Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet

det største problemet med tunfisk for min del, er selve fangsten. Dvs. mulig overfiske.

Men har såvidt jeg har skjønt kommer sertifikat-ordninger som skal gå god for bærekraft osv. og jeg antar at i alle fall norske aktører på import/grossist ledd, handler med godkjente bedrifter i landene de kjøper fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, Mr.M said:

det største problemet med tunfisk for min del, er selve fangsten. Dvs. mulig overfiske.

Men har såvidt jeg har skjønt kommer sertifikat-ordninger som skal gå god for bærekraft osv. og jeg antar at i alle fall norske aktører på import/grossist ledd, handler med godkjente bedrifter i landene de kjøper fra.

Ja enig, jeg er like mye mot tunfisk fangst som jeg er mot hvalfangst. Problemet med tunfisk er ikke bare overfiske, men også høyt innhold av tungmetaller i kjøttet. Jeg har mer en en gang fått metallsmak i munnen av å spise tunfisk

Skrevet
16 hours ago, Mr.M said:

:p

er det virkelig så helsvart eller har du bare tatt frem det tunge skytset i kveld?:D

tror det kan variere alt etter hvilken butikk, den jeg var innom i dag var veldig ren & ryddig + hyllene var propp fulle i alle kategorier varer. Jeg ble faktisk positivt overrasket, siden sist jeg var innen den.

Hvordan de fremstår henger vel også sammen med sammensetning av personale og butikksjef. Er det for mange som ikke vil ta i et tak, men bare gjøre minst mulig, så forfaller det over tid.

Tja. Når konseptet har tapt seg så til de grader over tid og på en god del lokasjoner, kan man lure på hva som skjer.

Nå skal de bygge en til Rema her. Hva med å få til de som allerede er først.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

VGs matbørs handler inn til fredagstaco og får det til å koste 500 kroner !!!

Jeg er sjokket! Hvordan er det mulig? Jeg sjekket også SSB sin Taco-indeks og de beregner en tacomiddag til å koste 161 kr for en grunnleggende liste ingredienser og 188 kr for en utvidet liste.

Selv ligger jeg nok nært SSB sine tall. Hvor mye koster tacomiddagen deres sånn ca?

VG tester visst ferdigrevet ost og "ost" også. Ikke så relevant for min del siden jeg rasper selv. Føler at osten er bedre da siden den ikke trenger overflatebehandlingsmiddel for å ikke klebre seg til en klump. Den trenger bare riving rett før servering. Også er det nok lavere kilopris ved å rive selv. Omregnet til timelønn er det nok godt betalt å rive osten selv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

VGs matbørs handler inn til fredagstaco og får det til å koste 500 kroner !!!

Jeg er sjokket! Hvordan er det mulig? Jeg sjekket også SSB sin Taco-indeks og de beregner en tacomiddag til å koste 161 kr for en grunnleggende liste ingredienser og 188 kr for en utvidet liste.

Selv ligger jeg nok nært SSB sine tall. Hvor mye koster tacomiddagen deres sånn ca?

VG tester visst ferdigrevet ost og "ost" også. Ikke så relevant for min del siden jeg rasper selv. Føler at osten er bedre da siden den ikke trenger overflatebehandlingsmiddel for å ikke klebre seg til en klump. Den trenger bare riving rett før servering. Også er det nok lavere kilopris ved å rive selv. Omregnet til timelønn er det nok godt betalt å rive osten selv.

Min taco-middag/nachos kom på litt over kr. 200. Inkludert taco-saus fra Old El Paso og rømme. Valgte rimelig nachos.
Vel og merke hadde jeg ost fra før.
Agurk, rimelig tomater, løk.
Kiwi.

Skrevet

Hadde vært interessant å sjå handlelista som VG bruker til å kjøpe inn til taco, og ikkje minst lista over kva VG valgte å kjøpe.
Ser i artikkelen at VG har ikkje berre valgt billegaste alternativ sjølv om handlelista har spesifisert at dei skal kjøpe billegaste alternativ. Til dømes nevner dei angåande taco-saus at dei har styrt unna taco-saus som inneheld meir vatn eller tomta.
Tilsvarande har VG valgt å kjøpe kjøttdeig utan tilsatt salt og vatn, og viser til at det slo uheldig ut for Rema 1000 sidan VG då valgte Gilde sin kjøttdeig framfor Rema 1000 sin billigkjøttdeig som var tilsatt vatn og salt.
Når VG velger å være prisbevist på enkelte områder og kvalitetsbeviste på andre områder så mister pristesten litt av poenget.

Ser også at artikkelen omtalar firepakning med Coca-Cola zero utan at dette er avbilda som ein del av tacoutvalget. Det er nesten som eg lurer på om VG kan ha kjøpt nokre pils til taco middagen sin, og at det er det som gjer at prisen kom opp i 500 kr?
Uansett, Coca-Cola er vel sjølve definisjonen på merkevare, så det er veldig rart at dei tek med Coca-Cola i matbørsen. Eg kan forstå at ein inkluderer brus/drikke til maten, men om ein skal vurdere prisen så burde dei vel kjøpt kjedenes eigne brusmerker? Brus er jo i ei særstilling på prisbarometeret ved at kvalitet, innholds-, og ernæringsmessig så er det ubetydelege forskjellar mellom dei ulike brusprodusentane, einaste forskjellen er pris og smak. Dette til motsetting frå til dømes taco-sausen der det er store forskjellar på tomatinnholdet alt etter om du velger billig eller premium versjonen.
Det virker også rart å skulle ta omsyn til innkjøp av økonomipakning av brus, er ikkje poenget med matbørsen å kjøpe inn det ein treng til ein middag? Og når VG fyrst kjøper økonomipakning, kvifor går dei då for fire-pakningen og ikkje seks-pakningen som gir enda lågare literspris?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (På 11.4.2026 den 0.55):

Kan være vi nærmer oss NorgesGruppen-monopol? Det hadde vært stas. Lenge leve bedritne små Kiwi-butikker over alt. Tror jeg har nærmere 10 stykker under 10 minutters kjøring hjemmefra 

Jeg er veldig I mot regulering, men vi bør virkelig se på tettheten av butikker. Gamlingen leier ut til en dagligvare. Det er helt vilt hvilke tilbud konkurrenter gir. Det virker som det å etablere seg nærme konkurrentene eller skvise de ut er det viktigste de holder på med. 

Skrevet
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Jeg er veldig I mot regulering, men vi bør virkelig se på tettheten av butikker. Gamlingen leier ut til en dagligvare. Det er helt vilt hvilke tilbud konkurrenter gir. Det virker som det å etablere seg nærme konkurrentene eller skvise de ut er det viktigste de holder på med. 

Når det er flere av samme  kjede, ooog kanskje samme  navn i samme området, så er de der hovedsaklig for at det ikke skal komme konkurrent, noe de har sagt selv, med andre ord. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutes ago, Dubious said:

Når det er flere av samme  kjede, ooog kanskje samme  navn i samme området, så er de der hovedsaklig for at det ikke skal komme konkurrent, noe de har sagt selv, med andre ord. 

Kiwi uttalte vel en gang at de satset på å åpne en butikk like i nærheten av hver eneste Rema-butikk. 

Og for øvring, min 10 minutters kjøretur til jobb får snart enda en butikk, denne gangen Rema. Da blir det til at jeg kjører forbi følgende butikker på de 10 minuttene: Rema, Kiwi, Bunnpris, Spar, Kiwi, Bunnpris, Kiwi, Rema (annonsert at de skal bygge en ny).
Kjører jeg 3-4 minutter videre kjører jeg også forbi: Spar, Kiwi, Rema, Kiwi
Helt absurd.

Skrevet
vortex skrev (På 12.4.2026 den 6.48):

Ja enig, jeg er like mye mot tunfisk fangst som jeg er mot hvalfangst. Problemet med tunfisk er ikke bare overfiske, men også høyt innhold av tungmetaller i kjøttet. Jeg har mer en en gang fått metallsmak i munnen av å spise tunfisk

Om du har fått metallsmak i munnen av å spise tunfisk så er det i alle fall ikke grunnet noe tunfisken har spist.
Kvikksølv og andre miljøgifter danner ikke smaksstoffer i fisken.

Skrevet
2 hours ago, Jalla21 said:

Om du har fått metallsmak i munnen av å spise tunfisk så er det i alle fall ikke grunnet noe tunfisken har spist.
Kvikksølv og andre miljøgifter danner ikke smaksstoffer i fisken.

Smaksstoffer??

Der tar du feil, metallsmak i kjeften er viden kjent når man spiser tunfisk. Det er faktisk et kjennetegn.

Skrevet
vortex skrev (På 22.5.2026 den 20.14):

metallsmak i kjeften er viden kjent når man spiser tunfisk. Det er faktisk et kjennetegn.

Helt riktig, og jeg klarer ikke finne et eneste holdepunkt på google for at den "metalliske" smaken har noe med faktiskmetall å gjøre, som han antyder. Luft (oksidasjon), derimot...

Skrevet
51 minutes ago, Inge Rognmo said:

Helt riktig, og jeg klarer ikke finne et eneste holdepunkt på google for at den "metalliske" smaken har noe med faktiskmetall å gjøre, som han antyder. Luft (oksidasjon), derimot...

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/23420-mercury-poisoning

A metallic taste in the mouth can occur after eating tuna due to the presence of methylmercury, which is a type of mercury found in fish. If you experience this taste along with other symptoms, it may be a sign of mercury exposure

Det har hvertfall en sammenheng med tungmetaller som er opphopet i fisken, som vi da spiser som igjen gir en metallisk smak i munnen. Har du ikke opplevd dette selv kan jeg godt skjønne det virker "forvirrende"

Skrevet (endret)

Lykke til med å spise bløtkokt egg fra andre verdensdeler.. Egg er egg - ikke sant?

Poenget er at mat som ikke tilfredsstiller EU regler blir stoppet på grensene. Mat som er overholder kravene kommer gjennom. Dette vet eksportørene og da sender de ikke tunfisk som vil bli stoppet til Europa. De sender den heller til steder som mangler fornuftige grenseverdier, som f.eks USA. Dermed oppstår det en forskjell mellom tunfisk solgt i Europa og tunfisk solgt i USA.

Hvordan kan produsenten skille mellom den ene og den andre tunfisken? Det går nok mest på størrelse og dermed alder, samt hvilket stykke på fisken som havner i boksen. Tunfisk lever naturlig over store områder så det vil neppe være forskjell på en fanget i japan og en fanget på new zealand. Men tunfisk oppdrettes også. Da kan lokalt miljø ha noe å si.

Nå er nok tunfisk solgt i USA også i all hovedsak under europeiske grenseverdier og dermed trygg nok der også, men det er nok ikke like garantert som her. Hadde det vært et stort folkehelseproblem i USA så ville de nok satt gode grenseverdier der også. Men det er tydeligvis sjeldent nok til at det ikke skjer, men ofte nok til at den medisinske nettsiden sier kvikksølv fra tunfisk kan være en årsak. Husk også at tunfisk lever i stillehavet og nesten ikke i det hele tatt i atlanteren. Det betyr at tunfisk kan fiskes i amerikanske farvann på stillehavskysten eller stillehavsøyene. Det er naturlig nok ingen grensekontroll for tunfisk fisket innenlands.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...