Gå til innhold

Har jeg bruk for en "airfryer"?


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at finnes noe som kalles en "airfryer", tenkte at en slik en kunne jeg tenkt meg (bare fordi den så spennende ut), men da jeg undersøkte mer rundt den så finner jeg ut at det egentlig bare er en liten varmluftsovn, har jo fra før den store stekeovnen, så da har jeg  vel ikke bruk for den eller? Er det noen fordeler med disse små som kan rettferdiggjøre kjøpet om jeg alt har en vanlig stekeovn med varmluftsfunksjon fra før (som jeg nesten aldri bruker uansett)? Hvordan er det med vedlikeholdet av disse vs. en vanlig stekeovn? Er de lette å rengjøre?

Erfaringer? Synspunkter, er dette et nyttig tilskudd til kjøkkenet eller bare de fleste egentlig ikke har bruk for men som produsentene lager for å tjene penger. Hva ville dere ha valgt om dere måtte velge mellom en airfryer eller mikrobølgeovn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en Airfryer for et par år siden. Valgte å levere den tilbake på åpent kjøp grunnet følgende:

1. Tar stor plass på benken.

2. Fungerer ikke for familier (lager for liten mengde mat)

3. Stort sett samme resultat som varmluftsovn.

4. Relativt kostbar

 

En mikro vil jeg påstå har flere bruksområder.

Men bor du alene kan det være kurrant å lage mat for en, men for en familie på 3-4 stk, tar det rett og slett for lang tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min forståelse er at airfryer lar deg lage frityrstekt mat som er sunnere men ikke like god.

Jeg prøver å spise lite frityrstekt mat, men når jeg først gjør det vil jeg at pommes frites skal være sprø på rett måte.

Jeg har valgt å ikke kjøpe frityrkoker fordi jeg vet med meg selv at da hadde jeg spist mer frityrstekt mat.

Jeg bruker ikke mikro. Jeg brukte mye trykkoker en stund, nå bruker jeg den mest til risotto. Jeg brukte mye sous vide en stund, men nå har det dabbet av. Jeg bruker egentlig mest kasserolle, stekepanne og stekeovn med over/under-varme. Og så grill da.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker min til å steke ostesnitsel (går mye raskere enn ovnen og krever en brøkdel av oljen til pannen) og pommes frites.

Ellers ganske lite. Min er ett herk å vaske noe som hindrer bruken en del. Ser moderne utgaver har lettere vasking.

Men du får også mikroer nå med airfryer funksjon. Har en slik på jobb og den er meget bra. Steker frossenpizza i den og blir perfekt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Både fruen og jeg var overbevist om at dette trengte vi ikke. Etter vi fant en testvinner på svartefredag i fjor har vi antakelig brukt den tett opp mot annenhver dag. Både til middag og kveldsmat. Resultatet blir mye likt som varmluft og grill i den vanlige stekovnen. Kjøtt blir virkelig saftig med crispy skorpe. Det samme med ostesmørbrød, boller, rundstykker osv. 

Airfryeren varmer nesten instant, stekovnen må varmes opp og bruker i tillegg lenger tid på selve stekingen. Førstnevnte bruker da i praksis 1700W på f.eks 8 minutter. Stekovnen bruker tilsvarende 3500W på 15 minutter (ca 5 min til 200 grader).

Mikrobølgeovnen må sees mer som en koking om man skal sammenligne. 

Ulempe: Pommes frites blir ikke like god som med en frityrkoker, så den har vi beholdt. Den bråker en del, med en overraskende høylydt vifte. Den tar plass på benken så man må ha litt flater å boltre seg på.

Edit: Enkel å rengjøre, som en kasserolle med hull og teflonbelegg.

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man singel eller 2 personer så er airfryer genial og bruker mindre strøm enn ovn men for større familier kan man heller bruke ovn. Syns ting går kjappere med airfryer enn ovn, pomes frites er genialt i airfryer, ja frityr stekt smaker bedre men airfryer er sunnere da man bruker lite olje.

Så er opp til deg men for studenter og single så vil jeg si at airfryer er bedre, ja man får ikke stekt en helt grandis i en men man får stekt en halv når man deler den opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker airfryer til å steke utendørs, oftest kylling og div fettrik kjøtt som lager røyk, å lage sprø skorpe for eksempel innendørs setter av røykalarmen som videre sender signal til hovedsentralen på bygget.

Airfryeren tørker maten raskere enn hva vår stekeovn klarer med varmluft. Den har mindre volum og bruker kortere tid.   Ulempen er at den tar plass.

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
2 hours ago, onkel_jon said:

Så er opp til deg men for studenter og single så vil jeg si at airfryer er bedre, ja man får ikke stekt en helt grandis i en men man får stekt en halv når man deler den opp.

glem ikke at den er sabla flott til å varme opp pizzastykker også.

De smaker og ser langt, langt bedre ut enn soggy pizzastykker varmet i microbølgeovn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bruker vår air fryer hele tiden. Vår har både over- og undervarme, så vi slipper å måtte snu maten halvveis. Dette syns jeg er ganske viktig, og det er merkelig at de fleste modeller ikke har denne funksjonen. 

Noe av det jeg syns den er best på er vårruller. Pensler en dem med olje blir resultatet veldig nært frityrstekt. Den store fordelen er at en slipper alt styret frityrsteking medbringer, kan lage flere om gangen og at en ikke trenger å bekymre seg for om de er rullet og forseglet godt nok; i air fryer går de ikke i stykker og fylles med olje.

Den er også veldig grei til alt av frosne/halvstekte rundstykker. Resultatet blir likt som stekeovn med varmluft, men det trengs ingen forvarming og både temperatur og steketid kan reduseres.

Det viktigste å være klar over når en skal bestemme seg for om en trenger en air fryer eller ikke, er at det ikke er en frityrkoker, det er en liten og kraftig varmluftsovn.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en Phillips-sak (tror jeg) som blir brukt til kylling og pommes-frites. Må si at jeg er imponert. Trudde pommes frites kom til å bli mer vassen og smakløs, men der tok jeg feil. Den blei kjøpt inn etter at frityrkokeren tok kvelden for et par år sida, og har ikke kjøpt ny siden. Airfryeren er også lettere å reingjøre siden alt av beholdere går i oppvaskmaskina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Cerent skrev (På 14.4.2023 den 1:12 PM):

Erfaringer? Synspunkter, er dette et nyttig tilskudd til kjøkkenet eller bare de fleste egentlig ikke har bruk for men som produsentene lager for å tjene penger. Hva ville dere ha valgt om dere måtte velge mellom en airfryer eller mikrobølgeovn?

Man klarer seg helt fint uten, så lenge man har stekeovn og platetopp, men den har noen fordeler og ulemper. 

Den store fordelen, er at det er kjapt og enkelt å bruke, og at renholdet av den er meget enkelt i forhold til en stekeovn. Har man barn kan de også enkelt bruke denne uten at det er noen fare for at de skader seg eller lager masse søl.  Ulempene er at mengden mat du kan lage i den er særdeles liten. Skal du lage feks kylling og pommesfrites, så må du først lage det ene og så det andre hvis du skal ha èn porsjon til èn voksen. Den tar også plass på kjøkkenbenken og koster jo litt. 

Har du plass og penger, så er det et greit redskap å ha, hvis man kjapt og enkelt skal lage seg noe mat, og det er mye rart man kan lage eller varme opp i den. Hvis jeg skulle valgt mellom mikrobølgeovn og airfryer så hadde valget helt mot en airfryer, men det er fordi jeg sjelden eller aldri bruker mikroen

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Breville airfryer med rotisseri.  Kjekk å ha tenkte jeg og fordelen er jo som flere skriver veldig rask oppvarming.

Ulempen i en vanlig leilighet er at det også kommer veldig mye varmluft/stekeos ut i rommet, så ble til at jeg ga bort min.  Mikro, brødrister og kaffetrakter legger allerede nok beslag på benkplass.

En kan selvfølgelig flytte den til under ovns-avtrekket, men da er det ikke like hendig lenger og stekeplatene blir blokkert om en f.eks. skal lage saus samtidig.

Mye mindre stekeos fra vanlig varmluftsovn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Vi har en, tar opp mye plass og blir aldri brukt. Vel kona friterte kyllinglår her om dagen men det er unntaket.

fritert mat er ikke sunt heller.

Det er en veldig effektiv og rask varmluftsovn, har lite med frityr å gjøre. Garbage in, garbage out gjelder også her. Mat blir ikke sunn fordi det havner i virgin oil på stekepannen.

Eg bruker airfryer i tillegg til stekepanne. Er vel den beste investeringen eg noen gang har gjort på kjøkkenet. Bacon smaker langt bedre i en airfryer, og det tar et pittelite minutt så er det ferdig. Mikrobølgeovn har eg ikke hatt på mange år, det er vel den dårligste investeringen eg har hatt på kjøkkenbenken.

Til TS, husk å kjøp en med flere rister inn i, ikke en sånn du hiver noe mat ned i et mørkt høl. Den skal ligne på en liten mikro. Ristene eg har i min får lett plass i oppvaskmaskinen i lag med tallerkene. Genialt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg heller en miniovn med vifte (convection). Er omtrent akkurat det samme, bare noe lenger steketid enn airfryer pga større areal (men mye kortere enn stekeovn).

Fordelene er at den har mye mer plass enn airfryer, og kan dermed brukes til mye mer. Bruker den omtrent hver dag til å tine brød. Får plass til ca 6 skiver inni, og det blir som nybakt brød. Samme med oppvarming av pizza, får plass til alle pizzarestene og smaker som nystekt.

 

Når det gjelder strømforbruk så er det uvesentlig, selv om det sikkert blir reklamert for å være energibesparende. Verken stekeovn, airfryer eller hva det måtte være bruker nok strøm til at det er merkbart, med mindre du bruker de i timesvis hver dag.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (1 time siden):

Det er en veldig effektiv og rask varmluftsovn, har lite med frityr å gjøre. Garbage in, garbage out gjelder også her. Mat blir ikke sunn fordi det havner i virgin oil på stekepannen.

Eg bruker airfryer i tillegg til stekepanne. Er vel den beste investeringen eg noen gang har gjort på kjøkkenet. Bacon smaker langt bedre i en airfryer, og det tar et pittelite minutt så er det ferdig. Mikrobølgeovn har eg ikke hatt på mange år, det er vel den dårligste investeringen eg har hatt på kjøkkenbenken.

Til TS, husk å kjøp en med flere rister inn i, ikke en sånn du hiver noe mat ned i et mørkt høl. Den skal ligne på en liten mikro. Ristene eg har i min får lett plass i oppvaskmaskinen i lag med tallerkene. Genialt.

Jeg er enig i at det er bra å ha om det blir brukt, vi jeg er bare lei oss for at vi aldri omtrent bruker den.

Samme med en stor blender/mixer, som er for stor for oss, den gamle lille er den vi bruker mest.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...