Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

 

ser ut til at jeg har truffet på den rette siden for spørsmålet mitt:

 

Jeg skal reise med en liten håndbagasje-koffert og en veske. tenkte å ta med powerbanken min;

en med 13400 mAh - batteri. er det noen mulighet for at jeg får den med meg, eller kommer de til å være

kjipe på det? den er ganske stor, kjøpt på clas ohlson.

 

Lurte også på dette med væske: 100 ml er maks, er det da lov å ha med flere ting som hver er

100 ml, eller til sammen 100 ml? Hvordan blir det hvis jeg skal ha med deodorant? :hm:

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

ser ut til at jeg har truffet på den rette siden for spørsmålet mitt:

 

Jeg skal reise med en liten håndbagasje-koffert og en veske. tenkte å ta med powerbanken min;

en med 13400 mAh - batteri. er det noen mulighet for at jeg får den med meg, eller kommer de til å være

kjipe på det? den er ganske stor, kjøpt på clas ohlson.

 

Lurte også på dette med væske: 100 ml er maks, er det da lov å ha med flere ting som hver er

100 ml, eller til sammen 100 ml? Hvordan blir det hvis jeg skal ha med deodorant? :hm:

Du sier ikke noe om hvor de reiser, men i EU og EØS er at du kan ha opp til 10 (om du får plass) beholdere med hver maks 100ml veske i en gjennsomsiktig pose på 1 liter. Spraybokser er ikke tillatt og å kun ha 100 ml eller mindre i en flaske på over 100 ml er heller ikke tillatt.

 

https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/innsjekking-og-bagasje/Bagasjeregler/vasker

 

Når det gjelder større batterier så praktiseres dette forskjellig for flyplass til flyplass og fra betjent fra betjent. Men den størrelsen du beskriver burde vanligvis gå i Europa. I Asia er de mye strengere for batterier. Noen land i Europa praktiserer en grense på 100 Wh som er forvirrende for mange da man vanligvis kun kjenner kapasiteten målt i mAh, men 13400mAh med 5V spenning burde gi 67 Wh.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal du ha!

 

Skal reise til Spania med Ryanair :)

 

Da blir altså ikke parfyme på 30 ml

deodorant på 50 ml

og mascara på 9.5 ml nor problem ? :D

Så lenge det ikke er spraybokser og du plasserer dem i den gjennomsiktige plastposen så burde det gå greit. Du har kanskje også med deg tannpasta og den vil også gå i samme pose.

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SAS har helgesalg (Varer ut morgendagen, søndag) hvor jeg fant billetter til Beijing i medio Mars 2018, t/r ca 3500. Er det verdt å være der i 2 uker, eller blir det for lenge? Hadde helst ønsket å dra til Japan, men de billettene er ikke med i salget. Hvordan er klimaet, da spesielt mtp luftfuktighet. Leste at det også var vårblomstring på denne tiden i Kina, så det passer vel greit?

Lenke til kommentar

SAS har helgesalg (Varer ut morgendagen, søndag) hvor jeg fant billetter til Beijing i medio Mars 2018, t/r ca 3500. Er det verdt å være der i 2 uker, eller blir det for lenge? Hadde helst ønsket å dra til Japan, men de billettene er ikke med i salget. Hvordan er klimaet, da spesielt mtp luftfuktighet. Leste at det også var vårblomstring på denne tiden i Kina, så det passer vel greit?

To uker i Beijing kan nok bli langdratt, altså det er nok å gjøre til å fylle alle dager men jeg hadde sterkt vurdert å toga til en annen by du kunne hatt lyst til å sett litt langs veien og få vært et nytt sted. Temperatur er nok ganske behagelig, før det blir altfor varmt, og luftfuktigheten er vel også på et akseptabelt nivå. Sørg for å komme deg ut av turiststrøkene og se tradisjonelle bakgater, men vær litt obs på kveldstid om du er alene, vanskelig å vite helt hvor det er trygt og ikke. Har selv vært der 3 ganger, og synes byen er fascinerende, men jeg blir sliten av alt bråket og følelsen av å puste støv hele tiden. 

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Har du noen steder å anbefale? Er det noen fine steder som er greie å komme seg til med tog? Hvordan er det med losji? Er airbnb lov i Kina, er hotelpriser greie?

 

Sidenote: Hvilke flyselskap flyr fra LA til Hawaii med greie priser? Skal 1 måned i USA fra 18 okt til 20 nov. Det ble en spontantur som jeg fikk anledning til etter at jeg ble arbeidsledig. Jeg flyr til LA, og har planer om å ha ca 10 dager på Hawaii. Regner med det er best å fly til Honolulu og så reise derfra? Noen anbefalte øyer? Tar deretter noen dager i LA og tenkte å ta Amtrak innom San Diego og bli der en ukes tid før jeg avslutter med 10 dager i San Fransisco og flyr hjem derfra. Noen severdigheter å anbefale i disse byene? Hvor mange dager bør jeg ta sikte på å ha i LA? Mange som sier man går veldig lei etter 4-5?

Lenke til kommentar

SAS har helgesalg (Varer ut morgendagen, søndag) hvor jeg fant billetter til Beijing i medio Mars 2018, t/r ca 3500. Er det verdt å være der i 2 uker, eller blir det for lenge? Hadde helst ønsket å dra til Japan, men de billettene er ikke med i salget. Hvordan er klimaet, da spesielt mtp luftfuktighet. Leste at det også var vårblomstring på denne tiden i Kina, så det passer vel greit?

Kina er et stort land med veldig forskjellige klimasoner. I Beijing er det skikkelig kaldt og guffent om vinteren spesielt om kald vind fra nord slår til. Helt i slutten av mars er det vanligvis bedre og det blomstrer mye rundt månedsskiftet.

 

Som det er nevnt kan 2 uker bli mye i byen. Etter 3-4 dager har du vært på utflukt til den kinesiske mur, vært innom de gamle smugene kalt hutonger(ikke for sent på kvelden), spist pekingand, sett den forbudte by, sett litt sær ny arkitektur, sett noen greie, men ikke unike hager, sett haugevis med mobiltelefoner du aldri har hørt om i en mobilbutikk og vært innom nye skinnende shoppingsenter og også litt mere rotete markeder. Og ikke minst har du blitt lei av at samtlige kinesere som kontakter deg i gaten prøver seg på de 2-3 mest vanlige svindlene mot turister...... og du begynner lure på hva du skal gjøre resten av tiden.

 

Pass deg også for at om du bestiller et rom for eksempel via hotels.com så er deg godt mulig at du får et rom i kjeller og selv om det står at rommet har vindu og det kan åpnes så kan det være en lyssjakt. Du blir da bedt om å betale noen hundrelapper mere for å få et normalt rom og etter lang reise og taxi-sjåfører som ikke engang skjønner ordet "hotell" så gir du deg over og aksepterer tilbudet. Så gjør langt mere research enn normalt på hotell (ofte med flere navnebrødre og feil plassering på kart) og også på hotellrommet og ha med deg hotellets adresse skrevet ut på kinesisk. Jeg booket rett fra hotellets webside for å sikre meg et normalt rom.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Har du noen steder å anbefale? Er det noen fine steder som er greie å komme seg til med tog? Hvordan er det med losji? Er airbnb lov i Kina, er hotelpriser greie?

 

Sidenote: Hvilke flyselskap flyr fra LA til Hawaii med greie priser? Skal 1 måned i USA fra 18 okt til 20 nov. Det ble en spontantur som jeg fikk anledning til etter at jeg ble arbeidsledig. Jeg flyr til LA, og har planer om å ha ca 10 dager på Hawaii. Regner med det er best å fly til Honolulu og så reise derfra? Noen anbefalte øyer? Tar deretter noen dager i LA og tenkte å ta Amtrak innom San Diego og bli der en ukes tid før jeg avslutter med 10 dager i San Fransisco og flyr hjem derfra. Noen severdigheter å anbefale i disse byene? Hvor mange dager bør jeg ta sikte på å ha i LA? Mange som sier man går veldig lei etter 4-5?

Jeg har ikke reist så mye i området rundt Beijing, har ikke vært der over så lange perioder at de har vært en problemstilling, men det er vel bare å undersøke litt, det er uendelig mange muligheter togstasjonen der, det er jo tross alt en av verdens største. Overnatting så har jeg prøvd ligget på 3 forskjellige hoteller hvor det dyreste var 130kr pr natt for helt grei standard. Men sist jeg var der var jeg innom noen hosteller og skulle gjerne blitt. Der finner du mange andre engelsktalende turister, knytter vennskap og finner helt sikkert noen å utforske med, kanskje til og med noen som vil være med å toge litt ut.

Lenke til kommentar

Litt overrasket over å høre at 3-4 dager nok i Beijing. 3-4 dager tenker jeg er nok for små og mellomstore byer, men kan det virkelig være så lite å gjøre i en så stor by som Beijing? Jeg har ikke vært i Beijing ennå, men den størrelsesmessig mest sammelignbare byen jeg har vært i er Tokyo og der ville jeg ikke hatt noe problem med å få to uker til å gå (og jeg har vært der flere ganger). Selvfølgelig så legger man inn en og annen ekskursjon utenfor byen.

 

Jeg satser på å komme meg til Kina i løpet av de nærmeste årene. Da tenkte jeg å bruke ca. 2 uker og få med meg Beijing og (aller viktigst for meg) Xi'an.

Lenke til kommentar

Litt overrasket over å høre at 3-4 dager nok i Beijing. 3-4 dager tenker jeg er nok for små og mellomstore byer, men kan det virkelig være så lite å gjøre i en så stor by som Beijing? Jeg har ikke vært i Beijing ennå, men den størrelsesmessig mest sammelignbare byen jeg har vært i er Tokyo og der ville jeg ikke hatt noe problem med å få to uker til å gå (og jeg har vært der flere ganger). Selvfølgelig så legger man inn en og annen ekskursjon utenfor byen.

 

Jeg satser på å komme meg til Kina i løpet av de nærmeste årene. Da tenkte jeg å bruke ca. 2 uker og få med meg Beijing og (aller viktigst for meg) Xi'an.

3-4 dager er IKKE Nok i en by som Beijing. Har nå hvert i Kina 18 ganger, så har mere erfaring der enn de fleste. Du kan bruke hvor mye tid som helst i Beijing, de fleste uerfarene turister ser bare de største tourist traps i byen. Men er uendelig mye mere å gjøre, kan også ta daytrips til mange steder. Var i Beijing 10 dager senest i August, å skal tilbake 6 dager i November pga jobb. Kommer til å finne masse nytt å gjøre da også

Lenke til kommentar

Noen som har steder å anbefale i Sofia og Bucharest for overnatting?

 

Er åpent for alt fra hostel, hotell og AirBnb.

Grand Hotel Sofia hadde store rom og sentral beliggenhet. Husker ellers ikke noe spesielt. Få med deg utflukt til Koprivshtitsa.

 

I Athenee Palace Hilton Bucharest fikk jeg oppgradering til executive med lounge med matservering og fin utsikt. Lå også ganske sentralt. Husk tur til Brasov og jaktslott som Peleș.

Lenke til kommentar

Noen som har steder å anbefale i Sofia og Bucharest for overnatting?

 

Er åpent for alt fra hostel, hotell og AirBnb.

 

I Bucuresti leide jeg en Airbnb som var veldig nære Plata Unirii og Centrul Vechi (gamlebyen). Anbefaler deg å leie / bo noe som er i nærheten av gamlebyen, men nødvendigvis ikke i gamlebyen. Oppfattet det som støyende ved nattestid, og _veldig_ fullt av folk. 

Lenke til kommentar

En liten nøtt for de reisevante her:

Jeg flyr SAS fra Malpensa, Milano i kveld. Flyr SAS Pluss med sølvkort så har totalt 3 kolli à 23 kg.

 

Har handlet en del vin og fått med en del bøker så tror kofferten min veier over 23 kg. Tenkte kjøpe meg en liten bag/koffert å pakke om i, men det har vist seg å være veldig mye vanskeligere enn først antatt - finner kun butikker som selger damevesker.

 

Kan kofferten veie mer en 23 kg når jeg totalt har tre kolli tillat bagasje?

 

Noen som vet hva SAS sier om dette? Eller har erfaringer med dette på Malpensa?

 

Har godt Ok tidligere tror jeg, men vet ikke om jeg bare har vært heldig på flyplassen jeg har vært. Også er jo ikke milanesere de folka jeg forbinder mest med service.

Lenke til kommentar

En liten nøtt for de reisevante her:

Jeg flyr SAS fra Malpensa, Milano i kveld. Flyr SAS Pluss med sølvkort så har totalt 3 kolli à 23 kg.

 

Har handlet en del vin og fått med en del bøker så tror kofferten min veier over 23 kg. Tenkte kjøpe meg en liten bag/koffert å pakke om i, men det har vist seg å være veldig mye vanskeligere enn først antatt - finner kun butikker som selger damevesker.

Jeg vil anbefale å ikke sjekke inn vinflasker. Du kan bli ansvarlig for skade på annen bagasje om noe går galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...