Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å forbikjøre her?


Anbefalte innlegg

trn100 skrev (På 22.2.2024 den 12:29 AM):

Trafikkreglene kanskje? Noe man må lære seg før man får førerkort! 🙂

Er jo greit med litt regler, synes du ikke? Som i rulletrapper, "Stå til høyre, gå til venstre"?

Ellers også D lov under forutsetning av at det er kø i begge felt som beveger seg uavhengig av hverandre...

Må le litt av dette. Du er så påståelig, men går helt på tryne. Kanskje du skal levere tilbake førerkortet ditt, frem til du har lært deg trafikkreglene 😂

Med forutsetningene vi har med bilde, så er riktig svar på dette alternativ B. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cascada81 skrev (På 22.2.2024 den 1:56 AM):

Enig med Barfoo her. Det er ikke sperrelinje, har forutsetning at det ikke er skiltet med forbikjøring forbudt, og det ser ut til at det ikke er veikryss på den aktuelle strekningen.

Kan ikke du opplyse oss amatører om trafikkreglene?

Selvsagt, men gidder ikke å skrive så mye selv 😉

Ut i fra bildet oppfatter jeg det som en motorvei med flere felt, og jeg tar forbehold om at det er feil:

Forbikjøring, Trafikkregler | Slik unngår du bøter på hjemreisen (nettavisen.no)

Lenke til kommentar
Kron skrev (6 timer siden):

Må le litt av dette. Du er så påståelig, men går helt på tryne. Kanskje du skal levere tilbake førerkortet ditt, frem til du har lært deg trafikkreglene 😂

Med forutsetningene vi har med bilde, så er riktig svar på dette alternativ B. 

Selvsagt er riktig svar B, det tok jeg som en forutsetning at alle visste? Imidlertid er D også riktig om det er kø...

Men OBS at det er under forutsetning at fartsgrensen på stedet IKKE overskrides!

Endret av trn100
Lenke til kommentar
trn100 skrev (37 minutter siden):

Selvsagt er riktig svar B, det tok jeg som en forutsetning at alle visste? Imidlertid er D også riktig om det er kø...

Men OBS at det er under forutsetning at fartsgrensen på stedet IKKE overskrides!

Hvordan klarer du å tryne gang på gang her?

Selv om det er kø så har du i utgangspunktet ikke noe i bussfila å gjøre, hvis du da ikke har en el-bil. I juli 2023 var 24% av registrerte biler i Norge elbiler, hovedregelen er at kollektivfeltet er for kollektivkjøretøy!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (6 minutter siden):

Hvordan klarer du å tryne gang på gang her?

Selv om det er kø så har du i utgangspunktet ikke noe i bussfila å gjøre, hvis du da ikke har en el-bil. I juli 2023 var 24% av registrerte biler i Norge elbiler, hovedregelen er at kollektivfeltet er for kollektivkjøretøy!

Og hvor i bildet vises bussfila? Nevnte jeg at jeg tok utgangspunkt i bildet?

Du er ganske stor i kjeften selv til å være en Rookie? 😉

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Det er bokstavelig talt skilt for buss som henger over høyre fil, rett over de gule husene til høyre. Dóg usedvanlig dårlig oppløsning på tegningen som andre har nevnt.

Jeg kan heller ikke forstå at C skal være rett svar (jeg antar det er nevnt i oppgaven (?) TS refererer til) 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (3 minutter siden):

Det er bokstavelig talt skilt for buss som henger over høyre fil, rett over de gule husene til høyre. Dóg usedvanlig dårlig oppløsning på tegningen som andre har nevnt.

Jeg kan heller ikke forstå at C skal være rett svar (jeg antar det er nevnt i oppgaven (?) TS refererer til) 🤔

C er ikke det rette svaret, det ER lov til å kjøre forbi, under visse forutsetninger!

Jeg så ikke det skiltet før du nevnte det.

Endret av trn100
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 minutter siden):

C er ikke det rette svaret, det ER lov til å kjøre forbi, under visse forutsetninger!

Jeg så ikke det skiltet før du nevnte det.

Ja, jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være B, C virker helt ulogisk.

Med den dårlige bildekvaliteten er det forståelig at bussen ikke vises godt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være B, C virker helt ulogisk.

Med den dårlige bildekvaliteten er det forståelig at bussen ikke vises godt :) 

Vi får vel se hva Rookie'n kommer opp med! 🙂

Tror han gikk for å spørre pappan sin 😉

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Kron skrev (10 timer siden):

Må le litt av dette. Du er så påståelig, men går helt på tryne. Kanskje du skal levere tilbake førerkortet ditt, frem til du har lært deg trafikkreglene 😂

Med forutsetningene vi har med bilde, så er riktig svar på dette alternativ B. 

Har hatt førekort i over 40 år, både for bil og MC og andre kjøretøy. Kjører heller ikke som en oldis fordi jeg vet at speedometeret i bilen ikke viser virkelig hastighet.

Har aldri vært i en ulykke men har fått 1 bot for å ha glemt førerkortet. Jeg har i de årene kjørt mellom 80 og 120 km. daglig, og har sett absolutt ALLE idiotene på veien!

Var det ellers noe du ville lære meg?

Blinklys kan jeg forresten også bruke, det skjer på ren refleks, i motsetning til hos veldig mange andre som tilsynelatende ikke forstår dette. 3 sekunders regelen kjenner jeg også til.

Hva er det du mener jeg ikke skjønner Kron?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 timer siden):

Vi får vel se hva Rookie'n kommer opp med! 🙂

Tror han gikk for å spørre pappan sin 😉

Artig at du nevner pappaen min, for det kunne vært høyaktuelt og spurt han hvis jeg var i tvil om trafikkreglene, siden han hadde en trafikkskole på Tøyen.

Men nå så jeg bildet på en pc og der var det null problem å se busskiltet, så svaret ga seg selv, men har stor forståelse for at synet svekkes med alderen... Selv har jeg bare hatt lappen i litt over 30 år, så jeg er jo bare læregutt i forhold til deg ;)

Endret av RookieNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trn100 skrev (3 timer siden):

har fått 1 bot for å ha glemt førerkortet.

Det må ha vært lenge siden, fordi nå er det en app for førerkortet.

En god ide å laste ned appen for de som ikke har den.
Spørsmålet er om politiet gir deg tid til å laste ned appen når de spørr om førerkort.

Lenke til kommentar

Angående tråden, så er det lov å kjøre forbi til venstre.

Og nei, elbiler kan ikke bruke bussfeltet som forbikjøringsfelt, så om de ligger i midtfeltet, så kan de ikke kjøre forbi til høyre.
Ligger elbilen i høyrefeltet, så kan den passere i høyrefeltet.

Lenke til kommentar

Kan ikke forstå annet enn at det er pga denne regelen "Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt." 

Utfra bildet har man ingen god sikt. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (6 timer siden):

Kan ikke forstå annet enn at det er pga denne regelen "Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt." 

Utfra bildet har man ingen god sikt. 

 

I følge den stiplede linjen har man nok sikt. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (6 timer siden):

Kan ikke forstå annet enn at det er pga denne regelen "Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt." 

Utfra bildet har man ingen god sikt. 

 

Når man kjører så skal man ikke tippe hva som er lov eller ikke.

Enten er det sperrelinje, eller det står skilt som forbyr forbikjøring.

Paragraf 3 dekker uansvarlig forbikjøring, som bakketopper, eller kurver du ikke ser hele bildet, men det er ikke ulovlig å kjøre forbi. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (6 timer siden):

Kan ikke forstå annet enn at det er pga denne regelen "Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt." 

Utfra bildet har man ingen god sikt. 

Regelen gjelder ved 2-veis trafikk. Utfra bildet ser man at dette er motorvei, der "motgående trafikk ikke er tillatt" i kjørefeltet til venstre. Da kan man kjøre forbi (på venstre side) selv om sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...