Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Hei! Trenger tips til en langdistansetur i november, med varmt vær og klart turkisblått hav for ren avslapping. Har kikket på Maldivene, Mauritius og Seychellene, men virker som været disse stedene kan bli ganske bingo. Det trenger ikke å være noe spesiell sigthseeing tilgjengelig, men selvfølgelig et pluss. Hvor bør jeg dra? Finnes det alternativ i caribbean/Thailand/Malaysia kanskje? Tips mottas med stor takk, for alle steder jeg kommer på virker å være et sjansespill med tanke på været i november.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Trenger tips til en langdistansetur i november, med varmt vær og klart turkisblått hav for ren avslapping. Har kikket på Maldivene, Mauritius og Seychellene, men virker som været disse stedene kan bli ganske bingo. Det trenger ikke å være noe spesiell sigthseeing tilgjengelig, men selvfølgelig et pluss. Hvor bør jeg dra? Finnes det alternativ i caribbean/Thailand/Malaysia kanskje? Tips mottas med stor takk, for alle steder jeg kommer på virker å være et sjansespill med tanke på været i november.

Oman, Aqaba, Dubai (Ja, vannet er faktisk veldig bra). ABC-øyene om de skal ha sikkert vær i Karibien. Langkawi i Malaysia. Ko Tao i Thailand. Og det bure være en grei tid å reise til mye spennende i Stillehavet.

Lenke til kommentar

Takk for tips Robert! Liker meg ikke helt i araberlandene, har tidligere vært i både Dubai, Abu Dhabi og Jordan. Ko Tao ligger vel på østkysten av Thailand, og er ikke østkysten utsatt for mye regn i november? Tenkte kanskje Krabi provinsen er tryggere med tanke på været?

 

ABC øyene virker fristende, vet du om uværssesongen der er over i november (typisk)? Har du tips for øyer i Stillehavet?

Lenke til kommentar

Takk for tips Robert! Liker meg ikke helt i araberlandene, har tidligere vært i både Dubai, Abu Dhabi og Jordan. Ko Tao ligger vel på østkysten av Thailand, og er ikke østkysten utsatt for mye regn i november? Tenkte kanskje Krabi provinsen er tryggere med tanke på været?

 

ABC øyene virker fristende, vet du om uværssesongen der er over i november (typisk)? Har du tips for øyer i Stillehavet?

Sorry, bommet litt her. I november bør man hverken reise til vest- eller østkysten av Thailand.

 

For ABC-øyene er det ikke uværssesong i det hele tatt, de ligger sørvest i Karibien, mens nordøst er mest utsatt for orkaner. Min favoritt Los Roques som ikke ligger langt fra ABC og har også bra vær og er helt utrolig om man liker paradisiske strender, men for tiden bør man ikke reise til Venezuela. San Blas i Panama burde også være værsikkert i november.

 

Mye fint å se i Stillehavet. Aitutaki og Bora Bora er blandt toppene å sjekke ut, men det krever mye mere innsats å komme seg dit enn en chartertur til Thailand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å reise litt rundt i Europa nå i høst  :)

Noen som har erfaring med å fly ned til et land, for deretter å bestille fly videre når man er fremme i et billigere land?

Tenker man kan spare en del penger på dette, men kanskje det ikke er så veldig stor forskjell på flybillett-priser i de ulike landene? 

 

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar

Vurderer å reise litt rundt i Europa nå i høst  :)

Noen som har erfaring med å fly ned til et land, for deretter å bestille fly videre når man er fremme i et billigere land?

Tenker man kan spare en del penger på dette, men kanskje det ikke er så veldig stor forskjell på flybillett-priser i de ulike landene? 

 

Setter pris på svar!

Det høres ut som en veldig dårlig plan å først bestille flybillett videre når du kommer til landet. Kort tid før fyturen er prisene høye. Du bestiller slikt enkelt over nettet før du reiser og du bør ha en plan for hvor du ønsker reise. Gjør også research på hva du kan ta med på flyet. Hos mange må du betale for innsjekket bagsje og enkelt lar deg heller ikke har med vanlig håndbagasje uten å betale ekstra.

 

Husk også at det fort tar 5-6 timer fra bysentrum til bysentrum selv om flighten tar under en time. Du bør derfor vurdere tog som kan være både raskere og billigere om man tar med alle utgiftene for å komme seg fra bysentrum til bysentrum. Det er også muligheter for billigere billetter for tog om man bruker bonusordninger og bestiller i forkant. Buss er som oftest en enda billigere variant og det er en rekke selskaper med langdistanse busser i Europa. Her må du altså gjøre mye research.

 

Om du ikke ønsker planlegge for mye, men improviser mere så anbefaler jeg å bestille reise fra og til Norge, gjerne til en by og tilbake fra en annen som du har lyst til å se og så improvisere med tog og buss mellom disse.

 

Foruten at det er billigst å bestille over nett bør du huske at flyturer er en luksusvare for de rikeste i lavkostland slik at man gjerne tar høyere pris der enn i høykostland hvor alle har råd til å fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg og familien (2 voksne og 2 småbarn) tenker en førjulstur til Cuba i desember. Det blir vel mest i Havana-området. Lurer på å stasjonere mor og barn noen dager på en familie-resort i Varadero for å dra litt rundt på egen hånd. Kanskje Trinidad? Reiser fra Trondheim, så KLM er nok klart mest aktuelt.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til flyruter/flyselskaper som flyr mellom Oslo og Belfast? 

 

Finner jo selvfølgelig en del via diverse søkemotorer, men hadde håpet på at reisen tok litt kortere tid enn det jeg klarer å finne selv.

Både på tid og kost kan den beste løsningen være å ta buss rett fra flyplassen i Dublin til Belfast.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode tips til flyruter/flyselskaper som flyr mellom Oslo og Belfast? 

 

Finner jo selvfølgelig en del via diverse søkemotorer, men hadde håpet på at reisen tok litt kortere tid enn det jeg klarer å finne selv.

 

Jeg tok bussen for noen år tilbake, fungerte strålende, tok ikke mer enn 2 timer heller :) Mener jeg tok den rett fra flyplassen i Dublin.

Lenke til kommentar

Robert, har du en rutine på PCen når du planlegger og utfører en reise? Fra å bestille billetter til å gjøre research om landet og stedet du skal besøke etc.

 

Hvilke nettsider bruker du mye?

Det går mye på rutine ja, men det er ikke automatisert.

 

Har filer med prishistorikk for desitinasjoner jeg "gjeter" på slik at når det kommer et tilbud i riktig sesong så vet jeg om det faktisk er en god pris.

 

Booker vanligvis et halvår i forveien for å få gode priser. Prøver også å variere så jeg ikke har flere reiser av samme type rett etter hverandre. En nyttårstur og 2 helgeturer til Karibien til lav pris er ikkeno å klage på, men skulle spredt dem over mer enn halvannen måned. Og engang jeg kom over så mye billig hos United via Newark så ble jeg gjenkjent av en som jobbet i immigration der. Har mangre ganger blitt gjenkjent i loungene, men tror ikke det er som mange som har blitt gjenkjent i immigration. Hadde altså ikke nok variasjon.

 

Når jeg booker sjekker jeg hvor raskt man kan komme til og fra flyplassen og jeg unngår nesten alltid "rødøyeavgangen" fra fremmede flyplasser da det både kan bli dyrt og ødelegge opplevelsen å måtte reise til flyplassen så tidlig på en søndag. Foretrekker å reise kollektivt lokalt og det sparer jeg på samtidig som jeg for mere inntrykk av hvordan ting fungerer i landet.

 

Bruker både tripit og flat teksfil som jeg skriver ut med detaljer og planer for reisen. Begynner vanligvis med flyturen og fyller så på med detaljer frem mot reisen. For eksempel soloppgang og solnedgang når jeg reiser er viktig for planene. Papir er uslåelig. Har jeg for eksempel klar en liste med tider, spor og tognummer for tog som kan være aktuelle så kommer jeg meg utrolig raskt gjennom togstasjoner i japan og får raskt booket sete. Ser alltid mange vestlige som står og klør seg i hodet og blir sikkelig overveldet og forvirret på stasjonene der.

 

Det er mange steder man kan få tips om destinasjonene, men jeg bruker alltid wikivoyage(de ble uenige med wikitravel) da de som oftest har god info om hvordan man skal reise til og fra flyplass og hvilke farer/svindler som reisende kan bli utsatt for på destinasjonen. Ser ofte folk som går rett i fella.

 

Tripadvisor har mye informasjon, men kvalitetskontroll mangler. Mye av anbefalinger og hotell og restaurenter er juks, og man lærer seg raskt å identifisere mye av det så ikke se blindt på rating. Og for severdigheter så er det en samling av bilder og informasjon som må taes med en stor klype salt. Mange vet ikke hvilken severdighet eller restaurant de faktisk har besøkt eller hvilken by det var i når de poster bilder og informasjon etter at en lang reise er ferdig. Folk blander alt sammen. Ja, jeg ser ofte at folk har bommet på by. For enkelte severdigheter er faktisk det meste av bilder og info fra helt andre steder. Jeg skjønner ofte av hva folk skriver hvor det var de egentlig hadde vært.

 

Guidebøker har jeg gitt opp for lenge siden da informasjonen er for utdatert. Det meste av informasjon er noe den som skriver en utgave har fått fra andre og fra de har opplevd det til man kommer til stedet med guideboken i hånden har det fort gått minst 3 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har 6 feriedager til overs i år som jeg må bruke på noe. Har noen tips om hvor det kan være greit å reise i oktober, november eller desember? Tenker da særlig på at det ikke skal bli for dyrt. :)

Hva ønsker du gjøre og hvor mye er for dyrt?

 

Singpore med shopping, eksotisk mat og bading? Charter til Kapp Verde, Madeira eller Kanariøyene?

Lenke til kommentar

 

Har 6 feriedager til overs i år som jeg må bruke på noe. Har noen tips om hvor det kan være greit å reise i oktober, november eller desember? Tenker da særlig på at det ikke skal bli for dyrt. :)

Hva ønsker du gjøre og hvor mye er for dyrt?

 

Singpore med shopping, eksotisk mat og bading? Charter til Kapp Verde, Madeira eller Kanariøyene?

 

Godt spørsmål. Tenker vel at flybillettene bør komme på maks 5000 tur/retur. Jeg er generelt ikke så stor fan av Chartertur og vil helst unngå de plassene Charterfeber har handlet om. 

 

Singapore kunne vært interessant. 

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Tenker vel at flybillettene bør komme på maks 5000 tur/retur. Jeg er generelt ikke så stor fan av Chartertur og vil helst unngå de plassene Charterfeber har handlet om.

Madeira og Azorene er begge charterdestinasjoner, men du vil garantert ikke møte Charter-Svein der og dette er ikke destinasjoner hvor man ligger på stranden... som det også er heller lite av. Dette er destinasjoner for folk som liker å vandre i naturen natur og se eksotiske planter. Madeira har mere hager og bratte sorte fjellsider og er mer tilrettelagt for turister. Azorene har vulkankratre som man kan besøke, bade og bo i, og er mindre utbygd. Å reise til Azorene er litt som å reise tilbake i tid. Til Madeira kommer du også reltivt enkelt med rutefly. Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...