Jump to content

PlatinumFlyer

Medlemmer
  • Content Count

    9775
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 :)

Recent Profile Visitors

24278 profile views
  1. To enveis kan fungere - eller du kan trykke "avansert søk" på Wideroe.no
  2. Nei nei nei, antall passasjerer og last har ikke noe med saken å gjøre...
  3. Nesten alle flyselskaper har i dag kun ett kolli, á 23 kilo inkludert i billettene til USA, hvorav kolli nummer to kan kjøpes for omlag 50 EUR/USD (~400 NOK). Her er det antall kolli som sjekkes først, og deretter vekten. Reglen er da at kofferten(eventuelt begge koffertene) må veie under 23 kilo. Skal du ha med en tredje koffert varierer det veldig fra selskap til selskap - noen tillater den tredje kofferten for kun 50 EUR/USD - andre tar da oppimot 200 USD/EUR for kolli utover de to første. Ofte er da billigere å betale en overvektsavgift som er flat - og som lar deg ta med 32 kilo i et kolli, i stedet for 23. Denne avgiften ligger stort sett mellom 50 og 100 USD/EUR. Dette må du imidlertid sjekke opp i mot hvilket flyselskap du skal reise med - altså for å finne ut hva som er billigst av et tredje kolli eller to svært tunge kofferter...
  4. Jeg har ofte oppgitt kredittkortnummer per telefon til hoteller - ofte er det påkrevd med CC# hvis man ankommer senere enn 16, f.eks. Ellers har jeg ofte bestilt flybilletter via reisebyrå per e-mail, og da oppgir jeg alltid CC# og expiry per e-mail. Men hvis dette er et snuskete hotell i tillegg ville kanskje også jeg vært skeptisk...
  5. Og du vil dermed gjøre deg skyldig i enda en forbrytelse ved å lyve under ed til amerikanske myndigheter.
  6. Stemmer, metalldetektoren velger selv ut tilfeldige passeringer, og lyser "QUOTA" eller lignede slik at også sikkerhetskontrollørene vet hva de skal gjøre - og det er vel et sted mellom 10 og 20 % av alle som går gjennom som skal etterkontrollores manuelt. AirFrance gjør det samme. Mener også bestemt at British Airways gjør det.
  7. Enveisbilletter til USA "finnes ikke" til lave priser - du kan eventuelt se om det blir billigere og kjøpe med en retur og eventuelt bare ikke benytte den.
  8. 2 dollar?? Sjølv på ein fotballkamp kostar ikkje ein pint meir enn 7$. I ein bar ligg draught på 1.50, 3$ for ei flaske, skal eg tipse 50%+ ? blir ein dyr kveld hvis du held på slik. (ølprisar frå Texas) Han skriver storbyer - hvis han går et ordentlig sted i si NYC, SFO eller lignende vil det nok ofte være 2 som er passende - ihvertfall for første drinken - selvom man kanskje bør tipse enda bedre for den første drinken hvis det er crowded og man vil ha god service og enkel tilgang på bartenderen utover kvelden.
  9. Det ser faktisk ut som om Mika har rett ihvertfall for SAS' vedkommende, men det er nok visse lokale differanser på bekostning av regelverket.
  10. Det er i såfall på ingen måte noen sannhet for samtlige SAS-stasjoner...
  11. I USA er det minste du bør gi en picollo/bell man 2 dollar per bag. 15 % er nokså standard og bør gies på restaurant med mindre du ikke er fornøyd. Bartender bør ha 2 dollar per drink på et ordentlig sted, en dollar holder vel på mindre fine steder.
  12. Hvor kan jeg se hva det er? Det er Wideroe som har reservert billetten og de har gitt meg en en reservasjonskode som viser billettene hos Amadeus. Det er også ett e-ticketnummer med "Issuing Airline: WF", men så er det separate bekreftelsesnummer fra SAS og Emirates. Og på billetten jeg får opp på Amadeus står det forskjellige bagasjeregler for forskjellige strekninger. OK - Widerøe utsteder på egne dokumenter (701) for det første, og dermed er det ingen av selskapene du reiser med som sånn sett "eier billetten". Widerøe lager jo nokså tydelig kvitteringer hvor maks bagasje er anført - sier du at det står eks. 20K utenfor SAS-leggene, og 30K utenfor videreforbindelsen? Det skjer fra tid til en annen. I slike tilfeller innbiller jeg meg det er en IATA-regel om at "most generous rule apply when on same ticket"(forutsetter at det hele har samme ticket number, 701-xxxxxxxxxx) - men jeg har hørt at det har vært problematiske enkelte ganger - du kan jo sende en kjapp e-mail til Widerøe eller bruke chaten på wideroe.no og høre hva de sier. i det tilfelle du beskriver vil man få 20kg ut men 30kg hjemover.. da SAS har første flight og dems regler vil gjelde og vice versa på returen.. er 120% sikker på det.. Uenig - dersom dette stemmer vil EK være ansvarlig for å ta inn overvekt for siste legget (FRA-OSL) på returen på veien av SAS, etter IATA-fare - slik de vil måtte dersom spørsmålstilleren hadde hatt to separate billetter AUH-FRA og FRA-OSL.
  13. Hvor kan jeg se hva det er? Det er Wideroe som har reservert billetten og de har gitt meg en en reservasjonskode som viser billettene hos Amadeus. Det er også ett e-ticketnummer med "Issuing Airline: WF", men så er det separate bekreftelsesnummer fra SAS og Emirates. Og på billetten jeg får opp på Amadeus står det forskjellige bagasjeregler for forskjellige strekninger. OK - Widerøe utsteder på egne dokumenter (701) for det første, og dermed er det ingen av selskapene du reiser med som sånn sett "eier billetten". Widerøe lager jo nokså tydelig kvitteringer hvor maks bagasje er anført - sier du at det står eks. 20K utenfor SAS-leggene, og 30K utenfor videreforbindelsen? Det skjer fra tid til en annen. I slike tilfeller innbiller jeg meg det er en IATA-regel om at "most generous rule apply when on same ticket"(forutsetter at det hele har samme ticket number, 701-xxxxxxxxxx) - men jeg har hørt at det har vært problematiske enkelte ganger - du kan jo sende en kjapp e-mail til Widerøe eller bruke chaten på wideroe.no og høre hva de sier.
×
×
  • Create New...