Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (13 timer siden):

Hvetemel egner seg best i søtsaker. 

Jeg prøver å unngå hvetemel i brød, det skal ihvertfall ikke være først på ingredienslista. 

Hvis man ikke skal ha noe hvetemel i brød, må man tilsette grov melblanding glutenfri for at det skal henge sammen?

Hvor lite hvetemel klarer man seg med?

vidor skrev (12 timer siden):

Ja, hvetemel har dobbelt så høy glykemisk indeks som raffinert sukker og blir derfor blodsukker også dobbelt så raskt. Nå spiser jo ikke de fleste raffinert hvetemel, men lager brød av det og har på pålegg og begrenser mengden etc, så da går glykemisk last noe ned, men for blodsukkeret er ikke dette noe bra øvelse for de fleste.

Og jeg som trodde sukker var synderen. Glutenfrie produkter har ofte høyt sukkerinnhold er inntrykket mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (9 timer siden):

Hvis man ikke skal ha noe hvetemel i brød, må man tilsette grov melblanding glutenfri for at det skal henge sammen?

Hvor lite hvetemel klarer man seg med?

Og jeg som trodde sukker var synderen. Glutenfrie produkter har ofte høyt sukkerinnhold er inntrykket mitt.

Du kan sikkert bruke guarkjernemel for å binde brødet sammen uten hvetemel. Mulig det blir litt vassent. Jeg bruker bare litt for å binde mer vann i deigen. Kanskje det er mulig å bruke xantangummi også. Har ikke testet, men ser det nevnes i enkelte oppskrifter. Det samme med psyillum. 

Byggmel er et alternativ. Men det inneholder gluten. 

Hvis stivelsen i hvetemelet er problematisk, men ikke gluten,  kan du bruke hvetegluten (markedsføres ofte som vital hvetegluten). Det er 70-80% protein og stortsett ren gluten. Vidunderlig produkt hvis du skal lage brød av ertemel o.l.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan tilsettes ekstra gluten i en god del butikkbrød, og det er sannsynligvis ganske ugunstig for mange.

Hvis man fremdeles ønsker å spise eget brød bør en bake det med andre alternativer som nevnt.

Surdeig er jo også en mulighet om en vil redusere gjærbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bastu

Sitat

Bastu (av badstuga) eller kölna är ett till hög temperatur uppvärmt rum eller mindre byggnad som används för bad. Traditionellt har bastun även använts för torkning av malt, säd och lin, och för torkning och rökning av fisk och kött.[1]

Ikke utenkelig, altså.

Men mest sannsynlig på en industriell kjøttfabrikk, ikke den lokale svømmehallen.  Ingen eldre menn og nordlendinger som leser VG. Bare kjeler av rustfritt stål som gjenskaper smaken uten det tradisjonelle håndtverket.

Lenke til kommentar

Bloggen til Erik Arnesen, Sunn Skepsis, har mykje godt stoff. Internett er blitt ein smeltedigel av informasjon, fakta og oppspinn. Blant influencere, bloggere og alle andre stolar eg meir på det folk med utdanning om ei emne skriv enn dei fleste andre. Det ser diverre ikkje ut som den blir oppdatert lengre, men ei god kjelde.

Her er td. eit innlegg om hvete, med ein del presisjonar og nyansar i ein sånn diskusjon: https://sunnskepsis.wordpress.com/2013/01/16/er-hvete-og-gluten-roten-til-alt-vondt/#more-1411

Sitat

[Påstand:] 4. «Hvete – også fullkornshvete – gir høyere blodsukkerstigning enn sukker»

Det er riktig at brød (både loff og grovbrød) har høyere glykemisk indeks enn vanlig sukker. Sammenliknet med glukose har brød en GI på 75 og sukker en GI på 68. Men å sammenlikne brød og sukker på denne måten er absurd, og det overser et viktig element: Mengde. Man  må spise mye mer brød for å få samme blodsukkerstigning som sukker. Glykemisk indeks er et mål på blodsukkerstigningen fra 50 gram tilgjengeligkarbohydrat i den enkelte matvare sammenliknet med 50 gram glukose. 50 gram tilgjengelig karbohydrat får man fra ca 130 gram grovbrød eller 50 gram sukker. Dessuten spiser man sjeldent brød alene, man har pålegg på og kanskje noe ved siden av som senker den glykemiske belastningen.

Men no er dette ein tråd om daglegvareprisar, ikkje ernæring.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Mr.M said:

gjorde litt svenskehandel i helgen, bl.a. denne

HG6iMqb.png

håper man ikke skal ta det helt bokstavelig at de har dratt med skinka i badstuen?

Hva kostet 5 skiver i Sverige? De selger nesten det samme på Coop Extra bare stappet full av estoffer, er det noen estoffer i den skinka fra Sverige?

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (21 minutter siden):

Hva kostet 5 skiver i Sverige? De selger nesten det samme på Coop Extra bare stappet full av estoffer, er det noen estoffer i den skinka fra Sverige?

kr. 14,85/90 gram. Aner ikke hva tilsvarende koster hjemme, men kjøpte ikke for å spare penger, bare lyst på noe godt pålegg og ferske rundstykker.

teller 5 E-stoffer på etiketten (stabiliseringsmiddel/antioxidantmiddel/konserveringsmiddel) sånn sett er det vel likt på begge sider av riksgrensa. Er kanskje ikke mulig å produsere kjøttpålegg uten, hvis det skal ha en viss holdbarhet?

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (31 minutter siden):

Ikke for å være morsom, men hvordan ligger det an med narkotikaprisene nå om dagen?

har vel sunket ganske mye i forhold til hvordan det var under covid-19 restriksjonene, da var jo Norge nærmest hermetisk lukket en lang periode.

Så, dop har blitt billigere siste året, mens mat har blitt dyrere. [/retorisk formulert] :grin2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSB: Høyeste prisvekst siden 80-tallet

Sitat

Prisene i mai var 6,7 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Matvareprisene er opp hele 13,2 prosent.

Sitat

 

Flyreiser, mat og husleie

– Prisveksten fortsetter å holde seg oppe, og vi ser at den har stabilisert seg på et høyt nivå, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB i en pressemelding.

En høy prisstigning regnes som en fare for økonomien i landet.

– Det som bidrar mest til at vi får denne oppgangen i tolvmånedersveksten er prisene på flyreiser, mat og husleier. I tillegg fortsetter prisveksten på importerte varer å være høy, trolig godt hjulpet av den svake krona, sier Espen Kristiansen.

 

 

Lenke til kommentar
Sitat

Matvareprisene er opp hele 13,2 prosent.

Hvor i all verden er det de finner disse prisene? Svært mange matvarer har jo 50 eller 100% prisøkning. Jeg har nevnt mange i tråden hittil. Kan fort legge til noen flere eksempler om ønskelig. F.eks Tine kulturmelk mørkeblå variant, tilbudspris i går 19,90. I fjor betalte jeg 12,90 for den samme. Enkleste variant rød paprika i fjor 50-ish kr/kg. Nå 102 kr/kg. Her en dag så jeg bananer til 36,90 ! På gul tilbudsplakat! I fjor kjøpte jeg jevnlig kaffe hele bønner fra Friele til 39,90 pr halvkilo. I år, 59,90 på Tilbud! og 85-ish "normal" pris.  Isbergsalat 29,90 på tilbud. I fjor 14,90 på tilbud. Agurk i fjor 14,90 pr stk, nå 27,90. osv osv.

Jeg tror SSB må ha hengt seg opp i et lite utvalg varer som alle butikkene har, altså ingen EMV, og at kjedene vet hvilke varer SSB følger med på sånn at de kan "koke frosken" ved å sette opp akkurat de prisene jevnt og sakte over en lengre periode, mens det går helt bananas på andre varer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg blir så lei denne drittpolitikken!!!!

Det er kanskje ikke regjeringas feil at det er krig i Europa og at Inflasjonen er høy til å begynne med, men de bidrar i hvert fall! 

De klasker til med 56 olje milliarder i revidert National budsjett, mens Norges Bank står på hodet og prøver å få ned inflasjonen.

Nå har Ola og Kari fått økt skatt i alle bauger og kanter, mens de som sliter har fått 3 kr dagen....., så får de økte drivstoffpriser, økte matvare priser, økte renter. For ikke å snakke om strømregninger. 

I mellomtiden, så beriker staten seg som aldri før, til og med kommunene tapper de for kraft inntekter, bare i Rogaland er det 422 millioner kommunene + 288 millioner fra Fylkeskommunen.

Så er det lakseskatt til Kysten og høypris bidrag til kraftverka.

Økning på 5% i arbeidsgiveravgift til arbeidsgivere som har ansatte som tjener over 700K. (disse folkene får må også dekke de 3 kr dagen de andre fikk i skatte lette)

Senkning av trinn skatt nivå fem, slik at det slår inn for  langt flere (+20000 i skatt). 

En hinsides økning i skatt på kjøp og salg av aksjer/fond og utbytte de siste 3 år, 6% eller rundt der......

Effektivt sett er formueskatten doblet fra i år til i fjor (% øking + reduksjon i verdi setningsrabatt etc), og de som flytter får kjeft? Har de mistet det helt? 

Spleise lag? Vanlige folks tur? 

Den norske krona er gått rett i dass, null tillitt fra utenlandske investorer til dette landet/regjering, det er vell estimert de har trukket ut 40-60 milliarder allerede. 

Når i tillegg SV da, som skulle legge ned oljeindustrien nå fråtser i oljepenger, ja da lurer man på om det finnes selv innsikt i det hele tatt i dette landet. "Du kain jo bare sell nokka" Jada Kaski, kom deg i arbeid, lær litt om livet, og ta resten av bermen med deg! 

 

Endret av guttorm
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...