Jump to content

rockPaperScissors()

Medlemmer
  • Content Count

    1075
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

423 :)

Recent Profile Visitors

4258 profile views
  1. Det ble lagt på avgifter på mange av ladehybridene på nyåret, og så blir det forslag om å gjøre det dyrere å kjøre elbil i bomring, omregistreringsavgift fra 1 mai, og elbil-moms over 600K fra 2023. Rentene øker og produsentene lider under delemangel mens kundene må smøre seg med tålmodighet. Utviklingen går vel mot at flere beholder den gamle bilen litt lengre? Vi har jo tradisjon på å sitte med en gammel bilpark.
  2. Bruktbilkjøpere fikk ikke det memoet. Men om noen år til med denne utviklingen i nybilmarkedet blir det mye interessant å velge i. De som har ressurser til å kjøpe ny bil med noen års mellomrom vil nok bli fristet til å bytte ut bilene i takt med teknologiutviklingen.
  3. Jeg sliter litt med å forstå at vindkraftutbygging på land har fått så mye pepper når private får lov til å bygge fritidsboliger over en lav sko. Vindkraft er forstyrrende for natur og mennesker i nærheten men strømmen som produseres er i alle fall viktig for samfunnet. Og bidrar blant annet til at de som ikke har råd til fritidsbolig i alle fall får billigere strøm. Å ha rett til å bygge seg fritidsbolig bør kanskje ikke være en selvfølgelighet mer.
  4. Endel elbiler leveres som kjent med Jernfosfat/LFP batterier også. Håper økt pris på nikkel fører til at bilprodusentene i større grad tilbyr LFP i tillegg til NMC i modellutvalget. MG og Tesla gjør det jo allerede, og tilbyr/vil tilby LFP i «standard range».
  5. Nei, det er ikke korrekt. Det er en «tredjegenerasjons K plattform» i Niro gen. 2. Den Niro’en vi kjenner fra før bygger på en eco-plattform. Uten at jeg vet helt hvor store forskjeller det er her. Man kan bare se på dimensjonene å se at det ikke bare er en ansiktsløft på forrige bil. Ryktene ville ha det til at Niro EV ville komme med 4x4 på ett tidspunkt før lanseringen.
  6. Norske priser på Niro gen. 2 kommer etter påske, og Toyota har bare planlagt å produsere 16000 eksemplarer av BZ4 i 2022 om jeg ikke husker feil. Har ikke studert utstyrslisten til BZ4 men Kia pleier å ha mye utstyr på innstegsmodellene. Jeg vil ikke si at alt er avgjort men Niro EV har ett tøffere markedet nå enn når den ble lansert, det er sikkert.
  7. Det er nok litt tidlig å si hvordan mottakelsen blir på hjemlige trakter. Men om det er en indikasjon: Kia Niro HEV generasjon 2 fikk 17600 forhåndsbestillinger på fire dager i Sør-Korea. Dette var 70% av det forventede salget for perioden. Hybridutgaven er tilgjengelig der allerede, andre drivlinjer kommer vel i tur og orden etter. En ting som kommer godt med er at den nye utgaven forvarmer batteriet når man legger inn ladedestinasjon på navigasjonsystemet. Jeg tror pris og leveringstid blir viktig for Toyota BZ4X med 4x4 starter rundt 430-450K. Og MG ZS EV er jo 370K med «alt».
  8. Det er tydelig også utfordringer å bygge ut infrastruktur for fornybar strøm, som eksempelet fra Berlevåg i artikkelen der de valgte å prøve ut hydrogenproduksjon fordi de sitter på overskuddskraft. Vi har også lavere priser på strøm her i nord norge pga. at strøm ikke er så enkelt å flytte dit den behøves mest uten store investeringer.
  9. Jeg kan fint trekke min 750 kilos henger med B-sertifikat på en e-Niro/Soul/Kona som har maks 300 hengervekt i følge vegvesenet sin kalkulator. Begrensningen er bare at jeg er begrenset til 125 kilo last. Med en MG5 ville jeg da kunne trukket 325 kilo last, noe som normalt greit nok for en henger av dette kaliberet. Så som vanlig i slike diskusjoner sitter folk med ulik tolkning av reglene omkring tillatt hengervekt. 500 kilo og 50 kilo kuletrykk er helt kurrant for lette hengere, og man er ikke begrenset til minihengere med begrenset nytteverdi slik artikkelen antyder.
  10. Synes elbilåret 2021 kan oppsummeres med at det har kommet mange gode men også dyre elbiler. Kunne vært interessant om TU testet den oppdaterte MG ZS EV som har fått en veldig stor batteripakke, app, automatisk klima og hengervekt. Den er levert, nøkkelklart og fullt utstyrt uten å bryte 400 000 barrièren.
  11. Du tok visst sitatet mitt veldig bokstavelig, det var ment å sette på spissen. Vi snakket nok forbi hverandre.
  12. Australia har brukt 4 milliarder AUD på CCS siden 2003. https://www.abc.net.au/news/2021-08-21/taxpayer-bill-for-carbon-capture-and-storage-hits-4-billion/100375854 Og her er 50 millioner AUD til. https://www.reuters.com/business/sustainable-business/australian-government-backs-six-carbon-capture-projects-with-39-mln-2021-06-08/ Mongstad kostet Norge 9,6 milliarder kroner og var en flopp. Det er vanskelig å vite hva CCS koster, man kunne bygget mange flytende vindturbiner til havs og de vil etterhvert bli lønnsomme.
  13. Men du ønsker kilde på at pengene til CCS som hverken har godt avklart etterspørsel eller sikker måloppnåelse, ikke heller kunne vært brukt på vind og bølgekraft til havs som vi vet blir lønnsom og etterspurt. Både elektrifiseringen av sokkelen og CCS virker som sysselsetting av oljesektoren mens Europa egentlig trenger umettelige mengder elektrisitet for å erstatte gass til hjemmet og bensin i bilen. Både CCS og elektrifiseringen av sokkelen stiller jeg mange spørsmålstegn ved. Men mulig jeg tar feil og at vi heller kan leve av å trykke CO2 ned i grunnfjellet med all investeringen (finansiering med skattepenger), infrastrukturen og mannskapet dette krever. «Kilde på det? Det er forøvrig en overforenkling å tro at det er kun å allokere penger. Like viktig er hvilke kompetanser og hvilken infrastruktur man sitter på. Vi har en oljebransje med masse kompetanse på reservoarfysikk og infrastruktur for å nå de reservoiarene. Den kompetansen og infrastrukturen kommer nok mer til sin rett for CCS enn for vindmøller.»
  14. Sverreb, har du kilder på at CCS når de målene slike prosjekter proklamerer? Hvordan går det i Australia?
×
×
  • Create New...