Jump to content

simen929

Medlemmer
  • Content Count

    175
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

88 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi valgte som en prøveordning å gå for monday.com som er et nettbasert prosjektstyringsverktøy. Foreløpig er jeg fornøyd med dette. Ulempen er at de har selvfølgelig haugevis av forskjellige typer abonnement ift hva du ønsker, men det gir jo også valgfrihet. De har integrasjon mot Teams. Man kan invitere inn eksterne, man kan føre inn økonomi, dokumenter etc.. De har også en gratis prøveperiode, som de fleste nettbaserte abonnementstjenester. Det er også veldig enkelt å eksportere prosjektplaner til excel, noe som vi benytter ofte innen anbud o.l. Prøvde et par andre nettbaserte alternativer hvor vi ikke fant denne funksjonaliteten.
  2. Planlagt overtid er vel ikke lov ift arbeidsmiljøloven. I tillegg vil det jo kanskje legge et press på at vakter må fylles, og noen føler kanskje at de "må" ta vakter, selv om de egentlig ikke har lyst. Det er ikke sikkert at de kommuniserer dette, rett og slett fordi de føler de må ta et tak for laget. Edit: Ser at sitatet jeg har lagt inn ikke står direkte i arbeidsmiljøloven, men det står på altinn ift arbeidsforhold: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/ansettelse/overtid/
  3. Hei, Jeg er med i en gruppe på facebook som omhandler strøm og priser rundt dette. I går kom det en interessant post som jeg synes er meget interessant. Ikke nødvendigvis fordi den medfører at man kan spare penger, men fordi det for meg ser ut som det faktisk er en exploit i måten selskaper bruker kampanjer mot forbrukere som kan utnyttes helt lovlig av oss forbrukere. Jeg har valgt å sensurere personen som postet dette, selv om han har gjort det på ett offentlig forum. TLDR; Ved å benytte GDPR og "glem meg" funksjonen som ligger i dette kan man utnytte kampanjer annenhver måned, som i utgangspunktet er ment å bli benyttet èn gang, eller årlig. Spørsmålet er - Er dette innafor? For meg ser det jo helt logisk ut med tanke på GDPR og hvor strengt dette er. Samtidig er det vel et push på strømleverandørene fordi oppfattelsen er at mange ikke følger GDPR slik de skal.
  4. Mener resten av studiepoengene som gjør at man faktisk har en bachelor. Jeg har generell studiekompetanse +R1+R2+Fysikk1 fra før som er nødvendig for å søke høyere utdanning. Endte opp med å starte på fagskolen men droppe ut igjen da det viste seg at man ikke har muligheten til å bygge på med de resterende 60 poengene for en bachelor. Ser ikke på fagskolegrad som særlig attraktivt, da bruker jeg heller tiden min på bransje sertifiseringer. Fordelen med fagskole var at det var lagt opp et veldig greit løp som kunne taes ved siden av jobb. Sjelden jeg ser bachelorutdanninger med mulighet for det.
  5. Her er forøvrig lenke til Daciaen, dersom den er av interesse. Ser nå at man spekulerer i at prisen vil være helt ned i 130,000 - noe som kanskje vil gjøre at det også kan være en bil du kan vurdere. Merk at den har veldig svak motor.. https://www.elbil24.no/nyheter/na-kommer-norges-klart-billigste-elbil/72977102
  6. Som du ser i denne tråden er alle som har svart relativt skeptisk til Mercedesen. Ingen har den som førstepri i forhold til de modellene du nevner. Dette speiler nok også litt markedet. Mindre etterspørsel = lavere pris. Men det kan være Gavekort har riktig, at dette prisfallet allerede har skjedd og at du i ditt eie ikke vil legge noe særlig merke til det. Bruktbil sånn sett er litt gambling. Kanskje spesielt i denne tiden når man ikke vet hva som dukker opp og det er nyvinninger hele tiden. Det har blant annet vært snakk om at Dacia skal komme med en bil relativt snart som ny vil koste under 200k og som vil "knuse" disse "gamle" bilene når det gjelder effekt osv. Men en Dacia har nok ikke det samme kvalitetsinntrykket, så det er vanskelig å si hva en slik lav priset bil vil gjøre med det generelle bruktmarkedet. Men når den er priset såpass lavt vil det kanskje være fristende for mange å kjøpe en helt ny bil med garanti, fremfor å kjøpe en 4-5 år gammel bil med 4-5 år gammel teknologi.
  7. For all del, ikke kjøp en Mercedes 250e. Dette er i utgangspunktet en relativt fossil bil som kjapt er omgjort til El. Dette betyr lite effektiv bil både mtp strømforbruk og plass. Dette går ut over rekkevidden på bilen og gjenbruksverdien dersom du skal selge den en gang. Den har heller ikke hurtiglader som Gavekort nevner. Fordelen med Mercedes er jo at det er en Mercedes, så kvalitetsinntrykket vil kanskje være litt høyere enn på de andre du nevner. Prisfallet vil nok sannsynligvis være størst med Mercedes. I din prisklasse ville jeg gått for leaf, eventuelt sett om du får tak i en ioniq som nevnt i tråden her.
  8. Tror du tolker @PanserJohan feil. Slik jeg ser det er det prioritering av penger, hvorav han absolutt mener at buffer bør prioriteres, men etter at du har handlet mat og betalt andre nødvendige utgifter den måneden.
  9. På Østlandet har de klart å bygge opp noe de kaller Energistasjoner som de faktisk skal ha honnør for! De har gjort et godt stykke arbeid for å legge til rette for flere forskjellige leverandører når det kommer til elbil-lading, samt at de tilbyr bensin/diesel. I tillegg er det ofte benker hvor man kan sitte seg ned og spise seg en is i sommervarmen mens man lader. Jeg håper virkelig at dette er den nye standarden for "bensinstasjoner". Men har enda til gode å se det andre steder enn en times kjøring fra Oslo..
  10. Fikk godkjent reklamasjon og pengene tilbake. Har meget gode erfaringer med Komplett når det gjelder reklamasjon. Det betyr jo bare at det ofte er verdt å betale en hundrings eller tre ekstra fremfor å gå til andre aktører. Ettersom den eksakte stolen jeg hadde var gått ut av sortiment fikk jeg pengene tilbake. Har nå gått til innkjøp av en Håg Sofi og er storfornøyd
  11. Tidligere når jeg har hatt returer til komplett har de vært relativt flink til å sende returseddel. Problematikken ligger jo i å faktisk pakke inn stolen på ett vis
  12. Måtte du sende inn den ødelagte stolen? Har selv en ak racing stol jeg nå skal ta med komplett, men er ikke så keen på å begynne å pakke den til posten. Stolen har blitt relativ tiltbar, selv om den er låst i alle posisjoner. Har prøvd å teite alle skruer. Tør ikke lenger sitte i stolen.. Den er 4 år og 9 mnd, så får bare gi det et forsøk
  13. Jeg er ikke ITIL sertifisert, men var på et kurs i perioden da jeg var lærling for ca 10-11 år siden. ITIL er ett rammeverk for kvalitetssikring av drift og leveranse. Den introduserer blant annet en del begreper som da er felles fagterminologi og gjerne brukes av det brede IT-faglige miljøet. ITIL sertifisering vil være svært positivt på CV'en. Jeg vurderer selv å ITIL sertifisere meg, nettopp på grunnlaget av at man blir mer ettertraktet for arbeidsgivere. Nåværende arbeidsgiver ønsker gjerne at du sertifiserer deg som et ledd i et kvalitetsstyringssystem, eller for å systematisere rutiner og prosedyrer i bedriften mot en mer felles strategi.
  14. Tenkte i utgangspunktet si opp kortet. Problemet var vel egentlig bare at det ikke finnes en digital løsning for det og jeg har ikke enda orket å ringe for å sitte i telefonkø i en evighet slik som folk forteller om når de ringer til amex.. Kanskje idag er dagen?
  15. Jeg hadde en plan om å benytte dette som mitt hoved-kort. Etter ca 1 uke hvor over halvparten av mine transaksjoner hadde blitt nektet fordi de ikke støttet amex, blant annet på 2-3 større innkjøp, så lot jeg kortet ligge. Det var en kampanje ifjor som gjorde at dersom man benyttet 30k innen 31.12 fikk man 18k bonuspoeng. Vanligvis hadde ikke dette vært noe problem, men når jeg ble nektet amex på så mange kjøp følte jeg at det ikke var verdt det. Endte opp meg å gå tilbake til Shell Mastercard. Amex Classic ligger nå i skuffen. Heldigvis er det ingen avgift, slik som nevnt her.
×
×
  • Create New...