Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Takk for erfaringen, intel_inside. Det går nok i retningen.

 

Er det du som står bak Steepshot? Eg ser den har nådd første mål på 250 000. Ser ut som ein interessant sak, kanskje den lettaste metoden eg har sett så langt. Ein slags Aeropress som presser sjølv, men over kortare tid.

Hei, ja. Bør kanskje skifte ut mitt gamle nick :).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Mye må man ut med for å få en god espresso maskin? 

Noe jeg savner er tykkere konsistens, ala slik man får av espresso...

Samtidig er jeg litt lei av å dille med Aeropressen hver morgen! 

Om du er lei av å dille med AeroPress må jeg advare deg om at å lage skikkelig espresso hjemme er ganske komplisert, utstyret koster mye, og krever at du nærmest gjør kaffe til din nye hobby! Selv har jeg espressomaskin til ca 15 000 og kvern til 9 000 kr.

 

I elektronikkbutikkene finnes det mange superautomatiske espressomaskiner, men de kan ikke produsere noe i nærheten av det du får på en gjennomsnittlig kaffebar. Kanskje med unntak av SAGE (Breville i USA).

 

Det finnes noen gode manuelle espressomaskiner her, men du trenger også egen kvern for å få topp resultat. Noen vil kanskje anbefale deg en pakke fra Rancillio, men det er absolutt minimum av det du trenger for å lage god espresso hjemme.   

 

Et meget godt alternativ til AeroPress kommer til høsten! SteepShot er en norskutviklet kaffebrygger som jeg har fått testet, og er mye enklere og raskere enn AeroPress :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Et meget godt alternativ til AeroPress kommer til høsten! SteepShot er en norskutviklet kaffebrygger som jeg har fått testet, og er mye enklere og raskere enn AeroPress :-)

 

 

Dette ser jo ut som en kul og enda enklere variant av Clever, om enn ganske dyr. Har styrt en del med Clever i det siste, men er veldig misfornøyd med at vannstanden alltid er ganske høy når brygget er ferdig.

 

Hvordan er forresten en Gaggia Classic for en nybegynner? Får man en god kopp ut av den?

Lenke til kommentar

Hvordan er forresten en Gaggia Classic for en nybegynner? Får man en god kopp ut av den?

 

 

Jeg har aldri brukt en Gaggia Classic, men husker at de gamle modellene for 10-15 år siden var ganske populære blant hjemmebaristaer. Slik jeg forstår det er Gaggia Classic enda svakere enn Rancillio Silvia, og du må kunne mange "triks" for å få god espresso ut av Gaggia Classic. Jeg vil egentlig ikke anbefale denne maskinen fordi jeg tror at om du er interessert i virkelig god espresso kommer du antagelig til å ønske å oppgradere fra Gaggia Classic. Vent heller til du får feriepenger og bruk alt på skikkelig espresso utstyr! En ferie i syden varer kun en uke eller to - en skikkelig espressomaskin kan vare livet ut :-D

 

Mecca for alle hjemmebaristaer er Home-Barista.com

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Tips til bønner som gir en god og fyldig kopp kaffe? Jeg har en DeLongi Authentica. Drikker ikke espresso. :)

Costa Rica, India og Indonesia kan være interessante for deg. Costa Rica er ganske "klassisk", men de to andre kan være litt polariserende. Selv er jeg veldig glad i Malabar og Sumatra.

Lenke til kommentar

Jeg diskuterte vanlig traktekaffe med en kompis, og han mente at man skal røre i kolben etter at kaffen er ferdig traktet da dette skal gi bedre smak.

 

Jeg ser ikke helt hvorfor dette skal hjelpe? Da kaffen blir "rørt" når den helles i koppen uansett. Å røre i pulveret mens kaffen traktes derimot, det forstår jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...