Gå til innhold

Hvor dårlig står det til i Norge, sånn egentlig?


Anbefalte innlegg

Jeg ligger under lavtlønnsgrensa, og samboer er arbeidsledig.

Har alt jeg trenger i livet. Ingenting å klage på. Til og med penger til overs til hobbyer, restauranter, og en tur eller to på fylla i måneden.

Det er mye jeg ikke liker med Norge, men økonomi er på ingen måte på den lista. Økonomi var hovedgrunnen til at jeg flyttet tilbake til Norge etter et tiår utenlands.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (37 minutter siden):

Håndverkere i by har vel tildels ganske godt betalt. Spesielt elektrikere som er litt skjermet fra utenlandsk arbeidskraft, verre for malere.

Hvis du er selvdrevet og starter som lærling når du er 17, får erfaring og tjener penger som du bruker klokt, så starter eget firma før nakke og skuldre ryker og ikke treffer for dårlig ifht konjunkturer så er det vel et bra valg?

-k

Ja, ikke dumt. Og bli teamleder eller omskolere seg hvis man får problemer med med rygg og skuldre senere.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 timer siden):

Ja, jeg tenkte på alle de som ikke klarer å henge med på utdanningstoget og som faller fra. (Og som faller langt.) Det er et evig utdanningsmas når man er ung. Snart kreves det høyere utdanning bare for å tømme søppel.

Jeg var bosskjoerer og tok fagbrevet, for 20 aar siden.

Jeg er naa en hoeyt utdannet kar.

Paa fagbrevet staar det "Gjenvinningsoperatoer"

Hoertes ikke det fancy ut? 😄

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Ok, da misforstod jeg.

Usikker. Folk snakker om så mye rart. Det er bekymring over økende ulikheter. Og usikkerhet om de økonomiske utsiktene på kort og lang sikt. Det er frustrasjon over skatter og avgifter. Det er kritikk av offentlige tjenester som ikke lever opp til forventningene. Det er frustrasjon over immigrasjonspolitikk og frykt for «de andre». Det er endel snakk om rikinger som drar til Sveits for å unngå skatt.

Jeg hører ganske mye stolthet over ideen om at vi er «verdens rikeste land» kombinert med frustrasjon over at et rikt og veldrevet land greier å løse noen ting dårlig.

Jeg tror at Nordmenn har ganske mange delte verdier rundt hva et land skal ha, og at vi er ganske tilfredse med Norge som det er. Kanskje for tilfredse. Eller, kanskje 75% av oss (meg selv inkludert) er for tilfredse, mens 25% av oss er bitre og/eller ønsker store endringer i for stor grad.

Du er en godt voksen sosionom eller sosiolog? Det ville ikke forundre meg om de du kjenner er et farget utvalg. Hvis du hadde vært en bilmekaniker i Groruddalen eller en ung småbonde i Oppdal så hadde du kanskje fått et annet inntrykk.

-k

Takk for svaret.  Det er farlig å generalisere et helt land selv om jeg kjente hundrevis nordmenn (jeg kjenner kanskje 50?) og selv om jeg har lest utallige meninger i disse fora i mange år.  Jeg kjenner EN småbonde som bor litt utenfor Kjeller.  Det er alltid et farget utvalg.   Jeg studerte aldri sosionomi eller sosiologi på universitetet.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (10 minutter siden):

Jeg var bosskjoerer og tok fagbrevet, for 20 aar siden.

Jeg er naa en hoeyt utdannet kar.

Paa fagbrevet staar det "Gjenvinningsoperatoer"

Hoertes ikke det fancy ut? 😄

 

Jeg har kjørt gaffeltruck og slaktet sau. Interessante erfaringer. Ikke noe jeg ville ha drevet med i mange år. Halvparten av de på slakteriet hadde senebetennelse (!) og avdelingen som drev med gaffeltruck er lagt ned og oppgavene outsourcet.

Av de to vil jeg langt anbefale truckfører. Det er noe tilfredsstillende ved å sette opp varer i lange rekker og prøve å få det perfekt uten at hjernen er koblet inn. Og å stemple ut kl 16 uten å skjenke jobben en tanke på 16 timer. Når jeg leide en minigraver for et par år siden så koste jeg meg som en unge...

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (58 minutter siden):

Håndverkere i by har vel tildels ganske godt betalt. Spesielt elektrikere som er litt skjermet fra utenlandsk arbeidskraft, verre for malere.

Hvis du er selvdrevet og starter som lærling når du er 17, får erfaring og tjener penger som du bruker klokt, så starter eget firma før nakke og skuldre ryker og ikke treffer for dårlig ifht konjunkturer så er det vel et bra valg?

-k

Noen grupper med håndverkere er veldig godt skjermet fra utenlandsk arbeidskraft, og dermed lavere lønn. Spesielt de gruppene som reiser rundt og snakker med kunder, slik som f.eks elektrikere som du nevner. På den andre siden har du f.eks sveisere, og der er det veldig mange utenlandske som har kommet, og lønningene har ikke steget så mye som de burde. 

 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 timer siden):

Ja, jeg tenkte på alle de som ikke klarer å henge med på utdanningstoget og som faller fra. (Og som faller langt.) Det er et evig utdanningsmas når man er ung. Snart kreves det høyere utdanning bare for å tømme søppel.

Forstaar  at min respons om bossyrket, saa litt teit ut.

Det var egentlig en respons til denne, men den kom visst ikke med.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Cecilie Lange, økonomikommentator i NRK bruker sterke ord. Rentefesten er over. Hvor lenge varte den?

Dette er vårt verste økonomiske mareritt

Sitat

En ekkel kombinasjon av høy gjeld, høye boligpriser og rask renteoppgang gir god grunn til bekymring.

Sitat

Og her er grunnen:

I Norge har husholdningene mye gjeld, både når vi ser historisk på det – men også sammenlignet med andre land.

Sitat

Levekostnadskrise

Norge er ikke der nå.

Det er likevel ikke helt godt å si når smertegrensen til norske husholdninger er nås. Går den ved en boliglånsrente på 5 prosent? På 6 prosent?

Vi vet ikke hvor knekkpunktet er, før vi er der.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 4.6.2023 den 16.22):

Altså, jeg hører enkelte påstår dette. Men jeg har enda ikke sett noen beviser på at nordmenn har fått dårligere kjøpekraft de senere årene. Faktisk har levestandarden til alle jeg kjenner ØKT de siste 10 årene. At andre land får bedre kjøpekraft enn de tidligere hadde, og at forskjellen mellom Norge og Polen krymper, er på ingen måte det samme som at nordmenn har gått ned i kjøpekraft.

Jeg føler at enkelte mener det er en naturlov at Nordmenn skal være X antall prosent rikere enn f.eks. Polen, og hvis polakker blir rikere, så må nordmenn bli minst like mye rikere de også.

Til syvende og sist er poenget mitt at vi generelt sett har det jævlig bra i Norge. Ja, forskjellen mellom Norge og resten av Europa har krympet. Men det betyr ikke at vi har fått det verre, men heller at enda flere har fått det bedre. Og det er egentlig en bra ting for alle unntatt nordmenn som vil leve som konger i syden.

Ikke mindre enn økt de siste årene, må jo lure på om vi bor i samme land.

Hvordan kan det ha seg  når krona har halvert seg i verdi, boligprisene minst doblet seg og at mange har gjeld til over pipa.. Gir jo ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...