Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Det er nesten ikke vits i handle hos REMA mer etter at de endret Æ. I tillegg praktiserer de mange triks som går i egen favør.

Æ må være den minst nyttige kundeappen etter endringene. Skal de loggføre folks handlevaner, får de gi noe tilbake.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et det fortsatt mulig å finne kjøttdeig/karbonadedeig uten tilsatt salt og vann? Hvis jeg ønsket dette, hadde jeg hentet salt i kjøkkenskapet og vann fra springen.

Irriterende å måtte tørke bort vann fra stekepanna når jeg steker kjøttdeig til pizza. Går med en del kjøkkenpapir. I en 400 grams pakke skal det være 400 gram kjøttdeig, ikke saltlake for å drive opp vekten.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Et det fortsatt mulig å finne kjøttdeig/karbonadedeig uten tilsatt salt og vann?

er ikke uten salt/vann nærmest hovedregelen nå?

men mulig det er "luringer" der ute ennå som holder på med det, for alt jeg vet.

btw, holdt på å bli lurt av svinekjøtt i pakke, de kaller jo det kjøttdeig også. Rent teknisk er det vel det, men "kjøttdeig" forbinder man vel helst med storfekjøtt da?

i Sverige blander de 50/50, det styrer jeg unna.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Det er nesten ikke vits i handle hos REMA mer etter at de endret Æ. I tillegg praktiserer de mange triks som går i egen favør.

Æ må være den minst nyttige kundeappen etter endringene. Skal de loggføre folks handlevaner, får de gi noe tilbake.

Rema trikser?
 
Om ikke lenge kommer daglivareprisene til å endre seg "time for time" slik som strømprisen og drivstoffprisene. F.eks. kan prisene settes opp for Lørdagshandel og etter arbeidstid for å "ta de" som har jobb, og settes ned midt på dagen når pensjonistene er innom. Why not?

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Rema trikser?
 
Om ikke lenge kommer daglivareprisene til å endre seg "time for time" slik som strømprisen og drivstoffprisene. F.eks. kan prisene settes opp for Lørdagshandel og etter arbeidstid for å "ta de" som har jobb, og settes ned midt på dagen når pensjonistene er innom. Why not?

Iogmed at prisene er elektronisk så er det nok mulig, men da blir det ramaskrik og store nyhetsoppslag.

Diesel var 16 kroner i morrest, 22 kroner utpå dagen. 

1,5 liter melk koster omtrent 27 kroner.  Skulle gjort seg om den kostet 30 kroner når folk flest handler. 

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Rema trikser?
 
Om ikke lenge kommer daglivareprisene til å endre seg "time for time" slik som strømprisen og drivstoffprisene. F.eks. kan prisene settes opp for Lørdagshandel og etter arbeidstid for å "ta de" som har jobb, og settes ned midt på dagen når pensjonistene er innom. Why not?

Myndighetene bør pålegge kjedene å ha åpent API til de elektroniske prisene deres, slik at priser kan hentes ut av for eksempel prissammenligningstjenester.

Varer som ikke har åpenbare saklige grunner for timesbasert prisjustering (som strøm) bør få 24t karantene fra prisendring ved hver endring. I tillegg bør prisendringer varsles minst 24t i forveien. Det ville fått bukt med problematiske svingninger i bensin og diesel-prisene, som åpenbart ikke har noe å gjøre med innkjøpsprisene i markedet, kapasitetsproblemer på stasjonene eller noe sånt. Åpne API vil effektivisere VGs "matbørs" og utvide sammenligningene til langt flere varer og skape konkurranse mellom tjenester som sammenligner priser på mest mulig forbrukervennlig måte.

Prisopplysningsloven bør fjerne muligheten for hekto-priser og tette smutthullet der butikkene slipper å oppgi kg-pris for varer som selges stykkvis eller er flytende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Myndighetene bør pålegge kjedene å ha åpent API til de elektroniske prisene deres, slik at priser kan hentes ut av for eksempel prissammenligningstjenester.

Med det ramaskriket det var fra matvarekjedene for å forhindre SSB i å få bong-data, så kan jeg forestille meg kampanjen mot å åpne APIet for prisinformasjon. Blir ikke overrasket om familien Reitan og Johannson lenker seg fast utenfor Næringsdepartementet og blir båret vekk av politiet for å si det slik.

Det er noe som helt klart hadde tilspisset konkurransen. Man kan trygt anta at kjedene  har god oversikt over prisbildet uansett og tilpasser seg litt. Så det er definitivt forbrukeren som er tjent med dette, når man kan handle mer målrettet mot laveste pris. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Myndighetene bør pålegge kjedene å ha åpent API til de elektroniske prisene deres, slik at priser kan hentes ut av for eksempel prissammenligningstjenester.

Da vil alle butikker ha de samme høye prisene, og det er lite staten kan gjøre for å bevise at det er prissamarbeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (16 minutter siden):

Med det ramaskriket det var fra matvarekjedene for å forhindre SSB i å få bong-data, så kan jeg forestille meg kampanjen mot å åpne APIet for prisinformasjon. Blir ikke overrasket om familien Reitan og Johannson lenker seg fast utenfor Næringsdepartementet og blir båret vekk av politiet for å si det slik.

Jeg tror det ble foreslått for rundt 20 år siden og ble en hel del rabalder og debatt i TV2 Holmgang eller noe sånt, der ikke uventet kjedenes talspersoner gikk av hengslene om hvor vanvittig den ideen var. Så vidt jeg husker fikk de viljen sin skrevet inn i lovverket. Jeg mener det er på høy tid å ta inn over seg at Internett har kommet for å bli og at det er forbrukerfiendtlig å motsette seg prissammenligning slik man har på svært mange andre varer via prisguiden, prisjakt, finansportalen, mobiltelefoni.no med flere. Det er absurd at dagligvarer og drivstoff har klart å snike seg unna moderne priskonkurranse så lenge.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Jeg tror det ble foreslått for rundt 20 år siden og ble en hel del rabalder og debatt i TV2 Holmgang eller noe sånt, der ikke uventet kjedenes talspersoner gikk av hengslene om hvor vanvittig den ideen var. Så vidt jeg husker fikk de viljen sin skrevet inn i lovverket. Jeg mener det er på høy tid å ta inn over seg at Internett har kommet for å bli og at det er forbrukerfiendtlig å motsette seg prissammenligning slik man har på svært mange andre varer via prisguiden, prisjakt, finansportalen, mobiltelefoni.no med flere. Det er absurd at dagligvarer og drivstoff har klart å snike seg unna moderne priskonkurranse så lenge.

Skal man skylde på bønder, ASKO, Notura, Gilde, Prior, Tine, Orkla, Coop, REMA, Norgesgruppen? (Merk rekkefølgen)

Vi så hvordan dagligvarebransjen (REMA og Orkla i spissen) skviset ut Liddl på 00-tallet, med heiagjengen bønder, ASKO, Notura, Gilde, Prior, Tine samt de største dagligvarekjedene.

Nora = Orkla. Stabburet = Orkla. Idun = Orkla. Toro = Orkla. Lilleborg = Orkla. Kims = Orkla. Collet+ = Orkla. Jordan = Orkla. La mote = Orkla +++ Med MYYYE MER.

Orkla, uten at jeg gidder å regne på det må ha en markedsandel av norsk husholdning på MINST 60% i 2010, I 2023 vil jeg ikke anta en gang.

Nå viser jeg til Orkla. Men faen så mye "mafiavirksomhet" har "underleverandører" som lar seg påvirke av Orkla, en "halv lilletå" inn og man er sikret et livsverk.

Ikke rart mikrobryggereier ønsker en kvart tå inn i varmen.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Æ appen er verdiløs.
Før hadde jeg ihvertfall 10 varer jeg handlet på Rema.
Nå handler jeg bare øl innimellom. 

Æ kostet vel mer enn det smakte for Rema. Nå styrer de selv hva du skal få tilbud på, noe de nok sparer mye på. De har kjørt noen Cræzy Dæys kampanjer på låste varer/varegrupper, men dette er peanuts i forhold til gammel Æ. Jeg sparer heller Trumf-poeng på Kiwi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen her (jada sikkert mange) som har handlet Tine 1.75 liter lettmelk (1%) på REMA 1000 i det siste? Her må det være lureri på gang. 

Hylleprisen har i flere uker vært 31.40,- men når jeg kommer til kassen er prisen alltid 32.40. For tredje gang har dette nå skjedd og jeg har påpekt det hver eneste gang med tilsynelatende liten interesse fra betjeningen til å gjøre noe med problemet.

Unnskyldningen varierer fra "vi kan ikke få med oss alt" til at "skanneren har tekniske problemer" det er ikke snakk om å beklage svindelforsøket, men heller håpe at neste kunde biter på. 

Antar at dette er landsomfattende da hylleprisene er digitaliserte.

Endret av Gjest Baardsen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (10 timer siden):

Med det ramaskriket det var fra matvarekjedene for å forhindre SSB i å få bong-data, så kan jeg forestille meg kampanjen mot å åpne APIet for prisinformasjon. Blir ikke overrasket om familien Reitan og Johannson lenker seg fast utenfor Næringsdepartementet og blir båret vekk av politiet for å si det slik.

Det er noe som helt klart hadde tilspisset konkurransen. Man kan trygt anta at kjedene  har god oversikt over prisbildet uansett og tilpasser seg litt. Så det er definitivt forbrukeren som er tjent med dette, når man kan handle mer målrettet mot laveste pris. 

 

Simen1 skrev (10 timer siden):

Jeg tror det ble foreslått for rundt 20 år siden og ble en hel del rabalder og debatt i TV2 Holmgang eller noe sånt, der ikke uventet kjedenes talspersoner gikk av hengslene om hvor vanvittig den ideen var. Så vidt jeg husker fikk de viljen sin skrevet inn i lovverket. Jeg mener det er på høy tid å ta inn over seg at Internett har kommet for å bli og at det er forbrukerfiendtlig å motsette seg prissammenligning slik man har på svært mange andre varer via prisguiden, prisjakt, finansportalen, mobiltelefoni.no med flere. Det er absurd at dagligvarer og drivstoff har klart å snike seg unna moderne priskonkurranse så lenge.

 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/rema-1000-utfordrer-konkurrentene?publisherId=7512272&releaseId=8464490

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (9 timer siden):

Noen her (jada sikkert mange) som har handlet Tine 1.75 liter lettmelk (1%) på REMA 1000 i det siste? Her må det være lureri på gang. 

Hylleprisen har i flere uker vært 31.40,- men når jeg kommer til kassen er prisen alltid 32.40. For tredje gang har dette nå skjedd og jeg har påpekt det hver eneste gang med tilsynelatende liten interesse fra betjeningen til å gjøre noe med problemet.

Unnskyldningen varierer fra "vi kan ikke få med oss alt" til at "skanneren har tekniske problemer" det er ikke snakk om å beklage svindelforsøket, men heller håpe at neste kunde biter på. 

Antar at dette er landsomfattende da hylleprisene er digitaliserte.

Jeg oppdaget det samme med en eller annen vare som jeg ikke husker. Oppdaget det dessverre etter å ha forlatt butikken og gadd ikke kjøre tilbake for å klage. Men en ting som irriterer meg er at kjedene slipper unna med slike daglige tyverier fra kundene. For det er nettopp det det er. Et butikktyveri, der butikken lopper penger fra kundene, som de ikke har krav på. Slik nasking fra kundene bør anmeldes, ikke bare klages på til butikken slik at de kan ordne opp for den ene kunden også passerer de neste 10-20 naskeriene før noen reagerer igjen. Det gjør det kjempelønnsomt å naske fra kundene. Moderne teknologi og kundeloyalitets-greier burde gjøre det til en smal sak å refundere naskede penger til ALLE ofrene, ikke bare de som sier i fra. Men dette er jo selvsagt ikke butikkene interessert i. Derfor bør naskeriet anmeldes og systematisk bøtelegges nok til at lønnsomheten i naskeriet forsvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Da vil alle butikker ha de samme høye prisene, og det er lite staten kan gjøre for å bevise at det er prissamarbeid. 

De har allerede god oversikt over hva konkurrentene gjør prismessig. Det eneste som gjør at forbrukerne taper, er fordi vi ikke har mulighet til å sjekke pris et annet sted enn i butikken samtidig som vi handler. I tillegg blir man avhengig av å enten lage notater eller bare huske hva ting koster. Resultatet blir fort at man handler alt i en butikk for enkelhetsskyld. Med den merkostnaden det gir.

Kjedene har egne ansatte som sjekker priser. Så de er temmelig rask til å justere seg inn. Når dem vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (8 timer siden):

Dette er ikke verdt mer enn pikslene på skjermen. Rema vinner på at de går ut med dette, men de vet at Coop og Norgesgruppen ikke kommer til å godta det. Dette er gratis PR for Rema. De framstår som en organisasjon som har interesse av å slanke pengboka vår minst mulig - noe som åpenbart ikke er forenelig med utsagn som at  "prisnivået ikke er bærekraftig"

https://www.nettavisen.no/okonomi/ole-robert-reitan-prisnivaet-er-ikke-barekraftig/s/5-95-1007376

Det blir det samme som at partiet Rødt år etter år foreslår for lønnsfrys og lønnsnedgang for Stortingspolitikerne. Det kommer uansett ikke til å bli vedtatt.

Det funker jo tydeligvis da. Så det er en effektiv strategi.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (30 minutter siden):

Dette er ikke verdt mer enn pikslene på skjermen. Rema vinner på at de går ut med dette, men de vet at Coop og Norgesgruppen ikke kommer til å godta det. Dette er gratis PR for Rema. De framstår som en organisasjon som har interesse av å slanke pengboka vår minst mulig - noe som åpenbart ikke er forenelig med utsagn som at  "prisnivået ikke er bærekraftig"

https://www.nettavisen.no/okonomi/ole-robert-reitan-prisnivaet-er-ikke-barekraftig/s/5-95-1007376

Det blir det samme som at partiet Rødt år etter år foreslår for lønnsfrys og lønnsnedgang for Stortingspolitikerne. Det kommer uansett ikke til å bli vedtatt.

Det funker jo tydeligvis da. Så det er en effektiv strategi.

Dette var en relativt gammel sak. Du kan lese om mer om utfallet her: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/bKbgj3/regjeringen-stopper-forbrukerraadets-omstridte-tjeneste-som-sammenligner-matpriser

Skjønner at du har dine egne meninger om dette, men det blir jo ikke annet enn spekulering.

 

Tillater meg å sitere Simen1 fra en annen tråd angående kraftpriser: 

Det er jo lite nytt at media tjener mange flere klikk på krisemaksimering enn på positive saker. Forbannelse selger godt!

 

En fornuftig påminnelse til alle iblant.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ganske interessant at det virker som problemet med nasking nå kan tolkes som at butikkene nasker fra kundene.

Helt forståelig at ting feilprises noen ganger på grunn av menneskelig svikt, men når dette er konsekvent over mange handleturer på høyvolum varer i butikker som har WiFi-oppdaterte hyllepris-brikker så begynner det å virke noe spekulativt.

Spesielt når dette skjer hos den mest-sutrende kjeden som klager over at de får dårligere innpriser.

Bunnpris som er mye mindre en Rema i innkjøpsvolum klarer seg jo greit ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...