Gå til innhold

TU: TØI-forsker overrasket: Tror budsjettet fører til lavere elbilandel


Simen1

Anbefalte innlegg

https://www.tu.no/artikler/toi-forsker-overrasket-tror-budsjettet-forer-til-lavere-elbilandel/522776

Det er helt enkel matematikk logikk. Mindre lønnsomt å eie elbil = redusert kjøpelyst = lavere salg. Dette vil nok påvirke både nybilsalget (antall og andel) og bruktbilsalget (pris). Riktignok anekdotisk men jeg kjenner det godt på min egen kjøpelyst på elbil.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt skandale!

Jeg mener de hvertfall må vente til 2025 med disse avgiftene. 

Hvorfor? Jo, 2025 er uttalt som et år hvor privatpersoner skal slutte å kjøpe (fabrikkny) fossilbil. Om det løses ved totalforbud mot de kjøretøyene, eller bare hinsides store avgifter, aner jeg ikke. Men det er nå hvertfall et årstall vi har fått i fanget titt og ofte. 

Grepene vi nå ser, gjør fossilbil plutselig mer attraktivt igjen. Gapet mellom de to drivlinjen endres, i den fossile bilparken sin favør. 

Dette er merkelig!

Selvfølgelig vil fossil- og hybridbiler få et lite oppsving fremover. De er tross alt billigere å produsere, og kan kjøres vesentlig lengre mellom hver fylling (med mindre man har råd til å kjøpe bilene med ekstreme batteripakker. Det har de færreste.)

Trist!

Og direkte miljøfiendtlig politikk. Hvor har de fått disse ideene fra? Prøver vi ikke lenger å redusere forurensning fra transportsektoren? 🤔

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Dette er merkelig!

Nei, ikke i det hele tatt. Det var dette SP sa gjennom hele valgkampen at de skulle gjøre, så noen overraskelse bør det jo ikke være.

Simen1 skrev (1 time siden):

Det er helt enkel matematikk.

Logikk, ikke matematikk. Sånne unøyaktigheter må du være forsiktig med, for ellers vil TUM irritere seg over usakligheten din, og kreve fullt navn av deg.

 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (10 minutter siden):

Logikk, ikke matematikk. Sånne unøyaktigheter må du være forsiktig med, for ellers vil TUM irritere seg over usakligheten din, og kreve fullt navn av deg.

Du har helt rett, men TU Media har ingen herredømme over diskusjon.no og tydeligvis ingen kontakt med admin/moderator-teamet heller. De kan trykke Rapporter innlegg-knappen og hevde seg krenket, som vanlig bruker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er jo dette et forslag til budsjett fra en mindrretallsregjering, så endelig er det jo ikke. Imidlertid er det nok ingen grunn til å tro at noen skatter eller avgifter vil skrus ned etter forhandlinger i stortinget så lenge de har SV som foretrukken budsjettpartner, så jeg har vansker for å tro at dette forhandlingsinnspill som er ment å fjernes slik det ville vært med f.eks venstre som potensiell budsjettpartner.

Konskvensen forventer jeg er et vesentlig fall i omsetningen av BEV 1h 2023 som dels er trukket fremover til i år og dels bortfalt. Jeg regner ikke med at det blir noen vesentlig økning i salget av ICE biler i første omgang siden mange nok vil være usikre og heller venter. Så kommer nok noe salg tilbake fra 2h, men vi må forvente et lavere totalt bilsalg med tilhørende økende gjennomsnittsalder i bilflåten, og lavere andel elbilsalg totalt. 

En ytterligere skjerpelse av PHEV samt vektavgift som rammer elbiler inkl. PHEV relativt hardere vil gjerne få mange av de potensielle salgene over på mild hybrid eller ICE (Det er neppe noen som vurderer BEV som erstatning for PHEV, da ville man sett etter BEV i første omgang), så det vil nok også bidra en del til økning i snittutslippene i nybilflåten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mer anekdotisk her. Men jeg reagerte på at firmabilbeskatningen skal bli lik mellom BEV og PHEV.

De som har firmabil har null insentiv til å velge el, siden arb giver dekker drivstoff og service kostnader.  2 kompiser som har spurt meg om hvilken elbil de skulle velge, dropper nå og ta valget, og bare velger seg en ny PHEV

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 10.10.2022 den 23.21):

Hvorfor det? Er ikke elbil et likeverdig alternativ til drivstoffbiler i 2022, på nybilfronten?

De er overlegne

I dag er det kun el biler som kan gå på kull. Biler med damp maskin kunne også det men her er elbilene enestående. Kull har verden nok av. Har nettop bestillt en slik. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kommer det ikke en avgiftsøkning på plug-in hybrid på nyåret? Da blir det uansett dyrere å kjøpe bil, uansett hvilken bil man velger. Biler er og blir en melkeku for staten. Det er uansett ikke Norge som produserer biler, og dermed vil ikke avgiftene være særlig viktig på hvilke biler som selges i Norge. Det blir opp til produsentene, og de fleste går mot mindre CO2 utslipp (for hele salgsflåten til sammen)

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det er skremmende kort el-rekkevidde på dem.

Noe som gjør dem uaktuelle for mange, og dertil lave bruktpriser. Jeg klarer ca 70% elektrisk med en sånn og ville ikke klart mer enn ca 75% selv med 100 km elektrisk rekkevidde, fordi det er langkjøringa som tar de siste 30%. Derfor koster det i mitt tilfelle veldig lite bensin å gå ned fra 100 til 35 km elektrisk rekkevidde. Jeg kunne kanskje spart 1000 kr/år i bensin på en PHEV som kostet meg 200 000 mer i innkjøp. Det er det ikke verdt - for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...