Gå til innhold

Hvor dårlig står det til i Norge, sånn egentlig?


Anbefalte innlegg

Vi får komme oss til Frankrike, så kan vi spise Kanapéer og drikke Cognac til ei vanlig norsk månedslønn per flaske. Nå har de fått verdensarvstatus for baguettene også. Hvilken velstand de har. Noe helt annet enn pølser. Selv om det også finnes noe pølsekultur der, er franskmennene stort sett langt mere sofistikerte enn nordmenn.

Franskmennene har en snodig måte å  spise pølse på. Antakelig var det en fransk baker som onanerte i en baguette, før han ble sulten og stappet ei pølse i hullet som oppstod. Fransk hot dog-dressing hadde han allerede sørget for som resultat av onanien. En merkelig skikk det der med å stappe ei pølse i et hull.
DSC_0841.jpg?w=2048&ssl=1

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (59 minutter siden):

Det der er helt  individuelt. Man har ikke vunnet i Lotto ved å bli født i Norge. Det er ikke gitt at man har det bra fordi man er født i Norge og livet handler uansett om å forbedre utgangspunktet. Som Jim Rohn pleide å si. "Livet er ikke ei seng, det er en stige til å klatre i." Så la oss si at folk i snitt får det greit i Norge, men de har ikke noen ambisjoner om å komme noe sted, altså å klartre i stigen. Det blir å leve fra hånd til munn på timesbasert inntekt til de ikke skal jobbe noe mer og så skal de dø.

Det er mye elendighet rundt omkring i landet for den som orker å se etter. Blant annet er det over en million mennesker som sliter for å få endene til å møtes. En god del av disse har barn som blir berørt av fattigdomen. 70% av voksne er overvektige og det antas at en god del av disse får livsstilssykdommer som er vanskelig å reversere. Dette fører til en god del sykdom og død. Av det øverste på statistikken over hva som fører til død i Norge.

Det er mange barn i Norge som ikke får gleden av å vokse opp i et trygt hjem. Som ikke har en mor eller far som bryr seg, eller som ikke har foreldre med ferdigheter eller ressurser til å legge til rette for et godt liv som barn, som igjen er grunnlaget for hvordan man får det som voksen.

Min barndom var preget av fattigdom og utrygghet. Jeg kom meg ut av elendigheten på egen hånd. Hvis jeg har noe å takke er det at jeg er født med en god kognitiv funksjon og kreativitet, ikke at jeg er født i Norge.

Veldig sant. Har man for eksempel feil farge har man virkelig trukket det korteste strået. 

Lenke til kommentar

Kanskje et første steg er å faktisk generalisere litt. Ja, det er triste skjebner og mennesker som blir utsatt for urett, men, andelene av befolkningen som har det godt i Norge er høy. Å si at man ikke har trukket vinnerloddet med å være født i Norge er tull, da vi er fem millioner av 8 milliarder - hvor de fleste har det langt verre enn oss (igjen, ikke feilfritt). Tror mange hadde hatt godt av å reise mer rundt og oppleve hvordan andre land er, når man ser «vugge til grav». Det gir perspektiver utover at man ikke liker Norske pølser og utvalget av varer i butikken. 

Ps: Jeg ble født inn i en fattig familie (boksemat mesteparten av uken og arvet tøy fra familien), men takket være de offentlige tilbudene og mulighetene gitt i landet er jeg nå i en behagelig middelklasse. Det at man i Norge kan komme seg ut av fattigdom og forbedre sine utsikter er noe svært mange land ikke har.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Så la oss si at folk i snitt får det greit i Norge, men de har ikke noen ambisjoner om å komme noe sted, altså å klartre i stigen. Det blir å leve fra hånd til munn på timesbasert inntekt til de ikke skal jobbe noe mer og så skal de dø.

Alle må vi ha noen form for inntekt, og alle skal vi dø.

Om inntekten er time-basert eller avkastning av investeringer synes ikke så veldig relevant.

-k

Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 4.6.2023 den 10.21):

Det høye skattetrykket vi har finansierer oppgavene innbyggere i en del andre land betaler av fra egen lomme. USA er et godt eksempel.

Det er en myte at vi har høyt skattetrykk i Norge, vi ligger rundt eller rett over snittet til OECD.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Heldigvis så står vi oss godt sammenlignet med disse landene også. 

 

Ja, forstaar godt, at det er "de vi liker aa sammenligne oss med"

Finnene, kjenner jeg ikke saa godt, foruten den gode "pytt i panna" de har.

De andre tre, bare ler, naar det er snakk om norsk mat.

Vi kjoerer den overdaadige luksusen, det overforbruket og enda, er vi ikke fornoeyd.

Vi vil ha mer. 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

De er sammenliknbare land med liknende kultur, religion, etnisitet, klima, natur, geografisk beliggenhet, språk, historie, politisk ideologi og så videre. Det er logisk å være mer som disse landene, og sammenlikne oss med dem.

Norge er ikke preget av overdådig luksus. Våre nasjonalretter er råtten fisk, sauehjerne, fisk oppløst i Plumbo og poteter.
Når vi vil spise noe som faktisker spiselig lager vi taco, men med kjøttdeig i stedet for biffkjøtt.
Vi har ikke en matkultur med dyre viner, det er det Italia og Frankrike som har. Vi bruker ikke trøfler, parmesan, parmaskinke eller safran. Bondekost er normalen. Hva er det du klager på?

Gjennomsnittsalderen på en norskregisrert bil er 10,8 år, og vi kjører folkelige merker som Peugeot, Toyota og Volkswagen. Tesla er populært pga. økonomiske skattefordeler, ikke fordi nordmenn kjører luksusbiler. Bentley og Rolls er ikke normale biler her. Selv de rikeste liker ikke å vise seg frem, men bor i normale hus og kjører normal bil.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 4.6.2023 den 10.55):

Ofte er det ikke rare kvalifikasjonen som trengs. Og man kan jo lure på hvorfor "ingen har ønsket å utføre" jobben. Må være noe med vilkår vil jeg tro. Det er klart at når man tjener like mye på NAV som å gjøre en eller annen polakk-jobb blir det et enkelt valg for mange, dessverre. Arbeidsgivere er desperat etter unge folk som godtar "hva som helst" av betingelser, jeg har sett mye gjennomtrekk. Både lærlingeordningen og arbeidstrenings ordningen via NAV brukes i utstrakt grad for å skaffe billig arbeidskraft og når man er ferdig med de er det rett inn med nye folk som skal utnyttes.

Det norske lønnsnivået er relativt likt. Dette har ført til at Norge har att tilgang på relativt billig profesjonsarbeidskraft som igjen har gitt grunnlaget for ein god velferdsstat. Ulempen er at når du kjem til ufaglærte stillingar så blir også forskjellen i lønn veldig lite mellom å jobbe som ufaglært eller få sosialhjelp.
I dag har det å ha vanleg arbeid fått så lav status at det er vanskeleg å rekruttere ungdommar inn i slike jobbar. Å være butikkmedarbeidar blir av enkelte brukt nesten som skjellsord, og då er det ikkje så rart at det er vanskeleg å finne nokon som vil ha ein slik jobb som yrkesveg.
Då blir det heilt nødvendig å importere arbeidskraft for å få disse arbeidsoppgåvene utført.

Eit tilhøyrande problem som forsterkar problematikken med at enkelte yrker har veldig lav status er at det nærmast har gått inflasjon i høgare utdanning. Har du berre fullført grunnskulen så er du heilt sjanselaus i arbeidslivet, sjølv med gjennomført vidaregåande er det dårleg med jobbmuligheiter, og i dag er det nesten ikkje nok med bachelorgrad heller for sjølv den enklaste jobben.
Denne utdanningsinflasjonen gjer at fleire og fleire ungdommar kjenner på at dei ikkje strekker til om dei ikkje har tatt mastergrad, og når det i tillegg ikkje fristar med ufaglærte stillingar så er vegen kort til at ein blir ufør. Enten heilt bevist for å forsøke å sleppe å måtte jobbe, eller sikkert meir relevant fordi ein blir psykisk sjuk av kjenne seg ubrukeleg og tilsidesatt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

Eit tilhøyrande problem som forsterkar problematikken med at enkelte yrker har veldig lav status er at det nærmast har gått inflasjon i høgare utdanning. Har du berre fullført grunnskulen så er du heilt sjanselaus i arbeidslivet, sjølv med gjennomført vidaregåande er det dårleg med jobbmuligheiter, og i dag er det nesten ikkje nok med bachelorgrad heller for sjølv den enklaste jobben.
 

Siden folk må bruke unødvendig mange år på universitetet for å ende opp i en jobb som på ingen måte strengt tatt behøver noen mastergrad går landet som helhet også glipp av utroling mange årsverk produktivt arbeid, med tilhørende verdiskapning og betalt skatt. Dette er en trend som burde snus, men hvordan i alle dager skal det gjøres i praksis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (34 minutter siden):

En kunne jo slutte med å gi jobbene til billigere, utlandsk arbeidskraft. Nordmenn kunne fått jobben hvis det var mulig for nordmenn å leve av dem.

Først; du ser jo hvordan det gikk for Storbritannia etter Brexit når de prøvde å kaste ut utenlandsk arbeidskraft.

Secondly; vi er uansett i konkurranse med utlandet i svært stor grad i Norge, noe som ikke vil endre seg ved å gjøre det vanskeligere for å utlendinger å jobber her.

For det tredje; vi har knapt arbeidsledighet. Den arbeidsledigheten som finnes i dag er knapt nok mulig å kvitte seg med på overordnet plan. Vi kan ikke sette hvemsomhelst til å jobbe som hva som helst. Det vil alltid være friksjoner som skapes pga feil kompetansemiks, geografi, endringer som skjer i markedene og mye mer.

Smule8o skrev (2 timer siden):

Siden folk må bruke unødvendig mange år på universitetet for å ende opp i en jobb som på ingen måte strengt tatt behøver noen mastergrad går landet som helhet også glipp av utroling mange årsverk produktivt arbeid, med tilhørende verdiskapning og betalt skatt. Dette er en trend som burde snus, men hvordan i alle dager skal det gjøres i praksis?

Vi prøver allerede å snu på det med økt fokus på fagutdanninger. Det er ikke direkte løsningen på problemet du ser på da det ikke vil fikse de som krever høyere utdanning enn nødvendig, men det vil ha en effekt på å hjelpe imaget til fagutdanninger. Det sagt; det er ikke der skoen trykker. Det er et luksusproblem å ha for god kompetanse. Vi bør fokusere mer på andre, større utfordringer, som å dekke kompetansegap, økende utfordringer med unge arbeidsløse, psykisk helse, misinformasjon...lista er lang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

De er sammenliknbare land med liknende kultur, religion, etnisitet, klima, natur, geografisk beliggenhet, språk, historie, politisk ideologi og så videre. Det er logisk å være mer som disse landene, og sammenlikne oss med dem.

Norge er ikke preget av overdådig luksus. Våre nasjonalretter er råtten fisk, sauehjerne, fisk oppløst i Plumbo og poteter.
Når vi vil spise noe som faktisker spiselig lager vi taco, men med kjøttdeig i stedet for biffkjøtt.
Vi har ikke en matkultur med dyre viner, det er det Italia og Frankrike som har. Vi bruker ikke trøfler, parmesan, parmaskinke eller safran. Bondekost er normalen. Hva er det du klager på?

Gjennomsnittsalderen på en norskregisrert bil er 10,8 år, og vi kjører folkelige merker som Peugeot, Toyota og Volkswagen. Tesla er populært pga. økonomiske skattefordeler, ikke fordi nordmenn kjører luksusbiler. Bentley og Rolls er ikke normale biler her. Selv de rikeste liker ikke å vise seg frem, men bor i normale hus og kjører normal bil.

Ja, det er veldig synd paa oss og sevfoelgelig er det ulogisk aa sammenligne oss med de ressurssvake landene.

Gjoer vi det, saa maa vi jo innroemme, at vi er sokkrike.

Sauehjerne, raatten fisk? vaer naa litt realistisk. Selvfoelgelig liker vi arbederklassematen, vi er vokst opp med.

Naar jeg har vaert borte lenge, er det den, jeg droemmer om, ikke soendagsrettene.

Jeg vil ogsaa minne deg paa at den Tacoen, med kjip kjoettdeig, pleier det aa vaaere en haug med groennsaker, i fra alle verdens hjoerner til, revet ost, Guakamole og tomatsaus. Jeg velger som andre, kjoettdeig, for jeg foretrekker det.

Spoer du meg, saa stinker det av luksus.

Jeg mistrives sterkt i dette landet, men har ingenting aa klage paa, i forhold til disse "problemstillingene".

Trodde det var meg, som mellom linjene, lurte paa hvorfor du, klager jeg.

 

 

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Taco stinker av luksus, fordi isbergsalaten og tomatene er importert fra Nederland, og den hermetiske maisen er fra USA? Rømme og ost er altfor fint for nordmenn?

Hvor elendig må vi ha det før du er fornøyd? Får vi bruke litt melk i vellingen, eller er det overdreven luksus også? For vi bruke ekte havre, eller må vi bruke bølgepapp?

Ang. de tradisjonelle, norske rettene har de navn som smalahove, lutefisk og rakfisk. Google det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 timer siden):

Taco stinker av luksus, fordi isbergsalaten og tomatene er importert fra Nederland, og den hermetiske maisen er fra USA? Rømme og ost er altfor fint for nordmenn?

Hvor elendig må vi ha det før du er fornøyd? Får vi bruke litt melk i vellingen, eller er det overdreven luksus også? For vi bruke ekte havre, eller må vi bruke bølgepapp?

Ang. de tradisjonelle, norske rettene har de navn som smalahove, lutefisk og rakfisk. Google det.

Dette er  ikke vanlig mat. Smalahove, det var noe som ble veldig trendy, naar jeg var ung, i firmafest sammenheng, freks.

Naa bruker vi dem til aa skremme vettet av turistene.

Takk, jeg glemte roemmen.

Jeg bruker ekte smoer, roemme, floete og spelt, der jeg er, veldig bevisst og takknemlig for, hvor privilegert jeg er.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En interessant artikkel på mange måter: https://www.document.no/2023/06/03/stadig-flere-polakker-reiser-hjem/

Quote

– Kronekursen er den viktigste bakenforliggende årsaken til at polske arbeidere i Norge reiser hjem. Samtidig er arbeidsmulighetene og lønnsnivået i Polen blitt bedre.

Adam Kordowski mener at aktørene i det polske næringslivet er mer seriøse enn det han opplevde i Norge, som har et næringsliv han sier preges av en viss «useriøsitet».

 

Quote

I 2022 ser situasjonen annerledes ut. Kun 1849 innvandret fra Polen til Norge, mens 4774 reiste motsatt vei.

Til og med polakker finner dette landet for dårlig. Det sier litt. Svenskene har vel for lengst reist hjem. Milliardærene er på full fart ut, samme med østblokk arbeiderne. Hvilke folk er det som blir igjen i dette landet til slutt egentlig?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Er fantasien blant nordmenn flest at alle har like muligheter  eller at alle har det de trenger?   Jeg tror kriteriene om hva som gjør et land bra eller dårlig kan være ganske forskjellige.

Helt riktig,

For et land, folket naturen, landskapene, oekonomien, ressursene. Tenk hvor bra, jeg kunne hatt det her.

Da er det jaevla frustrerende aa vaere cannabisbruker og bli undertykket ,stigmatisert, forfulgt og sett paa som en junkie.

Bodde i utlandet paa egne midler, i 8 aar. proevde aa aapne business, men maatte hjem igjen. Satser paa, at jeg skal klare aa komme meg ut igjen, i naermeste fremtid. Har ei venninne, som blir med. Sliter med det samme.

Noen av innvandrerene, med flyktningestatus, griner sine bitre taarer, over at de har havnet her. 

Det uskyldige rusmiddelet, en faregrense under tobakk, hvorfor skal det vaere saann?

Kom gjerne med en kommentar om dette, men ikke la oss spore av, paa en cannabisdebatt.

@skaftetryne32 har en bra traad, "Paa tide aa legalisere cannabis ?"

Gaa inn paa den, hvis du maa lette paa trykket.

Synes dette maatte frem, det er kjipt, aa tilhoere denne minoriteten, i dette landet.

 

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...