Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å forbikjøre her?


Anbefalte innlegg

zanta skrev (7 minutter siden):

Regelen gjelder ved 2-veis trafikk. Utfra bildet ser man at dette er motorvei, der "motgående trafikk ikke er tillatt" i kjørefeltet til venstre. Da kan man kjøre forbi (på venstre side) selv om sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte.

Nå skal jeg ikke kverulere med alt og alle her inne, men hvis dette skulle være en motorvei så lurer jeg på hvor filene for bilene som skal motsatt vei er? Meg bekjent så henger disse sammen med midtdelere, uten at det er hus i mellom...

Det er derfor ganske naturlig å tro at venstre felt er ment for motgående kjøretøy.

Og så lenge streken ikke er heltrukken så er det altså lov med forbikjøring. Avstanden mellom strekene sier noe om  risikoen ved forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Når man kjører så skal man ikke tippe hva som er lov eller ikke.

Enten er det sperrelinje, eller det står skilt som forbyr forbikjøring.

Paragraf 3 dekker uansvarlig forbikjøring, som bakketopper, eller kurver du ikke ser hele bildet, men det er ikke ulovlig å kjøre forbi. 

Som du ser fra teksten jeg siterte er det forbudt med forbikjøring der sikten er hindret. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 §12. 

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (4 timer siden):

Nå skal jeg ikke kverulere med alt og alle her inne, men hvis dette skulle være en motorvei så lurer jeg på hvor filene for bilene som skal motsatt vei er? Meg bekjent så henger disse sammen med midtdelere, uten at det er hus i mellom...

Sjølv om det er vanleg at begge køyreretningar er i nærheita av kvarandre, så må det ikkje være slik. 

Eit eksempel på slike vegar er i tunnelar der kvar retning har ulike løp slik at du ikkje ser den motgåande trafikken. 

Men ja. Bildet er så dårleg at det er nok mest nærliggande å anta at det som er meint er at venstre felt er for motgåande trafikk sjølv om linjene har feil farge. Hadde alle felta vært i same retning så skal normalt kantlinja til venstre for venstre felt være gul for å vise at alle felta går i same retning. 

Lenke til kommentar
On 22.2.2024 at 10:12 AM, Gavekort said:

Klart sikt og stiplet linje, så svaret er B. Høyre felt kan ikke brukes pga. eksklusivitet for buss/taxi.

Sånn! Det var ikke vanskelig.

Tenkte først at høyre felt var en bred skulder, men ser det er stiplet linje.

Quote

«Stiplet kantlinje» anvendes på veger med toveis trafikk når kjørebanen er for smal til merking av midtlinje.

https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-n302.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...