Salvesen. Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Simen1 skrev (5 minutter siden): Drivstoffprisene har steget brått som følge av krigen i Iran. Det gjør det mindre lønnsomt å kjøre til Sverige for å handle rimeligere mat. Men svenskene er heldigvis handlingskraftige og setter ned mva fra 12 til 6% på matvarer for å gjøre det mer lønnsomt igjen. Det hadde vært fint om Norge også kunne bidratt litt ved å kutte noen drivstoffavgifter så også vi som bor langt unna grensa får nyte litt godt av grensehandling. Er nok bedre å investere tiden i noe som enten drar inn penger eller sparer deg for penger. Om det er ett stykke å dra. Mat og drikke for en 'vanlig voksen' bør ikke utgjøre mer enn 5000 kroner pr måned. Så det er begrenset hvor mye en kan spaee her 1 1
Simen1 Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Ja, for min del så blir grensehandling en skjeldenhet jeg gjør i forbindelse med andre ting. I nær framtid skal jeg f.eks kjøre fra østlandet til Tromsø og da velger jeg å kjøre via Sverige både på grunn av drivstoffpriser og fylle opp bagasjerommet med mat. Men det er litt bittert å tenke på at f.eks Haldensere handler i Sverige som standard, uten at det krever noe ekstra innsats, mens de som bor langt unna er praktisk talt tvunget til å kjøpe norsk mat. 1
wampster Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Simen1 skrev (1 minutt siden): Men det er litt bittert å tenke på at f.eks Haldensere handler i Sverige som standard, uten at det krever noe ekstra innsats, mens de som bor langt unna er praktisk talt tvunget til å kjøpe norsk mat. De bor i Halden. Det får være nok innsats spør du meg 1
Dubious Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars Jeg planlegger tur til Sverige for å handle og fylle drivstoff etter 1 april, som er når de skal sette ned momsen. Kanskje det bare er en aprilspøk...
Subara Skrevet 3. april Skrevet 3. april https://www.nettavisen.no/okonomi/prisforskjell-norge-og-sverige-over-5000-kroner/s/5-95-2962328 Påskehandel Prisforskjell: Over 5.000 kroner Å handle i Sverige i stedet for i Norge, er velkjent gunstig. Men noe overrasket da vi sjekket prisene over grensen. NORDBY, SVERIGE (Nettavisen): Mens matprisene i Norge fortsetter å svi i lommeboka, viser Nettavisens ferske pristest en voldsomme prisforskjeller: Ved å fylle handlevognen med riktige varer kan man spare over 5000 kroner – men pass deg for «storpakning-fellen». --- Det som skiller seg aller mest ut i testen, er de ekstreme forskjellene på rent kjøtt og godteri.
Mr.M Skrevet 6. april Skrevet 6. april snublet over et paradoks Folkets karbonader 525g kr. 49,90 inneholder kjøtt av storfe 68% vs. Folkets lunsjkaker m/grønnsaker (gulrot, erter og mais) 500g kr.67,40 inneholder svinekjøtt 59% dette var altså vanlig hyllepris/ikke tilbud (Kiwi) med tanke på at storfekjøtt er dyrere råvare enn svinekjøtt, pluss at pakningen også inneholder litt mer, er det snodig at lunsjkakene koster drøye kr. 17 mer. eneste teorien jeg har kommet til, er at lunsjkaker m/grønnsaker evt. er mer populært/lettsolgt og at de derfor kan passe på å tjene litt ekstra på disse? Andre teorier her?
obygda Skrevet 6. april Skrevet 6. april Mr.M skrev (29 minutter siden): snublet over et paradoks Folkets karbonader 525g kr. 49,90 inneholder kjøtt av storfe 68% vs. Folkets lunsjkaker m/grønnsaker (gulrot, erter og mais) 500g kr.67,40 inneholder svinekjøtt 59% dette var altså vanlig hyllepris/ikke tilbud (Kiwi) med tanke på at storfekjøtt er dyrere råvare enn svinekjøtt, pluss at pakningen også inneholder litt mer, er det snodig at lunsjkakene koster drøye kr. 17 mer. eneste teorien jeg har kommet til, er at lunsjkaker m/grønnsaker evt. er mer populært/lettsolgt og at de derfor kan passe på å tjene litt ekstra på disse? Andre teorier her? Krysssubsidiering. Dette med selvkost pluss påslag gjelder ikke i matvarebransjen...Mulig det gjorde det en gang - men det må ha vært noen generasjoner siden 1
Simen1 Skrevet 6. april Skrevet 6. april (endret) Mr.M skrev (53 minutter siden): Andre teorier her? Høyere pris, for mindre innhold i pakken, lavere kjøttandel og dårligere/billigere type kjøtt. Det er ikke lett å forsvare, men kanskje gulrøttene på pakken lurer noen helse- og vegetar-fokuserte til å betale mer? Og hvem fant egentlig opp navnet lunsjkake? Det får meg til å tenke på.. Spoiler Endret 6. april av Simen1
Mr.M Skrevet 6. april Skrevet 6. april Simen1 skrev (1 time siden): kanskje gulrøttene på pakken lurer noen helse- og vegetar-fokuserte til å betale mer? grønnsakene er nok salgsfremmende vil jeg tro. for egen del er det bruksområdet stekt karbonade= til brødskiva eller fløtegratinerte poter Lunsjkaker m/grønnsaker= til kokt middagsris 1
Mr.M Skrevet 9. april Skrevet 9. april fort gjort å bli "lurt" gitt har lagt merke til at den store hypen med såkalt Dubai-sjokolade har avtatt, siden butikkene selger til langt lavere priser nå for tiden. Jeg falt aldri for fristelsen å kjøpe mens det sto på som verst, siden jeg anså prisen (150 kr. etc) for ei plate sjokolade å være absurd, eller, ikke verdt der. så så jeg tilfeldigvis en slik i hylla på europris kun 20 kr. og jeg tenkte, nå er det min tur å prøve. vel hjemme ser jeg at det ikke har noe med Dubai-sjokolade å gjøre i hele tatt. De bare "misbruker" navnet og fargene. produktet er en kjeks fylt med hasselnøtt-krem. "Dubai Style"
EmmaMemma Skrevet 9. april Skrevet 9. april 11 minutes ago, Mr.M said: fort gjort å bli "lurt" gitt har lagt merke til at den store hypen med såkalt Dubai-sjokolade har avtatt, siden butikkene selger til langt lavere priser nå for tiden. Jeg falt aldri for fristelsen å kjøpe mens det sto på som verst, siden jeg anså prisen (150 kr. etc) for ei plate sjokolade å være absurd, eller, ikke verdt der. så så jeg tilfeldigvis en slik i hylla på europris kun 20 kr. og jeg tenkte, nå er det min tur å prøve. vel hjemme ser jeg at det ikke har noe med Dubai-sjokolade å gjøre i hele tatt. De bare "misbruker" navnet og fargene. produktet er en kjeks fylt med hasselnøtt-krem. "Dubai Style" “Dubai Style” høres ut som en veldig kreativ måte å si “ikke egentlig Dubai-sjokolade” på 😄
Mannen med ljåen Skrevet 9. april Skrevet 9. april Har prøvd et par varianter av Dubai-sjokolade. Den ene var utrolig god, den andre var meh. (Tror begge var tyrkiske, husker ikke navn) Pistasj er dyrt, som forklarer hvorfor god Dubai-sjokolade ikke er billig. 1
Mr.M Skrevet 9. april Skrevet 9. april Subara skrev (20 minutter siden): 40% jeg "hater" når det brukes prosenter. f.eks. Coop-kjeden gjør det systematisk. hvis man ikke vet før-prisen, vet man ikke om det er "billig". Jeg synes det blir lettere å sammenligne butikk-mot-butikk hvis de heller oppgir faktisk pris.
Mr.M Skrevet 9. april Skrevet 9. april EmmaMemma skrev (23 minutter siden): “Dubai Style” høres ut som en veldig kreativ måte å si “ikke egentlig Dubai-sjokolade” på 😄 det brukes også til å selge falske klokker "Seiko style"
Mr.M Skrevet 9. april Skrevet 9. april Subara skrev (39 minutter siden): Yoghurt-uke på Rema 1000. 40%. btw, i og med det er Rema, kan man regne med det ER billig siden de stort sett er rimelige i utgangspunktet. Mens 40% på Meny, nærmest kan bety at prisen ikke blir særlig langt unna det man kan finne hos de rimeligere butikkene til normal pris. 1
Dubious Skrevet 9. april Skrevet 9. april Mr.M skrev (23 minutter siden): jeg "hater" når det brukes prosenter. f.eks. Coop-kjeden gjør det systematisk. hvis man ikke vet før-prisen, vet man ikke om det er "billig". Jeg synes det blir lettere å sammenligne butikk-mot-butikk hvis de heller oppgir faktisk pris. Står før og etter pris i tilbudsavsien. Ikke vært i butikken ennå.
Emsal Skrevet 9. april Skrevet 9. april 1 hour ago, Mr.M said: fort gjort å bli "lurt" gitt har lagt merke til at den store hypen med såkalt Dubai-sjokolade har avtatt, siden butikkene selger til langt lavere priser nå for tiden. Jeg falt aldri for fristelsen å kjøpe mens det sto på som verst, siden jeg anså prisen (150 kr. etc) for ei plate sjokolade å være absurd, eller, ikke verdt der. så så jeg tilfeldigvis en slik i hylla på europris kun 20 kr. og jeg tenkte, nå er det min tur å prøve. vel hjemme ser jeg at det ikke har noe med Dubai-sjokolade å gjøre i hele tatt. De bare "misbruker" navnet og fargene. produktet er en kjeks fylt med hasselnøtt-krem. "Dubai Style" De selger faktisk kjeks med pistasj krem fyll også i nesten nøyaktig samme innpakning som den. Synes dog ikke den er like god som sjokoladen, litt mye kjeks for min del. Du kan lage sjokoladen selv også, hvis du orker å kjøpe inn pistasj krem, de selger det på normal her hvert fall.
Mr.M Skrevet 9. april Skrevet 9. april Dubious skrev (21 minutter siden): Står før og etter pris i tilbudsavsien. på noe, men ikke alt. de bruker selvsagt prosent fordi det er salgsfremmende, å liksom få 40% på noe, selger nok bedre enn å oppgi pris, siden folk da gjerne tror de gjør ett kupp. Det er kun de som følger tett med på priser generelt, som ikke nødvendigvis lar seg forføre av denslags.
Subara Skrevet 9. april Skrevet 9. april Mr.M skrev (43 minutter siden): btw, i og med det er Rema, kan man regne med det ER billig siden de stort sett er rimelige i utgangspunktet. Mens 40% på Meny, nærmest kan bety at prisen ikke blir særlig langt unna det man kan finne hos de rimeligere butikkene til normal pris. Jeg betalte ca. 15 kr for 4 små yoghurt blåbær/bringebær på Rema 1000. Løp og kjøp! Synes at Rema begynner å bli veldig slunken i butikkhyllene. Liker at det er bedre utvalg på Meny, men det er dyrere der, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå