Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

vidor skrev (29 minutter siden):

Ganske interessant at det virker som problemet med nasking nå kan tolkes som at butikkene nasker fra kundene.

Helt forståelig at ting feilprises noen ganger på grunn av menneskelig svikt, men når dette er konsekvent over mange handleturer på høyvolum varer i butikker som har WiFi-oppdaterte hyllepris-brikker så begynner det å virke noe spekulativt.

Spesielt når dette skjer hos den mest-sutrende kjeden som klager over at de får dårligere innpriser.

Bunnpris som er mye mindre en Rema i innkjøpsvolum klarer seg jo greit ...

Kan det være at det taes noen solide hopp til konklusjoner her? Er en butikk mest tjent med fornøye kunder som finner riktige priser på varene, eller et høyst teoretisk mersalg man oppnår ved å bevisst feilprise melkekartongen med 1 kr?

 

Spiller ingen rolle om det er WiFi- eller 7G-oppdaterte prisbrikker. Hvis brikken er linket mot feil vare blir prisen aldri riktig. Hvis ikke butikken rydder opp i dette etter gjentatte tilbameldinger (eller én for den saks skyld), så bør du bruke forbrukermakten du har, og handle et annet sted. Det burde da besvare spørsmålet over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjokolade1 skrev (1 time siden):

Dette var en relativt gammel sak. Du kan lese om mer om utfallet her: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/bKbgj3/regjeringen-stopper-forbrukerraadets-omstridte-tjeneste-som-sammenligner-matpriser

Skjønner at du har dine egne meninger om dette, men det blir jo ikke annet enn spekulering.

 

Tillater meg å sitere Simen1 fra en annen tråd angående kraftpriser: 

Det er jo lite nytt at media tjener mange flere klikk på krisemaksimering enn på positive saker. Forbannelse selger godt!

 

En fornuftig påminnelse til alle iblant.

Helt klart spekulasjoner fra min side. Men jeg ser ikke hvordan butikkene er tjent med en slik portal. De har fordelen av uoversiktlighet. Men igjen, jeg spekulerer. Og jeg velger å tro at staten ikke er den riktige aktøren til å lage en slik sammenligningstjeneste. Prisguiden er jo f.eks. utviklet som et privat initiativ og har fungert bra. 

Lenke til kommentar

Rema fikk ikke ei krone av meg i går. Jeg ville vanligvis gjort halve handelen der men heretter blir det det Kiwi og Extra.

Ikke at jeg er fornøyd med noen av de, men jeg bruker det som føles minst kundefiendtlig. Jeg føler ikke at Rema bryr seg om meg som kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldre til 4-5 unger tror jeg kan være litt farlige å være rundt hvis brødskjæremaskinen ikke fungerer, så for dem er tiden de sparer på ferdigoppskjært brød gjerne gull i forhold til hvor fort det forsvinner.

Men enig at dette er et valg kunden må få gjøre selv. Det passer ikke for alle. Det eneste som slår tørt brød er tørt brød med svett ost og myk paprika.

Lenke til kommentar

Smak og behag. Jeg foretrekker å bake brød selv, fordi det smaker bedre. Når alle i huset skal ha både frokost og matpakke så går det et helt brød i slengen her, men det tar bare ~3 minutter å skjære opp. Pålegg tar minst dobbelt så lang tid og det slipper man jo ikke unna selv om man kjøper ferdig oppskjært. Edit: De tre minuttene sparer man potensielt igjen på å slippe køa ved brødskjæremaskinen i butikken.

For å dra dette tilbake til temaet dagligvarepriser så vil jeg anslå at hjemmelaget brød koster 8-10 kr/stk inklusive strøm. Selv first price kneip koster mer og den er ikke sammenlignbar med mine hjemmebakte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Smak og behag. Jeg foretrekker å bake brød selv, fordi det smaker bedre. Når alle i huset skal ha både frokost og matpakke så går det et helt brød i slengen her, men det tar bare ~3 minutter å skjære opp. Pålegg tar minst dobbelt så lang tid og det slipper man jo ikke unna selv om man kjøper ferdig oppskjært.

For å dra dette tilbake til temaet dagligvarepriser så vil jeg anslå at hjemmelaget brød koster 8-10 kr/stk inklusive strøm. Selv first price kneip koster mer og den er ikke sammenlignbar med mine hjemmebakte.

Kjempefin pris det.

Taaler godt, aa bli ltt opplukset, ogsaa kanskje.

Forskjellige korn i vann, lagt i dagen foer, honning, som holder det lengre fersk, ( ikke noe problem i familien din kanskje? De virket, som broedene, gaar raskt der. ) Ekte smoer ogsaa.

Hvor mye tror du de ville  kostet, hvis du bruker disse varene i?

Jeg er alene, saa de blir liggende, en stund.

Vil ha broed, som kan kalles for mat, saa jeg blir ribbet, for tiden, 60 - 70 kr stk.

Noen av dem er best, naar de blir tre dager gamle.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Folk kjøper seg egentlig tid med å handle på butikken der ting allerede er gjort for deg.

Husker før i tiden var det en hel jobb og lage taco.

En brukte gjerne frossen kjøttdeig fra frysedisken i butikken og flere enkle salat-ingredienser som ble kuttet opp for hånd før man komponerte tacoen etter smak.

Nå kjøpes det fersk kjøttdeig som er ferdig stekt på et blunk. Mange bruker også ferdigkuttet salatmix som er bare å ha rett i tacoen.

For min del blander jeg saus og jalapenos i kjøttdeigen så det eneste etter en scoop av dette i skallet er å legge på litt ferdisalat.

Problemet er at butikkene og matprodusentene sjelden har dine interesser høyest. Det er om å gjøre å komponere sammen billige ingredienser på en måte som etterligner noe du foretrekker (mouthfeel og blisspoint innen bransjen) og kommer til å kjøpe mer av. Dette fører gjerne til at en overspiser ca 500 kcal daglig som igjen over tid gjør folk mer og mer overvektig og som gir lavere livskvalitet. Når til og med Jøran Hjelmesæth som er ekspert på overvekt mener at ultraprossesert mat er en hype, så har han hoppet bukk over masse brukbar forskning.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva dine brødingredienser koster, men du summerer jo ganske enkelt prisen på ingrediensene og deler på antall brød det blir av det og legger til en krone i strøm pr gang du steker brød. Jeg baker som regel to i slengen, daglig.

PS. Juster mengden ingredienser sånn at du får akkurat så mye brød du trenger f.eks de neste 2-3 dagene. Får du litt sving på det så tar det ganske få minutter aktivt arbeide å bake. Det meste er venting på eltemaskina, heving og steking.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Juster mengden ingredienser sånn at du får akkurat så mye brød du trenger f.eks de neste 2-3 dagene.

Høres bra ut, men det er ikke alle som egentlig liker å bake brød så ofte. Og da kan det føre til tabber, f.eks. en brenner seg alvorlig på grunn av at en blir presset til å bake. Muligens enklere med brødbakemaskin  enn med steikeovn. Men det er galt at alle skal være nødt til å bake sitt daglige brød. Ikke alle er i stand til å bake godt brød, heller. Det finnes dog alternativer som grøt, knekkebrød (det har de funnet ut er kreftfremkallende), pannekaker.  

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke hva dine brødingredienser koster, men du summerer jo ganske enkelt prisen på ingrediensene og deler på antall brød det blir av det og legger til en krone i strøm pr gang du steker brød. Jeg baker som regel to i slengen.

PS. Juster mengden ingredienser sånn at du får akkurat så mye brød du trenger f.eks de neste 2-3 dagene. Får du litt sving på det så tar det ganske få minutter aktivt arbeide å bake. Det meste er venting på eltemaskina, heving og steking.

Vil tippe, 25, for et broed. kanskje? Dumt spoersmaal kanskje.

Har ikke eltemaskin og er en lat baker.

Lenge siden, men tidligere, pleide jeg aa bruke form, der jeg, roerte det i sammen, eltet det minimalt. Bare saapass, at jeg var sikker paa at det var blandet. Nedi formene, med dem, inn i en ovn paa 70 gr. skrudde opp varmen, naar de var passelig hevet, til 150 gr, tror jeg ogsaa en time steketid. usikker paa temperaturen der.

Det kom noen huller i dem, av og til, men de smakte bra.

Maa nok kjoere spelt ogsaa. 

Men vil allikevel, ende paa halve prisen.

 

Lenke til kommentar

@Nepa Smak og behag. Folk gjør det som passer dem. Jeg tenkte bare jeg skulle bidra med litt inspirasjon og idé til ennå et sted man kan kutte i matbudsjettet.

PS. Er man redd for å brenne seg på ovnen, styr i hvert fall unna pizza.

Smak og behag, personlig foretrekker jeg å bake i form i ovnen, framfor brødbakemaskin, men skal selvsagt ikke presse andre til å gjøre som meg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg tenkte bare jeg skulle bidra med litt inspirasjon og idé til ennå et sted man kan kutte i matbudsjettet.

Ja, det er ikke noe galt med et godt råd. Men verden er liksom full av folk som gir beskjed om å bake selv. Når noen står fram og sier at de må ha glutenfri mat og den er blitt kjempedyr, er kommentarfeltet fullt av dem som gir beskjed om å bake selv. Greit at du ikke bruker brødbakemaskin. Har nemlig inntrykk av at de kule folkene bruker brødbakemaskin. Foreløpig løser jeg problemet ved å spise noen skjeer med fiber om dagen, i tillegg til annen mat. Dette er enklere enn å stresse for å bake alle grovbrødene som ellers må til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har på følelsen av at vi ikke snakker helt samme språk. Jeg lager ikke brød for å være kul selv, henge med andre kule, eller henge med glutenallergikere eller wannabe-allergigere. Jeg lager brød fordi jeg trenger brød og fordi baking er en måte som fungerer bra for meg. Hverken mer eller mindre.

Jeg baker ikke brød for å løse problemer. Så jeg skjønner ikke helt hvilket problem du forsøker å løse med fiber på skje, ei heller hvordan denne fiberkosten ser ut eller spises med skje i stedet for i hånda.

For meg fungerer ikke grøt godt nok til å ha ost og skinke på, kaviar, prim, leverpostei eller de fleste andre pålegg jeg liker. Grøt fungerer med syltetøy til en viss grad, uten at det gjør grøt til en erstatning for brød for min del.

Jeg spiser ikke etter ernæringstabeller. Konsistens er viktig for meg. Brød skal være brød, ikke fiber på en skje eller grøt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Jeg laget boller en gang, de ble svarte, og siden har jeg holdt meg til å kjøpe brødvarer. 

Det er helt vanlig at man gjør tabber første gang man gjør noe. Det må man forvente. Fortsetter man så lærer man av sine feil og forbedrer fra gang til gang. Øvelse gjør mester. Gir man opp første gangen fordi man ikke fikk til, så kan man like gjerne la være å sette seg ambisjoner.

Første gang jeg kjøret bil så bomgirte jeg, kvelte motoren, kuttet en venstresving i et kryss mye mer enn jeg burde, var litt stresset og gikk på "autopilot" i et lyskryss og begynte å bevege bilen når jeg så grønn mann, av gammel vane som fotgjenger. Jeg er glad jeg ikke ga opp der og da. Å tape en bolledeig eller to er jo ikke akkurat krise. Ikke for å legge noe press på deg, men jeg synes bare grunnen til å gi opp baking var syltynn.

Hvis du visste at baking ikke var noe for deg uansett, omtrent som hekling er for meg, så var det ikke noe vits å prøve første gang en gang.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor mange milllioner dagligvarebaronene totalt får i profitt i året og hvor mange innbyggere det er i Norge som er 18 år eller eldre. Så kan vi ta A delt på B og finne ut hvor mange kroner det blir per voksen. Jeg tror ikke det blir så mye og at folk syter overdrevet over at disse baronene tjener seg rike. Nå tenker jeg eiere av kjeder og varemerker i den forbindelse og ikke produksjon/distributør. Vi vet allerede at kjøpmenn ikke har godt betalt i forhold til arbeidsmengde og ansvar, så den biten er det ikke verdt å bruke tid på.

Jeg synes ikke at kun pris er viktig. Det må være en balanse mellom fornuftige priser og kundeopplevelse, utforming av butikk og utsjekk.

Utsjekk er elendig hos Kiwi og Rema. Kassamennesket er ofte andre steder i lokalet eller så er det voldsom kø og ingen mulighet for selvbetjening. Der gjør Coop en mye bedre jobb. Slikt er for meg mye viktigere enn pris. Det utgår å stå i kø eller vente på betjening.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
21 minutes ago, BadCat said:

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor mange milllioner dagligvarebaronene totalt får i profitt i året og hvor mange innbyggere det er i Norge som er 18 år eller eldre.

Kjapp runde med kalkulator og åpne tall viser at Reitan konsernets overskudd var 1111 kr per nordmann i 2021 (da tar vi med også de under 18 men ikke deres katter / hunder etc). Gir vel en pekepinn på de øvrige vil jeg tro.

Lenke til kommentar

3-5 kr per dag da  hvis man ser for seg at det finnes mennesker som stort sett handler alt hos én kjede. Da er ikke forskjellen større enn om man putter tomgodset i en søppeldunk, slik de fleste gjør da tidskostnaden for å pante ei flaske er ti ganger mer verdt enn de to kronene, eller om man panter det. altså helt trivielle beløp.

Hvis det koster 70 kr å få bringt en kebab så er det ikke for ille at en dagligvarebaron kan få 20 kr i uka for å tilby en helt nødvendig tjeneste. Det er mindre i måneden enn folk bruker på en strømmetjeneste som må regnes som et luksusprodukt, i alle fall hvis man har flere enn én. Det typiske er at at tjenestetilyderne finner sweet spot for at folk ikke avbestiller selv om de ikke ser på tjenenes innhold på grunn av tidsklemme. Samme strategi som når det er vår og høst/vintersalg på spill. Å få folk til å kjøpe spill de aldri hadde kjøpt eller aldri kommer til å få tid til å spille på grunn av tidsklemma. Så lenge folk kan få 30-50-75-90% rabatt er de villige til å betale tusenvis av kroner hvert år for spill de aldri kommer til å spille.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...