Gå til innhold

Hvor mye av internett-regningen dekker arbeidsgiver?


Anbefalte innlegg

Hvor mye av internett-regningen dekker arbeidsgiveren deres?

Vi har dekt maksimalt 750,-/måneden for internett. Det er noen ansatte som ikke har tilgang på så "billig" internett og mener dem har krav på billigste internett tilgjengelig.

Hva har dere dekt?

Endret av jnissen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 91c57...974

Min forrige arbeidsgiver dekket opp til 500kr, nåværende arbeidsgiver dekker opp til 350kr. Begge er amerikanske selskaper...

Anonymous poster hash: 91c57...974

Lenke til kommentar

10000 i året.
 

13 minutes ago, zanta said:

De siste årene har jeg ikke fått dekket noe. Arbeidsgiver mener at man har så mye behov for internetttilgang privat at dette er noe man må ha uavhengig av jobben. Vanskelig å være uenig i dette. 

Argumentet for å tilby dette er at det er verdt mye mer enn verdien enn man fordelsbeskattes for, så det er måte for arbeidsgiver å gi vesentlig større ytelser per krone enn om det hadde vært lønn.

For min del med internett + mobil med stor/ubegrenset datapakke har fort verdi rundt 15000,- netto i året, og man betaler skatt for 4392,- av det.

Lenke til kommentar
zanta skrev (17 minutter siden):

De siste årene har jeg ikke fått dekket noe. Arbeidsgiver mener at man har så mye behov for internetttilgang privat at dette er noe man må ha uavhengig av jobben. Vanskelig å være uenig i dette. 

Det er et poeng, men arbeidsgiver kan ikke forvente at man bruker sin private internettaksess til arbeid uten kompensasjon heller. Det neste blir at "man har så mye behov for mobiltelefon privat at dette er noe man må ha uavhengig av jobben". Det er akkurat samme argument, men jeg tviler på at du hadde godtatt det like enkelt.

Min arbeidsgiver dekker hele abonnementet. Men ikke ekstratjenester som TV. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 91c57...974
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

10000 i året.
 

Argumentet for å tilby dette er at det er verdt mye mer enn verdien enn man fordelsbeskattes for, så det er måte for arbeidsgiver å gi vesentlig større ytelser per krone enn om det hadde vært lønn.

For min del med internett + mobil med stor/ubegrenset datapakke har fort verdi rundt 15000,- netto i året, og man betaler skatt for 4392,- av det.

Arbeidsgiver kan velge å gi dette gratis uten at det fordelsbeskatter også:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/utstyr-betalt-av-arbeidsgiver/gaver-og-reiser-betalt-av-arbeidsgiver/

Anonymous poster hash: 91c57...974

Lenke til kommentar
zanta skrev (33 minutter siden):

De siste årene har jeg ikke fått dekket noe. Arbeidsgiver mener at man har så mye behov for internetttilgang privat at dette er noe man må ha uavhengig av jobben. Vanskelig å være uenig i dette. 

Bruker du internett hjemmefra?
Hvis det er ditt valg, så er det lite du kan gjøre. 
Men om det er arbeidsgivers valg at du skal være tilgjengelig hjemmefra så hadde jeg faktisk gitt beskjed om at jeg kommer til å si opp abonnementet mitt da jeg kun bruker det til jobb og ikke ser noen grunn til å betale for det.

Nåværende bedrift dekker hele regningen, 2 jobber på rad før det dekket maks 500,- + mva. 
Litt interessant i grunn ettersom jeg jobber mye mindre hjemmefra nå enn hva jeg gjorde i de forrige. 

Lenke til kommentar
jnissen skrev (52 minutter siden):

Hvor mye av internett-regningen dekker arbeidsgiveren deres?

Vi har dekt maksimalt 750,-/måneden for internett. Det er noen ansatte som ikke har tilgang på så "billig" internett og mener dem har krav på billigste internett tilgjengelig.

Hva har dere dekt?

Hvem i all verden får dekket internett regning av arbeidsgiver? På 90-tallet hvor man betalte per minutt på nett var selvsagt noe annet.

At man her for 750 kr i måneden for internett hjemme, som da også brukes på fritid er flott. 

Du bør redegjøre for hvorfor du må ha Internett kun på grunn av arbeidsgiver.

Internett anses i dag som basis alle har. Dersom du har forbruk målt Internett og kan vise til ekstrakostnader, er det annerledes. Jeg kan se at f.eks. aleneboende personer velger å kun ha nett på på mobil. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
zanta skrev (46 minutter siden):

De siste årene har jeg ikke fått dekket noe. Arbeidsgiver mener at man har så mye behov for internetttilgang privat at dette er noe man må ha uavhengig av jobben. Vanskelig å være uenig i dette. 

Men igjen så kan en snu på det å si at arbeidsgiver er avhengig av at du har nett for å utføre jobben din. Om du har hjemmekontor 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 minutter siden):

Du bør redegjøre for hvorfor du må ha Internett kun på grunn av arbeidsgiver.

Om arbeidsgiver forventer at jeg skal være tilgjengelig på nett, så skulle det mangle at de er med å dekker dette. Ellers så blir mitt nett kun brukt til private formål. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (42 minutter siden):

Hvem i all verden får dekket internett regning av arbeidsgiver? På 90-tallet hvor man betalte per minutt på nett var selvsagt noe annet.

At man her for 750 kr i måneden for internett hjemme, som da også brukes på fritid er flott. 

Du bør redegjøre for hvorfor du må ha Internett kun på grunn av arbeidsgiver.

Internett anses i dag som basis alle har. Dersom du har forbruk målt Internett og kan vise til ekstrakostnader, er det annerledes. Jeg kan se at f.eks. aleneboende personer velger å kun ha nett på på mobil. 

Ganske mange i IT-bransjen får dette dekt. Men du må fordelsbeskattes for dette selvsagt. Er endel av lønnspakken for meg.

Lenke til kommentar

De som har signert hjemmekontoravtale mottar 450 kr uten øvrig dokumentasjonsplikt. Dette er å anse som en naturalytelse og man skatter dermed av det. I min jobb har ellers arbeidsgiver valgt å gi fordelsbeskatningen på mobiltelefon som "gave"; ellers ville det vært naturlig å se disse to i sammenheng.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Hansien said:

Om arbeidsgiver forventer at jeg skal være tilgjengelig på nett, så skulle det mangle at de er med å dekker dette. Ellers så blir mitt nett kun brukt til private formål. 

Tror de fleste her har tilgang på et kontor, men _velger_ å jobbe hjemmefra, da tilbyr også arbeidsgiver nett på kontoret, at man syntes det er greiere å jobbe hjemmefra burde ikke være arbeidsgiver sitt problem...

Tidligere har jeg fått 750kr, nå får jeg 0kr, har ingen problemer med det siden det er mitt valg å jobbe hjemmefra de dagene jeg gjør det

Lenke til kommentar

Dette er avhengig av kva ein har avtalt, det er ingen fast grense.
For ekomtenester så er det eit sjablongbeløp på 4392 kr i året, dersom ein mottek verdiar for over denne summen så må arbeidsgivar oppgi kor stor del av beløpet som er jobbrelatert og kor stor del som er til privat bruk, dette av omsyn til rett skattelegging.

Om arbeidsgivar skal dekke maks 750 kr, eller prisen av det billegaste internettalternativet må som sagt avtalast.
Viktige ting å avklare er då kor mykje av internettet du forbruker privat, og kva forventningar arbeidsgivar har til at du har internett heime. Dersom det er påkrevd at du skal ha internett heime for å kunne jobbe på heimekontor så vil det være eit sterkt argument for at arbeidsgivar må dekke dei fulle kostnadane av å få tilgang til ei brukbar internettilkobling. Dersom det er snakk om å ha internett heime fordi det innimellom kan være aktuelt å ha heimekontor men du fortsatt kan takke nei til å ha internett heime så tenker eg at det er meir relevant med ei kostnadsfordeling basert på privat forbruk.
Det store spørsmålet i slike saker blir då om kven det er som ynskjer å ha raskt internett, er det arbeidsgivar som vil at du skal ha eit dyrare internett med høg hastigheit, eller er det for arbeidsgivar nok at du har internett men det er du som synes det hadde vært greit om heimenettet ditt var raskt nok til å bruke til det du vil privat?

 

Så det viktigaste spørsmålet er ikkje kva som bør være maksbeløpet, det viktigaste spørsmålet er kven som har størst nytte av at du har internett heime, og deretter kven som stiller størst krav til kvaliteten på internettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...