Gå til innhold

Erna Solberg har Høyres fulle tillit etter Sindre Finnes sitt aksjeventyr


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Poor Old Gil said:

Virker ikke som om folk bryr seg.

Virker som folk ikke forstår at å bry seg betyr å bryte gamle vaner. Dersom vi ikke bruker stemmeseddelen til å straffe politiske partier for sviktende moral, så betyr det at vi tillater den "nye" standarden for moral.

Hvorfor skal ikke Sindre, eller en annen ektefelle av neste statsminister, handle aksjer i fremtiden? Det er jo ikke ulovlig og det er greit for folket.. 

Vi må brukes stemmeseddelen til å si i fra at vi KREVER høy moral og god avstand til gråsonen fra våre politikere..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Det er Høyres organisasjon som bestemmer om Erna må gå, de har i løpet av helgen hatt en rekke møter, og oppfordret henne til å fortsette.

Det som skjedde på dette møtet er blant det aller mest skremmende.

Aftenposten beskriver:

image.thumb.png.c9ce2f8502f9c6d84eede37118d80346.png

Som det står videre:

Sitat

I Høyre er det ingen som vil rekke opp hånden før Solberg gir signal om at noen må ta over. Hun styrer dette helt selv. Folk i Høyre våger knapt å uttrykke noe som er i nærheten av mistillit mot henne. Heller ikke det er helt sunt.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/y6BPQr/hun-har-bestemt-seg-saa-da-blir-det-slik

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det som skjedde på dette møtet er blant det aller mest skremmende.

Aftenposten beskriver:

image.thumb.png.c9ce2f8502f9c6d84eede37118d80346.png

Som det står videre:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/y6BPQr/hun-har-bestemt-seg-saa-da-blir-det-slik

Og her er en annen fra kommentariatet:

Norsk politikk, Nett på sak | Erna Solberg triumferer over alle som spådde hennes avgang (nettavisen.no)

Og det viktigste i hele artikkelen er vel dette:

For velgerne er denne saken gammel historie i valgkampen om snaut to år, så den vil neppe hindre Høyre-lederen i å gå på sin tredje periode som statsminister. Uansett hva eksperter, jurister, politiske motstandere og kommentatorer har trodd.

Jeg vil ikke utelukke at Erna må trå til tidligere. Så upopulære regjeringspartiene er nå, der de har lovet niks mer skatteskjerping, og det samtidig som at SV vil skru tommeskruen til ytterligere, kan dette prosjektet rakne, og SP kan bytte side igjen. For SP er det grunnleggende bare et spørsmål som virkelig teller, høye matpriser. Mye av Rødt, SV og til dels Ap's politikk er temmelig uspiselig for svært mange SP velgere.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Det er jo litt skremmende, for lederen av opposisjonen i Norge er en reell statsministerkandidat til enhver tid, ikke bare etter et valg.

I et scenario der den sittende regjeringen faller må dermed lederen i det største opposisjonspartiet alltid være beredt til å bli Norges statsminister, og ha den tilliten som behøves for å stable en styringsdyktig regjering. Må si jeg er veldig usikker på om Erna Solberg har den tilliten nå, hverken hos folket eller de andre partiene. Det er akkurat slike ting som dette som har skapt regjeringskriser i mange land opp gjennom årene.

Man må stille seg spørsmålet: Kan Erna Solberg være Norges statsminister nå? Er svaret nei bør hun ikke lede det største opposisjonspartiet.

Enig. Jeg vil legge til helt for egen regning. Kanskje det å finne smutthull og vri litt på reglene er noe "alle" i høyres ledelse ønsker å gjøre? De var snar med å redigere Sindres dokumentasjon, så da er de jo litt med på det (noen).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
toreae skrev (5 minutter siden):

Enig. Jeg vil legge til helt for egen regning. Kanskje det å finne smutthull og vri litt på reglene er noe "alle" i høyres ledelse ønsker å gjøre? De var snar med å redigere Sindres dokumentasjon, så da er de jo litt med på det (noen).

Fortell verden hvilke smutthull det er Erna Solberg har funnet og utnyttet, og hvilke regler hun har vridd på?

Der er ikke et snev av bevis for at Erna Solberg har hatt noen innsikt eller styring av mannens aksjehandler. Hun har sett hans selvangivelser og burde ha vært mer årvåken, noe hun også har innrømmet. Men hun har ikke hatt noen dag til dag oppfølging eller innvirkning på disse aksjekjøpene, det er det ingen som hevder. 

Hun har også i klartekst - og det mange ganger - erkjent at det var hennes ansvar å ha oversikt over dette, og at der har hun sviktet. Hun har også - senest i dag - uttalt at hvis hun på ny blir statsminister så blir det ingen aksjekjøp på Sindre Finnes, og eier han aksjer når hun tiltrer, skal disse enten fryses, selges umiddelbart eller overlates til en ekstern forvalter.

Der har åpenbart vært dårlige og omtrentlige regler på dette området. Og dette gjelder også for de hundrevis av embetsmenn som arbeider i sentraladministrasjonen som også sitter på verdifull innsideinformasjon. Bl.a. er den øverste embetsmann på SMK innehaver av en betydelig aksjeportefølje.

Stortingets Konstitusjonskommite innser at dette er et svært lite tillitvekkende system, og har nylig avsluttet en høring, og du kan være helt sikker på at dette nå blir regulert på en helt annen og bedre måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dette blir bra jeg, om Erna faktisk fokuserer på å gjenoppbygge tillit, vi får bedre og klarere regelverk som minsker mulighet for å si "oops da, det var leit", og andre partier fortsetter med fokus på dette.

Enten så får hun det faktisk til og vi får pittelitt mindre korrupsjon og Erna blir en bedre leder, eller så feiler hun og da går det med rette utover Høyre.

Jeg tror det er mye mer sannsynlig med status quo om Erna bare går av og en eller annen ny tar over.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (5 minutter siden):

Tror dette blir bra jeg, om Erna faktisk fokuserer på å gjenoppbygge tillit, vi får bedre og klarere regelverk som minsker mulighet for å si "oops da, det var leit", og andre partier fortsetter med fokus på dette.

Enten så får hun det faktisk til og vi får pittelitt mindre korrupsjon og Erna blir en bedre leder, eller så feiler hun og da går det med rette utover Høyre.

Jeg tror det er mye mer sannsynlig med status quo om Erna bare går av og en eller annen ny tar over.

Det skulle ikke mer til enn en ny Moxnes sak til, før Erna og Sindre var skyvet litt lengre bak i bevisstheten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (31 minutter siden):
toreae skrev (55 minutter siden):

Enig. Jeg vil legge til helt for egen regning. Kanskje det å finne smutthull og vri litt på reglene er noe "alle" i høyres ledelse ønsker å gjøre? De var snar med å redigere Sindres dokumentasjon, så da er de jo litt med på det (noen).

Fortell verden hvilke smutthull det er Erna Solberg har funnet og utnyttet, og hvilke regler hun har vridd på?

Der er ikke et snev av bevis for at Erna Solberg har hatt noen innsikt eller styring av mannens aksjehandler. Hun har sett hans selvangivelser og burde ha vært mer årvåken, noe hun også har innrømmet. Men hun har ikke hatt noen dag til dag oppfølging eller innvirkning på disse aksjekjøpene, det er det ingen som hevder. 

Smutthullet er at nær familie av politikere ikke burde handle med aksjer!
Akkurat definisjon av nær familie (for så vidt hvilke politikere) skal ikke jeg gi meg inn på. Jeg er ikke lovgiver.

Lenke til kommentar
toreae skrev (9 minutter siden):

Smutthullet er at nær familie av politikere ikke burde handle med aksjer!

Det er i hvert fall ikke noe smutthull. Der burde være langt flere politikere med aksjer og interesser i næringslivet på Stortinget, nå styres vi i stor grad av tidligere offentlig ansatte, lærere og personer som har vært heltidspolitikere i mange år.

Begrensingene bør rette seg mot de med innsideinformasjon og deres nærstående. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (22 minutter siden):
toreae skrev (35 minutter siden):

Smutthullet er at nær familie av politikere ikke burde handle med aksjer!

Det er i hvert fall ikke noe smutthull. Der burde være langt flere politikere med aksjer og interesser i næringslivet på Stortinget, nå styres vi i stor grad av tidligere offentlig ansatte, lærere og personer som har vært heltidspolitikere i mange år.

Begrensingene bør rette seg mot de med innsideinformasjon og deres nærstående. 

Det er et smutthull i den forstand at folket forventer at våre tillitsvalgte ikke bryter tilliten til egen vinning.

Jeg vet ikke om det er slik lengre, men noen år tilbake så måtte fiskere betale skatt av fisk til seg selv og sin familie (8000kr?). Skal våre folkevalgte betale skatt av en halv million fordi nær familie kan berike seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slitsomt at noen bare trekker på skuldrene over Ernas manglende evne til å etterleve FN's antikorrupsjon konvensjon. Norge ratifiserte konvensjonen i for snart 20 år siden og det skulle vært mer enn god nok tid til å etterleve den på. 

At @Windfarmer konsekvent støtter Erna og samtidig forsøker å sable ned alle som tenker annerledes om dette gir meg en skikkelig dårlig følelse. Han er neppe den eneste so tenker det. Selv Joly har han forsøkt å skitne til. Uten at han kom med noen linker som kunne dokumentere det han sa om henne.

En politiker som trass i alle mulighetene til å be om full oversikt fra sin ektemann snur det døve øret til gir ikke tillit. At hun heller ikke etterlevde antikorrupsjons konvensjonen i alle 8 årene som statsminister viser jo i grunnen at Erna ikke er skikket til å være politiker, ei heller partileder. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
toreae skrev (19 minutter siden):

Det er et smutthull i den forstand at folket forventer at våre tillitsvalgte ikke bryter tilliten til egen vinning.

Jeg vet ikke om det er slik lengre, men noen år tilbake så måtte fiskere betale skatt av fisk til seg selv og sin familie (8000kr?). Skal våre folkevalgte betale skatt av en halv million fordi nær familie kan berike seg selv?

Nå synes du å forutsette at Erna Solberg har misbrukt tilliten til egen vinning, alternativt at hennes mann har gjort det. Og det synes de fleste andre på denne strengen også å legge til grunn.

Men der er ingen bevis på det. Les hva både Økokrim og finanseksperter har skrevet om dette spørsmålet. Hadde Finnes satt pengene inn på et ordinært aksjefond hadde han tjent mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Slitsomt at noen bare trekker på skuldrene over Ernas manglende evne til å etterleve FN's antikorrupsjon konvensjon. Norge ratifiserte konvensjonen i for snart 20 år siden og det skulle vært mer enn god nok tid til å etterleve den på. 

At @Windfarmer konsekvent støtter Erna og samtidig forsøker å sable ned alle som tenker annerledes om dette får gir meg en skikkelig dårlig følelse. Selv Joly har han forsøkt å skitne til. Uten at han kom med noen linker som kunne dokumentere det han sa om henne. Han er neppe den eneste so tenker det. 

En politiker som trass i alle mulighetene til å be om full oversikt fra sin ektemann snur det døve øret til gir ikke tillit. At hun heller ikke etterlevde antikorrupsjons konvensjonen i alle 8 årene som statsminister viser jo i grunnen at Erna ikke er skikket til å være politiker, ei heller partileder. 

Sett deg inn i saken og sjekk hva jeg allerede har linket inn før du fremsetter påstander om at jeg ikke dokumenterer at Eva Joly er en sjarlatan som ikke kjenner verken norsk eller islandsk rettskultur.

Som rådgiver for den norske stat tok hun i 2005 fly for kr. 558.000,- (i dag 891.000,-.) Og dette var på 1. klasse, og i den tiden skulle tjenestemenn reise på billigste måte, og kunne til nød reise med business klasse på interkontinentale reiser der det var behov for søvn. Samme tullingen spiste middag for over 11.000 kroner (ikke alene) der hun tipset kelneren med 2000 kroner med skattebetalerens penger. Men det verste var at hun som er så opptatt av åpenhet og transparens nektet å svare pressen. Og dette dokumenterte jeg den 10. november:

Uklokt av korrupsjons-jegeren (nettavisen.no)

Noen få år senere forsøkte hun seg på Island, samme totale fiasko der, og dette dokumenterte jeg også den 10. november:

- Eva Joly dro med lommene fulle av penger (nettavisen.no)

Hun fikk ikke utrettet noen som helst verken på Island eller i Norge. Også denne gang nektet hun å svare på pressens spørsmål om hennes pengebruk og hva hun hadde oppnådd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...