Gå til innhold

simen929

Medlemmer
  • Innlegg

    277
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

simen929 sine prestasjoner

152

Nettsamfunnsomdømme

  1. Forstår ikke helt hva som er motsigende her? Han snakker om fremtiden. 1,5-2 åringen eksisterer ikke idag. Dette er et planlagt tredje barn. Hun har pr idag 1 barn på 3 år sammen med en annen. De har i tillegg begynt med baking og har en bolle i ovnen. Etter at denne har hevet og tatt ut av ovnen skal de fyre i en ny før ovnen blir kald. Ellers er jeg helt enig med de andre her, hun er urimelig. Èn ting er at du kjøper inn mat etc og betaler lån, men at du attpåtil skal sette penger inn på sparekontoen hennes er litt for mye. Tidsperspektivet her er også litt drøyt. Hadde det vært en liten periode på 1 år f.eks kunne det vært noe annet, fortsatt egentlig ikke greit. 4-5 år er drøyt.
  2. Det er helt riktig, men jeg er delvis enig med Kron her. Det å bruke kredittkort for å finansiere noe man egentlig ikke har råd til der og da er dårlig bruk av kredittkort. Dårlig bruk i den form av at det er dyrt og at man i en perfekt verden burde ha planlagt bedre. Gjerne i form av å ha en bufferkonto for slike situasjoner. Man benytter selvsagt kredittkortet selv om man har bufferkonto, men betaler da ned igjen kredittkortet før rentene påløpet med pengene som står på bufferkontoen. Så gjelder det jo selvsagt å fylle på den igjen slik at man føler at man står sterkt om det skulle dukke opp slike situasjoner
  3. Jeg har holdt på med husbygging i en periode nå og har da bodd i en leilighet hvor jeg ikke har hatt mulighet til å lade. Har parkert ved pendlerparkering hvor det er tilgjengelig AC lading, samt at jeg har hurtigladet når jeg har hatt behov. AC ladingen ved pendlerparkeringen koster 5 NOK/kWh og hurtigladingen som er tilgjengelig i nærområdet koster 5,49 NOK/kWh. Dette er direkte latterlig. Hurtigladingen forstår jeg, da det koster en del å bygge ut. Men AC ladingen på pendlerparkeringen (max 7kW) burde ikke prises til 5 NOK/kWh. Dette er et ran. De har nok en margin på godt over 4 NOK pr kWh på disse. Det som også er idiotisk er at skiltingen på denne pendlerparkeringen tilsier at ladeplassene er reservert el-bil, men ikke el-bil under lading. Tilnærmet ingen lader der, men det står elbiler på rekke og rad. Dette er jo nettopp fordi de tar seg så grådig betalt. De har da satt opp ladere som ikke blir brukt fordi det er priset for dyrt og skiltet feil. Idiotisk. Nærmer seg heldigvis med stormskritt at jeg endelig kan lade fra mitt eget sikringsskap igjen.
  4. Absolutt, men jeg siktet i sammenhengen her til at personen jeg siterte mente at en løsning (som han også sa vi ikke skulle gjøre) var å ta fra kvinner rettigheter.
  5. Der tror jeg du tar feil. I forholdet mitt var det jeg som var showstopperen for å få barn. Jeg tror det ofte er slik at det er mannen som kommer opp med gode argumenter for å stoppe produksjonen. Utfordringen er jo at argumentene er jo de facto gode. Dvs at man blir altfor økonomisk belastet ved å få barn. Det å få barn gagner jo samfunnet såpass mye at man burde gjøre noe med denne modellen. I tillegg er det jo tidsklemma som er veldig reell for veldig mange. Tidsklema løser du ved å ha en hjemmeværende kvinne, men ikke den økonomiske problemstillingen.
  6. Jeg er så heldig at jeg snart skal bli forelder. Det var noe jeg for et par år siden så som utenkelig da jeg ikke hadde planer om å få barn. Argumentet den gang var kostnad/tid og at man ikke lenger hadde friheten til å gjøre som man ville. Jeg har vokst og ser nå verdien i å få barn. I kommunen jeg bor i koster en bolig med 2+ soverom fra 3 millioner. Om man ikke er handy og ikke kan pusse opp selv må man gjerne opp i 4-5 millioner. Dette betyr at man må ha en egenkapital på 600-750k, samt en samlet inntekt på ca 1 million for å få lån til dette når man har barn. Dersom det er ønskelig at man skal starte å få barn tidlig må det gjøres noe med boligmarkedet! I kommunen jeg bor i pendler veldig mange til kommunene rundt for arbeid. For min del bruker jeg ca 1 time hver vei (inkl kø) for å komme meg til jobb. På en normal arbeidsdag betyr det at jeg kjører hjemmefra klokken 07:00 og kommer hjem klokken 17:00. I perioden hvor barnet ikke er så gammel betyr det jeg får sett barnet 3-4 timer hver dag pga legging. Dette er ikke særlig mye. Det bør vurderes å se på skjerpinger i loven som gjør at spesielt barnefamilier har rett og ikke bare mulighet til hjemmekontor, så lenge jobbens art tillater det. Dette vil nok hjelpe på, spesielt for min del. Det ville det også gjort det lettere å vurdere flere barn. Samtidig er jo debatten oppe om 6-timers dag, noe som jeg tenker vil løse problemstillingen på samme vis. Spørsmålet er jo om dette vil bli noe realitet den nærmeste tiden. Tenker det da er mer realistisk å få til en tilnærming rundt hjemmekontor, men dette vil jo ikke løse problemstillingen for alle, kun dem som faktisk har muligheten til å utføre arbeidet sitt fra hjemmekontor. Jeg har egentlig ikke tenkt noe særlig på disse problemstillingene tidligere. Men det at jeg nå skal få barn ga meg en ordentlig tankevekker rundt dette med å faktisk ha tid til barnet. I dagens samfunn er ikke det så lett for alle å få så mye tid sammen som man ønsker.
  7. Jeg benytter konsekvent Strawberry med viatrumf. Hovedsakelig fordi jeg reiser mye i jobben og setter pris på statusen hos Strawberry da jeg som regel blir oppgradert og har mulighet til tidlig innsjekk/sen utsjekk. Får også gratis mineralvann hvert døgn og resturantkupong. Strawberry har også jevnlig kampanjer med doble og av og til triple bonuspoeng. Etter covid opplevde jeg også at de hadde 4-doblede Utenlands benytter jeg konsekvent hotels.com via viatrumf. Trumf bonusen går nå hovedsakelig mot Strawberry, men har tidligere gått mot SAS. Ettersom det fortsatt er noe usikkerhet rundt SAS når de går bort fra SA og jeg nærmer meg lifetime gold hos Strawberry. Regner med at jeg endrer tilbake til SAS når jeg har nådd lifetime gold, med mindre SkyTeam skuffer stort. Og ja, konverterte bonuspoeng fra trumf til Strawberry er "statusgivende" da de kun har en type poeng.
  8. Joda, prismessig er stort sett SAS dyrere, spesielt om man ikke benytter seg av fordelene, eller da ikke velger å kjøpe disse utenom (lounge, fast track, setevalg etc) Men poenget mitt var at man kan få veldig rimelige billetter om man kjøper bleier hos kiwi med kiwi pluss og har automatisk overføring til eurobonuspoeng. Man får da 13,5 poeng pr trumf krone. En bonusreise koster 5000 poeng, noe som tilsvarer 370,37 trumf-kroner. Man må bruke 740 kr på bleier for å tjene disse 370 trumf kronene. I tillegg kommer da skatter og avgifter for turen. Har ikke forsøkt denne metoden selv, da jeg ikke har behovet for verken bleier eller så mye private flights, men det vil nok være billigere enn både SAS ordinær billett og Norwegian. Om man skal ha SAS pluss koster det dog 10000 bonuspoeng om man ikke har SAS MC med Fly Premium.
  9. Tja, er de mye dyrere? Noen spekulerer i å betale med bleier En innelands bonustur koster 5000 bonuspoeng. Disse kan man skaffe ved å kjøpe bleier på kiwi med 50% trumf bonus. Mener jeg så et regnestykke som tilsa at det da kostet ca 750kr eller noe slikt + avgifter for en innelandstur.. Kanskje enda rimeligere om man faktisk klarer å selge bleiene igjen Men man får jo selvsagt ikke tellende flights (status) for bonusturer.
  10. Jo, det har noe å si for reklamasjonsretten. Å bruke debit kort kan sammenlignes med å betale med kontanter, mens kredittkort kan sammenlignes med at du avtaler med Per at han skal kjøpe produktet for deg og du skylder han penger for produktet. Hvis du da ikke får produktet kan du gi beskjed til Per at her er det noe som skurrer, du fikk jo ikke det du skulle betale for - og at du da ikke ønsker å betale Per. (reklamere på kjøpet) Om du benyttet visa debit har du mulighet til å reklamere til visa. Kjenner ikke til hvor gode muligheter du har til å få godkjent reklamasjon på en transaksjon med visa debit. Brukte du derimot Bank Aksept (som prioriteres av de fleste debit kort og utsalgssteder) tror jeg ikke det finnes muligheter for reklamasjon.
  11. Brukte du kredittkort eller debitkort? Med kredittkort er du ekstra sikret og vil sannsynligvis få pengene tilbake om du reklamerer til kortutsteder. Er du sikker på at beløpet er trukket og ikke bare reservert?
  12. Vi har ingen maksgrense, men jeg har alltid holdt meg under 700,- og tror det ville vært reaksjoner om jeg gikk opp mot 1000. Pr idag koster nettet mitt 569 /mnd
  13. Om man reiser mye og setter pris på fordelene har SAS mye å tilby. Om man tar til takke med en plass å sitte og komme fra A til B og da sparer noen kroner på bekostning av poeng kan man velge Norwegian. Verre er det ikke. Om man skal se på fordeler selskapene imellom mener jeg likevel at SAS sitt Eurobonus system slik det er i dag er bedre enn Norwegian sitt bonussystem, da det er mer fleksibelt i form av hvor man kan reise, hvor mye man trenger å reise for å ha fordeler, samt bedre fordeler enn Norwegian tilbyr. Det vil alltid være noen som er på den ene siden og noen som er på den andre siden. Som oftest er det enten egne behov og ønsker som styrer hvor man er. Edit: For å sette det helt på spissen er kundeklubber, og da også flyselskapenes, en ulempe for alle forbrukere. Ideelt sett burde det ikke eksistert. Det er dagens reklamekatalog i postkassen og er noe dritt. Men etter alt å syne så må vi leve med det... SMS og e-post fra nille, xxl, ark, sas, norwegian, cubus, zalando, coop, jernia etc hver eneste bidige dag. Fordi det er slik systemet er lagt opp for at man skal få mest bang for the buck. Rimeligste produkter.
  14. Har kun hatt to reklamasjonssaker mot kortutsteder. SEB bank - Mastercard - Tok 1-2 måneder. Avslag. Bank Norwegian - Visa - Tok ca 2-4 uker, godkjent. Arten av reklamasjonen var dog helt forskjellig. SEB bank var egentlig ikke så overraskende ble avslått, da det var hotellovernatting hvor hotellet hadde booket inn halve spania (ca 1000 barn uten foreldre, med fotballtrenere) på samme hotell uten å informere. Resulterte i en bedriten opplevelse. Hotellet nektet å gi noe goodwill annet enn en gratis helg når det var ledig plass. Jeg krevde ca 200 euro avslag av en regning på 1000 euro. Bank Norwegian gjaldt flybilletter for ca 20k hos Norwegian i forbindelse med Covid. Norwegian var treg med å betale tilbake og reklamerte da til Bank Norwegian. De var ikke helt villig til å ta reklamasjonen i starten, men jeg presset på og det ble godkjent. Hadde uansett fått dem fra Norwegian, men ønsket ikke å ha pengene utestående for lenge.
  15. Det varierer vel fra aggregat til aggregat. Ville lest i databladet hva som står der.
×
×
  • Opprett ny...