Gå til innhold
Melding lagt til av Gavekort,

Tråden er gjenåpnet, les NRK sin uttalelse før du selv uttaler deg om saken.

https://www.nrk.no/norge/nrk-trekker-_bamsegutt_-dokumentar-midlertidig-1.16643560

Vil understreke at vi fortsatt ikke tillater ytterligere spekulasjon rundt denne saken. Husk at det er snakk om private mennesker satt i en sårbar situasjon.

Anbefalte innlegg

Grundig forarbeid, tynt etterarbeid

Politisk redaktør Dagbladet

Sitat

NRK er et av Norges mest eksperimentelle mediehus, men hvor mye skal det eksperimenteres med menneskeskjebner?

Sitat

 

Selv om NRK nå mener de burde opplyst om dette, har de helt sikkert vurdert saken. For de visste om dommen og utførte også langt på vei riktig fotarbeid overfor de som ble utsatt for overgrepene den gangen: ofrene ble informert om programmet. Dessverre snakket de ikke godt nok sammen, så flere av ofrene sier nå til VG at de skulle ønske at dommen ble nevnt. Hovedpersonen selv, Bamsegutt, har dessuten bedt om at det skulle være åpenhet om forholdet.

Mange journalister ville latt være å ta i en slik sak dersom de hadde blitt kjent med en slik forhistorie. De hadde ikke fått mer appetitt på saken dersom de hadde blitt kjent med Bamsegutts relativt plagsomme opptreden overfor myndighetspersoner. Han er blant annet anmeldt for trusler og har generelt vært en plageånd.

 

Sitat

Tore Strømøys genialitet er at han ser gjennom dette.

Sitat

Sannsynligvis er det i avgjørelsene knyttet til selve publiseringen at beina har gått litt i kryss. De har fullstendig undervurdert sitt publikum og de har unnlatt å gjøre de fire-fem små grepene som kunne balansert fortellingen bedre. Det kunne spart dem for mye unødvendig støy.

Strømøys mål er å hjelpe svake. Han går lenger enn andre med å engasjere seg og lager samtidig god underholdning. Strømøy ville hjelpe en som er umulig å hjelpe. Vi forstår enda bedre hva det innebærer nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (37 minutter siden):

hun skriver knakende godt.

for egen del har jeg mislikt Tore-på sporet konseptet, der de nærmest marsjerer inn i livet til mennesker i andre land. Noen tar det pent, men er nok mange som føler seg presset til å slippe Tore og teamet inn når de setter nabolaget på hodet med kameraer osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fire valg, å avstå fra prosjekter i å finne folk eller oppnå et ønsket mål, gjøre letinga/utførelsen selv, finansiere privatetterforskere eller arbeiskapasitet med hundretusener eller millioner fra egen lomme, bli med på et TV-konsept som dekker utgiftene som vederlag for innholdet som skapes.

Er man ikke villig til å brette ut privatlivet må man enten gjøre jobben selv, betale for at andre skal gjøre det eller avstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Grundig forarbeid, tynt etterarbeid

Politisk redaktør Dagbladet

Strømøys mål er å hjelpe svake. Han går lenger enn andre med å engasjere seg og lager samtidig god underholdning. Strømøy ville hjelpe en som er umulig å hjelpe. Vi forstår enda bedre hva det innebærer nå.

For å vær helt ærlig, så forguder jeg nærmest Tore Strømøy etter denne TV serien.  Ikke fordi jeg mener at bamsegutt fortjener spleis hjelp, eller at jeg mener at bør fortsette å være der peppern gror, men fordi vi trengte virkelig dette som samfunn.  Her får vi et tydelig eksempel på at alt ikke er svart, hvitt.   Faktisk så er INGENTING er svart-hvitt. 

Det skal vel godt gjøres om folk får hodet opp fra TIK TOK og starter å tenke litt kritisk igjen, men denne serien er ihvertfall alt annet enn fordummende. 

Her er det ikke noen enkle svar, enkle løsninger.   Tore Strømøy er snart pensjonist og kunne derfor ta den enorme karriererisikoen forbundet med å lage noe slikt.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det hadde ikke vært mindre modig å opplyse om dommen, og gitt Tores engasjement om å offentliggjøre spleisen i NRK og hans tolkning av dom så er det ingenting heltemodig. Slett arbeid.

At Tore reduserer overgrepene til gjerningsmannens beskrivelse av situasjonen vitner om et nesten syk subjektiv vinkling. Jeg tror Tore (og mange av giverne) har vært mer opptatt av å «ta» NAV og Barnevernet. Med hans erfaring er det lett å se seg blind på alle de håpløse tilfellene som han har tatt for seg.

Jeg håper ikke ofrene til Bamsegutt leste hva Tore mente de hadde vært igjennom. Det er det som står igjen som helt vannvittig for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (44 minutter siden):

For å vær helt ærlig, så forguder jeg nærmest Tore Strømøy etter denne TV serien.  Ikke fordi jeg mener at bamsegutt fortjener spleis hjelp, eller at jeg mener at bør fortsette å være der peppern gror, men fordi vi trengte virkelig dette som samfunn.  Her får vi et tydelig eksempel på at alt ikke er svart, hvitt.   Faktisk så er INGENTING er svart-hvitt. 

Det skal vel godt gjøres om folk får hodet opp fra TIK TOK og starter å tenke litt kritisk igjen, men denne serien er ihvertfall alt annet enn fordummende. 

Her er det ikke noen enkle svar, enkle løsninger.   Tore Strømøy er snart pensjonist og kunne derfor ta den enorme karriererisikoen forbundet med å lage noe slikt.

 

 

All PR er ikke bestandig god PR for denne saken.

Vinkling har med følelser å gjøre. Når nye opplysninger blir avslørt på denne måten, snur vinklingen og sympatien raskt.
Nå sitter Granfoss plutselig igjen som en som ikke fortjener noe. 

Norge burde heller støtte sønn og kone med et akseptabelt liv på Filippinene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Norge burde heller støtte sønn og kone med et akseptabelt liv på Filippinene.

 

Haaper for all del, for soennen sin skyld, at dette skjer.

Her kommer systemet, til aa knekke ham.

Er ikke hovedproblemet, for liten trygd da?

Faar faren mer, saa kan de gaa opp i standard og livskvalitet der nede.

 

Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (5 minutter siden):

Jeg tror du misset poenget mitt.  Serien er en katalysator og en tankevekker.

Det bør være en tankevekker. På hvordan den som har ordet kan lede narrativet. 

Jeg har ikke sett noe så sjukt siden Trump ble president! Han hadde heller ikke så kul oppvekst. Verden er fullstendig desperat etter å bli bedratt. Som et stort svart hull som suger det inn.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (15 minutter siden):

Haaper for all del, for soennen sin skyld, at dette skjer.

Her kommer systemet, til aa knekke ham.

Er ikke hovedproblemet, for liten trygd da?

Faar faren mer, saa kan de gaa opp i standard og livskvalitet der nede.

 

Gjennomsnittslønn på filipinene er $18,858 USD før skatt og  etter skatt $14,683 USD i året, ca 13,075.81 NOK .   Ca det samme som Bamsegutt har utbetalt etter skatt.   Medianlønn er på 7000 USD i året før skatt.  (fant ikke etter skatt) 6,243.88 NOK i måneden før skatt.

 

Jeg lurer litt på hva pengene går til her?   Jeg tror kanskje hun damen må kutte litt i utgifter til den øvrige familien sin og heller fokusere på sønnen sin.

 

Det gir ingen mening at en person som tjener en filipinsk gjennomsnittslønn og langt over en medianlønn ikke skal ha mat halve måneden...

 

 

Endret av Investigator224
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (1 time siden):

For å vær helt ærlig, så forguder jeg nærmest Tore Strømøy etter denne TV serien.  Ikke fordi jeg mener at bamsegutt fortjener spleis hjelp, eller at jeg mener at bør fortsette å være der peppern gror, men fordi vi trengte virkelig dette som samfunn.  Her får vi et tydelig eksempel på at alt ikke er svart, hvitt.   Faktisk så er INGENTING er svart-hvitt. 

Det skal vel godt gjøres om folk får hodet opp fra TIK TOK og starter å tenke litt kritisk igjen, men denne serien er ihvertfall alt annet enn fordummende. 

Her er det ikke noen enkle svar, enkle løsninger.   Tore Strømøy er snart pensjonist og kunne derfor ta den enorme karriererisikoen forbundet med å lage noe slikt.

Jeg synes også det er en viktig TV serie.

Strømøy belyser gjennom Granfoss sin skjebne hvordan ressurssvake kjemper mot systemet, så hensikten er god. Jeg tror ikke man kunne vist det på en bedre måte. Private detaljer og levende bilder, en historie fra virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 timer siden):

Fine ord om etikk ville ikke hjulpet Granfoss hjem, livet han lever er i seg selv uetisk for ham.

 

Men det var naivt av NRK å tro at sedelighetsdommen ikke ville nådd offentligheten. De synes det var en vanskelig avveining.

Offrene ringes 3 uker før publisering og gir NRK klarsignal til å sende serien uten å ha sett den på forhånd. Nå er 5 av 6 av offrene negative til at serien ble vist uten å ha med dommen. En kvinne forteller at hun har fått flashbacks.

Sitat

... i stedet for en sober omtale i regi av NRK, er opplysningene nå spredd i ukontrollerte former på sosiale medier. Det rammer både ofrene og Granfoss mye styggere.

Sedelighetsforbrytelser kan kanskje omtales sobert - men jeg tror ikke de vil bli oppfattet sobert.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Har belyst det fra den vinkelen, jeg ogsaa, investigator224,  og stiller en del spoersmaal ved det.

Ei Norsk ufoeretryg der nede, burde holde, er vel foerste tanken.

Men skulle likt aa vite, hva en leilighet, i et bedre boligstroek og skolegang der nede ligger paa.

Naar du saa, hva det gikk i, saa er det vel hun som styrer pengene.

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Medlem skrev (4 minutter siden):

Det hadde nok ikke kommet inn en krone om NRK hadde fortalt om snusket

Fysj....

Akkurat som med hu svensken som angivelig gikk på snørra på MC i Thailand i høst og havna i koma. Der kom det også inn mye penger, helt til noen gravde fram Onlyfans-kontoen og fant ut at hu var sammen med en kjent (norsk) svindler (og livnærte seg på å selge ræv)+++.. Da var det mange som trakk seg. 

Mest mulig tårer = $$$, så sant du har ryggen fri..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...