Gå til innhold

Hvor dårlig står det til i Norge, sånn egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på det samme.  Selv snakker jeg ukentlig med mennesker bosatt i Ukraina (!), Israel, Belarus, India, Tyskland, Frankrike, USA, Spania, Belgia, Kina, Australia, Canada mfl.  Jeg reiser en del og har truffet mennesker i deres hjem over hele verden. 

Mer spesifikt lurer jeg på hva i all verden man sammenligner Norge med?  Det kan virke som det er opp i mot et ideal som ikke finnes.  Med det sagt, finner man denne dommedagstenkningen i mange samfunn - det er stort sett ingen som er 100% fornøyd, men det vi sutrer over her på berget er virkelig bagateller. 

Jeg skammer meg når jeg i det hele tatt tenker tanken om å sutre om livet i Norge.  Er på ingen måte noen nasjonalist, men litt stolthet må man ha for landet sitt.

 

Endret av process
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Media svartmaler Norge fordi frykt selger. Dessuten er det gjerne mennesker som ikke har det så godt med seg selv som kan tilbringe timesvis på offentlige fora og syte, klage, trolle.. Det farger inntrykket man får av Norge på diskusjonsfora også.

Når det er sagt er det ikke gale i de aller største delene av Europa heller. Folk smiler og er glade og klarer seg fint med en tredjedel av pengene vi har selv om NOK er svak. Vi hadde også klart oss fint med en tredjedel av dagens lønninspose etter en tilpasninsperiode.

Men greien er at det kunne vært enda bedre her i landet enn i dag. Hadde vi hatt en politikk som ikke skremmer vekk utenlandske investorer med f. eks lakseskatt eller fått nordmenn til å vandre til Sveits på grunn av forskjellsbehandling med høy formuesskatt og utbytteskatt så hadde kronen vært sterkere og sjappa gått bedre.

Vi som lever i dag har overlevd fordi vi har utviklet en sunn frykt for tap og fremtiden. Norges unike økonomiske situasjon i Europa har svekket seg, mens land som Polen har styrket seg. Fortsetter trenden? Vil regjeringen ignorere signalene og heller bare øke utgiftene over statsbudsjettet for å kjøpe seg stemmer. Vil folk ta det innover seg at velferd er ikke gratis og sosialisme svekker Norges konkurransekraft? Poenget er at grep må tas. For selv om det går greit å tape kjøpekraft må vi gjøre det vi kan for å unngå det for det er faktisk bedre å grine i en Tesla enn i en lada.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/2/2023 at 1:21 PM, Kajac said:

Bare se på statistikk rundt levestandard, helsevesen, kjøpekraft, generell trivsel, lønnsnivå

Du forstår vel at statistikken ikke har fått med seg den kraftig reduserte kjøpekraften de siste årene? 

Lønnsnivået i Norge er bra for de ufaglærte og de uten utdanning, det er korrekt, men jevnt over dårlig for alle andre.  Når der sies dårlig, betyr det ikke at de ikke overlever, men at lønnen er dårlig relativt sett med lande vi sammenligner oss med.  Det burde da være til å forstå. 

Om du tror kjøpekraften i Norge er på topp gir det inntrykk av at du prøver å overbevise deg selv om at det er tilfellet.  Fakta er at kjøpekraften ikke vært lavere på mange tiår. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vel for å vinkle det på en annen måte

 

Tjente du 20.000kr netto i 2010 med en kurs på 8,00=1  hadde du 2500euro

 

Skal du ha tilsvarende 2500euro i dag med en kurs på 11,80=1 må du ha 29,500kr netto

 

Kjenner ingen så har gått så mye opp i lønn, eneste jeg ser er at avgifter har gått opp nær 6% hvert år og alt har gått opp i pris i rekordfart.

 

Det går bra med eksport industrien enn så lenge, men tror noen virkelig at utenlandske arbeidere er villige til å jobbe i Norge når de tjener mer i sør når kursen er så latterlig svak? Ser i vår bedrift at de som har vært her i årevis nå ikke kommer tilbake.

Norge må sammenlignes med våre naboer

Endret av Saltkorn
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Saltkorn said:

Ser i vår bedrift at de som har vært her i årevis nå ikke kommer tilbake.

Dette er en bra ting. Utenlandsk arbeidskraft brukes i stor grad for å presse ned norske lønninger. Mange som sier de "Ikke får tak i folk!". Nei vel, hva tilbyr du da? Her må man være konkurransedyktig, det er ikke lenger sånn at arbeidsgiverne googler folk de skal ansette, nå er det arbeidsgiverne selv som blir undersøkt før noen søker jobb.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Dette er en bra ting. Utenlandsk arbeidskraft brukes i stor grad for å presse ned norske lønninger. Mange som sier de "Ikke får tak i folk!". Nei vel, hva tilbyr du da? Her må man være konkurransedyktig, det er ikke lenger sånn at arbeidsgiverne googler folk de skal ansette, nå er det arbeidsgiverne selv som blir undersøkt før noen søker jobb.

Ja og nei, dette er ekstremt dyktige arbeidere med mye kunnskap som ikke har erstattet norske arbeidere, de har måtte fylle et tomrom som ingen har vært kvalifisert eller ønsker å utføre. De har bodd i Norge i årevis og betalt skatt i motsetning til visse andre grupper.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi har det bra i Norge. Det høye skattetrykket vi har finansierer oppgavene innbyggere i en del andre land betaler av fra egen lomme. USA er et godt eksempel. AS Norge fungerer godt. Selvfølgelig har vi utfordringer her også. At man skal dø i sin egen avføring på eldresenter i Norge er selvfølgelig bare trist.

Jeg betaler min skatt med glede :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ille i Norge, men utviklingen går i feil retning. Norge har på et tidspunkt toppet statistikker for levestandard, og lagt seg på en topp-tre-plassering over BNP per capita. Det er vi ikke lenger.

Hvis malen er Albania, Polen eller Brasil, gjør vi det nok fortsatt relativt bra, selv om disse landene trolig haler innpå Norge på de fleste områder. Jeg mener land det er naturlig å sammenligne seg med, er land som Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Østerrike, Belgia, Sveits osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Saltkorn said:

måtte fylle et tomrom som ingen har vært kvalifisert eller ønsker å utføre

Ofte er det ikke rare kvalifikasjonen som trengs. Og man kan jo lure på hvorfor "ingen har ønsket å utføre" jobben. Må være noe med vilkår vil jeg tro. Det er klart at når man tjener like mye på NAV som å gjøre en eller annen polakk-jobb blir det et enkelt valg for mange, dessverre. Arbeidsgivere er desperat etter unge folk som godtar "hva som helst" av betingelser, jeg har sett mye gjennomtrekk. Både lærlingeordningen og arbeidstrenings ordningen via NAV brukes i utstrakt grad for å skaffe billig arbeidskraft og når man er ferdig med de er det rett inn med nye folk som skal utnyttes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/2/2023 at 1:35 PM, process said:

Jeg lurer på det samme.  Selv snakker jeg ukentlig med mennesker bosatt i Ukraina (!), Israel, Belarus, India, Tyskland, Frankrike, USA, Spania, Belgia, Kina, Australia, Canada mfl.  Jeg reiser en del og har truffet mennesker i deres hjem over hele verden. 

Mer spesifikt lurer jeg på hva i all verden man sammenligner Norge med?  Det kan virke som det er opp i mot et ideal som ikke finnes.  Med det sagt, finner man denne dommedagstenkningen i mange samfunn - det er stort sett ingen som er 100% fornøyd, men det vi sutrer over her på berget er virkelig bagateller. 

Jeg skammer meg når jeg i det hele tatt tenker tanken om å sutre om livet i Norge.  Er på ingen måte noen nasjonalist, men litt stolthet må man ha for landet sitt.

 

Jeg og reiser mye, og har hvert i alle landene du nevner plus 102 til. Og generelt så vil jeg si at folk i utlandet virker mere glade og avslappa enn oss her  Norge.

Jeg kjenner også flere  som har besøkt alle land i verden, og ingen av de setter Norge høyt på lista over land de ville bod i, pga offentlig transport i Norge er en av de dårligste i verden( på dette punktet er jeg enig) og pga folk generelt ikke er veldig avslappa.

Vil vel tro at et av de største problemene i Norge er "sjalusi" at hvis naboen/venner din kjøper en ny bil/grill,etc så må du ha bedre eller så begynner man og klage på at man har dårlig råd.

Selv tjener jeg litt over gjennomsnittlig årslønn så jeg skal ikke klage og  jeg reiser mye på fritiden, (fri uker og oppsamling av ferier) så det blir ofte 7 utenlands turer i året (utafor europa). Men har kommer alt ann på prioriteringer, jeg har ikke bil, båt eller hytte. Og jeg bruker 0 kr på transport i månden pga jeg kan gå til jobben, trenings studio og matbutikken på under 20min.

Men jeg har arbeids kollegaer som tjener det samme som meg, men nå klager veldig på hvor dårlig råd dem har pga dem har kjøpt alt nytt og skal ha alt det "beste" på markedet.

Norge er bra på mange områder, men på offentlig transport så, er vi ekstremt dårlig her til lands.
Samme er Sykehusene, jeg ventet i over 2,5 år på en opperasjon (Covid har en del av skylda) som jeg endte opp med at jeg fikk veldig helse forsirking når jeg bytta jobb, og fikk tatt operasjonen i det private etter 1 uke...

Endret av paatur
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (45 minutter siden):

Tjente du 20.000kr netto i 2010 med en kurs på 8,00=1  hadde du 2500euro

Skal du ha tilsvarende 2500euro i dag med en kurs på 11,80=1 må du ha 29,500kr netto

Kjenner ingen så har gått så mye opp i lønn, eneste jeg ser er at avgifter har gått opp nær 6% hvert år og alt har gått opp i pris i rekordfart.

Økningen fra NOK 20 000 til NOK 29 500 utgjør 47,5%. Dette skjer over 13 år.

En samlet lønnsøkning på 47,5% tilsvarer at man hvert år i 13 år får en lønnsøkning på 3,035%. Det er en god lønnsøkning, men jeg vil ikke si at det er en sjeldenhet. :) 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Om du tror kjøpekraften i Norge er på topp gir det inntrykk av at du prøver å overbevise deg selv om at det er tilfellet.  Fakta er at kjøpekraften ikke vært lavere på mange tiår. 

Altså, jeg hører enkelte påstår dette. Men jeg har enda ikke sett noen beviser på at nordmenn har fått dårligere kjøpekraft de senere årene. Faktisk har levestandarden til alle jeg kjenner ØKT de siste 10 årene. At andre land får bedre kjøpekraft enn de tidligere hadde, og at forskjellen mellom Norge og Polen krymper, er på ingen måte det samme som at nordmenn har gått ned i kjøpekraft.

Jeg føler at enkelte mener det er en naturlov at Nordmenn skal være X antall prosent rikere enn f.eks. Polen, og hvis polakker blir rikere, så må nordmenn bli minst like mye rikere de også.

Til syvende og sist er poenget mitt at vi generelt sett har det jævlig bra i Norge. Ja, forskjellen mellom Norge og resten av Europa har krympet. Men det betyr ikke at vi har fått det verre, men heller at enda flere har fått det bedre. Og det er egentlig en bra ting for alle unntatt nordmenn som vil leve som konger i syden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Altså, jeg hører enkelte påstår dette. Men jeg har enda ikke sett noen beviser på at nordmenn har fått dårligere kjøpekraft de senere årene. Faktisk har levestandarden til alle jeg kjenner ØKT de siste 10 årene.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA7en1/20132023-ti-aar-med-null-vekst-i-kjoepekraften
 

Jeg får inntrykk av at de fleste som insisterer på at Norge er verdens beste land og bo i er selv godt planta opp i middelklassen. Faktum er at fattigdom øker hvert år som går i Norge og har gjort det siste 10-15 årene. 
 

Jeg er selv i slutten av 20 årene og ser at det er veldig store forskjeller blant folk i min omgangskrets. Noen har klart å karve seg inn i middelklassen med enebolig og bil. Kun takket være penger de har fått av ressurssterke foreldre. Andre bor enten fremdeles hjemme eller leier kjipe kjellerleiligheter. 
 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 6/2/2023 at 2:04 PM, Salvesen. said:

Kjenner meg ikke igjen i det heletatt. 'normale' folk kjører ny elbil og bor i rekkehus(utenfor Oslo midtown..), man har mat på bordet osv. En lider ingen nød i Norge, de aller fleste iallefall.

Nød er det heldigvis ikke. Men velstanden til denne gruppen er i stor grad basert på lånte penger til lav rente. Så det blir meget interrasant å se hvordan det går etterhvert som renta fortsetter oppover. Hytta, båten, dyr bil nr. 2 osv er ofte finansiert vha refinansiering pga ellevill økning i boligprisene.

Edit: Greit å dokumente påstandene sine kom jeg på :p

https://snl.no/gjeldsbelastning

Så ja, om man kombinerer dette med den fra E24 om ingen nevneverdig realønnsvekst ser man hvordan folks økte velstand er finansiert.

Endret av Smule8o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, ParadiseCity said:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LA7en1/20132023-ti-aar-med-null-vekst-i-kjoepekraften
 

Jeg får inntrykk av at de fleste som insisterer på at Norge er verdens beste land og bo i er selv godt planta opp i middelklassen. Faktum er at fattigdom øker hvert år som går i Norge og har gjort det siste 10-15 årene. 
 

Ofte "alle her i det relativt nye middelklassenabolaget mitt har nytt hus, elbil, båt osv. Så alle må ha det bra"

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Ofte "alle her i det relativt nye middelklassenabolaget mitt har nytt hus, elbil, båt osv. Så alle må ha det bra"

Det er takket være aktiv gentrifiseringspolitikk. Fattigfolk skal skattes vekk. Ser det der jeg vokste opp som barn. Boligfelt på landet. Når jeg vokste opp var det bare "arbeiderklassen" som bodde der. De har nå blitt erstattet med hva jeg kan si er folk med en lønn godt over medianen. Moren min bor der ennå men når hun går av med pensjon må hun nok flytte et annet sted da hun klarer ikke alle utgifter og avgifter som stat og kommune skal ha. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...