DA62 Skrevet onsdag kl 11:57 Skrevet onsdag kl 11:57 17 minutes ago, Mannen med ljåen said: Ikke alle tjener så mye. Norges fattige har ikke råd til norske priser. Stemmer. Avgifter på kjøtt vil kun være en enda en "tax on the poor" og det oser latskap fra politikere som ønsker dette 1
^fmj Skrevet onsdag kl 12:31 Skrevet onsdag kl 12:31 (endret) vidor skrev (På 4.8.2026 den 12.03): Jeg spiste også mye kylling før fordi jeg trodde dette var et sunt og bra kjøtt. Problemet er de fores opp med soya fra Brasil og derfor får en ugunstig fettprofil. Denne lager betennelser i kroppen og tar ca 4 år å få ut igjen fettet når du slutter å spise det i følge en lege som har satt seg inn i det. Skal du spise kylling må du unngå å kjøpe den på supermarkedet, for da er den garantert foret opp på soya, som i tillegg er GMO-basert. Prøv å finne en REKOring og handle derfra Det er ingenting vi spiser i Norge som er GMO. Det sagt, norsk kylling får også fôr med en del linolsyre. Jeg foreslår du går litt dypere ned i materien, sikker på at vedkommende faktisk er en lege? Han har sikkert snakket om høyt innhold av omega-6, forholdet mellom omega-6 og -3 er interessant. Linolsyre er det som det gjerne snakkes om. Berit Nordstrand er også på dette kjøret, jeg sliter med å forstå at hun er lege, hva skjedde? Å dra ting ekstremt langt den ene eller andre veien er dumt, men denne legen ønsker seg sikkert så mye kronasje som mulig. Nå tror jeg heller ikke at noe kylling i kosten er det som velter lasset ernæringsmessig. Jeg hadde spist den uten bekymringer. Endret onsdag kl 12:31 av ^fmj 2
Dubious Skrevet onsdag kl 12:38 Skrevet onsdag kl 12:38 Heldigvis så er jeg mer eller mindre kjøttfri. Ihvertfall flere år siden jeg siste reint kjøtt, ikke en gang på pizza. Spiser stort sett bare pølser og pølsepålegg.
kåre b Skrevet onsdag kl 12:47 Skrevet onsdag kl 12:47 Man skal nok være helt sinnsykt perfeksjonert ellers i kostholdet, hvis det skal være ett problem at kyllingfileten, som inneholder noe sånn som 2% fett har en litt dårligere fettsyreprofil, enn den kunne hatt. For 99,9999% av befolkningen bør man nok se på resten av kostholdet sitt, før man henger seg opp i fettsyreprofilen til en tilnærmet fettfri kyllingfilet. Forøvrig er det ikke heller ikke noen vitenskapelig konensus om at soyaforet kylling er skadelig for oss, på noen som helst måte. Jeg hører mye slike rare utsagn fra personer, kjenner flere som ikke spiser potet, for det blir man feit av, og det er skadelig. Samtidig drikker de ikke vann, bare pepsi. og store mengder med snop... Se på helheten... 3
kåre b Skrevet onsdag kl 12:48 Skrevet onsdag kl 12:48 Dubious skrev (9 minutter siden): Heldigvis så er jeg mer eller mindre kjøttfri. Ihvertfall flere år siden jeg siste reint kjøtt, ikke en gang på pizza. Spiser stort sett bare pølser og pølsepålegg. Hvorfor er det "heldigvis"? 2
wampster Skrevet onsdag kl 13:15 Skrevet onsdag kl 13:15 Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Ikke alle tjener så mye. Norges fattige har ikke råd til norske priser. Er argumentet at "Norges fattige" skal/burde ha råd til indrefilet av storfe til middag, ofte? Hva er det neste, hummer til lunsj og kongekrabbe til kvelds? Man har fint råd til kyllingfilet, laksefilet, div svin og storfe kjøtt som ikke er indrefilet, pasta, taco, pizza, wok, fiskekaker, div koteletter, ++++ uten at det koster skjorta. Det blir, etter min mening, sært å vinkle det til at en minstepensjonist ikke har råd til eksklusivt/rådyrt kjøtt når de fleste med god inntekt/god råd ikke tar seg råd til å kjøpe det ofte en gang. Hadde det vært slik at en minstepensjonist ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe noe særlig kjøtt i det hele tatt kunne jeg skjønt det, men du får god kyllingfilet til omtrent 130kr/kg, laksefilet til 170kr/kg, og div koteletter (nakke eller sommer) til rundt 100kr/kg... Mye godt, sunt og "billig" kjøtt å velge mellom foruten indrefilet til 600kr/kg 1
Dubious Skrevet onsdag kl 15:08 Skrevet onsdag kl 15:08 kåre b skrev (2 timer siden): Hvorfor er det "heldigvis"? Har du fulgt med på prisene i denne tråden?
kåre b Skrevet onsdag kl 15:28 Skrevet onsdag kl 15:28 Dubious skrev (18 minutter siden): Har du fulgt med på prisene i denne tråden? Ja, det hender jo at jeg er innom butikken 😃 Poenget er, at å erstatte kjøtt med pølse og farse produkter for å spare penger, kan fort bli å «spare seg til fant» i ett lengte perspektiv. Da spesielt med hensyn til din egen helse. 2 1
DA62 Skrevet torsdag kl 16:50 Skrevet torsdag kl 16:50 On 8/5/2026 at 2:38 PM, Dubious said: Heldigvis så er jeg mer eller mindre kjøttfri. Ihvertfall flere år siden jeg siste reint kjøtt, ikke en gang på pizza. Spiser stort sett bare pølser og pølsepålegg. Du velger altså den mest usunne varianten og med laveste kvalitet. Jaja 😂 1
TechNorge Skrevet torsdag kl 17:41 Skrevet torsdag kl 17:41 First price pølsebrød. 5.70kr var de for 1 uke siden. I dag på kiwi: 9.50kr. 67% opp på en økning. Har ikke ord lenger 1
vidor Skrevet torsdag kl 18:00 Skrevet torsdag kl 18:00 For de av dere som har det trangest økonomis så bruk dato-rabatten butikken kjører være verdt turen. Mange gode varer til omentrent halv pris, og noen ganger helt oppi 70%. Husk at slik som kjøttvarer kan du fryse ned om du snubler over veldig gode tilbud med for mye mat for kort varighet. Som regel finner man en minst bra slik butikk i nærheten om en bor høvelig sentralt. Kiwi-butikkene her blir tidlig ribbet ganske tidlig, så der bør en være før 10-11 tiden.
Cascada81 Skrevet torsdag kl 18:24 Skrevet torsdag kl 18:24 Dubious skrev (På 5.8.2026 den 14.38): Heldigvis så er jeg mer eller mindre kjøttfri. Ihvertfall flere år siden jeg siste reint kjøtt, ikke en gang på pizza. Spiser stort sett bare pølser og pølsepålegg. Kjøttfritt er ikke nødvendigvis det samme som sunt, og av kjøtt er rene kjøttprodukter som fileter og annet stykket kjøtt som ikke har alt for mye fett/spekk i all hovedsak sunnere enn farseprodukter som pølser. Det er mulig at det er en helsegevinst for enkelte ved å spise mindre rødt kjøtt, men dersom dette medfører at stykket rødt kjøtt erstattes av frossenpizza (forhåpentligvis ikke frossen ved konsum), tacokjøttdeig eller pølser er helsegevinsten ikke til stede. Høye biffpriser er bare et symptom. Problemet er høye matpriser generelt. Forskning viser en sammenheng mellom inntekt og hvor sunn maten man spiser er. Det betyr ikke at alle som tjener godt spiser sunt og vice versa, og det kan tenkes at andre faktorer, som kunnskap og tid også spiller inn, men det tyder likevel på at man som samfunn kan oppnå en helsegevinst ved at folk flest har råd til å spise maten de ønsker hvis de kan velge selv heller enn maten de føler de har råd til. Slik det er nå, betaler hele Norges befolkning en pris for landbrukspolitikken som føres, og de fattige i Norge har etter alt å dømme dårligere forutsetninger for god helse på bekostning av "bevaring av naturlandskap". Bønder trenger ikke ha det dårlig, men slik det er nå kan vi ikke ha det! 1
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 19:53 Skrevet torsdag kl 19:53 Når kvalitet blir dyrere, kjøper folk mer billigmerker med tilsetningsstoffer som er usunne. Hva er i de billigste kjøttkakene og pølsene?
Dubious Skrevet torsdag kl 20:03 Skrevet torsdag kl 20:03 DA62 skrev (3 timer siden): Du velger altså den mest usunne varianten og med laveste kvalitet. Jaja 😂 Jeg spiser mest grovt brød, og drikker mest vann. Går veldig lite i kjøtt.
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 20:08 Skrevet torsdag kl 20:08 Monster Lavkarbo Brødmiks 330g https://www.tights.no/butikk/monster-lavkarbo-brodmiks-verdens-beste-lavkarbobrod/ Her kan du spare betydelige summer på å hamstre lavkarbo brødbakemix med dårlig dato. 5 kr pakken. 😻 1 1
Neptun1 Skrevet torsdag kl 20:22 Skrevet torsdag kl 20:22 Cascada81 skrev (1 time siden): Slik det er nå, betaler hele Norges befolkning en pris for landbrukspolitikken som føres, og de fattige i Norge har etter alt å dømme dårligere forutsetninger for god helse på bekostning av "bevaring av naturlandskap". Bønder trenger ikke ha det dårlig, men slik det er nå kan vi ikke ha det! Ja, men vi har valgt å ha den beredskapen vi har. Jeg er villig til å betale for dette, særlig med retningen verden tar. Det som er mest prisdrivende gjøres det ingenting med - monopolsituasjonen i dagligvarehandelen med de tre store som i praksis kan bli enige om å ta den prisen de vil i Norge uten at noen stopper dem. I tillegg en voldsom overetablering med store butikker "overalt" der det nesten ikke er folk. Forbrukerne får selvsagt regningen for det også. I sum usunn og dyr mat fordi ingen regjeringer tar tak i dette. PS! Norge varer selges til dels betydelig billigere i utlandet bare for å understreke hvor ille det er.
vidor Skrevet torsdag kl 21:15 Skrevet torsdag kl 21:15 (endret) Kjøtt i fornuftige mengder _er_ sunt!. Nå må dere slutte å tulle med helt ok mat som egg og smør for annet enn ekstremt overvektige og begynne å angripe det virkelige problemet som er ultraprosessert mat, de hersens frøoljene og alle de dårlige industrielle karbohydratene. Spis ren og hel mat primært sett, og du holder deg til fornuftig mat sånn som for ca 100 år siden da folk spiste god mat. Er jo bare å se på USA i dag så ser en jo hvordan en absolutt ikke burde gjøre det. Endret i går, 08:01 av vidor 1 1
ZiggyStar Skrevet torsdag kl 21:28 Skrevet torsdag kl 21:28 Tror folk enda på eventyret at man blir feit av fett? Den perfekte scapegoat, fordi det høres logisk ut. Men er lurt å stille litt spørsmål når hele Vesten har holdt på med "lett" produkter i et århundre og er feitere enn noensinne. Noe fett er ikke bra, men det fettet som følger med kjøtt er sunt. Kjøtt er fullt av næringsstoffer ellers. 1 1
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 21:47 Skrevet torsdag kl 21:47 Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Monster Lavkarbo Brødmiks 330g https://www.tights.no/butikk/monster-lavkarbo-brodmiks-verdens-beste-lavkarbobrod/ Her kan du spare betydelige summer på å hamstre lavkarbo brødbakemix med dårlig dato. 5 kr pakken. 😻 tyty!
Dubious Skrevet torsdag kl 22:32 Skrevet torsdag kl 22:32 Anmeldelsene sier at det er som å spise sand, oog ved å lese ingrediensene så høres det ikke noe godt ut, og det har hvetemel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå