Simen1 Skrevet 20. februar Skrevet 20. februar Mannen med ljåen skrev (På 18.2.2026 den 11.11): Synes du det er riktig å endre vanene til folk som er fattig ved å gjøre maten enda dyrere slik at de ikke har råd til den? Da skal altså maten bli så dyr at samfunnet kan spare milliarder på å ikke kjøpe den, på samme måte som vi sparer milliarder på strømkrise ved å ikke bruke strøm. Ditt politiske syn er en sykdom. La meg presisere: de fattige ønsker ikke å spare penger på å gjøre kjøttdeigen så dyr at de ikke har råd til den. De ønsker billig kjøttdeig. Sånn kan man argumentere for billig Champagne også. "Dersom folk ikke får billig Champagne så vil de tørste i hjel - det er en sykdom å ønske folk så vondt" Jeg tror folk har sunt* av å bytte ut kjøttdeig med fisk eller vegetar litt oftere. Kanskje så mye som å gjøre kjøttdeig til en 1-i-uka middag, i stedet for 3. Da selvagt med andre typer mat i stedet for kjøttdeigen. Ingen foreslår sult som Alternativet med stor A. * Sunt, som i betydningen gjennomsnittlig lengre liv, flere år med god helse og færre år med dårlig helse. PS. Jeg vil bare skyte inn at det norske helsebudsjettet (stat, fylke og kommuner) var på 453 milliarder kroner i 2022 og antagelig noe mer nå. Bedre helse har ikke bare menneskelige gevinster, men også økonomiske. 3
AtterEnBruker Skrevet 3. mars Skrevet 3. mars Om prisforskjell på grønnsaker mellom Rema 1000 og Grønland Torg frukt og grønt. https://www.nettavisen.no/okonomi/dobbel-pris-hos-rema-de-skviser-oss/s/5-95-2902714 3
Simen1 Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Nordlys: Raser mot makrell i tomat: – Umulig å sammenligne Hva mener dere? Er makrell i tomat, bare makrell som er oppbevart i saus/lake eller er tomatsausen en del av en helhet? Personlig mener jeg både makrellen og tomaten er étt sammensatt pålegg, ikke to separate ting. De gangene jeg vil ha bare makrellfilet så kjøper jeg det uten saus. F.eks en sånn. Men når jeg vil ha makrell i tomat så smører jeg selvsagt tomatsausen på skiva også. 2
DukeNukem3d Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Simen1 skrev (11 minutter siden): Nordlys: Raser mot makrell i tomat: – Umulig å sammenligne Hva mener dere? Er makrell i tomat, bare makrell som er oppbevart i saus/lake eller er tomatsausen en del av en helhet? Personlig mener jeg både makrellen og tomaten er étt sammensatt pålegg, ikke to separate ting. De gangene jeg vil ha bare makrellfilet så kjøper jeg det uten saus. F.eks en sånn. Men når jeg vil ha makrell i tomat så smører jeg selvsagt tomatsausen på skiva også. Jeg trodde også det var poenget 😂 2
Simen1 Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars (endret) Da har Forbrukertilsynet "dømt" i makrell i tomat-saken: Tomatsaus regnes bare som en lake for å oppbevare makrellfileten. Tomatsausen er dermed ikke en del av pålegget makrell i tomat. Mon tro hva ketchup er da? Bare luft? Og ferdig pizzasaus? Bare en lake for å oppbevare en klype med krydder? Og skal kiloprisen på ferdig bacalao bare regnes etter mengden klippfisk, eller kan man inkludere tomatsausen der? Er bacalao uten tomatsaus godt? Endret 7. mars av Simen1
Føniks Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars (endret) Simen1 skrev (34 minutter siden): Da har Forbrukertilsynet "dømt" i makrell i tomat-saken: Tomatsaus regnes bare som en lake for å oppbevare makrellfileten. Tomatsausen er dermed ikke en del av pålegget makrell i tomat. Mon tro hva ketchup er da? Bare luft? Og ferdig pizzasaus? Bare en lake for å oppbevare en klype med krydder? Og skal kiloprisen på ferdig bacalao bare regnes etter mengden klippfisk, eller kan man inkludere tomatsausen der? Er bacalao uten tomatsaus godt? Problemstillingen din virker ikke å være aktuell slik jeg leser saken. Det er ønsket at mengden av hovedvaren, altså makrell er det som skal opplyses om som varens enhetspris. Ketchup er hovedvaren i ketchup og pizzasaus er hovedvaren i pizzasaus. Sammenligningen din er derfor ikke relevant, og du prøver å få saken til å høres mer banal ut enn den faktisk er. Endret 7. mars av Føniks 2
Simen1 Skrevet 7. mars Skrevet 7. mars Selvsagt fremstiller jeg det som banalt. Det er fordi det er banalt. Makrell-i-tomat er étt produkt, et sammensatt pålegg, like mye som man ikke velger ut hvilke deler av lapskausen som er hovedprodukt og hvilke som er sideprodukter/lake. Eller får-i-kål, for den del. Vil jeg ha kun makrellfilet, så kjøper jeg kun makrellfilet. Det samme med fårekjøtt eller svinekjøtt. Hvis forbrukertilsynet ikke endrer syn på hva makrell-i-tomat er for noe så vil jeg kreve å få oppgitt koteletter i fettfri kilopris og marsipankake oppgitt med kiloprisen på marsipan alene og appelsinpris oppgitt i kilopris skrelte appelsiner uten frø. 1
Thor. Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Kiloprisen bør være for den spiselige delen av produktet, så får det stå i innholdsfortegnelsen hvor mye som er fisk, og det gjør det på de fleste (om ikke alle) pakker med makrell i tomatsaus allerede.. 3
trikola Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars 1 hour ago, Thor. said: Kiloprisen bør være for den spiselige delen av produktet, så får det stå i innholdsfortegnelsen hvor mye som er fisk, og det gjør det på de fleste (om ikke alle) pakker med makrell i tomatsaus allerede.. Jepp. Også rekesalat inneholder en viss % reker og dette står i deklarasjonen på emballasjen. Hvorfor skal det være noe annet for makrell i tomat? Vil si: et %-tall for fisken på emballasjen skulle vært krav, men ikke mer.
wampster Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars trikola skrev (3 minutter siden): Jepp. Også rekesalat inneholder en viss % reker og dette står i deklarasjonen på emballasjen. Hvorfor skal det være noe annet for makrell i tomat? Vil si: et %-tall for fisken på emballasjen skulle vært krav, men ikke mer. Og potetsalat.. og og og... Helt idiotisk ting å fokusere på av både presse, personer og Forbrukertilsynet.
vortex Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Nyttig info for den som følger utslippene i henhold til maten de spiser, ser jeg scorer ganske lavt på utslipp om jeg skal legge sammen alt. Det finnes jo også apper som har en slik oversikt for enkelte matvarekjeder, eller er det bare en kjede som har en slik oversikt? 1
Simen1 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Flere medier melder at sjololadeprisene er på vei ned. Coop obs har tilbud på inntil 200 gram plater fra freia til 3 for 90 kr, altså fra 150 kr/kg. Sist gang var det 3 for 100. EMV burde være rimeligere så jeg tipper vi får se priser ned i 24,90 pr 200g plate før påske. (<125 kr/kg)
Salvesen. Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Simen1 skrev (18 minutter siden): Flere medier melder at sjololadeprisene er på vei ned. Coop obs har tilbud på inntil 200 gram plater fra freia til 3 for 90 kr, altså fra 150 kr/kg. Sist gang var det 3 for 100. EMV burde være rimeligere så jeg tipper vi får se priser ned i 24,90 pr 200g plate før påske. (<125 kr/kg) Off dette er ikke bra for midjen 😛 Gikk nettopp forbi en hel handlevogn med nedprisede plater, klarte heldigvis passere 😛
Simen1 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Hvorfor menn kjøper sjokolade? - For å gi det til dama/kona så de blir glade og medgjørlige + lovehandles. Spiser du opp disse fordelene selv så gjør du feil..
Salvesen. Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Simen1 skrev (1 time siden): Hvorfor menn kjøper sjokolade? - For å gi det til dama/kona så de blir glade og medgjørlige + lovehandles. Spiser du opp disse fordelene selv så gjør du feil.. hehe så sant så sant 😛
Inge Rognmo Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars (endret) Simen1 skrev (På 7.3.2026 den 23.04): Da har Forbrukertilsynet "dømt" i makrell i tomat-saken: Tomatsaus regnes bare som en lake for å oppbevare makrellfileten. Tomatsausen er dermed ikke en del av pålegget makrell i tomat. Mon tro hva ketchup er da? Bare luft? Og ferdig pizzasaus? Bare en lake for å oppbevare en klype med krydder? Og skal kiloprisen på ferdig bacalao bare regnes etter mengden klippfisk, eller kan man inkludere tomatsausen der? Er bacalao uten tomatsaus godt? Forskriften skiller ikke på om sausen eller laken som inneholder en "hovedvare" er ment å spises eller ikke. Og på en måte gir det jo mening at kg-pris oppgitt pr kg makrell også gjør kg-prisen bedre egnet som sammenligningsgrunnlag for å skille mellom dårlig, billig EMV med lite dyr makrell og mye billig saus (gjerne med lite tomat også...), og skikkelig merkevare med mye dyr makrell, på samme måte som når literprisen på saft oppgis etter mengden ferdig utblandet drikkeklar vare, men problemet er jo at bestemmelsen ubønnhørlig produserer en haug med sånne grensetilfeller som du nevner. (Om tomaten solgt sammen med makrellen ikke var i flytende form, ville konklusjonen blitt en annen...) Saus/lake uten noen "hovedvare" er åpenbart ikke bare luft, men man kan fort argumentere for at det i eksempelvis ketchup bare er tomatene, ikke sukkeret, vannet, krydderet, og hva den nå ellers inneholder, som er "hovedvaren" "oppbevart" i sausen... Endret 16. mars av Inge Rognmo 1
Subara Skrevet 12. mars Skrevet 12. mars https://www.vg.no/nyheter/i/9p3p1r/dagligvareekspert-nordmenn-vil-merke-hoeyere-priser-snart Eksperter advarer om at geopolitisk uro kan påvirke norske matpriser. Økende energikostnader og råvarepriser kan gi dyrere mat i butikkene. Dagligvarekjedene og matindustrien kan bli nødt til å håndtere høyere kostnader. Kundene bør følge med på tilbud og lojalitetsordninger fremover.
Simen1 Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Drivstoffprisene har steget brått som følge av krigen i Iran. Det gjør det mindre lønnsomt å kjøre til Sverige for å handle rimeligere mat. Men svenskene er heldigvis handlingskraftige og setter ned mva fra 12 til 6% på matvarer for å gjøre det mer lønnsomt igjen. Det hadde vært fint om Norge også kunne bidratt litt ved å kutte noen drivstoffavgifter så også vi som bor langt unna grensa får nyte litt godt av grensehandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå