Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (45 minutter siden):

Det jeg håper mest på er lik kilopris uavhengig av mengde. Det er svært lite gunstig å kjøpe familiepakninger for å få lavere kilopris i ei husholdning med 1-2 mennesker. Det og så forbud mot ta tre, betal for to. Det bør gis tilbud for kun én i stedet. Helt greit å kjøpe tre hvis det er tre som skal ha, men når det er kun 1 som skal ha så går det "gæli" å kjøpe 3.

Forbud mot ulik kilopris for samme vare i samme butikk vil automatisk avvikle 3 for 2 på samme vare i hvert fall.

Det er dessverre ofte vill vest av taktikker for å lure forbrukerne. Ofte ser jeg "familiepakker" med høyere kilopris enn de med normal størrelse. Folk kjøper stort på instinkt uten å sjekke, mens produsentene spekulerer i nettopp denne adferden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (31 minutter siden):

Satan selv er 3x600 gram gilde grillpølse som henger sammen.

Sist jeg var innom så oppdaget jeg at de var på tilbud til 59,90, bare at nå var det 2x600, i stedet for 3x600 til 59,90 som i fjor. +50% altså på et års tid. KPI er vel opp rundt 6% så noen utnytter forbrukernes ubevissthet grovt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bunnpris er luringer. Hvis de har tilbud på Fjordland har de neppe tenkt å selge mer enn 5 pakker av hver sort. Hvis de orker kanskje de fyller på en gang i løpet av uka. Det er bare lureri for å få folk inn i butikken.

Dette har jeg sett mange ganger. Jeg tror ikke at det er tilfeldig selv om det kan være mulig.

De tar også høyere pris enn andre kjeder. Når det er tomt for de 3-4 sortene til 60-issh så ser du at du kan kjøpe en til 105.kr :p Kunden er sulten, så la gå. 🤑🤑🤑

Hva var det herr Lykke sa nå nylig.

Quote

Hvis våre kostnader går opp, må vi på ett eller annet vis ta det ut på kundene. Spørsmålet er hvordan, sier Bunnpris-eier Christian Lykke.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (41 minutter siden):

Satan selv er 3x600 gram gilde grillpølse som henger sammen.  Alt for beleilig å kjøpe når man skal game litt i helgene.

Jeg vet ikke om dere husker de gamle dressingflaskene fra Idun som var frem til for 20 år siden eller noe slikt. Enten så kom det ikke noe eller så kom nersten hele flaska.

I undervisningssammenheng kalles det for, Ketchupeffekten.

Ble litt nyskjerrig paa den, Satan selv, retten jeg.

Hvordan gaar du frem der?

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Det bør bli regler for hva man kan putte i maten og hvordan den kan fremstilles.

I Helsekost serien til Else på NRK så ble jo Kjerkhol (som tross alt er helse og omsorgsminister) konfrontert med at de ble solgt så mye spekulativt av matvarer, men hun nærmest avfeide dette som et problem, stikk motsatt av mandatet burde lede til. Virker jo mest som produsentene får gjøre akkurat som de vil så lenge de tjener på det. Det er jo kun media omentrent som prøver å vekke folk til å se hva som egentlig skjer og at folk burde våkne opp litt å ta ansvar selv heller enn å ta alt for god fisk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Bunnpris er luringer. Hvis de har tilbud på Fjordland har de neppe tenkt å selge mer enn 5 pakker av hver sort. Hvis de orker kanskje de fyller på en gang i løpet av uka. Det er bare lureri for å få folk inn i butikken.

Samme med Rema. En gang jeg hadde lest tilbudsavisen på forhånd og skrevet handleliste ut fra den så gikk jeg og lette meg sprø. Så fikk jeg øye på den helt ferske daglige lederen og spurte hvor de hadde flintsteka som er på tilbud. Den var dessverre tom, de hadde bare fått 5 stk fra leverandør og hadde blitt pålagt å kjøre tilbudet fra sentralt hold. Så spurte jeg hvor de hadde ostesnitslene til 2 for 50. Oida, tomt. Så spurte jeg om de hadde bare lokketilbud her i butikken.. "Neida, men det var jo uheldig at begge de to bla bla.." Så spurte jeg om youghurten som er på tilbud "ehh, dessverre.." Enn de spisspaprikaene som er på tilbud.. "Ups, beklager dette er bare flaut" mens blikket sank mot gulvet.

Da kokte det litt og jeg sa, gi meg én grunn til å lese tilbudsavisene deres. Han ble svar skyldig. Jeg satt fra meg den tomme vogna der vi sto og forlot butikken. Orket ikke å handle der på en måned og nå er jeg bare innom sporadisk når jeg har god tid, fordi jeg vet at de neppe har de gode tilbudene uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er kun for profitt. Har du en råvare, se hva du kan gjøre med den for å få mest mulig i kassa. Folk må ha mat og det er ikke mange alternativer med mindre man lager alt fra bunnen. Da må man ha tid, vilje og kunnskap.

Staten bryr seg ikke om innholdet, kun om antall solgte enheter. Hvis kjøpmannen har 3% margin får staten legge på 25% margin helt til slutt uten å ha hatt ei eneste krone i utgift og ingen risiko utover å sørge for at ingen lurer seg unna å betale inn hver ei krone i mva.. Så skal du tjene 3% til bedriften for å kreve inn 25% til staten.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 timer siden):

scannet eskene, øverste First Price (Krone-is sjokolade) og Isbjørn-is (Krone-is jordbær) Rema1000

fW8Xc0F.png

pBQRMZa.png

de inneholder begge mye rart, men av den mest verdifulle ingrediensen, kremfløte, er det 10% vs. 18%

men hvem som er "best" kommer vel an på smak & behag. Jeg synes begge forsåvidt er ok.

Jeg har prøvd kroneisene fra billigmerkene, men nå husker jeg ikke forskjell på dem. Min favoritt-kroneis er med sjokolade og fra Diplomis. Mulig det har med sprøhet å gjøre, og at sjokoladen er hardere. Jeg vil ikke ha myk sjokolade på isen. Det minner om sjokoladesaus.

Tilvenning fra barndommen.

Jeg liker et produkt av gammel vane uavhengig av smaken. Feks. Toro suppeposer, like godt som hjemmelaget suppe med en potet eller gulrot ekstra fra kjøleskapet. Tørr-potetmos like god som av kokte poteter.

Det var før forskere kom med: opptil 50% høyere sjanse for å få kreft av å spise ultraprosessert mat.

Men aldri mer seikaker på boks, hvis det fremdeles eksisterer. Middag fra hermetikkbokser var travle husmødres "alibi" for å gå ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 23.5.2023 den 8.17):

 

De rimeligste ostene du nevner er ikke laktosefrie.

Det er ikke poenget. Jeg nevner den billigste osten til Tine, Synnøve Finden og Xtra-gulosten (som for ordens skyld er laget av Synnøve Finden). At markedsføring kan bidra til å heve prisen er jeg med på, men det har neppe så mye å si på utsalgsprisen. Jeg tror derimot at noen EMV har blitt solgt for priser som ikke er bærekraftig en periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (23 timer siden):

scannet eskene, øverste First Price (Krone-is sjokolade) og Isbjørn-is (Krone-is jordbær) Rema1000

fW8Xc0F.png

pBQRMZa.png

de inneholder begge mye rart, men av den mest verdifulle ingrediensen, kremfløte, er det 10% vs. 18%

men hvem som er "best" kommer vel an på smak & behag. Jeg synes begge forsåvidt er ok.

Jeg observerer First price sin inneholder stoffer COOP har vedtatt ikke skal være i deres EMV. Også er ingredienslista lang som et vondt år. Mens Diplom-Is sin er relativt kort (deres kroneis har forøvrig 16% kremfløte). 

Reagerer forøvrig på at det brukes flere navn på det samme: Fullherdet kokos/raps/solsikkeolje. Eller hydrogenisert om du vil. Dette kaller vi også for mettet fett. Jeg synes det er spekulativt å bruke så mange navn på samme ting. Man velger ord bevisst for at det skal framstå bedre.

En annen synder er Hvitlaks. Det høres ut som en bra fisk, på linje med laks. Men den er ikke en fjern slektning engang. Det har aldri vært lov å kalle den for det i innholdsfortegnelsen. Navnet er ikke godkjent i Norge. Den skal deklareres som Vassild. Men ser man på spesielt billige fiskeprodukter heter det Hvit/Kvitlaks. 

Endret av Nedward
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som iaf er sikkert er at matvarekjedene bruker prisveksten for all den er verdt for å skifte forbrukeradferd vekk fra kjente merkevarer og over på egne produkter.

Dette er en kjent prisstrategi for å få større andel av markedet og som oftest må de gjøre det veldig veldig sakte, men det er jo sjeldent det kommer et så stort gullegg som allmenn "akseptert" høy prisstigning. Det er vel få som er mer fornøyd og kommer til å tjene mer pga. inflasjonen enn dem på lang sikt.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nedward skrev (5 timer siden):

Reagerer forøvrig på at det brukes flere navn på det samme: Fullherdet kokos/raps/solsikkeolje. Eller hydrogenisert om du vil. Dette kaller vi også for mettet fett. Jeg synes det er spekulativt å bruke så mange navn på samme ting. Man velger ord bevisst for at det skal framstå bedre.

Jeg kan være nokså enig i poenget ditt her, men transfett (fullherdet/hydrogenisert) og mettet fett er ikke det samme. Transfett er tidligere umettet fett som er blitt gjort til mettet fett og såvidt meg bekjent er det svært lite anbefalt. Når det kommer til vanlig mettet fett virker det som det for tiden er langt mer frikjent fra å være helseskadelig, det er i det minste det jeg tror selv :) Fullherdet fett forsøker jeg å unngå, men mettet fett er jeg ikke så redd for.

Ta for all del ikke vekk denne merkingen :)

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (18 timer siden):

transfett (fullherdet/hydrogenisert) og mettet fett er ikke det samme. Transfett er tidligere umettet fett som er blitt gjort til mettet fett

Litt klipp og lim fra innlegget ditt @Aiven:

.. transfett .. og mettet fett er ikke det samme. Transfett er .. gjort til mettet fett.

Det henger ikke helt på greip for min del. Er fettmolekylene de samme? På samme måte som sukkermolekyler fra planteriket, tilsatt ett eller annet, er det samme som identiske sukkermolekyler fra planteriket, som fortsatt er i sin opprinnelige plante (f.eks frukt).

Lenke til kommentar

Alt snakket om fett, minner meg på at det også finnes "indre fett".

Vi tynne lever dermed også livet farlig, når vi spiser for mye av chips, kroneis, pølser og hamburgere. Sommermat eller feriemat deluxe. Lettvint og godt og mye billigere en å gå på cafe og kjøpe noe sunnere med salat og tomat på. Oppe i 100 kr nå for en sandwich på Kaffebrenneriet.

Priser ikke oppgitt: https://www.kaffebrenneriet.no/mat/kategori/sandwich-salater

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Litt klipp og lim fra innlegget ditt @Aiven:

.. transfett .. og mettet fett er ikke det samme. Transfett er .. gjort til mettet fett.

Det henger ikke helt på greip for min del. Er fettmolekylene de samme? På samme måte som sukkermolekyler fra planteriket, tilsatt ett eller annet, er det samme som identiske sukkermolekyler fra planteriket, som fortsatt er i sin opprinnelige plante (f.eks frukt).

Hvorfor er over mitt lønnsnivå, men Britannica, WHO og WebMD virker nokså enige om at transfett er svært usunt. Jeg går ut ifra at fettmolekylene ikke er de samme.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Transfett er sånn jeg forstår det ikke noe problem lengre. Dette er en form for industrifett som lages for å øke lagringstiden på fettet gjennom å modifisere det kjemisk. En fant ut at bare litt justeringer på maskineriet f.eks når en lager margarin er nok til å at det ikke kommer noe transfett i produktet. Så strenge reguleringene rundt dette er så må vel alle seriøse produsentene fått dette med seg og gjort endringer i produksjonen av herdet fett.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nytt grep: – Rema 1000 lurer sine gode kunder, det irriterer meg

Sitat

Han reagerer kraftig på grepet Rema 1000 har gjort med den populære pakken med grillribbe.

Sitat

I fjor var pakken på 800 gram, nå er den på 600 gram. Den har altså krympet med hele 25 prosent. Mengden med kjøtt er altså mindre, men pakken er fortsatt stor. Minst tre fjerdedeler av pakken består av luft.

Sitat

Ikke bare hadde pakken krympet. Groven oppdaget at prisen var satt kraftig opp. I fjor kostet en pakke 99,00. Nå er prisen 109,90. Men siden pakken er krympet så har kiloprisen økt med hele 48 prosent. I fjor var kiloprisen 123,75. Nå er den på hele 183,17.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...