Gå til innhold

Hamse Ali er siktet for falsk forklaring etter påstått rasistisk vold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snikpellik skrev (33 minutter siden):

Bingo.

Noen virker dog like eller mer opptatt av å håne folk som går i tog mot rasisme enn svindeleren og løgnen hans.

Skjønn det den som kan.

Det er ganske kontraproduktivt for de som vil kjempe imot falske anklagelser å sette fokuset på ofrene som ble svindlet.  

jeg får inntrykket at altfor mange her inne er mye mer interessert i å angripe meningsmotstandere enn deres meninger 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Ett fakkeltog mot rasisme skader ikke saken, hvis saken er anti-rasisme.
Hamse Ali skader sin egen troverdighet, og misbruker tematikken, det har ingen konsekvens for anti-rasisme som sak.

Hvis det ikke er slik at Hamse har hatt falske minner, så er altså det første han gjør, å peke til noen har angrepet han på bakgrunn av ren rasisme.
Hvorfor "velger" han dette fremfor å bare hevde han ble ranet, slått ned som et offer for blind vold, eller truffet av noen som kjørte fort med bil?
Hvorfor er det første og beste han kommer på, å hevde et rasistisk motivert angrep? 

Jeg sier ikke at det er slik, men kan ikke det å misbruke samfunnets syn på faktisk mengde/alvorlighet til egen vinning være ødeleggende for saken? Altså at folk blir litt mer skeptiske til omfanget av rasistiske saker, når "kortet" misbrukes på denne måten? 

Til Hamses forsvar, så tror jeg ikke dette var en gjennomtenkt greie, hadde jeg selv tryna på en slik greie i fylla, så ville jeg funnet på en eller annen historie som gjorde at jeg kanskje unngikk bøter og inndragning av førerkort. For meg ville det kanskje vært relevant å si jeg ble ranet av en ungdomsgjeng, siden det er vanlig.. Så når jeg tenker meg litt om, så er det kanskje ikke så rart Hamse drar det kortet, rasisme er jo vanlig. 

• Liker 3
Skrevet

Denne saken er destruktiv for nordmenns tillit til og aksept for fremmedkulturelle. Flere tiår med utviklng i endring av holdninger er nullifisert.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (1 minutt siden):

Denne saken er destruktiv for nordmenns tillit til og aksept for fremmedkulturelle. Flere tiår med utviklng i endring av holdninger er nullifisert.

Var dette sarkasme?

• Liker 4
Skrevet

Hele saken er destruktiv for all tillit i samfunnet. Hva skulle være målet ved å spre så mye frykt? Mangfold vil være redd for å bli banket opp av hvite som aldri har gjort dem noe. Hvite vil holde seg unna mangfold fordi de er redd for å bli kalt rasist. Hele Bergen trodde gatene var utrygge, og at hvite rasister utgjorde et stort samfunnsproblem.

Jeg antar Ali hadde et uhell på scooteren i fylla, og aldri ba om så mye oppstyr...? Hvem fant ut at de skulle arrangere fakkeltog og samle inn penger? Han kan ha viklet seg inn i et nett av løgn hvor det blir stadig vanskeligere å komme seg ut med hodet hevet. Eller kanskje han liker oppmerksomheten og pengene. Jeg kjenner ham ikke.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvis det ikke er slik at Hamse har hatt falske minner, så er altså det første han gjør, å peke til noen har angrepet han på bakgrunn av ren rasisme.
Hvorfor "velger" han dette fremfor å bare hevde han ble ranet, slått ned som et offer for blind vold, eller truffet av noen som kjørte fort med bil?
Hvorfor er det første og beste han kommer på, å hevde et rasistisk motivert angrep? 

Jeg sier ikke at det er slik, men kan ikke det å misbruke samfunnets syn på faktisk mengde/alvorlighet til egen vinning være ødeleggende for saken? Altså at folk blir litt mer skeptiske til omfanget av rasistiske saker, når "kortet" misbrukes på denne måten? 

Til Hamses forsvar, så tror jeg ikke dette var en gjennomtenkt greie, hadde jeg selv tryna på en slik greie i fylla, så ville jeg funnet på en eller annen historie som gjorde at jeg kanskje unngikk bøter og inndragning av førerkort. For meg ville det kanskje vært relevant å si jeg ble ranet av en ungdomsgjeng, siden det er vanlig.. Så når jeg tenker meg litt om, så er det kanskje ikke så rart Hamse drar det kortet, rasisme er jo vanlig. 

Effekten ble forsket på i forbindelse med holocaustfornektelse. Å så tvil om, påpeke feilaktighet i tall eller saker som inngår i et fenomen, har den effekt at troen på selve fenomenet som helhet kan reduseres, også betraktelig, til og med inn i fornektelse. Men det har betydning hva man tror på forhånd eller hva man blir ført inn i hvis en er blank. Det er ikke nødvendigvis løgn og feil i seg selv som utgjør problemet, i hvert fall ikke alene.

Det er likefullt irrasjonelt, og kreve perfeksjon for å kunne tro på et fenomen er egentlig å påpeke egne kognitive begrensninger. Da får en i det minste skylde på seg selv, spesielt om effekten er kjent. Bevisstgjøring er for å kunne frigjøre seg og ta valg, ikke for å skylde på andre for at en er irrasjonell. Problemet er at effekten brukes som unnskyldning og ikke til refleksjon for å gjøre bevisste vurderinger.

Dette kommer, som jeg erfarer, ofte fra mennesker som ellers er opptatt av å fremstå rasjonelle og som gjerne nedlatende påpeker når andre ikke er det. Men åpenbart ikke alltid. Det blir visst greit å være irrasjonell hvis noen brune personer har ropt ulv.

Samtidig har de evnen til å skille sak fra sak, person fra person, og løgn fra sannhet i mange andre "saker", så her er det åpenbart partiskhet det er snakk om, ikke en fullstendig kogntiv svikt underlagt ulvulv-effekten.

Endret av Ole-Br
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ole-Br skrev (4 minutter siden):

Effekten ble forsket på i forbindelse med holocaustfornektelse. Å så tvil om, påpeke feilaktighet i tall eller saker som inngår i et fenomen, har den effekt at troen på selve fenomenet som helhet kan reduseres, også betraktelig, til og med inn i fornektelse. Men det har betydning hva man tror på forhånd eller hva man blir ført inn i hvis en er blank.

Så det du sier er at det kan være skadelig for saken? Folk som er "blanke", altså som ikke i særlig grad ser eller opplever rasisme selv, vil bli påvirket av det en hører og leser, feks i nyhetene og gjøre vurderinger derfra. Da blir det jo en ulempe å fabrikere historier for å male et bilde, selvom bildet faktisk stemmer. 

• Liker 1
Skrevet

Artikkel i BA igår. Cliffs:

- Har fortsatt over 200.000 kr igjen av de 270.000 som er samlet inn, villig til å betale det tilbake. Står at han har mottatt 253.000

- Hevder å ha mottatt trusler etter siktelsen. "– Etter siktelsen har jeg fått trusler og kommentarer, både på meldinger og åpen gate. Det gjør at man blir litt redd for å gå ut, og for å bli sett, sa han preget."

- Klubben Djerv som stod for innsamlingsaksjonen skal diskutere saken når rettsaken er avgjort med dom.

- 26-åringen sier at han ble sjokkert og forvirret da politiet konfronterte ham med sine tekniske bevis. De viser at han kjører rundt på et el-løperhjul i sentrum, bråstanser, og deretter kjører videre til legevakten den aktuelle natten. – Jeg husker ikke den turen i det hele tatt. Det var ganske sjokkerende å se meg selv på den sykkelen, og å se Ryde-loggen, sa Ali i retten.

- Betjentene som snakket med ham på legevakten, mente at flere ting skurret med hans forklaring. De fant heller ingen spor av blod eller etter gjerningsmenn i parken. – Han klarte blant annet ikke å si noe om hvordan voldsmennene så ut. Vi kjente at det var noe som ikke stemte, sa en av betjentene i retten.

- Rettssaken avsluttes onsdag. Da skal nevropsykolog Knut Dalen uttale seg om hvorvidt Ali kan ha fått falske minner, som følge av en hodesmell kombinert med alkoholpåvirkning.

Hordaland tingrett, Uriktig forklaring | Pengene strømmet inn etter Nygårdsparken-saken: – Etter siktelsen har jeg fått trusler

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det var ting som skurret helt fra start ja. Derfor det ble forsøkt å bare begrave hele saken. Som førte til at det ble rettet pekefingre mot politiet, politiets arbeid ble kritisert, tilliten til politiet ble svekket osv. Det hadde sannsynligvis vært bedre om politiet tok det på alvor når de så at noe skurret og ikke lot denne situasjonen oppstå. Men det var kanskje noe med situasjonen som gjorde det så vanskelig at de valgte å ikke gjøre det. Og så havnet vi her.

• Liker 7
Skrevet
BadCat skrev (12 timer siden):

Er vel flere saker som sørger for at tilliten daler.. 

I natt ble Eidsvoll kirke tagget ned med "DREP NORDMENN!" på ytterveggen. 

Blir spennende å se om de får 250 000 i spleise, eller om,dette ikke anses som rasisme. 🙂

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Sitat

Politiet snur: Ber om frifinnelse for uriktig forklaring

Aktor Per Øyvind Valland slo i sin prosedyre fast at Hamse Ali ikke var i Nygårdsparken natt til 22. september 2024, da han mener å ha blitt utsatt for rasistisk motivert vold av seks ukjente menn.

– Forklaringen hans til politiet, har objektivt sett vært uriktig. Det har ikke skjedd en voldshandling med rasistisk motiv, sier Valland.

Påtalemyndigheten mener samtidig at den falske forklaringen ikke er gitt med forsett, altså med mål om å villede politiet.

– Retten har vist en grundig, god og interessant gjennomgang av fenomenet falske minner, erkjente Valland, med henvisning til sakkyndiges rettsmedisinske rapport som slo fast at Ali kan ha lidd av falske minner.

Etter påtalemaktens syn kan man ikke se vekk fra at tiltalte har vært i en tilstand, der forklaringen har oppstått som et resultat av traume mot hode, og påvirkning av alkohol.

– Derfor ber jeg om at Hamse Ali frifinnes i saken, konkluderte Valland.

Du skal høre mye før øra detter av 🤣😂🤣🤡🥳
Dette er jo nødt til å sette en eller annen spinnvill presedens.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Skrevet (endret)
bo1e skrev (25 minutter siden):

En presedens man vel sjelden kan utnytte seg effektivt av? Altså, man kan slippe av kroken for falsk forklaring eller falske anmeldelser dersom man er kav dritings og har hodeskader. 

Jeg har selv vært så dritings at jeg er ute av stand til å huske hva som har skjedd, eller har glemt eller trodd at enkelte ting har skjedd. Jeg har også hatt hjernerystelser der jeg ikke kan forklare hvor jeg bor, eller har oppgitt tidligere telefonnummer jeg har hatt på spørsmål om hva telefonnummert mitt er. 

Så det kan godt tenkes at dette med falske minner er riktig, men jeg syns det fremdeles er merkelig at det falske minnet skal være så presist mtp lokasjon, antall ovefallsmenn og deres motiv, ihvertfall ikke hvis det ikke er en lik/tilsvarende hendelse han faktisk har opplevd tidligere. 

jeg kan forstå at han kan ha våknet etter en blackout og trodd at han har fått skikkelig juling selvom han faktisk bare krasjet, grunnet skadene han hadde, men det er jo et stykke fra det og til å komme på at han ble jult opp et bestemt sted, av et bestemt antall rasister. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Skrevet
Cyrio skrev (5 timer siden):

Er vel flere saker som sørger for at tilliten daler.. 

I natt ble Eidsvoll kirke tagget ned med "DREP NORDMENN!" på ytterveggen. 

Blir spennende å se om de får 250 000 i spleise, eller om,dette ikke anses som rasisme. 🙂

Vet du hudfargen til maleren? 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
bo1e skrev (35 minutter siden):

Du skal høre mye før øra detter av 🤣😂🤣🤡🥳

Noe av det sjukeste.
Det her er jo bare helt utrolig.

Skrevet
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Vet du hudfargen til maleren? 

Drep Nordmenn er uansett hudfarge et ganske dårlig forsøk på rasisme, da det å være nordmann ikke har noe med hudfarge å gjøre. Jeg tipper derfor på at dette er utført av Svensker, det er tross alt de som hater oss grunnet alle svenskevitsene og den sangen "Vi kan kjøpe hele Sverige om vi vil". 

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Drep Nordmenn er uansett hudfarge et ganske dårlig forsøk på rasisme, da det å være nordmann ikke har noe med hudfarge å gjøre. Jeg tipper derfor på at dette er utført av Svensker, det er tross alt de som hater oss grunnet alle svenskevitsene og den sangen "Vi kan kjøpe hele Sverige om vi vil". 

Det kan også være en mørkhudet nordmann som ønsker å drepe seg selv?

Skrevet

Minner ikke denne taggingen mye om lignende tagging som har dukket opp parallelt med andre hendelser som kan synes polariserende? Sist sett i Vikersund? For meg synes det som ganske fantasiløse forsøk på å lage en forestilling om en eller annen hvite-hatende trussel der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...