Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

 Eg brukar i dag Lido 3 og Comandante MK3, som kosta hhv. 2000,- og 2500,-. Begge er handkverner.

 

Er det noko forskjell på kvernverket i Svart-kverna til 1200,- eller er det berre farge, DC-motor og sånt? Dersom kvernverket er likt synest eg dobbel pris for DC-motor og alt det der var dyrt.

Virker som det er kun motor som er annerledes. Den skal vistnok kverne saktere, som fører til bedre kvern.

Fant nye Wilfa til 900kr også.

 

 

Er handkvern noe å vurdere? Mye arbeid/slitsomt å kverne? Kreves det noe teknikk for å få bra kvern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slitsamt er det ikkje og teknikken er ikkje vanskelegare enn å snurre rundt hendene. Hastigheit avheng av kvern. Lido er gjerne 1 gram per sekund sidan den er forholdsvis stor, mens mindre kverner er kanskje halvparten. Nokon synest eit halvt minutt med kverning kvar dag er for mykje, eller berre føretrekk elektrisk når dei skal brygge kl. 6 på morgonen. Andre synest det er uproblematisk å kverne manuelt.

 

Eg synest ikkje det halvminuttet er noko problem. Ei god handkvern er betre enn ei elektrisk til same pris. Dvs. at gode handkverner som ligg rundt 1500-2500 produserer betre resultat enn ei tilsvarande prisa elektrisk. Om den enkelte merkar forskjell er ei anna sak. Handkvernene er etter mi meining finare å sjå på, tar mindre plass og treng ikkje ein stikkontakt for å fungere. Lettare å ta med på tur òg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har Hario håndkvern i en kasse på loftet et sted, den var så treg at den ikke ble brukt. Men kanskje jeg skulle prøve en bedre håndkvern..

 

Sånn apropos håndkvern, er det noen som har erfaring med Cafflano? Skal ta med sønnen min på telttur og hvis han elsker det hadde det vært kult å kunne kverne selv, men nevnte Hario blir for treg..

Lenke til kommentar

Hastigheita på Hario Skerton og Porlex er det minste problemet. Dei kverner ganske dårleg.

 

Har ikkje prøvd Cafflano, men eg meiner å hugse at omtalene ikkje var spesielt bra. Kverna var visst på nivå med Skerton og Porlex, så det går vel ikkje så veldig mykje fortare.

 

Skal du ha ein "rimeleg" turkvern som faktisk kverner bra så er Madebyknock noko mange anbefalar.

Lenke til kommentar

Hastigheita på Hario Skerton og Porlex er det minste problemet. Dei kverner ganske dårleg.

 

Har ikkje prøvd Cafflano, men eg meiner å hugse at omtalene ikkje var spesielt bra. Kverna var visst på nivå med Skerton og Porlex, så det går vel ikkje så veldig mykje fortare.

 

Skal du ha ein "rimeleg" turkvern som faktisk kverner bra så er Madebyknock noko mange anbefalar.

Jeg har Cafflano og bruker den ofte på tog, fly, overnattinger hos familie og hotell. Kvernen er ikke spesielt god, men konseptet med kvern, brygger og termokopp en "dings" fungerer ganske bra. Jeg tilpasser også et papirfilter og da blir resultatet MYE bedre enn å måtte drikke kaffe som vanligvis serveres ... Cafflano er faktisk en av mine beste kaffe investeringer :-)  

Lenke til kommentar

Kva er bedre/best håndkvern for V60 då? Noe anbefalinger?

Lido er vel optimalt for espresso?

 

E-serien til Lido er optimalisert for espresso, men alle fungerer til alt. Jeg bruker min kun til aeropress, V60 og kalita.

 

 

The Lido 2 is heavier than Lido 3, and we designed it as a home grinder that can travel.   It is a full range grinder, but some users may find dialing in the espresso range challenging.

 
The Lido 3 is designed as a travel grinder that can be used at home.   It is a full range grinder, but some users may find dialing in the espresso range challenging.
 
The Lido E was designed specifically for coffee enthusiasts who intend to use the grinder mostly for espresso or finer grinding levels.   It is a full range grinder.  Some users may find the fine thread resolution challenging in the coarse range.  
 
The Lido E-T is a hybrid of the Lido 3 & E with a folding handle, and the fine threading.  Especially for coffee enthusiasts who intend to use the grinder mostly for espresso or finer grinding levels.  It is a full range grinder.  Some users may find the fine thread resolution challenging in the coarse range.  

http://www.oehandgrinders.com/LIDO-Grinder-Chooser_ep_47-1.html

Lenke til kommentar

 

Kva er bedre/best håndkvern for V60 då? Noe anbefalinger?

Lido er vel optimalt for espresso?

 

E-serien til Lido er optimalisert for espresso, men alle fungerer til alt. Jeg bruker min kun til aeropress, V60 og kalita.

 

 

The Lido 2 is heavier than Lido 3, and we designed it as a home grinder that can travel.   It is a full range grinder, but some users may find dialing in the espresso range challenging.

 
The Lido 3 is designed as a travel grinder that can be used at home.   It is a full range grinder, but some users may find dialing in the espresso range challenging.
 
The Lido E was designed specifically for coffee enthusiasts who intend to use the grinder mostly for espresso or finer grinding levels.   It is a full range grinder.  Some users may find the fine thread resolution challenging in the coarse range.  
 
The Lido E-T is a hybrid of the Lido 3 & E with a folding handle, and the fine threading.  Especially for coffee enthusiasts who intend to use the grinder mostly for espresso or finer grinding levels.  It is a full range grinder.  Some users may find the fine thread resolution challenging in the coarse range.  

http://www.oehandgrinders.com/LIDO-Grinder-Chooser_ep_47-1.html

 

Takker! Skal se på Lido, Kino, HG-1. Kanskje noen andre. Har du prøvd andre gode håndkvernere?

Lenke til kommentar

Dei mest omtalte handkvernene på Reddit er:

 

MadeByKnock Feldgrind

Orphan Espresso Lido

Comandante MK3

Kinu M47

Helor 101

 

Eg har Lido 3 og Comandante MK3. Testar og omtaler på nettet meiner alle kvernene i denne klassen kverner ganske bra og fleire vurderer ikkje kvernekvaliteten mellom dei fordi det er så likt. Det blir med andre ord snakk om kva andre eigenskapar ein set pris på.

 

Lido er solid og har vore på marknaden i mange år, så den er ofte anbefalt. Ikkje utenkeleg at det er delvis fordi den er amerikansk. Sidan den er stor kverner den veldig raskt, men er samtidig ikkje spesielt vakker, tar mykje plass og er verre å ta med på tur. Den kan òg vere vanskeleg å bruka av folk med mindre hender og dei litt svakare. Trinnlaus justering av kvernegrad gjer den veldig nøyaktig, men justeringa er litt knotete

 

MK3 er eg veldig nøgd med så langt. Eg valgte den litt fordi eg fekk kjøpt den over disk her i Norge. Helor og Kinu ser ut til å vere litt meir komplisert å få tak i. Eg fann ingen norske som solgte dei. MK3 er langt mindre enn Lido og ser mykje betre ut på hylla. Den er lettare å kverne med, men tar litt lengre tid enn Lido. Det er uansett ikkje plagsomt lenge etter mi meining. Den er lett å demontere for reingjering og lett å justere kvernegrad på. Etter eit halvt år med Comandante MK3 er eg veldig nøgd med den.

 

Dersom pris er viktig, så er Feldgrind mykje anbefalt. Nokon meiner den heng litt etter dei andre på kvalitet, men eg har ingen personleg erfaring. Den er òg ganske kompakt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dei mest omtalte handkvernene på Reddit er:

 

MadeByKnock Feldgrind

Orphan Espresso Lido

Comandante MK3

Kinu M47

Helor 101

 

Eg har Lido 3 og Comandante MK3. Testar og omtaler på nettet meiner alle kvernene i denne klassen kverner ganske bra og fleire vurderer ikkje kvernekvaliteten mellom dei fordi det er så likt. Det blir med andre ord snakk om kva andre eigenskapar ein set pris på.

 

Lido er solid og har vore på marknaden i mange år, så den er ofte anbefalt. Ikkje utenkeleg at det er delvis fordi den er amerikansk. Sidan den er stor kverner den veldig raskt, men er samtidig ikkje spesielt vakker, tar mykje plass og er verre å ta med på tur. Den kan òg vere vanskeleg å bruka av folk med mindre hender og dei litt svakare. Trinnlaus justering av kvernegrad gjer den veldig nøyaktig, men justeringa er litt knotete

 

MK3 er eg veldig nøgd med så langt. Eg valgte den litt fordi eg fekk kjøpt den over disk her i Norge. Helor og Kinu ser ut til å vere litt meir komplisert å få tak i. Eg fann ingen norske som solgte dei. MK3 er langt mindre enn Lido og ser mykje betre ut på hylla. Den er lettare å kverne med, men tar litt lengre tid enn Lido. Det er uansett ikkje plagsomt lenge etter mi meining. Den er lett å demontere for reingjering og lett å justere kvernegrad på. Etter eit halvt år med Comandante MK3 er eg veldig nøgd med den.

 

Dersom pris er viktig, så er Feldgrind mykje anbefalt. Nokon meiner den heng litt etter dei andre på kvalitet, men eg har ingen personleg erfaring. Den er òg ganske kompakt.

For meg så står det mellom Kinu M47 of Hausgrind/Aergrind (via Kickstarter).

Prisen på de to siste er mye mer attraktivt. Men eg trur eg kommer til å gå for Kinu. Har lest ein del på nett:

Mange som er fornøyd med Feld/Haus, men ein del som er ikke overbevist. Folk klager på det ene eller det andre.

Men eg har ikkje sett noen som klager på Kinu. Verken på kverning, kvalitet, utseende eller noe annet. 

Lenke til kommentar

Nybegynner som lager til én? Aeropress. Kjapt, enkelt og tilgivende. Kan eksperimentere i vei med ulike kvernegrader, ekstraheringstider og varme på vannet uten at du kaster bort særlig med tid eller kaffe. 

Nybegynner som vil gjøre litt mer ut av det? Kalita. Filteret er flatere i bunn og det er enklere å gjenskape en god kopp med kaffe enn med feks Hario V60. 

Det dumme med Aeropress er når du skal lage til flere.. Å ha en presskanne i skapet kan være en idé. Eventuelt en Moccamaster.

For Aeropress og pour-over (Kalita, V60 osv) er det fortsatt Wilfa sin kvern som anbefales, om det ikke har skjedd noe drastisk de to siste årene. 

Kaffebønner er smak og behag. Synes Stavanger Kaffebrenneri gir best smak pr krone. 

Lenke til kommentar

Har nylig begynt å drikke kaffe (jobber for en bedrift som selger kaffemaskiner til bedrifter), men kun på jobb, da jeg ikke har utstyr hjemme (bortsett fra vannkoker). Hva anbefaler dere for nybegynnere? :D

Kommer helt ann på kor mye du er villig til å bruke og kas type kaffe du liker.

 

Espresso, du kan greie deg med håndkverner og håndpress for netto 1000euro, for å få bra resultat. 

Skal du ha elektriske, så koster det fort 2-3 gonger så mye.

 

Skal du lage "vanlig" kaffe, så er valget Aeropress eller V60, som nevnt tidligere.

Aero gir litt mørkere, klassisk kaffe.

Aeropress er meget fint til lysere bønner. Den får frem det søte, fruktige i kaffeen (kommer ann på bønner, selvfølgelig). Om du er glad i vin (ulike smaker, nyanser), så er V60 for deg :)

 

Eg personlig foretrekker V60 any day. Når jeg får den perfekt, så er det noe av det beste. Perfect espresso er helt rå også, men det er litt for dyrt for meg atm.

Kverner - Wilfa er veldig grei start. Mye kverner for pengene. Har du råa, kan du gå får noe mye bedre. Evt. håndkvern. Enten bestille Aergrind fra kickstarter (2 for 1000kr). Eller Lido, Kinu o.l. (ca 250eur). Då får du mye bedre kvern enn med Wilfa - bedre kaffe.

 

Bønner - meget viktig å kjøpe kvalitet. Du kan ha det beste utstyret, men er bønner ødelagt (av brenneriet, f.eks), så vil kaffe smake dritt.

Jeg digger Invit/Jacu (Ålesund) og fra Kaffa.no Begge plasser har 20 års historie med kaffe bak seg og baristaer som var både med på NM/EM/VM som deltakere og dommere. Can´t go wrong :)

Solberg og Hansen er ikke så verst heller. Litt for brent for min smak (for V60). Men med lavere temp. på vann, blir dei meget fine.

Lenke til kommentar

Låner denne tråden for å høre om det er noen som vet om steder (i Oslo) hvor man får kjøpt kaffe i mindre kvantum enn 250 gram. Jeg er primært en tedrikker, men unner meg litt kaffe en gang i blant (to-tre kopper i helgen). Har ikke egen kvern (og kommer heller ikke til å kjøpe det med det første), så når jeg kjøper en ferdigkvernet pose på 250 gram har kaffeen gjerne mistet piffen lenge før jeg er halvveis gjennom.

 

Forhørte meg med Tim Wendelboe, men heller ikke de tilbyr salg av mindre kvantum. Ut fra hjemmesidene til f.eks. Stockfleths, Black Cat og Kaffebrenneriet ser det ut til at 250 gram er minste mengde over hele fjøla.

 

Kunne alltids ha gått til en matvarebutikk hvor man selv kan kverne ønsket mengde bønner, men der har løsvektbønnen ofte ligget lenge.

 

Noen som har tips om steder? Evt. om det selges mindre bokser med ferdigkvernet kaffe noe sted? Prisen er ikke så viktig, så lite som jeg drikker kan jeg unne meg noe som holder høy kvalitet.

 

(Jeg bruker mokakanne, så det er espressomalt kaffe jeg er interessert i.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...