Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

- Nordmenn spiser mye mer kjøtt enn det helserådene anbefaler. Kjøttkonsumet bør ned både av omtanke for folks helse og prislappen det har i helsevesenet og i form av tapt tapte arbeidsår, noe som gir utslag i skattenivået. Redusert kjøttkonsum bør selvsagt erstattes av andre matvarer med fære personlige og samfunnsmessige kostnader. Derfor ønsker jeg kjøttprisen opp og andre matpriser ned.

- Rødt kjøtt har svært høy klimabelastning sammenlignet med andre matvarer. Derfor bør det kuttes ned på dette forbruket. Reduksjonen bør selvsagt erstattes med andre matvarer med lavere klimabelastning. Derfor ønsker jeg kjøttprisen opp og andre matpriser ned.

For ordens skyld: Hvis +30% pris betyr -30% konsum så er det i den størrelseorden jeg ser for meg. Ikke mistolk meg bevisst i retning forbud eller mangedobling av prisen.

Men prisen har ikke økt pga avgifter eller andre incentiver. Har vi flaks om produsentene setter opp prisene på andre varer vi burde bruke mindre av? Storfekjøtt var dyrt før 2019 også, og det burde ikke være forbeholdt overklassen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
frohmage skrev (12 minutter siden):

Men prisen har ikke økt pga avgifter eller andre incentiver. Har vi flaks om produsentene setter opp prisene på andre varer vi burde bruke mindre av? Storfekjøtt var dyrt før 2019 også, og det burde ikke være forbeholdt overklassen.

Ja, altså. Om prisen øker på grunn av avgifter, fjerning av subsidier eller produsentenes kostnader eller grådighet i leveringskjeden er ikke poenget her. Alle har samme effekt på sluttforbruket. Her kan det ser ut som markedsmekanismene gjør jobben staten burde ha gjort, men det er som sagt sekundært.

Storfekjøtt er ikke forbeholdt overklassen. Alle kan kjøpe storfekjøtt.

Men folk må forstå at de må handle etter evne og da mener jeg ikke bare kjøtt. Det gjelder alt i livet. Det er ingen menneskerett å spise indrefilet eller drikke champagne daglig. Det har det aldri vært og det er virkelighetsfjernt å tro at det er en slags rettighet som selv minstepensjonister eller studenter bør ha råd til daglig.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Storfekjøtt er ikke forbeholdt overklassen. Alle kan kjøpe storfekjøtt.

Når prisøkningen er over dobbelt av resten av matvarene går det selvfølgelig utover de som har minst.

• Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (4 minutter siden):

Når prisøkningen er over dobbelt av resten av matvarene går det selvfølgelig utover de som har minst.

Det går ut over alle, ikke bare de som har minst. Det vil si at alle burde justere mengden rødt kjøtt per uke. F.eks ha rødt kjøtt til middag 2 ganger i uka i stedet for 3. Det betyr ikke at folk skal kutte ut middag en gang i uka. Det betyr at de bør velge noe annet den dagen de kutter ut rødt kjøtt. Fisk, salater, hvitt kjøtt, grøt osv osv.

Det er ingen menneskerett å ha høyt forbruk av dyre varer framfor billige varer. Det gjelder elektronikk, bil, mat, bolig, klær og alt annet. Man må legge forbruket på et økonomisk bærekraftig nivå.

Skrevet

Ja, når alle prisene går opp, så vil jo alltid de som har minst svi mest. De som ligger på snittet kan nok unne seg en biff i ny og ne.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det går ut over alle, ikke bare de som har minst.

Fair nok, men hadde det vært pga avgifter hadde det i det minste gagnet fellesskapet uansett. Nå er det noe annet som har skapt prisøkningen

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

- Nordmenn spiser mye mer kjøtt enn det helserådene anbefaler. Kjøttkonsumet bør ned både av omtanke for folks helse og prislappen det har i helsevesenet og i form av tapt tapte arbeidsår, noe som gir utslag i skattenivået. Redusert kjøttkonsum bør selvsagt erstattes av andre matvarer med fære personlige og samfunnsmessige kostnader. Derfor ønsker jeg kjøttprisen opp og andre matpriser ned.

- Rødt kjøtt har svært høy klimabelastning sammenlignet med andre matvarer. Derfor bør det kuttes ned på dette forbruket. Reduksjonen bør selvsagt erstattes med andre matvarer med lavere klimabelastning. Derfor ønsker jeg kjøttprisen opp og andre matpriser ned.

- Edit: Dyrevelferd må taes med som The Avatar minnet meg på.

For ordens skyld: Hvis +30% pris betyr -30% konsum så er det i den størrelseorden jeg ser for meg. Ikke mistolk meg bevisst i retning forbud eller mangedobling av prisen.

Synes vi kan øke rødt kjøtt prisene med 150-250% jeg. Ikke noe problem for meg.. alt for dyrene og for at det kan bli mer eksklusivt. Vi spiser så mye kjøtt i det landet her og folk i Norge dauer så tidlig. 81,5 år i snitt, mot samme alder i Europa generelt, 78år i USA og 75 år i Asia. Tenk hvor mye lenger vi kan leve dersom vi ikke kan unne oss noe som smaker godt, slik som mange har det med rødt kjøtt. Fysj fysj

Samme greie med bompenger/bomringer, øk det med 150-250% for alle type biler, slik at jeg og andre "rike" kan stå mindre i kø. Godt for klima er det også, så vi kan bruke det som påskudd akkurat som sauene gjør med prisene på rødt kjøtt og dets klimabelastning. 

Samme med avgifter på fly, gjør det mye dyrere slik at færre kan oppleve verden og det blir mer eksklusivt. Kjedelig når alle kan poste syden-selfie eller bilder fra verden rundt. Bedre at kun de rikeste kan det. Bruk klima som begrunnelse der og

.........hva mer kan vi øke prisene på med klima som begrunnelse?

Og slik går no dagan..

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):
Simen1 skrev (4 timer siden):

Synes vi kan øke rødt kjøtt prisene med 150-250% jeg.

🤦‍♂️

Skrevet
Simen1 skrev (23 minutter siden):

🤦‍♂️

Hva er det? Er du ikke for å tenke på klima? 

Jaja, jeg er vel bare mer opptatt av klima og miljø enn deg.. 🤷

• Liker 3
Skrevet

Har ikke toucha en biff på 1,5 år, gjør jeg en forskjell?

Tvilsomt, den biffen jeg eventuelt skulle kjøpt på butikken var allerede slaktet å pakket, så i stedet for at akkurat jeg kjøpte den biffen så gjorde noen andre det.

I verstefall gikk den rett i søpla

Skrevet
vortex skrev (9 minutter siden):

Du løser ikke verdensproblemer alene, men ditt bidrag er ikke null selv om du ikke ser globale endringer fra deg alene. Ditt bidrag hjelper. Det samme gjør alle andre som gjør det samme. Til sammen er man en del av noe større, som hjelper globalt. Det er godt å vite selv om man ikke kan peke på et konkret resultat på et termometer eller kvadratmeter regnskog, eller måle den mengden isbre-is som ikke smeltet akkurat på grunn av deg.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vortex skrev (2 timer siden):

Tvilsomt, den biffen jeg eventuelt skulle kjøpt på butikken var allerede slaktet å pakket, så i stedet for at akkurat jeg kjøpte den biffen så gjorde noen andre det.

I verstefall gikk den rett i søpla

Slik skal en ikke tenke. Om alle gjør litt så går behovet ned og de slakter mindre. 

Slik holdning kan en dra til det banale som kriminalitet, hvorfor skal ikke jeg rane banken? Noen andre gjør det til slutt uansett osv

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
DukeRichelieu skrev (50 minutter siden):

Fascinerende lesning med flere brukere som forsvarer prisgaloppen og sier at det ikke er en menneskerett for disse å kunne kjøpe det de hadde råd til for 7 år siden.

De vil nok benekte at forsvarer høye priser, selv om det er åpenbart at de gjør det.

Trangen til å herse med andre mennesker, ilegge dem restriksjoner og innføre regler for hvordan andre skal leve livene sine og ikke minst alle særnorske avgifter som gjør at Norge har de høyeste prisene spesielt på mat og drikke må skyldes nedarvet norsk DNA. 

Mange nordmenn vil bestemme hva andre skal spise og drikke ut i fra sine egne preferanser.
Kjøtt har alltid vært omtalt med hysteri - og vi må huske på at Norge redder/forandrer verden med alle våre særregler og skyhøye prisnivå på dagligvarer. Så viktige er vi.

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, wampster said:

Neste store "sensasjons" overskrifter

• Minstepensjonist har ikke råd til hummer og kaviar til middag hver dag.
  • Vanlige studenter kan ikke kjøpe stor bolig på på Tjuvholmen
  • Folk med normal lønn har ikke råd til yacht eller privatfly

Jeg synes selv det er mer sensasjonelt at én agurk koster 30kr enn at en kilo indrefilet koster 650kr

Spesielt når en agruk i Sverige koster 9.90 kr, om dagen hvor begge kommer fra Spania og har samme leverandør

• Liker 5
Skrevet

36 kr kiloen for nypoteter i løsvekt på Rema 1000. Man tror det ikke når man leser prisen. Det er sommer og burde være mer enn nok av poteter. Varmestress fra hetebølgen i Europa?

Skrevet
wampster skrev (10 timer siden):

Neste store "sensasjons" overskrifter

• Minstepensjonist har ikke råd til hummer og kaviar til middag hver dag.
  • Vanlige studenter kan ikke kjøpe stor bolig på på Tjuvholmen
  • Folk med normal lønn har ikke råd til yacht eller privatfly

Jeg synes selv det er mer sensasjonelt at én agurk koster 30kr enn at en kilo indrefilet koster 650kr

Det kan godt være at agurken er minst like overpriset som det biffen er, men, det er klart at hvis man er fysisk aktiv og ønsker seg en voksenperson med biff, er denne så dyr at det svir litt ekstra når den er overpriset. Kjøper selv oftere indrefilet av svin på grunn av biffprisene. Det er kanskje ikke biff, men er godt og koster brøkdelen.

Et par digresjoner, men sjekket priser på skavet reinkjøtt. Merket "Arv" på Coop Extra hadde passert 700 per kilo. Jeg vet ikke hva som er så spesielt med akkurat dette merket, og de hadde billigere varianter. Den billigste, eget merke, var selvsagt tilsatt vann. Billigste sort frossen kyllingfilet er nesten alltid tilsatt saltlake, uansett hvor man handler. Det er en mangel noe sted når man har lov til å kalle et produkt for kyllingfilet, og så er det tilsatt saltlake. Det er absolutt ingen forbrukere som ønsker seg saltlake i kyllingen de kjøper seg, så er bare med på å forringe markedet for å kunne gi et inntrykk av at man har billigere produkter enn konkurrentene.

Jeg begynner å bli seriøst lei av at politikerne ikke får ut fingeren og iverksetter tiltak som fungerer. Jeg er ikke dårlig stilt på noen som helst måte og klarer meg fint selv med prisoppgangen, men har oppriktig sympati med utsatte grupper i samfunnet som nesten må drømme om en biffmiddag, ikke bare på restaurant, men også kjøpt på butikken og tilberedt selv. De betaler ikke 5-6-700 kroner kiloet for biff av normalt god kvalitet nedover i Europa. Politikerne, industrien, handelsbransjen og bøndene driver en form for pekelek og virker nesten å synes det er morsomt å flå forbrukerne.

Det er fint og flott å tenke på klimaet, men tenker forbud mot privatjet burde stå høyere på lista enn rødt kjøtt. Om man skal få en helseeffekt av å prise ut rødt kjøtt, fordrer det at forbrukerne faktisk kjøper noe som er sunnere. Dersom ytrefileten erstattes med grandiosa eller tacokjøttdeig eller det som verre er fordi at det er det man har råd til, ja da har man jo ærlig talt ikke kommet seg lenger. 

• Liker 1
Skrevet

Man finner nå rett som det er både ytrefilet og entrecôte på tilbud til mindre enn 200kr/kg. Og indrefilet til mindre enn 300. Er det egentlig særlig dyrt?

Skrevet
Cascada81 skrev (3 timer siden):

Kjøper selv oftere indrefilet av svin på grunn av biffprisene. Det er kanskje ikke biff, men er godt og koster brøkdelen.

Selv det koster vel også dobbelt så mye som det gjorde for bare noen år siden, om jeg husker rett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...