Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Røre i kolben? - Den var ny for meg, men la meg prøve å tenke litt høyt:

- Hvis det skal være noen vits å røre i kolben så må vi ta utgangspunkt i at det er noe ujevn sammensetning som bør jevnes ut. Jeg ser for meg et glass med vann som får en dæsj saft som havner på bunnen og må røres ut. Er det noen tetthetsforskjeller i kaffen som er traktet først og sist? Temperaturforskjell? Den første kaffen er definitivt sterkere enn den siste og den første vil antagelig bli ørlite kjøligere enn den siste på grunn av varmetap fra kolben. Om det er målbart, synlig eller merkbart aner jeg ikke, for jeg vil anta forskjellen er mye mindre enn i saft-eksemplet mitt.

 

Det er derimot stor forskjell på den øverste og nederste kaffen dersom kolben står og svir kaffen på plata i lang tid mellom første og siste kopp. Men det skyldes ikke at den øverste og nederste kaffen var veldig forskjellig fra starten av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei "lærde" meiner eg sa det var fordi du ekstraherer forskjellig gjennom brygget. Om du hadde satt ein kopp under på dei første dråpane og skifta den ut nokre gonger sånn at dei siste dråpane kom i ein eigen kopp, så ville du hatt koppar med forskjellig smak, og at dei bør blandast før du drikk. Det er sagt å vera eit mindre problem når du brygger i ei kanne som du deretter heller frå. Brygg rett i koppen kan det kanskje merkast betre på.

Lenke til kommentar

Husholdningssaft er jo en steintung væske med tetthet rundt 20% tyngre enn vann. Det vil skille seg kraftig. Første og siste traktede kaffedråpe vil nok ha mye likere egenvekt og dermed blande seg mye lettere. Jeg foreslår å bruke kun konditorfarge som fargemiddel og ikke noe sukkerholdig som saft. Jeg har ikke trakter i hus så jeg får ikke testet her.

 

Edit: Det går jo an å bruke sukkerfri saft (da mener jeg ikke de uten tilsatt sukker)

 

Edit: Jeg har ikke funnet tall for tettheten til Nora/Lerum original husholdningssaft, men hvis jeg forstår de måleenhetene og tabellene jeg fant rett, så er tettheten bare rundt 1% prosent høyere enn for rent vann, ikke rundt 20% slik jeg først antok.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smaksutviklingen i løpet av de første 5-10 minuttene kan være ganske stor (avhengig av kaffe og brygging), så selv en liten separasjon som blander seg sakte over noen minutter kan påvirke denne smaksutviklingen.

 

Den siste kaffen vil og falle kortere og blande seg saktere, avhengig av hvor full kolben blir. Tar man en teskje kaffe og legger forsiktig over i et glass vann så tar det en god stund før det blandes.

Lenke til kommentar

Lettare er kanskje å trakte to koppar og la nokon andre røre i ein av dei, for så å prøvesmake begge. Må sjølvsagt ha dobbel blind elns. og ei viss mengde testar for å ha noko validitet.

 

Uansett er ein kanskje på eit detaljnivå dei fleste ikkje klarar å identifisere.

 

Om eg kjem på det ein dag kan eg testa ved å refraktere prøver frå topp og botn av ein nybrygga kopp, samt frå ein anna kopp eg heller over i.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Helautomatiske kaffemaskiner har blitt bedre de siste årene, men du bør tenke over hva du skal bruke den til. Er dette virkelig en slik maskin du vil ha? Norske ECBC godkjenner også slike kaffemaskiner, og jeg ville være skeptisk til å kjøpe maskiner uten...

 

Drikker mye cappuchino med 2 eller 3 espressoshots i løpet av dagen. Som jeg gjerne får kona til å lage til meg så da må jeg ha noe med en knapp hun bare kan trykke på... Har en Siemens EQ7 eldre modell som begynner bli sliten nå.

Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden fått øynene opp for håndbrygging av kaffe, og har gått til innkjøp av alt som trengs for å brygge med V60 på detaljnivå. Er det flere her som lager kaffe på denne måten? :)

Jeg har Kalita hjemme og V60 på jobb og på hytta. Og når jeg flytter til den nye leiligheten med åpent kjøkken om et års tid, skal jeg ha en Chemex også..

Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden fått øynene opp for håndbrygging av kaffe, og har gått til innkjøp av alt som trengs for å brygge med V60 på detaljnivå. Er det flere her som lager kaffe på denne måten? :)

 

Jeg bruker en Fackelmann trakt - jeg tror den er ganske lik V60. Jeg har prøvd den tidligere uten å være helt fornøyd. Nå har jeg begynt igjen etter at min Melitta trakter sluttet å virke. Jeg er bare lei av kaffetraktere - de går i stykker altfor snart, og smaken er heller  ikke noe å skrive hjem om.

 

Foreløpig bruker jeg Evergood ferdigkvernet. Jeg har lyst til å spørre om dere som har kvern, merker at dette er betydelig bedre. Greier dere å holde fra hverandre hva som skyldes trakt/kvern/teknikk?

Lenke til kommentar

Jeg syns at det å kverne bønnene har mye å si dersom bønnene er ferske. I tillegg kan man i større grad styre ekstraheringen ved å justere kveringsgrad. Førstnevnte er dog det som gjør kverning virkelig verdt det for meg. Jeg kjøpte blant annet en pose med "Sommerkaffe" fra Kaffebrenneriet, og disse gav en veldig fruktig og god smak. Noen uker etter at pakken var åpnet merket jeg at den friskeste aromaen begynte å forsvinne. Hos kaffe som er ferdigkvernet skjer denne prosessen utrolig raskt, og det blir rett og slett noe helt annet. Jeg drikke selv mye Evergood ferdigkvernet som traktes i en Moccamaster på jobb, og det er to totalt forskjellige verdener. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...