forresten?

Er jo så mye å velge i... 

Jeg har brukt disse i mange år. De fungerer perfekt til å veie bønner og å sette Aeropressen på når du heller på vannet. Med noen år i mellom kjøper jeg 3-4 av disse, da jeg mister dem eller gir dem bort ...

 

https://www.ebay.com/itm/1000-0-001g-Digital-Pocket-Scale-Precision-Jewelry-Kitchen-Milligram-Gram-Weight/222687801115?hash=item33d93a2f1b:g:5mMAAOSwubZZ6F1c

Lenke til kommentar

Ebay-vekter fungerer fint til ein billeg penge. Søk etter "diamond/jewelry scale".

 

Eg ville gått for ei med 2000 g total vekt og maks 0.1 g oppløysing. 1000 g er nok til Aeropress, men om du får lyst på anna utstyr i framtida så kan det vere greit å ha kapasitet over 1000 g.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Brukte flere timer på å se How To-videoer av Aeropress da jeg fikk min i 2015. Hvorfor må de alltid være så lange??

Etter to år med aktiv bruk sitter jeg igjen med:
 

1. Ikke vær sta med metoden du velger, ulik kvernegrad og bønner kan kreve lengre/kortere ekstrahering (selvsagt). Min go-to er litt finere kvernegrad enn filtermalt. 
 

2. Varmen på vannet.. Jeg kjenner ikke noe særlig til forskjell, men det utgjør sikkert noe siden det er inkludert i de fleste oppskrifter. 

 

3. Jeg ser ikke verdien i å forvarme Aeropress eller beholder.
 

4. For enkel svart kaffe er det 6.5-7g per dl kokt vann som gjelder. I videoen over, og hos flere av de amerikanske barista-YouTuberne, brukes det alt fra 5 til 9g kaffe per dl kokt vann når det brygges i AeroPress. 
 

5. Semi-dyr kaffe skuffer meg nesten alltid. (Typisk 55kr for en kvartkilo i matbutikken. Presenteres som gourmet, men er ofte brent litt hardt for åtte måneder siden).
Foretrekker dermed Evergood til 29 kr fremfor Coop Smak forskjellen osv. Ellers er det fortsatt Stavanger Kaffebrenneri som vinner på smaksopplevelse-per-krone. De har kvartkilo fra 69,- til 122,-. Ferskbrent og levert rett i postkassen når en bestiller for over 200kr eller noe. 

6. En vekt til 99,- holder lenge.

 

7. Metallfilter er digg å ha. Fyldigere kopp, men vær obs på at litt grut slipper gjennom, samt kaffeolje. Samboer foretrekker papirfilter, jeg metall. Smak og behag, der altså. I forhold til alt annet med kaffe..  :xmas: 

8. Hold det enkelt.

 

Tl;dr: Kok vann. Mål opp 6.5g kvernet kaffe per dl. Ha kaffen i aeropressen. Hell opp i vann. Rør én gang. Sett på plungeren. Vent 30-45 sek. Trykk rolig ned. Drikk. Fornøyd? Bra. Ikke fornøyd? Juster deretter. 

Endret av skycharizards
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder fint for bryggingen ja. Sikkert ikke ideelt, men går mer enn bra nok når det ikke står noen vannkoker i kjøkkenkroken.

Jeg har kjøpt en sånn melkesteaming-kopp jeg bruker for å helle fra, på maskinen jeg har tilgang til nå er det forholdsvis lavt, så valgte en middels stor som akkurat passer under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...