Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, ParadiseCity said:

Det har blitt opprettet en egen nettside der de doxxer enhver som har kommet med usmakelige kommentarer eller vitser rundt dødsfallet. Med søkefunksjon, bilder og linker til sosiale medier til hver enkelt person,

Også høyresiden da som sverget de skulle gjøre slutt på kanselleringskultur. Den er på vei tilbake med full fart og kommer til å polarisere USA ytterligere.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (18 minutter siden):

Også høyresiden da som sverget de skulle gjøre slutt på kanselleringskultur. Den er på vei tilbake med full fart og kommer til å polarisere USA ytterligere.

Det er vel ikke kansellering å la folk stå ansvarlig for det de ytrer? Det er forkastelig sånn som mange hånler. 

• Liker 4
Skrevet
14 minutes ago, Sjørøver said:

Det er vel ikke kansellering å la folk stå ansvarlig for det de ytrer? Det er forkastelig sånn som mange hånler. 

Når folk mister jobben fordi de dro en vits om Kirk, så er det kansellering. Det er klassisk. Noen drar en vits. "Forbryteren" blir identifisert og doxxet. Horder av fremmede kontakter arbeidsgiver. "Forbryteren" mister jobben. 

Det foregår verre ting og, som drapstrusler.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Iki said:

Rundt 1,3 millioner registrerte private våpen, samt noen hundre tusen uregistrerte.

Påstanden om at Norge ville være noe walkover eller at myndighetene i det heletatt skulle klare å gjøre noe er langt mer paranoia enn virkelighet.

I hendene på hvor mange. Bruk hodet.

• Liker 2
Skrevet

Ser artikler fra VG og DB som beskriver CK og Turning Point en konservativ organisasjon, men tror det mangler noe om det kristne aspektet i organisasjon og at CK var sett opp til som en kristen leder av mange.

Jeg ser flere norske kristne personligheter (ledere) på Facebook som omtaler drapet med stor sorg og omtaler CK som en leder noen av de har reist og hørt tale. Dette er norske personer som ikke vil være Trump-følgere og som mest sannsynlig ikke følgte CK for hans politiske ståsted.

Ikke at det er så viktig. Virket bare litt ensidig i media, men det er vel den siden som er mest kjent.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Ble RU's Kaur kanselert? Ikke umulig der er en rekke jobber og verv i USA som krever en viss etisk standard.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vell, han ble drept av den samme volden som han selv oppfordrer til og har akseptert hos sine følgere. Han har gått etter amerikanske professorer og folk på venstresiden som har motsagt han og sendt armeen sin av følgere etter dem. Disse har fått drapstrussler mot seg av følgerne hans fordi de har havnet på "listen" hans. Så at han selv blir offer for denne typen politisk motivert sensurering og vold er skjebnens ironi. Som man reder, så ligger man sies det.

Men klart, yttre høyre fikk martyren sin, Trump får en pause fra Epstein maset. Og ingen konservative har løftet så mye som et øyenbryn når politikere på venstresiden blir utsatt for attentat, eller når barn på skolene drepes ukentlig. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
BadCat skrev (10 minutter siden):

I hendene på hvor mange. Bruk hodet.

Norsk og Amerikansk histore er milevis i fra hverandre. Det eneste vi har kulturelt felles med USA er i grunn pop-kulturen. Å vokse opp og leve der er ganske forskjellig fra Norge. Vi er langt unna å ha den samme voldskulturen. I Norge har våpen i stor grad handlet om jakt. I USA er våpen i mye større grad knyttet til personlig sikkerhet. Det som for oss er en selvfvølge i Norge er gjerne ikke så selvfølgelig i USA. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (6 timer siden):

Det har blitt opprettet en egen nettside der de doxxer enhver som har kommet med usmakelige kommentarer eller vitser rundt dødsfallet. Med søkefunksjon, bilder og linker til sosiale medier til hver enkelt person,

Hvem er "de" og hva skal denne nettsiden være godt for?

Endret av Folkflesk
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Når folk mister jobben fordi de dro en vits om Kirk, så er det kansellering. Det er klassisk. Noen drar en vits. "Forbryteren" blir identifisert og doxxet. Horder av fremmede kontakter arbeidsgiver. "Forbryteren" mister jobben. 

Det foregår verre ting og, som drapstrusler.

Drapstrusler er selvfølgelig uakseptabelt. Det er også ulovlig og kan forfølges rettslig. Men hva er galt med kansellering? Vi ser det brukt hver dag. Det er en helt avgjørende del av et samfunn. Hvem står på barrikadene og protesterer mot all kansellering? Er man ikke universielt mot kansellering, så blir det lite troverdig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Phantom Software skrev (36 minutter siden):

Ser artikler fra VG og DB som beskriver CK og Turning Point en konservativ organisasjon, men tror det mangler noe om det kristne aspektet i organisasjon og at CK var sett opp til som en kristen leder av mange.

Kristenfundamentalistisk, er vel rettere å si. Basert på å blande flere tusen år gammel overtro inn i politikken og nedkjempe kunnskap og vitenskap.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet
7 hours ago, Martelè said:

Uansett utallig ganger bedre enn muslimer

Nei de vi snakker om her har mer til felles med de muslimske fundamentalister enn vanlige nordmenn. Dette er ikke kristne av typen Hareide er. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Zepticon skrev (38 minutter siden):

Vell, han ble drept av den samme volden som han selv oppfordrer til og har akseptert hos sine følgere.

Konkrete eksempler på at han har oppfordret til vold mottas med takk.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Baranladion skrev (9 timer siden):

Hvor mange kristne mener at mennesker skal straffe andre mennesker for brudd på guds lover, med guds metoder?
De følger Jesus, og Jesus er tydelig på at gud/jesus skal felle dommen og straffen. 
Det er ikke hyklersk å mene at guds lover er "riktig" og samtidig mene at man ikke skal straffe på samme måte som gud gjorde/vil gjøre. 

Jeg er veldig uenig i veldig mye av det CK snakket om, feks abort. Fra hans kristne standpunkt er drap en dødssynd, så han blir da veldig kontroversiell på det området. De aller fleste er enige om at abort i noen tilfeller selvsagt er helt ok, han var helt imot. 

Ja han var helt i mot, samt mange andre ting ! Men hele mitt liv har jeg ikke likt sosialistene sin kamp for å endre samfunnet vårt til et helvete. Men aldri i livet om jeg ville drept eller gått til fysisk angrep på noen fordi om.  Sosialistene(venstresiden) mange av de har en syn der de skal reagere med vold om noen mener noe annet en dem. De verste er jo Hamas tilhengerne  i rødt og langt ute på venstresiden. Om noen mener noe annet en de ? Vil ha en liten markering og si sin mening, kommer disse bøllene og skal true og utøve vold. Vi har sett samme type drap i Sverige også ! Men dette i USA er jo helt ekstremt. En vanlig politiker som mener noe om hvordan samfunnet burde være blir henrettet på stand når han står og diskuterer fredelig med mange typer mennesker av en attentatmann.

Nå må de finne denne drapsmannen og henrette han etter en dom. Og joda dødsstraffen innenfor kristen tro er helt akseptabelt. Videre all politisk vold bør også gi lange fengselsstraffer !  Du står på  listå !!! Du står på listå skrev en frådende rødhøret sogning med en ekstremt truende fremferd ovenfor en valgmedarbeider fra NK i valgkampen ! Listå ? Det er ikke annet en rene drapstrusler ! 

Her burde politiet hanket han inn påtalt hans trusler og oppførsel som angrep på demokratiet og gitt han 5 års fengsel. Slike handlinger uten direkte konsekvens og masse bla bla bla bla bla er bare et vanvittig utslag av det sosionom samfunnet vi har fått.

Uansett politisk side burde det være slik ! ABB skulle vi startet med. Dødsstraff ! 

• Liker 1
Skrevet
Folkflesk skrev (26 minutter siden):

Hvem er "de" og hva skal denne nettsiden være godt for?

Right-Wing Activists Are Targeting People for Allegedly Celebrating Charlie Kirk’s Death
https://www.wired.com/story/right-wing-activists-are-targeting-people-for-allegedly-celebrating-charlie-kirks-death/

Extremists and an anonymously run website are posting identifying details about people accused of celebrating Charlie Kirk’s murder online. Some of those targeted are now getting death threats.

FAR-RIGHT INFLUENCERS AND violent extremists are posting identifying details about people they view as celebrating or glorifying the murder of right-wing activist Charlie Kirk. The campaign has been swift and widespread and has already led to at least one person losing their job and others receiving death threats.

The people posting the identifying information include Chaya Raichik, who runs the hugely influential, hate-filled LibsofTikTok account on X, Trump-whisperer Laura Loomer, and former Proud Boy leader Enrique Tarrio.

A central hub of this activity is a website called Charlie’s Murderers, which was registered in the early evening on the day Kirk was shot and is revealing certain personal information, such as social media usernames and email addresses, of individuals the operators believe were celebrating the horrific murder.

One of the first names listed on the sites was Rachel Gilmore, an independent journalist at Bubble Pop Media who wrote on X that she was “terrified to think of how far-right fans of Kirk, aching for more violence, could very well turn this into an even more radicalizing moment. Will they now believe their fears have been proven right and feel they have a right to ‘retaliate,’ regardless of who actually was behind the initial shooting?”

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Folkflesk skrev (16 minutter siden):

Kristenfundamentalistisk, er vel rettere å si. Basert på å blande flere tusen år gammel overtro inn i politikken og nedkjempe kunnskap og vitenskap.

Ja hva så da, om noen har dette synet skal store overlegne moralske deg komme på din hyklerske hvite hest og si " jeg har sannheten" , så ta frem rifla og skyte de som mener det ?  Men igjen ser vi det så klart ! Om venstresiden vinner et valg så må de som ikke støtter det finne seg i politikken og holde kjeften sin ! Vinner høyresiden et valg tilter det helt for venstresiden og volden sitter løst. Det er en forbannet uting som myndighetene må slå hardt ned på.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror mange norske kristne som forsvarer ham ikke klarer å ta innover seg hvor ekstrem USA har blitt. Andre forstår det og ønsker det samme, men underslår det fordi de vet at det ikke vil få mye støtte i Norge. I Texas har kvinner dødd fordi de har blitt nektet abort etter komplikasjoner. Når de får innført lover som behandler kvinner som ikke har gjort noe annet enn å være uheldige med graviditeten på den måten så kan man tenke seg hva de vil gjøre med dem bibelen fordømmer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Donkey Kong skrev (17 minutter siden):

Han har oppfordret til at transepersoner burde bli behandlet slik de ble behandlet på 50- og 60-tallet. Det vil si fysisk trakaksering, vold og juling. Dette er forsåvidt en trend hos flere konservative, feks Greene, Carlson og Burns som også har oppfordret til vold mot transer på samme måte. Noen direkte, andre indirekte.

Han har som nevnt over også sagt at kappitlet i bibelen der det står at homofile skal steines er guds perfekte lov, som er en klar oppfordring til vold mot homofile, til og med drap.

Sitat

"Thou shall lay with another man, shall be stoned to death. Just saying... The chapter...affirms God's perfect law when it comes to sexual matter." 

Videre har mange av hans mottdebatanter og personer han har angrepet verbalt blitt utsatt for direkte dødstrussler, fysiske angrep og stalking av hans egne tilhengere, men uten at han har tatt noen form for avstand eller grep for å stoppe dette. Det er typisk undertrykking av yttringsfriheten ved å sende mobben på motstanderne sine.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sir skrev (21 minutter siden):

Drapstrusler er selvfølgelig uakseptabelt. Det er også ulovlig og kan forfølges rettslig. Men hva er galt med kansellering? Vi ser det brukt hver dag. Det er en helt avgjørende del av et samfunn. Hvem står på barrikadene og protesterer mot all kansellering? Er man ikke universielt mot kansellering, så blir det lite troverdig.

Kansellering er noe som skjer hele tiden, men jeg synes det litt for ofte skjer etter et press utenfra, og ikke "frivillig" og ofte fordi presset fra en eller annen mob blir for stort, heller enn at de rundt vedkommende som "kansellerer"egentlig synes det som ble gjort var så galt.

Avgangen til Amrit Kaur synes jeg var litt sånn.
Det var det klart at hun selv fortsatt mente det hun mente, og jeg har inntrykk av at mange andre rundt henne og i partiet Rødt faktisk var enig i mye av det hun har sagt (Som jeg personlig synes er hårreisende). Og dette synes jeg man skal få lov til å mene. 
Men alle i Rødt og RU følte et stort press, og det var da mer taktisk å gi etter for presset enn å stå i det. Dette synes jeg er uheldig og trist.  Det er mobben som styrer.

For uansett hvor horribelt jeg synes mye av det som sies fra enkelte i Rødt er, ønsker jeg ikke å kansellere dem. Jeg synes de skal få motbør og bli motsagt, men synes det er synd hvis de ikke kan stå for det de faktisk mener, og føler seg presset til å "legge bånd på seg". Akkurat som jeg synes mange ønsker å legge bånd på hva andre på høyresiden sier. 

For mobb-mentaliteten er en skummel ting. Det er slik massesuggesjon som har ført til de største og grusomste ting i verden, og som gjør at diktatorer kan få styre i fred.
Man lar følelelser styre, i stedet for å snakke sammen, og heller være enige om at man er uenige, og å dyrke diskusjoner.
Det er denne delen av kansellering som jeg synes er skummel. At det er mobben som styrer, og at det overstyrer "demokratiet".

Jeg er ikke sikker på at Amrit Kaur måtte gått av hvis Rødt rolig satte seg ned og diskuterte hva de faktisk mener helt ærlig og ble enige om å stå for det. Hun ble kastet fordi man "så seg tjent med det". Det var "taktisk". Tilsvarende har vi sett i andre partier også.
Dette synes jeg er synd.

Og dette synes jeg relaterer til Kirk:
Etter å ha sett et par videoer av Kirk, er det dette han primært ønsker å motvirke. Han møter sine motdebatanter med respekt, og ja, han kan være sarkastisk og spydig, men stort sett som et svar på det som har kommet andre veien. Når han blir beskylt for å være rasist eller en del av en kult, må man tåle å få motargumenter på dette. 

I de videoene jeg nå har sett av ham, sier han gang på gang at vi må møte hverandre ansikt til ansikt og ta rolige diskusjoner. Han oppfordrer flere ganger sine motdebatanter til å gå å rolig diksutere med dem man er uenige i. 

Men så blir han hatet fordi mange er uenige i ståstedet hans, og slenger om seg med polariserende påstander. 
Gå faktisk inn i det han faktisk har sagt og diskuter ut fra dette.

• Liker 1
Skrevet
Donkey Kong skrev (17 minutter siden):

Han har blant annet foreslått å slå migranter i USA med pisk.

Kirk supported shooting near and whipping migrants at the southern border. “You can start with firing next to them. Say, hey. We have weapons. We're willing to use them,” Kirk said. He later added, “Of course you should be able to use whips against foreigners that are coming into your country. Why is that controversial?”

https://www.mediamatters.org/charlie-kirk/charlie-kirk-has-history-violent-and-bigoted-rhetoric-he-was-first-guest-california

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...