Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde på en tur at de skrek om at folk kunne få 1200 USD i vouchers (eller halvparten i cash), gratis overnatting osv for å stå over til dagen etter en gang.. For meg var det ikke noe alternativ, men hadde jeg ikke hatt konkrete planer det neste døgnet kunne det vært ok.

 

De startet på 400 mener jeg, det økte relativt fort opp til 1200 og da var det nesten kamp om å få pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mye av problemet fleksibiliteten de tilbyr sine business-kunder? Det er vel full fleksibilitet frem til avgang, slik at disse ikke trenger å møte opp/kan om-booke rett før avgang. Så går det ut over "folk flest" fordi flyselskapene taper på å kjøre med halve fly og må overbooke...

 

Edit: Typo

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Jeg vil heller mene at problemet er manglende mulighet for å avbestille billigbilletter, det fører til at man bare ikke møter opp..

 

Jeg har selv kjøpt billigbilletter med tanke om å kanskje bruke de noen ganger.. Så har det ikke blitt slik og man dropper bare å møte opp.

 

Dette kalkulerer selskapene med at skjer, noe som egentlig er ganske naturlig når man vet at en del gjør akkurat som meg..

Lenke til kommentar

Det er mange som gjør som meg..

 

Er det eksempelvis en kampanje på billetter til en eller annen by kan man risikere å fly tur/retur en europeisk by for 4-500,-

Så kanskje jeg kjøper billetter og håper jeg får tid til å bruke de, får jeg det ikke til er det uansett bare småpenger å tape. (Avgiftene får man tilbake, de trekker et lite gebyr der riktignok)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor har de ny sikkerhets kontrollpå mellomlanding på Oslo lufthavn?

Fordi du må ut av sikker sone for å komme deg til innenlandsgaten?

Dette er når du går på transfer fra utlandet før du henter bagasje. Da slipper du å sjekke inn på nytt og har egen inngang.

Sikkerhets kontrollen har du allerde vært igjennom som sagt og du får ikke tatt med deg noe ekstra inn på innenlands flyet bortsett fra det du kan kjøpe på butikkene på flyplassen.

 

Så jeg skjønner forstatt ikke greia, og det er mange som reagerer på det når de kommer dit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er mange som gjør som meg..

 

Er det eksempelvis en kampanje på billetter til en eller annen by kan man risikere å fly tur/retur en europeisk by for 4-500,-

Så kanskje jeg kjøper billetter og håper jeg får tid til å bruke de, får jeg det ikke til er det uansett bare småpenger å tape. (Avgiftene får man tilbake, de trekker et lite gebyr der riktignok)

 

 

Jeg nekter å tro at det er mange som gjør som deg..

 

edit: med mindre du er en bonuspoeng-hai, har jeg aldri hørt om noen som gjør det der

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg vil heller mene at problemet er manglende mulighet for å avbestille billigbilletter, det fører til at man bare ikke møter opp..

 

Jeg har selv kjøpt billigbilletter med tanke om å kanskje bruke de noen ganger.. Så har det ikke blitt slik og man dropper bare å møte opp.

 

Dette kalkulerer selskapene med at skjer, noe som egentlig er ganske naturlig når man vet at en del gjør akkurat som meg..

Dette er en praksis jeg aldri har hørt om, men har man for mye penger så har man for mye penger.

 

Dette er vel uansett ikke et problem for flyselskapene, de får jo tross alt betalt for billetten. Det er verre med de som har full fleksibilitet, og kan få tilbake pengene/booket om rett før avgang. Da er det plutselig et sete ledig, uten noe inntekter i det hele tatt. Statistikk sier x seter på denne ruta, voila: vi overbooker med x seter.

 

Irriterer meg over at flyselskapene nå skylder på passasjerer som ikke møter opp, når jeg tror problemet er for stor fleksibilitet fra flyselskapene. Og så går det alltid ut over de som ikke har råd til fleksibilitet.

 

Løsningen på overbooking må uansett alltid være store økonomiske fordeler. Tror "oppgrader til buisness på din neste utenlandsreise" i tillegg til penger hadde lokket meg  :)

Lenke til kommentar

Løsningen på overbooking må uansett alltid være store økonomiske fordeler. Tror "oppgrader til buisness på din neste utenlandsreise" i tillegg til penger hadde lokket meg  :)

De som er mest sesnitive for slke tilbud er de som har dårligst råd og de reiser ikke så mye at de vet at de i overskuelig fremtid skal reise utelands med det selskapet, og reiser de utlelands så er det til Europa hvor oppgradering til Business, eller Pluss som som oftest er den høyeste tilgjengelige klassen, har lite for seg. I Europa får man de samme setene, men kanskje en gratis sandwich.

 

For interkontinentale flighter har det derimot oppgradering til businness virkelig verdi, men hvor mange for eksempel studenter eller pensjonister vet at de skal ha en IC flight med SAS i overkuelig fremtid?

Lenke til kommentar

 

Dette er en praksis jeg aldri har hørt om, men har man for mye penger så har man for mye penger.

Tvert imot, billigere å kjøpe 5 stk billetter a 299,- enn 1 billett a 1999,-.

Bruker sikre meg med å ha billige gjennomgående billetter. Blir det forsinkelser blir jeg da dekket og ombooket av flyselskapet. Har kun én eneste gang kjøpt ekstra billetter og det var med Air Asia hvor jeg var usikker på om jeg rakk connection fra Singapore hvor min gjennomgående billett endte. Det var 150-200,- som ble kastet ut av vinduet per ekstra billett, men det var greit da jeg kom meg til Singapore for under 4000,-.

Lenke til kommentar

 

Løsningen på overbooking må uansett alltid være store økonomiske fordeler. Tror "oppgrader til buisness på din neste utenlandsreise" i tillegg til penger hadde lokket meg  :)

De som er mest sesnitive for slke tilbud er de som har dårligst råd og de reiser ikke så mye at de vet at de i overskuelig fremtid skal reise utelands med det selskapet, og reiser de utlelands så er det til Europa hvor oppgradering til Business, eller Pluss som som oftest er den høyeste tilgjengelige klassen, har lite for seg. I Europa får man de samme setene, men kanskje en gratis sandwich.

 

For interkontinentale flighter har det derimot oppgradering til businness virkelig verdi, men hvor mange for eksempel studenter eller pensjonister vet at de skal ha en IC flight med SAS i overkuelig fremtid?

 

Jeg flyr interkontinentalt hvert år, så for meg hadde det vært gull. Poenget mitt er uansett at overbooking må svi litt for flyselskapet, slik at man unngår slike situasjoner som det her refereres til. Går ut fra at hvis man hadde lokket med penger pluss en gratis oppgradering til buisness i den her situasjonen så hadde det vært noen som hadde bitt på blant disse 150+ personene.

Lenke til kommentar

 

 

Løsningen på overbooking må uansett alltid være store økonomiske fordeler. Tror "oppgrader til buisness på din neste utenlandsreise" i tillegg til penger hadde lokket meg  :)

De som er mest sesnitive for slke tilbud er de som har dårligst råd og de reiser ikke så mye at de vet at de i overskuelig fremtid skal reise utelands med det selskapet, og reiser de utlelands så er det til Europa hvor oppgradering til Business, eller Pluss som som oftest er den høyeste tilgjengelige klassen, har lite for seg. I Europa får man de samme setene, men kanskje en gratis sandwich.

 

For interkontinentale flighter har det derimot oppgradering til businness virkelig verdi, men hvor mange for eksempel studenter eller pensjonister vet at de skal ha en IC flight med SAS i overkuelig fremtid?

 

Jeg flyr interkontinentalt hvert år, så for meg hadde det vært gull. Poenget mitt er uansett at overbooking må svi litt for flyselskapet, slik at man unngår slike situasjoner som det her refereres til. Går ut fra at hvis man hadde lokket med penger pluss en gratis oppgradering til buisness i den her situasjonen så hadde det vært noen som hadde bitt på blant disse 150+ personene.

Joda, det hadde vært greit for meg også, men utfordringen er at det vanligvis ikke ser så mange som oss på en gjennomsnittlig flight så det er å lokke med penger.... og hverken senere oppgraderinger eller vouchere som de må satse på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

"Før i tia" så var det aldri problem med overbooking. Da betalte folk det det koster å reise pluss litt til.

Nå betaler folk meir for 30min på flytoget, enn de betaler for 5 timer på eit fly. Selskaper må være kreative og hente inn penger andre plasser. Så enkelt er det. Noen selskaper er verre på det enn andre.

Lenke til kommentar

Norwegian har nok en sommer med kanselleringer pga piloter som ikke vil selge fridagene sine.

 

Jeg lurer på om Ryanair og andre lavprisselskaper har det samme problemet?

 

Jeg forstår utmerket godt at pilotene ikke vil selge fridagene sine. De tjener godt i utgangspunktet og har man ikke fridager så har man ikke tid til å nyte noe godt av pengene man tjener uansett. Jeg kjenner på dette problemet selv om jeg bare jobber 37,5 timer i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...