Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å forbikjøre her?


Anbefalte innlegg


Du ønsker å kjøre forbi bilene foran. Hva er riktig?

A. Jeg kan bruke feltet til høyre

B. Jeg kan bruke feltet til venstre

C. Jeg har ikke lov å kjøre forbi

D.Jeg kan bruke feltet til høyre eller venstre

Riktig svar er C, men jeg klarer ikke å fatte hvorfor. Noen som kan forklare?🙃

 

NB! Det er en bussholdeplass skilt på høyre side av bildet

bilde.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafikkreglene kanskje? Noe man må lære seg før man får førerkort! 🙂

Er jo greit med litt regler, synes du ikke? Som i rulletrapper, "Stå til høyre, gå til venstre"?

Ellers også D lov under forutsetning av at det er kø i begge felt som beveger seg uavhengig av hverandre...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Enig med Barfoo her. Det er ikke sperrelinje, har forutsetning at det ikke er skiltet med forbikjøring forbudt, og det ser ut til at det ikke er veikryss på den aktuelle strekningen.

trn100 skrev (1 time siden):

Trafikkreglene kanskje? Noe man må lære seg før man får førerkort! 🙂

Er jo greit med litt regler, synes du ikke? Som i rulletrapper, "Stå til høyre, gå til venstre"?

Ellers også D lov under forutsetning av at det er kø i begge felt som beveger seg uavhengig av hverandre...

Kan ikke du opplyse oss amatører om trafikkreglene?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 timer siden):

C er riktig fordi bilen foran holder fartsgrensen.

Og hvordan vet du det? Men nei. Hvis du kjører forbi på venstre side og blir tatt av politiet så får du bot for å kjøre for fort, ikke for en ulovlig forbikjøring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg klarer heller ikkje å sjå kvifor C skal være det rette svaret her.

Det hjelp heller ikkje at teikninga er i så dårleg kvalitet. Av teikninga går det ikkje ein gong fram om venstre felt er motgåande køyrefelt eller ikkje. Så vidt eg kan sjå så er det kvit linje på begge sider som tilseier at det her er tre køyrefelt i same retning.

Rett svar skal være B.

Litt kverrulativt så kan også svaret være D litt avhengig av om det er andre forhold som eg ikkje kan sjå utifrå teikninga. Dersom det er saktegåande kø vidare framover så kan det også være lov å passere i høgre felt forutsatt at ein køyrer;
elektriske og hydrogendrevne kjøretøy, uniformert utrykningskjøretøy, minibusser i løyvepliktig persontransport eller minibusser (inntil 16 personer) som frakter minst sju passasjerer i tillegg til sjåføren.

Endret av The Avatar
Endra frå C til B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste måten jeg kan tenke meg at  C skal være riktig, må være fordi det er bussholdeplass på høyre side og 60 eller mindre sone. Da plikter man å slippe buss inn. Det mest trafikkeffektive vil da ikke være at bilen foran stopper for å slippe buss inn, men legger seg til venstre. Da kan det oppstå en farlig situasjon dersom bilen bak skal kjøre forbi. 

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Litt kverrulativt så kan også svaret være D litt avhengig av om det er andre forhold som eg ikkje kan sjå utifrå teikninga. Dersom det er saktegåande kø vidare framover så kan det også være lov å passere i høgre felt forutsatt at ein køyrer;

Gitt trafikkreglane §12 1. ledd siste bokstav kan en alltid køyre forbi på høgre side i kollektivfelt:

Quote

Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12

Lenke til kommentar
trn100 skrev (12 timer siden):

Trafikkreglene kanskje? Noe man må lære seg før man får førerkort! 🙂

Er jo greit med litt regler, synes du ikke? Som i rulletrapper, "Stå til høyre, gå til venstre"?

Ellers også D lov under forutsetning av at det er kø i begge felt som beveger seg uavhengig av hverandre...

Månedens mest arrogante kommentar går til.... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Med en såpass håpløs tegning kan ingenting få blitt riktig.

Pr.def er ikke forbikjøring forbudt her i landet, heller ikke i en sving på landevei. Forbikjøring skal som hovedregel ikke foregå på høyre side. Litt vanskelig å definere dette på flerfeltsvei, hva som er en bevisst forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...